Het is nu ma jun 21, 2021 5:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2021 6:04 pm 
lid

Biertje schreef:
Atidem schreef:
Raya schreef:
Hoog ziekteverzuim heeft doorgaans te maken met de werkomstandigheden.

In de zorg is de druk vaak hoog. De tijd die veel zorgveleners krijgen voor hun taken, zijn veelal stopwatchtijden.

Dat valt blijkbaar reuze mee.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ar-curacao
Ik denk dat daar de omstandigheden beroerder zijn dan in Nederland.

Waarom denk je dat?

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2021 6:56 pm 
lid

Rightnow schreef:
Goed, ik zal terughoudend zijn; er is een ander perspectief bovendien wat ook genoemd mag worden:

De zorg heeft ook niet het beste management wat je maar kunt verzinnen.. geen wonder dat ziektecijfers er uitspringen, en ik heb het over de traditioneel heel hoge ziektecijfers, zeker niet alleen "aan het bed" maar ook bij ondersteunende diensten. Zo heb ik het altijd verteld gekregen.

Ik ben een MKB'er en oordeel vanuit het perspectief van het bedrijf met 100 personeelsleden en minder dan 5 procent verzuim.

De ellende in de zorg is dat je een puzzel moet rond zien te krijgen qua personeelsbezetting, een puzzel die bestaat uit 1000 stukjes die allemaal ieder voor zich hun voorkeuren en wensen hebben qua werktijden. En te hoop lopen als daar een keer geen rekening mee gehouden kan worden. Vrijwel niemand in de zorg werkt fulltime (de mannen nog het meeste), en zelfs gedeelde dagdiensten zijn geen uitzondering (Janneke de eerste 4 uur, Karin de laatste 4 uur, bijvoorbeeld). Dat is ook een situatie waarmee je vrijwel niet kunt werken, want je bent steeds bezig als roosteraar fragmenten bij elkaar te voegen die toch één geheel moeten gaan vormen qua bezetting. Mijn man werd er in ieder geval gestoord van. Want dan stonden er weer drie verontwaardigde plegen aan zijn bureau die het niet eens waren met het rooster. Mijn man was daar vrij laconiek onder. Die zei dan rustig: "OK, ga dan zelf maar aan de patiënten vertellen dat je er morgen niet bent omdat je yogaclubje belangrijker is."

En ik wil de verpleegkundigen absoluut niet tekort doen, die hebben zich naar beste kunnen ingezet, maar een burnout omdat je een keer 30 uur per week hebt moeten werken in plaats van 20 uur vind ik ook weer overdreven. Talloze mensen werken structureel 40-50 uur per week en die zitten ook niet thuis met een burnout.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2021 7:06 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Rightnow schreef:
Goed, ik zal terughoudend zijn; er is een ander perspectief bovendien wat ook genoemd mag worden:

De zorg heeft ook niet het beste management wat je maar kunt verzinnen.. geen wonder dat ziektecijfers er uitspringen, en ik heb het over de traditioneel heel hoge ziektecijfers, zeker niet alleen "aan het bed" maar ook bij ondersteunende diensten. Zo heb ik het altijd verteld gekregen.

Ik ben een MKB'er en oordeel vanuit het perspectief van het bedrijf met 100 personeelsleden en minder dan 5 procent verzuim.

De ellende in de zorg is dat je een puzzel moet rond zien te krijgen qua personeelsbezetting, een puzzel die bestaat uit 1000 stukjes die allemaal ieder voor zich hun voorkeuren en wensen hebben qua werktijden. En te hoop lopen als daar een keer geen rekening mee gehouden kan worden. Vrijwel niemand in de zorg werkt fulltime (de mannen nog het meeste), en zelfs gedeelde dagdiensten zijn geen uitzondering (Janneke de eerste 4 uur, Karin de laatste 4 uur, bijvoorbeeld). Dat is ook een situatie waarmee je vrijwel niet kunt werken, want je bent steeds bezig als roosteraar fragmenten bij elkaar te voegen die toch één geheel moeten gaan vormen qua bezetting. Mijn man werd er in ieder geval gestoord van. Want dan stonden er weer drie verontwaardigde plegen aan zijn bureau die het niet eens waren met het rooster. Mijn man was daar vrij laconiek onder. Die zei dan rustig: "OK, ga dan zelf maar aan de patiënten vertellen dat je er morgen niet bent omdat je yogaclubje belangrijker is."

