Het is nu vr jul 30, 2021 7:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#121  BerichtGeplaatst: za mei 08, 2021 4:31 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Raya schreef:
PeterJKH schreef:

Sommige mensen gaan wél te laat dood. Gewoon omdat hen niet wordt toegestaan eerder dood te gaan. Mijn oudtante was zo'n geval. Pas op haar 50e getrouwd, dus geen kinderen. Haar man was al jaren en jaren overleden (was ook een stuk ouder dan zij). Tot haar 95e woonde ze zelfstandig, op een ruim appartement, met een (inmiddels ook al vrij bejaarde) huishoudelijke hulp, maar zelfstandig wonen ging op den duur niet meer. Ze kwam in een aanleunwoning, met een woonkamer die op het Noorden was gericht, dus nooit een zonnetje in huis zeg maar. Uitzicht vanuit haar raam was een triest, slecht onderhouden rozenperk met daarachter een door onkruid omgeven eendenvijver. Omdat ze niet meer zelfstandig kon uitgaan, zat ze eigenlijk de hele dag in haar stoel naar dat trieste uitzicht te kijken. Na een jaar vond ze het wel genoeg, en wilde ze liever dood, dan nog langer in die gevangenis (voor haar gevoel) te zitten. 96 vond ze een mooie leeftijd (en dat is het ook). Helaas heeft ze nog 5 jaar in die gevangenis door moeten brengen, en haar levensvreugde taande van maand tot maand. 101 is ze geworden, maar ik weet dat de laatste 5 jaar van haar leven voor haar een beproeving (om niet te zeggen: een hel) waren.

Je kunt als mens ook je grenzen stellen.
Mijn moeder wilde niet naar het ziekenhuis als ze ziek zou worden. Ze wilde niet dat er bloed bij haar afgenomen zou worden, en ze wilde geen medicijnen slikken, anders dan bloedverdunner en af en toe een paracetamol.

Toen ze op het laatst flink ziek werd, belde haar invalhuisarts, of ze naar het ziekenhuis mocht. "Alleen als ze het nu zelf wil", liet ik weten, "want ze heeft altijd aangegeven dat niet te willen".
- "Dat was wat ik wilde horen!", zei de arts. "Ze wil het zelf niet!"
Mijn moeder was dus consistent en dat respecteerde hij. Ze werd niet opgenomen. Drie dagen later overleed ze.

Het kan! Maar mensen denken er te weinig over na. Nemen niet hun voorzorgen. Bespreken het niet van te voren met hun kinderen, andere naasten of de huisarts, verzorgers. Maken ook geen levenstestament (en dat hoeft echt niet via de notaris).

Veel oude mensen weten niet dat dit kan, en zeker niet als ze geen kinderen hebben die bijdehand genoeg zijn om dat te melden.

Helaas heb je ook kinderen die op de erfenis van moeders of vaders zitten te azen.

Profiel  

Bericht nummer:#122  BerichtGeplaatst: za mei 08, 2021 4:37 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Raya schreef:

Je kunt als mens ook je grenzen stellen.
Mijn moeder wilde niet naar het ziekenhuis als ze ziek zou worden. Ze wilde niet dat er bloed bij haar afgenomen zou worden, en ze wilde geen medicijnen slikken, anders dan bloedverdunner en af en toe een paracetamol.

Toen ze op het laatst flink ziek werd, belde haar invalhuisarts, of ze naar het ziekenhuis mocht. "Alleen als ze het nu zelf wil", liet ik weten, "want ze heeft altijd aangegeven dat niet te willen".
- "Dat was wat ik wilde horen!", zei de arts. "Ze wil het zelf niet!"
Mijn moeder was dus consistent en dat respecteerde hij. Ze werd niet opgenomen. Drie dagen later overleed ze.

Het kan! Maar mensen denken er te weinig over na. Nemen niet hun voorzorgen. Bespreken het niet van te voren met hun kinderen, andere naasten of de huisarts, verzorgers. Maken ook geen levenstestament (en dat hoeft echt niet via de notaris).

