Het is nu zo mei 16, 2021 10:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za apr 17, 2021 7:39 am 
lid

Wat moet je doen bij een epidemie / hebben om daarop voorbereid te zijn:
#4. meer test- en IC capaciteit (want nu is er enorme chaos, zelfs als er nooit een golf komt is er continu paniek)

Iemand die werkt bij het contact- en traceringsonderzoek van de GGD's, kwam hier van de week mee op de proppen. Dit zou volgens haar de belangrijkste kwestie zijn die in het hele coronadrama niet goed is aangepakt: de capaciteit van de ziekenhuizen.

Nu ken ik op mijn positie in het MKB ook iemand die uit de ziekenhuiswereld afkomstig. Inside information ondersteunt altijd wat we bij voorbeeld van je huisarts verneemt over deze wereld. Gommers en Kuipers zijn niet zo zeer dokter (wat ze ook zullen zijn) maar in hun actuele functie vooral de representanten van het ziekenhuismanagement: elitair denkende mensen die steeds meer een machine-bureaucratie leiden.

Want ze leven niet met twee voeten op de grond - dan hadden hun vertegenwoordigers in de media toch wel duidelijker de kwestie van meer capaciteit (logistieke processen en besluitvorming zullen daarbij moeten zijn inbegrepen) op de agenda gezet. Never waste a good crisis want al die mensen daar die hun eed van Hippocrates hebben afgelegd, moeten toch moeite hebben met de overduidelijke tekorten in capaciteit. Nu met de coronacrisis eindelijk in de publiciteit maar ook gebleken tijdens voorgaande influenzaseizoenen.

De ministers zijn verantwoordelijk voor zeer vele onnodig gevallen doden, met, door en zonder corona gevallen in het afgelopen jaar.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za apr 17, 2021 10:08 am 
lid

Het probleem is dat alles aan marktwerking wordt onderworpen, met als gevolg het reduceren van kosten en maximaliseren van winsten. (Dus niet, zoals vaak wordt gesuggereerd, om goedkoper te kunnen zijn voor de patiënt/cliënt. Dat komt op de laatste plaats, pas als er echt geconcurreerd moet worden.)

Een goed zorgsysteem kent een goede spreiding in mogelijk wat kleinere eenheden, voor zowel de bereikbaarheid voor iedereen, maar ook ziekenhuizen open kunnen houden als elders op afdelingen uitbraken zijn die het noodzakelijk maken een of meerdere afdelingen te sluiten.
Het maakt het ook mogelijk om meer reserve-capaciteit aan te houden, omdat je dat kunt verdelen over het aantal ziekenhuizen. Als je 300 ziekenhuisbedden hebt en gemiddeld 4 reserve IC-bedden per ziekenhuis kunt plaatsen, kunnen de aanwezige verpleegkundigen zich makkelijker verdelen, terwijl je toch 1200 extra IC-bedden kunt verwezenlijken op het moment dat dat nodig is. En door de spreiding, kun je ook makkelijker reserve-personeel in de vorm van oproepkrachten creëren van mensen die de zorg verlaten hebben, maar wel bereid zijn in tijden van crisis bij te springen. Die gaan echt minder makkelijk vanuit de NO-polder naar Zwolle, omdat in de NO-polder geen ziekenhuis meer te vinden is.
Hetzelfde geldt voor gewone bedden in een ziekenhuis.

Het is een wat andere opzet dan nu. Zo kent Utrecht een noodhospitaal, met redelijk wat bedden voor noodgevallen, dat zelfs nu niet gebruikt wordt. Het zijn alleen bedden en is verbonden aan het UMCU. Als dat noodhospitaal opent, moet dat bemand worden door het personeel van het UMCU. Dat schiet dus niet echt op, omdat de bemensing van één plek moet komen.

Het vergt iets meer gebouw, zowel als ziekenhuizen, als ruimte voor de reserve-bedden. Niet meer handen aan het bed t.o.v. nu. En uiteraard kunnen we makkelijk met minder overhead. Als je van de 40% bureaucratie 3/4 schrapt, levert dat een gigantische besparing op, want je houdt alleen nog zinnige administratie over, én meer tijd van handen aan het bed.

Dit is geen rocket-science. Dit zou zelfs iedere minister op eigen houtje nog kunnen bedenken, als ze niet waren verblind door hun eigen ideologie, vanuit kortzichtige partijen.