En ik wil de verpleegkundigen absoluut niet tekort doen, die hebben zich naar beste kunnen ingezet, maar een burnout omdat je een keer 30 uur per week hebt moeten werken in plaats van 20 uur vind ik ook weer overdreven. Talloze mensen werken structureel 40-50 uur per week en die zitten ook niet thuis met een burnout.

Een burnout is natuurlijk niet een optelsommetje van teveel gewerkte uren (als de aanname die je maakt al klopt), en 50 uur lang op kantoor zitten of brood bakken is geestelijk minder zwaar dan op een IC dag in dag uit levens redden, wat dan in veel gevallen dan ook niet eens lukt. Je kunt zeggen dat je ervoor kiest en dat is ook zo, maar het trekt onherroepelijk een wissel.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2021 7:41 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Rightnow schreef:

Een burnout is natuurlijk niet een optelsommetje van teveel gewerkte uren (als de aanname die je maakt al klopt), en 50 uur lang op kantoor zitten of brood bakken is geestelijk minder zwaar dan op een IC dag in dag uit levens redden, wat dan in veel gevallen dan ook niet eens lukt. Je kunt zeggen dat je ervoor kiest en dat is ook zo, maar het trekt onherroepelijk een wissel.

Doet het ook, maar dat is met corona niet erger dan wanneer je mensen zie overlijden aan een hersentumor, een hartaandoening, een spieraandoening, of wat dan ook wat dodelijk kan zijn. Je weet als IC-verpleegkundige dat dat in je baan bijna dagelijks kan gebeuren. En daar ben je voor opgeleid.

Mensen die in bijvoorbeeld een hospice werken zien ook alleen maar bewoners overlijden, soms na 2 maanden, soms na 6 maanden. En veel van die mensen die daar werken krijgen er niet eens voor betaald, zijn vrijwilligers. Die zitten ook niet opeens met een burnout thuis.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2021 7:49 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:

Doet het ook, maar dat is met corona niet erger dan wanneer je mensen zie overlijden aan een hersentumor, een hartaandoening, een spieraandoening, of wat dan ook wat dodelijk kan zijn. Je weet als IC-verpleegkundige dat dat in je baan bijna dagelijks kan gebeuren. En daar ben je voor opgeleid.

Mensen die in bijvoorbeeld een hospice werken zien ook alleen maar bewoners overlijden, soms na 2 maanden, soms na 6 maanden. En veel van die mensen die daar werken krijgen er niet eens voor betaald, zijn vrijwilligers. Die zitten ook niet opeens met een burnout thuis.

Ach ja natuurlijk, alleen IC medewerkers zitten allemaal met een burnout thuis, de rest van Nederland niet.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2021 8:14 pm 
lid

Rightnow schreef:
De algehele omstandigheden qua zorg voor infektieziekten is heel slecht in ons land. Dat is een onderdeel van de neergang (relatief, in de wereld) van kwaliteit en capaciteit van onze gezondheidszorg.

Dit draadje behandelt een aspect daarvan. Maar dit artikel in het AD geeft aan hoe D66-VVD-CDA kabinetten hebben gezorgd voor een systematische verwaarlozing van de GGD's. Zoals zo vaak, geeft de minderwaardige wijze waarop mensen door de hogere overheid worden behandeld, mensen die vanuit hun deskundigheid vechten voor onze gezondheidszorg, aan waarom het gaat.

