Het is nu vr jul 30, 2021 8:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2021 10:28 am 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Raya schreef:
Tijdens de corona-periode zijn bij velen de lontjes flink gekrompen.
Ik denk dat dat een gegeven is. En die winkeljongens en meisjes doen ook maar wat hen is opgedragen. Als ze het niet doen en er volgt een boete voor het bedrijf of zelfs sluiting, hebben zij het gedaan, en niet jij als klant. En als je dan tig keer moet vragen om een mandje of karretje te nemen, is het niet verwonderlijk dat je kortaf wordt. Inmiddels zou iedereen toch moeten weten dat je zoveel mogelijk alleen een winkel in gaat, met mandje of karretje. De vraag is dus allereerst, of het nodig was met zijn tweeën de Hema binnen te gaan.

Of je het leuk vindt of niet, en of je in corona gelooft of niet, op dit moment gelden er bijzondere regels. Kleine moeite om je daar een beetje aan te houden, lijkt mij. Als het mee zit, mag over een paar maanden alles weer!

De juiste vraag is of de volksgezondheid er AANTOONBAAR mee gediend is, met deze maatregelen. Ik zie namelijk al maandenlang echtparen (oud en jong), moeders met kinderen, en zelfs kinderen alleen, door de supermarkt lopen, met of zonder mandje. En dat heeft geen enkel negatief effect (gehad) op de volksgezondheid, er zijn althans geen mega-uitbraken van gekomen, voor zover ik weet.

Maar bij de Hema zou het dan opeens levensgevaarlijk zijn als je met zijn tweeën met 1 mandje naar binnen loopt?

Je blijft maar hangen in de anekdotes, maar verzuimt de grote lijnen te zien: minder bewegingen = minder contacten = minder besmettingen.
En ja, de maatregelen zullen nooit 100% logisch en de effectieviteit van losse maatregelen is moeilijk vast te stellen, maar laten we gewoon duidelijk zijn: de komende maanden gaan de maatregelen verder worden afgebouwd, waarschijnlijk tot bijna nul. En dat is te danken aan degenen die wat verder denken en kijken dan hun eigen krappe wereldje, die gewoon een beetje solidair en voorzichtig zijn geweest en zich laten inenten.

Dank voor het compliment. Heb al anderhalf jaar lang (op deze week na, toen ik voor het eerst weer even in het centrum was) niks anders gezien dan mijn huis en directe omgeving, geen bezoek ontvangen, niet op bezoek geweest, en ik ben ingeënt. Een modelburger dus.

Maar ik houd niet van onlogica. Ik wil me aan van alles houden, maar je moet wel uitleggen waarom en waarvoor en welk effect het heeft. Als de overheid morgen besluit dat ik voortaan alleen in een giraffepak of met een tutu aan over straat mag omdat dat het virus zou helpen bedwingen, wil ik eerst weten hoe ze dat dan wel zien.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2021 10:28 am 
lid

Rightnow schreef:
Met een variant op Wittgenstein, wie het kerndogma van Enzo niet durft tegenspreken (prikken en alleen prikken heeft enige zin) die onderschrijft het.

Klagen en mopperen heeft geen zin.

Of je leest de verhalen van Maurice de Hond en gaat in je blote bast voor het open raam staan hopen dat alles wel overwaait, en dan blijkt dat de Hond zelf de maatregelen netjes volgt en zich heeft laten inenten.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2021 10:33 am 
lid

PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:

De juiste vraag is of de volksgezondheid er AANTOONBAAR mee gediend is, met deze maatregelen. Ik zie namelijk al maandenlang echtparen (oud en jong), moeders met kinderen, en zelfs kinderen alleen, door de supermarkt lopen, met of zonder mandje. En dat heeft geen enkel negatief effect (gehad) op de volksgezondheid, er zijn althans geen mega-uitbraken van gekomen, voor zover ik weet.

Maar bij de Hema zou het dan opeens levensgevaarlijk zijn als je met zijn tweeën met 1 mandje naar binnen loopt?

Je blijft maar hangen in de anekdotes, maar verzuimt de grote lijnen te zien: minder bewegingen = minder contacten = minder besmettingen.
En ja, de maatregelen zullen nooit 100% logisch en de effectieviteit van losse maatregelen is moeilijk vast te stellen, maar laten we gewoon duidelijk zijn: de komende maanden gaan de maatregelen verder worden afgebouwd, waarschijnlijk tot bijna nul. En dat is te danken aan degenen die wat verder denken en kijken dan hun eigen krappe wereldje, die gewoon een beetje solidair en voorzichtig zijn geweest en zich laten inenten.

Dank voor het compliment. Heb al anderhalf jaar lang (op deze week na, toen ik voor het eerst weer even in het centrum was) niks anders gezien dan mijn huis en directe omgeving, geen bezoek ontvangen, niet op bezoek geweest, en ik ben ingeënt. Een modelburger dus.

Maar ik houd niet van onlogica. Ik wil me aan van alles houden, maar je moet wel uitleggen waarom en waarvoor en welk effect het heeft. Als de overheid morgen besluit dat ik voortaan alleen in een giraffepak of met een tutu aan over straat mag omdat dat het virus zou helpen bedwingen, wil ik eerst weten hoe ze dat dan wel zien.