'Leuk' in dit kader is het nieuws op de radio zojuist, dat volgens een onderzoek van het AD, GGD's als sinds de jaren 80 gewaarschuwd hebben voor het over de schutting flikkeren van de GGD's bij de gemeenten, met te weinig budget. En de zorgen voor het afschalen van het aantal bedden, zowel gewone als IC-bedden, en dat dat door een van de betreffende ministers, ze vertelden niet wie, nogal lacherig werd afgedaan als onzin.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za apr 17, 2021 10:45 am 
lid

Zou het mogelijk zijn om noodhospitalen te voorzien van uitgezochte "bemanning" die normaliter ergens anders werkt, in horeca of zorg, en die op afroep altijd beschikbaar is? Deze mensen moeten (een beperkt beroeps-)risico kunnen en willen dragen tegen plotseling optredende nieuwe ziekten, en een sterk immuunsysteem hebben zodat hun inzetbaarheid in zulke situaties redelijk is.

Ik heb al een paar maanden niet meer gehoord van het cubaanse hospitaalschip met personeel. Zou het nu elders te werk zijn gezet? Het brengt mij wel op de gedachte dat je bij uitzonderlijke situaties (zoals er wel vaak zullen zijn: de tweejaarlijkse grote griepgolven uit recente jaren als voorbeeld) geen restricties wilt hebben zoals: minimum HBO niveau. Er zijn veel mensen oproepbaar die juist uit de zorg geflikkerd zijn, die wel inzetbaar zijn, maar dan wel graag met de juiste voorbereiding. Dus of er wel of niet een epidemie heerst, de overheid dient te zorgen voor extra hulptroepen en die moeten steeds voldoende inzetbaar worden gehouden met traning en opleiding.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za apr 17, 2021 11:17 am 
lid

Ik lees niks nieuws dus dit had best in een van de tien al bestaande draadjes over Corona gekund....

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za apr 17, 2021 11:28 am 
lid

Rightnow schreef:
Zou het mogelijk zijn om noodhospitalen te voorzien van uitgezochte "bemanning" die normaliter ergens anders werkt, in horeca of zorg, en die op afroep altijd beschikbaar is? Deze mensen moeten (een beperkt beroeps-)risico kunnen en willen dragen tegen plotseling optredende nieuwe ziekten, en een sterk immuunsysteem hebben zodat hun inzetbaarheid in zulke situaties redelijk is.

Ik heb al een paar maanden niet meer gehoord van het cubaanse hospitaalschip met personeel. Zou het nu elders te werk zijn gezet? Het brengt mij wel op de gedachte dat je bij uitzonderlijke situaties (zoals er wel vaak zullen zijn: de tweejaarlijkse grote griepgolven uit recente jaren als voorbeeld) geen restricties wilt hebben zoals: minimum HBO niveau. Er zijn veel mensen oproepbaar die juist uit de zorg geflikkerd zijn, die wel inzetbaar zijn, maar dan wel graag met de juiste voorbereiding. Dus of er wel of niet een epidemie heerst, de overheid dient te zorgen voor extra hulptroepen en die moeten steeds voldoende inzetbaar worden gehouden met traning en opleiding.

Het leger en de politie kennen ze al: getrainde reservisten, die regelmatig opkomen om te trainen.
Zo kan dat vrijwel overal, op tal van gebieden. Ook in de zorg. Opleiden, trainen en regelmatig een dagje of weekend mee laten draaien, tegen vergoeding. Verzin maar een mooi naampje voor die mensen. RD'ers (leden van de nationale Reserve Dienst) of zo. Mensen die in geval van nood bij essentiële diensten bij kunnen springen. En ontdoe alles van de onnodige bureaucratie. Je hoeft niet opgeleid te zijn tot chirurg om een po te kunnen legen. Zo had ik het laatst nog met een IC-verpleegkundige aan de stok op Twitter. Je hoeft geen slangetjes door de keel te kunnen voeren om te kunnen helpen bij het omdraaien van iemand. Zolang er maar 1 of 2 volleerd IC-verpleegkundigen bij aanwezig zijn en direct kunnen ingrijpen, mocht er bij het omdraaien iets mis gaan. Zij was blijkbaar bang voor haar baantje. Of dat de eer of bonus niet meer naar haar zou gaan of dat ze die zou moeten delen. Ik weet het niet. Maar als je goed kijkt naar taken die opgesplitst kunnen worden kun je overbelaste mensen met hand en spandiensten ook best wat ontlasten.
Belangrijk blijft wel de spreiding. Zeker in geval van nood moet je zorgen dat je mensen in de buurt hebt die kunnen bijspringen, en niet eerst nog een paar uur moeten reizen, heen of terug. Dan ga je die reservisten daar weer mee overbelasten. Gewoon het gezonde verstand gebruiken!