Vers van de pers: https://www.ad.nl/binnenland/alarm-over ... a594f3b2b/

Citaat:
Het gevaar van infectieziekten is volgens meerdere (ex-)GGD-directeuren door de kabinetten-Rutte zwaar onderschat. ,,Bewindslieden vonden onze waarschuwingen belachelijk. ‘Infectieziekten zijn voorbij’, zei een bewindsman me letterlijk’’, verklaart Paul van der Velpen, 22 jaar directeur van drie GGD’s.
En nu zie je dat die zeer zware bezuinigen onnodig hard de staatsschuld opjagen en ze feitelijk de pandemie niet de baas worden

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: zo apr 25, 2021 9:44 pm 
lid

Zowel qua bestuurscultuur als qua armslag als ook qua personeelsbezetting falen overheid en gezondheidszorgsysteem. IC/zorg capaciteit is 1 van de zes heel belangrijk maatregelen die nodig zijn om de burgers tegen corona te beschermen. Maatregelen die Rutte, Kaag en Hoekstra (want ook via demissionair kabinet de nu feitelijke machthebbers) nu juist zo ernstig verzuimen.

Tot overmaat van ramp is Rutte nu bezig een van de nodige maatregelen te verlichten zonder de noodzakelijke compensatie op andere punten. Gevolg is dat, met dit koude droge weer, de besmettingen en toch ook de ziekenhuisopnames wel gaan oplopen tot ver in mei. Zo wordt de weg vrijgemaakt voor een excuus voor Rutte om de politiek te verlaten zodat Kaag en Hoekstra het kunnen overnemen.

We gaan steeds dieper het moeras in, het moeras waarvoor Schippers ooit al begon om het eerste dijkje door te steken. Nui gaat de gezondheidszorg er aan (met hulp van Erst Kuipers en van Diederik Gommers die ik nog hoor zeggen dat extra personeel zich maar dood zou vervelen).

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2021 2:59 pm 
lid

Atidem schreef:
Biertje schreef:
Atidem schreef:
Ik denk dat daar de omstandigheden beroerder zijn dan in Nederland.

Waarom denk je dat?
corruptie en schulden

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2021 5:49 pm 
lid

Rightnow schreef:
Zowel qua bestuurscultuur als qua armslag als ook qua personeelsbezetting falen overheid en gezondheidszorgsysteem. IC/zorg capaciteit is 1 van de zes heel belangrijk maatregelen die nodig zijn om de burgers tegen corona te beschermen. Maatregelen die Rutte, Kaag en Hoekstra (want ook via demissionair kabinet de nu feitelijke machthebbers) nu juist zo ernstig verzuimen.

Tot overmaat van ramp is Rutte nu bezig een van de nodige maatregelen te verlichten zonder de noodzakelijke compensatie op andere punten. Gevolg is dat, met dit koude droge weer, de besmettingen en toch ook de ziekenhuisopnames wel gaan oplopen tot ver in mei. Zo wordt de weg vrijgemaakt voor een excuus voor Rutte om de politiek te verlaten zodat Kaag en Hoekstra het kunnen overnemen.

We gaan steeds dieper het moeras in, het moeras waarvoor Schippers ooit al begon om het eerste dijkje door te steken. Nui gaat de gezondheidszorg er aan (met hulp van Erst Kuipers en van Diederik Gommers die ik nog hoor zeggen dat extra personeel zich maar dood zou vervelen).

Maar ziekenhuizen zijn ook allang geen ziekenhuizen meer, eerder instellingen die zijn gericht op poliklinische zorg en dagbehandelingen. Nog niet zo lang geleden bleef je een paar dagen in het ziekenhuis na een operatie, tegenwoordig kom je om 8 uur in de ochtend binnen, gaat om 11 uur onder het mes en aan het eind van de middag word je met krammen en hechtingen en nabloedende wonden en al in een taxi gezet om thuis verder te herstellen. Van verpleging is in de meeste ziekenhuizen geen sprake meer. Dus het personeel dát er nog is, is veelal ingesteld op dagbehandeling, een baan van 9 tot 5, want in de nacht is er eigenlijk geen patiënt meer, behalve dan op enkele afdelingen als IC of een verpleegafdeling voor mensen die complicaties hebben, maar 90% van het verplegende personeel is ingesteld op diensten van 9 tot 5 (en vaak ook dat nog in parttime, dus Janneke wordt dan om 1 uur afgelost door Leonie, bijvoorbeeld, die dan de middag doet). Bij extra zorgvraag is er dus ook al nauwelijks meer een poel om uit te putten. Want fulltime verpleegkundigen zijn er ook in het ziekenhuis nog nauwelijks, hooguit wat dames die erop ingesteld zijn gedurende de dag een paar uurtjes te werken.

