Het is nu ma jun 21, 2021 6:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za mei 15, 2021 5:46 pm 
lid

Als ik terugdenk aan mijn lagere-school-tijd, dan was ik eigenlijk zelden ziek. Héél af en toe een licht griepje, en dan mocht je een dagje thuisblijven met een dekentje op de bank, maar meestal zat je dan aan het einde van de middag weer gewoon op de grond met je Lego te spelen, of met je autootjes, of wat dan ook. Dat was dan 1 of hooguit 2 keer per jaar, dat je dan 2 daagjes "ziek" was. En er zijn hele schooljaren voorbij gegaan dat ik eigenlijk nooit ziek was.

Tegenwoordig lijken de kinderen van mijn collega's wel elke maand "ziek" te zijn. Wordt er weer gebeld "Ik kom vandaag niet, want Fleurtje voelt zich niet lekker". En dan denk ik: "tjee, Fleurtje was toch 4 weken geleden ook al niet lekker? Ik zou maar eens naar een dokter gaan dan..."

Of Bram van een andere collega. Nauwelijks is hij opgeknapt, of pappa of mamma moet weer thuis blijven want weer ziek.

Zijn al die kinderen tegenwoordig dan eerder ziek, zwak en misselijk? Of lijkt dat maar zo?

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za mei 15, 2021 5:58 pm 
lid

In onze tijd hoorde je nooit over allergieen en drukke kinderen waren gewoon drukke kinderen in plaats van ADHD patienten die je zware medicijnen moet voorschrijven.
En zodra ze wat ouder zijn schieten ze massaal in de burnout.
Ik vermoed dat kinderen van jongs af aan veel wordt aangepraat en tot patient worden gebombardeerd.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za mei 15, 2021 6:36 pm 
lid

Enzo501 schreef:
In onze tijd hoorde je nooit over allergieen en drukke kinderen waren gewoon drukke kinderen in plaats van ADHD patienten die je zware medicijnen moet voorschrijven.
En zodra ze wat ouder zijn schieten ze massaal in de burnout.
Ik vermoed dat kinderen van jongs af aan veel wordt aangepraat en tot patient worden gebombardeerd.

Maar even los van dat soort zaken (en in de grond ben ik het met je eens), lijkt het wel alsof ook kinderen die géén allergieën hebben, of geen ADHD, of weet ik wat nog meer, gewoon elke 8 weken wel een keer "ziek" zijn. En dat herinner ik me gewoon niet zo van mijn eigen kindertijd. Hooguit dat je 1 keer per jaar een keer wat grieperig was, zoals gezegd, en dan mocht je zomaar 2 daagjes thuis blijven, maar écht ziek was je dan niet, want je lag lekker onder je dekentje op de bank te lezen, TV te kijken, of je was lekker aan het spelen in je pyjama.

Ik snap gewoon niet dat kinderen tegenwoordig zo veel vaker ziek lijken te zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za mei 15, 2021 10:08 pm 
lid

Ik denk dat de wijze waarop omgegaan wordt met de natuur, ons milieu, steeds ziekmakender is geworden. Niet alleen voor kinderen. Ik denk echt dat de gezondheid van mensen over het algemeen minder is geworden, en zij vatbaarder zijn dankzij fijnstof, overdadig suiker in bewerkt voedsel, etc.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za mei 15, 2021 10:23 pm 
lid

Kan ook zijn dat de ouders het allemaal even niet meer zien zitten en zodoende de Fleurtjes en de Brammetjes gebruiken om een dagje niet te hoeven werken of het zijn ouders die bij elk snotneusje denken dat hun kind nu wel bijna op sterven na dood is.
:wink:

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: zo mei 16, 2021 8:51 am 
lid

Atidem schreef:
Kan ook zijn dat de ouders het allemaal even niet meer zien zitten en zodoende de Fleurtjes en de Brammetjes gebruiken om een dagje niet te hoeven werken of het zijn ouders die bij elk snotneusje denken dat hun kind nu wel bijna op sterven na dood is.
:wink:

Ik denk dat dat laatste inderdaad een beetje meespeelt. Mijn moeder had vroeger feilloos in de peiling of ik me aanstelde of niet. Haar standaard antwoord was dan: "Nou, ga maar naar school en als het écht niet gaat, mag je altijd naar huis komen". En weet je wat? Ik ben nog nooit naar huis gekomen, want eenmaal op school ravotte ik dan weer met de vriendjes op het schoolplein en had ik opeens nergens last meer van.

Daarnaast heeft het ermee te maken (denk ik) dat vrouwen steeds langer wachten met kinderen krijgen. Tuurlijk ben je dan poepzuinig op je koter die je met veel kunst- en vliegwerk op je 39e nog op de wereld hebt kunnen zetten. Ouders worden steeds ouder "ouder", gemiddeld. Toen ik geboren werd, was mijn oma 48, en dat was helemaal niet raar: zelf was ze 23 toen mijn vader geboren werd, en mijn vader was 25 toen ik geboren werd. Hele normale leeftijden om ouder te worden. Tegenwoordig beginnen ze tegen de 40 eens "aan kinderen te denken"... En áls er dan, wonder boven wonder, nog een kind van komt, is het ook je "wondertje", dat onder een glazen stolp wordt gezet en aan alle kanten gekoesterd en gepamperd, waar je nog net niet de ziekenauto voor belt als het een keer zijn kleine teen heeft gestoten, en o wee al het kind een keer een kapotte knie heeft omdat het gevallen is op de speelplaats, dan moeten we toch minstens én de school én de gemeente aansprakelijk stellen...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]