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: za apr 17, 2021 12:43 pm 
lid

Raya schreef:
Rightnow schreef:

Het leger en de politie kennen ze al: getrainde reservisten, die regelmatig opkomen om te trainen.
Zo kan dat vrijwel overal, op tal van gebieden. Ook in de zorg. Opleiden, trainen en regelmatig een dagje of weekend mee laten draaien, tegen vergoeding. Verzin maar een mooi naampje voor die mensen. RD'ers (leden van de nationale Reserve Dienst) of zo. Mensen die in geval van nood bij essentiële diensten bij kunnen springen. En ontdoe alles van de onnodige bureaucratie. Je hoeft niet opgeleid te zijn tot chirurg om een po te kunnen legen. Zo had ik het laatst nog met een IC-verpleegkundige aan de stok op Twitter. Je hoeft geen slangetjes door de keel te kunnen voeren om te kunnen helpen bij het omdraaien van iemand. Zolang er maar 1 of 2 volleerd IC-verpleegkundigen bij aanwezig zijn en direct kunnen ingrijpen, mocht er bij het omdraaien iets mis gaan. Zij was blijkbaar bang voor haar baantje. Of dat de eer of bonus niet meer naar haar zou gaan of dat ze die zou moeten delen. Ik weet het niet. Maar als je goed kijkt naar taken die opgesplitst kunnen worden kun je overbelaste mensen met hand en spandiensten ook best wat ontlasten.
Belangrijk blijft wel de spreiding. Zeker in geval van nood moet je zorgen dat je mensen in de buurt hebt die kunnen bijspringen, en niet eerst nog een paar uur moeten reizen, heen of terug. Dan ga je die reservisten daar weer mee overbelasten. Gewoon het gezonde verstand gebruiken!
Inderdaad, en niet het ene gat met het andere gat vullen en maar provisorisch te werk blijven gaan.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: za apr 17, 2021 2:43 pm 
lid

HvR schreef:
Ik lees niks nieuws dus dit had best in een van de tien al bestaande draadjes over Corona gekund....

Nou ik las vanochtend dat men de IC capaciteit niet kan opschalen omdat er teveel luie parttimers (vrouwen natuurlijk) werken.
En Raya lost het opleidingsprobleem hierboven op.
Me dunkt zeg.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: za apr 17, 2021 4:15 pm 
lid

Soms is het goed om een onderdeel apart te belichten, zonder ruis.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: za apr 17, 2021 4:54 pm 
lid

Enzo501 schreef:
HvR schreef:

Nou ik las vanochtend dat men de IC capaciteit niet kan opschalen omdat er teveel luie parttimers (vrouwen natuurlijk) werken.
Me dunkt zeg.

Die parttimers zijn niet lui, maar wel behoorlijk inflexibel. Mijn man werkt in de zorg en heeft enige tijd de roosters mogen opstellen. Hij werd er gestoord van. Want Janneke kan wel op maandag en woensdag, maar nooit op donderdag. Marie kan wel op dinsdag en donderdag en vrijdag, maar liever niet op maandag. Leonie kan wel op woensdag en vrijdag, maar nooit op donderdag en liever niet op dinsdag. En ga zo maar door. En soms komt een rooster dan toch zo uit, dat het even niet anders kan of Janneke moet toch een keer op donderdag ingepland worden, of Marie op maandag. Nou, de ellende, je wilt het niet weten. Appjes vliegen heen en weer, want "je weet toch dat ik die dag niet wil, en waarom dan toch, enz..." Vervolgens krijg je gezeik op de werkvloer, want daar zijn de dames ook heel goed in, zo van "Ik moet altijd inspringen voor jou, maar jij doet het nooit voor mij"... ad infinitum. Dan moest mijn man weer alle kracht en diplomatie aanwenden om dat kakelende kippenhok in het gareel te krijgen, en dan was het weer even rustig.

Het beeld dat wordt geschetst dat talloze IC-verpleegkundigen 60-80 uur per week werken, is ook onjuist. De meesten werken gewoon hun eigen uren, en soms een paar uur extra, maar voor een parttimer betekent dat bijv. 24 uur werken in plaats van 20 uur. Nou, als ze dáár oververmoeid van raken, dan zou ik ze wel eens willen zien als ze MIJN 45 uur per week zouden moeten werken, elke week weer, elk jaar weer.