Daaruit voortvloeiend heb je dus ook nauwelijks een buffer (qua verplegend personeel) om op terug te vallen als het op de IC (of een andere afdeling) tijdelijk druk wordt. Want dan moet je je mankracht bij elkaar zien te scharrelen bij mensen die normaal gesproken gewend zijn 2 of 3 keer per week een halve dag te werken.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2021 5:58 pm 
lid

Ondertussen zijn veel capabele mensen met MBO achtergrond uit de ziekenhuizen verdreven, zo hoor ik van iemand die daar werkte. Er is een norm dat men HBO niveau moet hebben. Maar dit betekent dat er heel veel mensen in staat en bereid kunnen zijn om bij te springen, zoals ook vorig jaar is gebleken.

Managers in de gezondheidszorg zijn statusgevoelig en willen het eigen groepsbelang doordrijven, ook als de onderbemeten IC afdeling overstroomt.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2021 7:41 pm 
lid

Rightnow schreef:
Ondertussen zijn veel capabele mensen met MBO achtergrond uit de ziekenhuizen verdreven, zo hoor ik van iemand die daar werkte. Er is een norm dat men HBO niveau moet hebben. Maar dit betekent dat er heel veel mensen in staat en bereid kunnen zijn om bij te springen, zoals ook vorig jaar is gebleken.

Managers in de gezondheidszorg zijn statusgevoelig en willen het eigen groepsbelang doordrijven, ook als de onderbemeten IC afdeling overstroomt.
Joh, veel langer geleden moesten al MBO-ers verdwijnen, iedereen wil vissen in een vijver die die steeds verder overbevist wordt. Dit is bewust beleid. Je wilt HOB, maar je betaald MBO

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2021 8:17 pm 
lid

Rutte die stommetjes speelt tegen een dokter, dit geloof je niet.

https://www.youtube.com/watch?v=xNWKNJ-6weg

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2021 9:05 pm 
lid

Ik hoef het niet eens meer te zien. We moeten Rutte dwingen wel voor meer zorgcapaciteit voor te sorteren, wel huisartsen beter toerusten, en de rest van die 8 essentiele maatregelen te nemen.

Anders is alle loslaten van maatregelen alleen maar een opmaat voor blijvende lockdowns die niet werken en voor vaccinaties die op zichzelf onvoldoende zullen blijken om de epidemie te stoppen!

Als de overheid hierin niet meewerkt, dan zullen burgers hopelijk zelf dingen gaan organiseren ter zelfbescherming. Ik heb mijn persoonlijke maatregelen altijd al genomen.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: ma apr 26, 2021 9:29 pm 
lid

Rightnow schreef:
Ik hoef het niet eens meer te zien. We moeten Rutte dwingen wel voor meer zorgcapaciteit voor te sorteren, wel huisartsen beter toerusten, en de rest van die 8 essentiele maatregelen te nemen.

Anders is alle loslaten van maatregelen alleen maar een opmaat voor blijvende lockdowns die niet werken en voor vaccinaties die op zichzelf onvoldoende zullen blijken om de epidemie te stoppen!

Als de overheid hierin niet meewerkt, dan zullen burgers hopelijk zelf dingen gaan organiseren ter zelfbescherming. Ik heb mijn persoonlijke maatregelen altijd al genomen.
Het is juist het probleem dat het kabinet de kont tegen de krib gooit. Waarom moet iemand die stiekem zijn kroeg opendoet bang zijn voor een boete van 4000 euro terwijl iemand die thuis moet blijven omdat deze uit een risicoland komt of familie in huis heeft waar iemand besmet is en toch niet thuis blijft, een boete krijgt van 400.?
Als ik straks mijn tweede prik heb gehad, heb ik nog steeds geen vaccinatiebewijs. Hoe kan ik dan bewijzen dat ik twee prikken heb gehad? Ik heb het al een tijdje gelezen gezegd: op deze wijzen krijg je vanzelf code zwart bij de ziekenhuizen. En dat klopt. Want dat nu ineens de besmettingen dalen met 4000, dat kan niet .