Als je de cijfers van ziekenhuisopnamen, overledenen en besmettingen in de vele bronnen die daarover beschikbaar zijn hebt gevolgd de laatste 15 maanden weet je dat 'lockdowns' of beter: het beperken van contacten steeds leidde tot een daling van die cijfers.
Het gaat dan inderdaad om de grote lijn en is het leuk om te discussieren of het openen van supermarkten meer of minder besmettingen oplevert dan het openen van sportscholen maar dat zijn dan wel discussies in de marge. Net zoals met het toenemen van de vaccinatiegraad het aantal besmettingen, maar vooral ziekenhuisopnamen en overlijdens sterk afneemt waardoor maaatregelen verder en sneller kunnen worden afgebouwd.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2021 10:48 am 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:
Met een variant op Wittgenstein, wie het kerndogma van Enzo niet durft tegenspreken (prikken en alleen prikken heeft enige zin) die onderschrijft het.

Klagen en mopperen heeft geen zin.

Of je leest de verhalen van Maurice de Hond en gaat in je blote bast voor het open raam staan hopen dat alles wel overwaait, en dan blijkt dat de Hond zelf de maatregelen netjes volgt en zich heeft laten inenten.

Helaas voor Maurice dat hij niet in jouw denkstramien past. Wie alles al weet of alles van Rutte moet horen zou het geen probleem moeten zijn maar jij stoort je kennelijk verschrikkelijk aan Maurice de Hond terwijl hij mij vaak nieuwsgierig maakt.

www.maurice.nl

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2021 10:53 am 
lid

Enzo501 schreef:
Als je de cijfers van ziekenhuisopnamen, overledenen en besmettingen in de vele bronnen die daarover beschikbaar zijn hebt gevolgd de laatste 15 maanden weet je dat 'lockdowns' of beter: het beperken van contacten steeds leidde tot een daling van die cijfers.

De o zo hinderlijke Maurice vergeleek Noord Brabant met de regio Stockholm (waar geen lockdown was) en vond hetzelfde verloop. Texas en Florida doen niet wat California doet maar ook hier hetzelfde verloop.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: vr jun 04, 2021 11:04 am 
lid

Rightnow schreef:
Enzo501 schreef:

De o zo hinderlijke Maurice vergeleek Noord Brabant met de regio Stockholm (waar geen lockdown was) en vond hetzelfde verloop. Texas en Florida doen niet wat California doet maar ook hier hetzelfde verloop.

Verschillende landen/regio's en tijden vergelijken is wetenschappelijk gezien lastig.
Het Zweden verhaal is erg geromatiseerd en veel gecompliceerder dan de notie dat er geen maatregelen waren en zijn. Zweden greep veel eerder in de epidemie in (het virus kwam daar later), er waren veel langer maatregelen op het gebied van groepsgrootte (8 mensen, nu nog steeds), testen voor mensen die het land binnenkomen, afstand houden, alleen mensen uit 1 huishouden in een auto, mondkapjes in OV, musea, biscopen, theaters, bisocopen, attractieparken gesloten.
En het land heeft veel hogere cijfers dan de landen eromheen (als je dan toch wilt gaan vergelijken....), en dat allemaal om de kroegen open te houden...

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: wo jun 09, 2021 3:43 pm 
lid

Er worden teveel successen geclaimd zonder dat vast staat iets een succes van beleid is.

Als we naar het besmettingenverloop in 2020 kijken, zien we rond deze tijd een flinke daling. Ondanks dat er toen nog niet werd gevaccineerd.
Nu zien we weer een daling, maar nu, zo claimen RIVM en het Kabinet, dankzij de vaccinaties.

Zelfs als er geen successen zichtbaar zijn, worden de ze modelmatig berekend. Er was geen daling te zien van het aantal besmettingen na de invoering van de avondklok. Dus moest er een model aan te pas komen dat liet zien dat er dankzij de avondklok 13% minder besmettingen waren dan er zouden zijn geweest zonder avondklok.

Zo ging het ook mis met de kinderen. Die waren niet besmettelijk, zouden het nauwelijks aan volwassenen overdragen. De scholen bleven open.
Tot de scholen werden gesloten om ouders te dwingen meer thuis te werken, want die drive ging er langzaam af. Toen bleek alsnog hoe kinderen bijdroegen aan het om zich heen grijpen van de pandemie.

En laten we over ventilatie maar zwijgen, net zoals de mondkapjes, zowel voor burgers als voor personeel in woonzorg- en verpleegcentra.

Het heeft er alles van weg, dat 'tussentijdse evaluatie' een vies woord is in regeringskringen, het RIVM en het OMT. Net zoals het kijken naar ervaringen, en nog belangrijker: onderzoeken in andere landen.

Dat kan twee dingen betekenen: Of de verantwoordelijken waren bang voor gezichtsverlies, of niet de volksgezondheid stond niet voor op, maar de economie en de hulp aan de grote bedrijven.
Ik vermoed het laatste, omdat bij het vliegverkeer wel gekeken werd naar de effecten van corona voor het vliegverkeer, maar niet naar de effecten van het vliegverkeer voor verspreiding van corona.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]