Vrijwel de enige verpleegkundigen die wél fulltime werken (en nu méér dan fulltime soms) zijn toch echt de mannen.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2021 12:07 pm 
lid

Enzo501 schreef:
HvR schreef:

Me dunkt zeg.

Bij "reservisten" organiseren moet vanzelfsprekend rekening worden gehouden met inzetbaarheid in noodsituaties. Dat is er een integraal onderdeel van. Ook hier is de vergelijking met een leger wel van toepassing; waar je voor tekent staat wel in je contract en goed daarover nadenken.

Tot slot: Ik ga niet oordelen over het sexisme van Enzo's krant. Maar meestal is men daarop nogal gevoelig en mocht het sexistisch zijn, dan moet je dat niet willen. Ik zie al een tijd dat normaal fatsoen volgens sommigen, zoals in bovenstaande krant, kennelijk niet meer nodig is als heilige huisjes zoals de Rutte-WHO doctrine, onder kritiek zouden kunnen komen te staan.

Of is het anders? Je mag misschien dan wel openlijk sexistisch worden, of gewoon tegen elkaar roepen: hoe je bek?

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2021 12:14 pm 
lid

Dubbel

Laatst bijgewerkt door Enzo501 op zo apr 18, 2021 12:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2021 12:15 pm 
lid

Rightnow schreef:
Enzo501 schreef:
HvR schreef:

Me dunkt zeg.

Bij "reservisten" organiseren moet vanzelfsprekend rekening worden gehouden met inzetbaarheid in noodsituaties. Dat is er een integraal onderdeel van. Ook hier is de vergelijking met een leger wel van toepassing; waar je voor tekent staat wel in je contract en goed daarover nadenken.

Tot slot: Ik ga niet oordelen over het sexisme van Enzo's krant. Maar meestal is men daarop nogal gevoelig en mocht het sexistisch zijn, dan moet je dat niet willen. Ik zie al een tijd dat normaal fatsoen volgens sommigen, zoals in bovenstaande krant, kennelijk niet meer nodig is als heilige huisjes zoals de Rutte-WHO doctrine, onder kritiek zouden kunnen komen te staan.

Of is het anders? Je mag misschien dan wel openlijk sexistisch worden, of gewoon tegen elkaar roepen: hoe je bek?

Mijn opmerking over parttimers was een reactie op geklaag over vrouwen in de zorg elders op dit forum (en het berichtje hierboven).

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2021 2:39 pm 
lid

Rightnow schreef:
Enzo501 schreef:
HvR schreef:

Me dunkt zeg.

ik denk gewoon dat we heel terughoudend moeten zijn met de term 'seksistisch". Niet alles wat (met name) vrouwen niet zint, is per definitie seksistisch. Feit is gewoon dat vrouwen in Nederland stukken minder werken dan in alle andere landen, naar uren per week gemeten, en dat vrouwen meestal een baan van 28 uur al als (meer dan) fulltime beschouwen. Er is ook onderzoek gedaan naar ongebonden jonge vrouwen (dus even simpel: vrijgezellen zonder gezinsverplichtingen) en ongebonden jonge mannen uit dezelfde leeftijdsgroep. Wat blijkt: vrouwen beginnen tussen hun 25e en 30e al af te schalen qua werkuren, niet omdat ze kinderen hebben of andere verplichtingen, maar gewoon omdat ze "meer tijd" willen hebben voor "zichzelf", hun hobbies, hun Netflix, om op de bank te hangen, of wat dan ook. Vrouwen die fulltime werken zijn een zeldzaamheid. Is gewoon een feit, en dat benoemen heeft niks met seksisme te maken.