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: di apr 27, 2021 8:47 am 
lid

Rightnow schreef:

Ik weet tegenwoordig niet meer hoe serieus ik de status HBO moet nemen. Lijkt wel alsof álles tegenwoordig HBO wordt genoemd. Ik hoor het bij collega's als ze vertellen over hun kinderen. De één doet Master zus-en-zo, de ander doet een Bachelor in weer in ander vak, ze zitten allemaal op de universiteit of op het HBO, en dan denk ik: maar hoe kán dat dan? Zijn dan álle kinderen tegenwoordig zo begaafd dat ze zonder moeite de ene Master na de andere verzamelen? Heb ik toevallig collega's die allemaal hoogbegaafde kinderen hebben die op hun 21e al een titel op zak hebben? Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken. Toen ik student was, 2e helft jaren '80, was het zo dat 70% van de mensen met een middelbare opleiding aan het werk ging, nog eens 20% deed een HBO-opleiding (HEAO ofzo), 10% kon naar de universiteit en kreeg een drs. of mr. titel, afhankelijk van de studie. Tegenwoordig lijkt het wel alsof de titels weggegeven worden bij een pak waspoeder, want iedereen lijkt er wel één te hebben op zijn 21e.

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: di apr 27, 2021 9:22 am 
lid

PeterJKH schreef:
Rightnow schreef:

Ik weet tegenwoordig niet meer hoe serieus ik de status HBO moet nemen. Lijkt wel alsof álles tegenwoordig HBO wordt genoemd. Ik hoor het bij collega's als ze vertellen over hun kinderen. De één doet Master zus-en-zo, de ander doet een Bachelor in weer in ander vak, ze zitten allemaal op de universiteit of op het HBO, en dan denk ik: maar hoe kán dat dan? Zijn dan álle kinderen tegenwoordig zo begaafd dat ze zonder moeite de ene Master na de andere verzamelen? Heb ik toevallig collega's die allemaal hoogbegaafde kinderen hebben die op hun 21e al een titel op zak hebben? Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken. Toen ik student was, 2e helft jaren '80, was het zo dat 70% van de mensen met een middelbare opleiding aan het werk ging, nog eens 20% deed een HBO-opleiding (HEAO ofzo), 10% kon naar de universiteit en kreeg een drs. of mr. titel, afhankelijk van de studie. Tegenwoordig lijkt het wel alsof de titels weggegeven worden bij een pak waspoeder, want iedereen lijkt er wel één te hebben op zijn 21e.

Ik heb het gezien bij de vrouwen- en andere opvang.

Het begon met vrijwilligers.
Vervolgens werd een vrijwilligers beroepskrachten.
Daarna golden mbo-opleidingseisen.
Dat werd hbo.
Omdat het te duur werd, moesten weer vrijwilligers worden geworven, die steeds meer taken weer overnemen. Behalve de directie, dat is een kringetje en blijft heel goed betaald.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: di apr 27, 2021 9:39 am 
lid

Raya schreef:
PeterJKH schreef:
Rightnow schreef:

Ik heb het gezien bij de vrouwen- en andere opvang.

Het begon met vrijwilligers.
Vervolgens werd een vrijwilligers beroepskrachten.
Daarna golden mbo-opleidingseisen.
Dat werd hbo.
Omdat het te duur werd, moesten weer vrijwilligers worden geworven, die steeds meer taken weer overnemen. Behalve de directie, dat is een kringetje en blijft heel goed betaald.

Wat ik bedoel is dit: ik ken bijv. de dochters van een collega van me. Prima meiden, echt niet dom, maar ook geen universitair niveau. Gingen 2-3 jaar een vervolgopleiding doen na de middelbare school. Geen VWO. En opeens vliegen de Bachelor en Masters me om de oren. Ik kan er niks mee, blijkbaar is het helemaal geweldig, maar in welk opzicht is dat dan te vergelijken met een drs. of dr. titel? Of (en begrijp me goed, niet denigrerend bedoeld) als een praktijkgerichte jongen met succes een opleiding tot metselaar afrondt, is die dan ook opeens Bachelor tegenwoordig, of Master? Ik weet het niet meer.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: di apr 27, 2021 10:51 am 
lid

Er wordt negatief gedaan over beroepen met de handen. Met name onderwaardering in het loon.
Pas als we die beroepen meer gaan waarderen dan de managementsberoepen, zal er iets gaan veranderen.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: di apr 27, 2021 12:14 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Wat ik bedoel is dit: ik ken bijv. de dochters van een collega van me. Prima meiden, echt niet dom, maar ook geen universitair niveau. Gingen 2-3 jaar een vervolgopleiding doen na de middelbare school. Geen VWO. En opeens vliegen de Bachelor en Masters me om de oren. Ik kan er niks mee, blijkbaar is het helemaal geweldig, maar in welk opzicht is dat dan te vergelijken met een drs. of dr. titel? Of (en begrijp me goed, niet denigrerend bedoeld) als een praktijkgerichte jongen met succes een opleiding tot metselaar afrondt, is die dan ook opeens Bachelor tegenwoordig, of Master? Ik weet het niet meer.

Ik ken de universitaire wereld heel goed, van binnenuit en dank zij vrienden die daar werken. Heb nog een ouderwetse graad van voor de tijd van de bachelors en de masters. Overigens, als ik opnieuw zou kunnen kiezen zou ik een technisch beroep hebben gekozen en dat zou mij meer vreugde en meer inkomen hebben opgeleverd.

Hoe zit het met het zogenaamde nut van hogere opleidingen:

1. INFLATIE: Wetenschappelijk niveau is aan een enorme inflatie onderhevig geweest. We kunnen het over het hoofd zien doordat tegenwoordig op opleidingen wel vaardigheden worden geleerd die vroeger soms werden vergeten, zoals sociale vaardigheden en handigheid in IT (de eerste jaren in je beroep waren vroeger dan ook cruciaal om jezelf te testen en harde lessen te leren, om jezelf te leren gedragen in de beroepssfeer. Want opleidingen vergaten dat vroeger, maar het academische niveau was vroeger beter en voor sommige beroepen had dit vroeger ook zin - terecht dat vroeger echter niet iedereen een hogere opleiding deed.

Als je er op een gezellig en humoristische manier mee wilt omgaan, in de avonduren misschien:

Kijk bijvoorbeeld eens op dinsdagavond naar All Creatures Great and Small op BBC First naar het geval van een dierenarts die groen van zijn "hoge" opleidng in het platteland van Yorkshire neerstreek. Hier herken ik mijzelf erg in maar het relativeert ook sterk het nut van academische vorming zonder dat de diepgang van de ouderwetse opleidingen wordt ontkracht die tegenwoordig immers verdwenen is.

2. SCHOOLSHEID EN VOLGZAAMHEID: Veel opleiding is indoctrinatie geworden en dat begint op de kleuterschool. Universiteiten worden door de studenten "school" genoemd en ik begrijp wel waarom. Vrijheid van mening en van onderzoek zijn ingeruild voor groepsdruk en repressie.

Het is zo paradoxaal voor mij, want door de vrijheid die vroeger op de universiteiten bestond, kreeg een heel linkse beweging daar kansen, en men vond natuurlijk dat alles zoals bezettingen van universiteitsgebouwen en het bespreekbaar maken van socialistische strijd tegen het kapitalistische systeem, moest mogen. Maar vandaag mag je je niet tegen de woke mentality of tegen de broeikashypothese uitspreken.

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: di apr 27, 2021 9:07 pm 
lid

Rightnow schreef:
Maar vandaag mag je je niet tegen de woke mentality of tegen de broeikashypothese uitspreken.

Ach guttegut wat zijn we weer zielig. Je mag je voor vanalles en nog wat uitspreken, je mag ook gerust roepen dat de aarde plat is... maar de logische consequentie is dan dat men jou in academische kringen niet meer echt serieus neemt omdat je lariekoek uitkraamt.

Mensen die roepen dat zij zich niet 'mogen uitspreken' bedoelen eigenlijk dat ze vooral heel verdrietig worden dat ze weerwoord krijgen :fluiten:

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]