De zorg is met name een vrouwenbastiljon. Mannen die in de zorg werken, zijn vaak fulltimers, maar de vrouwen niet. Die willen 2 dagen of 3 dagen in de week werken, en dan ook nog met allerlei voorkeuren (maandag wel, maar dinsdag niet, of wel op donderdagmiddag, maar liever niet op vrijdagmiddag, enz.). Handen aan het bed hangt aan elkaar van een kluwen van mensen die het een paar uur per dag willen doen, maar zeker niet fulltime. En dan komt de nood aan de man, zoals met corona, en in plaats van 20 uur per week moeten ze dan soms 30 uur per week inspringen, en dan zijn ze gelijk oververmoeid en doodop. En gaan ze thuis zitten met een dreigende burn-out. En dan vraag ik me af: mijn hemel, hoe kan dat? Ik werk 40-45 uur per week, een werkweek van 30 uur lijkt me het paradijs.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2021 4:17 pm 
lid

Goed, ik zal terughoudend zijn; er is een ander perspectief bovendien wat ook genoemd mag worden:

De zorg heeft ook niet het beste management wat je maar kunt verzinnen.. geen wonder dat ziektecijfers er uitspringen, en ik heb het over de traditioneel heel hoge ziektecijfers, zeker niet alleen "aan het bed" maar ook bij ondersteunende diensten. Zo heb ik het altijd verteld gekregen.

Ik ben een MKB'er en oordeel vanuit het perspectief van het bedrijf met 100 personeelsleden en minder dan 5 procent verzuim.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2021 6:42 pm 
lid

Hoog ziekteverzuim heeft doorgaans te maken met de werkomstandigheden.

In de zorg is de druk vaak hoog. De tijd die veel zorgveleners krijgen voor hun taken, zijn veelal stopwatchtijden.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2021 7:08 pm 
lid

Raya schreef:

In de zorg is de druk vaak hoog. De tijd die veel zorgveleners krijgen voor hun taken, zijn veelal stopwatchtijden.

Ja, de werkomstandigheden de laatste 13 maanden zijn zeker niet makkelijk geweest in de zorg. Beetje triest om, zoals hierboven gebeurt, de mentaliteit van het personeel hiervan de schuld te geven, of het ziekteverzuim van een gemiddelde MKB onderneming hiermee te vergelijken. Je zou zeker van forummers die zich voortdurend voorstaan om te begrijpen wat er speelt in de samenleving een wat accuratere analyse verwachten.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2021 7:11 pm 
lid

het is zo duidelijk dat de overheid een andere agenda heeft. Zorgbestuurders hebben wel liever investering in capaciteit https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... atschappij

Het was punt vier van zes maatregelen die algemeen bekend zijn als noodzakelijk bij een epidemie van een luchtwegvirus; maatregelen die onze overheid echter heeft verzuimd:

1. ventilatie/luchtbehandelen
2. extra beschermen kwetsbaren via beter gefaciliteerde bubbles (Herstel-NL)
3. voor niet-kwetbaren een aan tijd en plaats gebonden mogelijkheid voor meer vrijheden
(zal in bepaalde gevallen vergezeld gaan van testen en/of isolatie)
4. meer test- en IC capaciteit (want nu is er enorme chaos, zelfs als er nooit een golf komt is er continu paniek)
5. huisartsen extra ruimte en middelen geven
6. versterken immuniteit: gezond leven, vertrouwen in eigen afweer en rust bevorderen

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: zo apr 18, 2021 7:51 pm 
lid

Raya schreef:

Dat valt blijkbaar reuze mee.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ar-curacao

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2021 8:52 am 
lid

Atidem schreef:
Raya schreef:

Dat valt blijkbaar reuze mee.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ar-curacao
Ik denk dat daar de omstandigheden beroerder zijn dan in Nederland.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: ma apr 19, 2021 9:12 am 
lid

De algehele omstandigheden qua zorg voor infektieziekten is heel slecht in ons land. Dat is een onderdeel van de neergang (relatief, in de wereld) van kwaliteit en capaciteit van onze gezondheidszorg.

Dit draadje behandelt een aspect daarvan. Maar dit artikel in het AD geeft aan hoe D66-VVD-CDA kabinetten hebben gezorgd voor een systematische verwaarlozing van de GGD's. Zoals zo vaak, geeft de minderwaardige wijze waarop mensen door de hogere overheid worden behandeld, mensen die vanuit hun deskundigheid vechten voor onze gezondheidszorg, aan waarom het gaat.

Vers van de pers: https://www.ad.nl/binnenland/alarm-over ... a594f3b2b/

Citaat:
Het gevaar van infectieziekten is volgens meerdere (ex-)GGD-directeuren door de kabinetten-Rutte zwaar onderschat. ,,Bewindslieden vonden onze waarschuwingen belachelijk. ‘Infectieziekten zijn voorbij’, zei een bewindsman me letterlijk’’, verklaart Paul van der Velpen, 22 jaar directeur van drie GGD’s.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]