Veel oude mensen weten niet dat dit kan, en zeker niet als ze geen kinderen hebben die bijdehand genoeg zijn om dat te melden.

Helaas heb je ook kinderen die op de erfenis van moeders of vaders zitten te azen.

Die heb je altijd. Daarom vind ik ook dat de wens van de oude persoon zélf gehonoreerd moet worden. Die zal het jeuken hoe zijn of haar erfenis verdeeld wordt, maar die is dik in de 90 (bijvoorbeeld) en vindt het eigen leven voltooid. En wie er dan daarna de erfenis wel of niet krijgt, hoort niet mee te spelen, alleen de wens van de persoon zélf.

Profiel  

Bericht nummer:#123  BerichtGeplaatst: ma mei 31, 2021 6:24 pm 
lid

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#124  BerichtGeplaatst: ma mei 31, 2021 7:09 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:

Die heb je altijd. Daarom vind ik ook dat de wens van de oude persoon zélf gehonoreerd moet worden. Die zal het jeuken hoe zijn of haar erfenis verdeeld wordt, maar die is dik in de 90 (bijvoorbeeld) en vindt het eigen leven voltooid. En wie er dan daarna de erfenis wel of niet krijgt, hoort niet mee te spelen, alleen de wens van de persoon zélf.
Met een testmanent kun je zelf regelen wie je erfenis krijgt en wil je niet naar het ziekenhuis of wil je niet dat je leven wordt opgerekt, regel dan bijtijfds een NVVE-verklaring.

Profiel  

Bericht nummer:#125  BerichtGeplaatst: di jun 01, 2021 11:20 am 
lid

Het wordt steeds gekker, de kroegen mogen pas op 5 juni open en dan toch weer beperkt want reserveren en al dat gelul, maar je mag wel naar India, Zuids-Afrika, en Zuid-Amerika vliegen maar dan met een quarantaineplicht terwijl die wettelijk niet is verankerd. Met andere woorden, als jij er niet aan houdt, dan krijgt je geen boete.

Want wie gaat die controle verrichten? De politie heeft het te druk, de boa's zijn onbewapend en moeten bij afressie toch de politie erbij halen. Aje in Singapiore je niet houdt aan de quarantaineplicht krijgt je een boete van 10 mille. Waarom doen wij dat niet?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2428857 ... aineplicht

Profiel  

Bericht nummer:#126  BerichtGeplaatst: di jun 01, 2021 11:29 am 
lid

Met de quarantaine-plicht valt niet te scoren.
Met maatregelen voor kroegen wel, want die raken een veel groter deel van de bevolking.
"Oh, kijk eens jongens, hoe daadkrachtig Rutte en De Jonge over onze gezondheid waken!"

Profiel  

Bericht nummer:#127  BerichtGeplaatst: di jun 01, 2021 11:34 am 
lid

En als de quarantaineplicht wordt doorgevoerd gaan we weer klagen over het schenden van grondrechten. En zo zeveren we lekker door op wsp.

Profiel  

Bericht nummer:#128  BerichtGeplaatst: di jun 01, 2021 1:17 pm 
lid

Ja er zullen altijd wel ziekten zijn, of varianten daarvan, die tot quarantaine aanleiding geven. Quarantaine is bij Covid-19 vooral altijd veel te laat gekomen, wanneer men meende dat 1 geval, of een paar honderd, "niets" was. Maar alleen de zorgvuldig geschatte R-waarde kan een reden zijn voor quarantaine:

Dan moet als dit redelijkerwijs vaststaat, iedereen er aan geloven en dat staat inderdaad haaks op hoe Rutte c.s. het totnutoe hebben ingevuld.

De indiase variant moet geen reden zijn tot quarantaine - het uitgangspunt is dat de al vrijwel bereikte groepsimmuniteit hiertegen effectief is. India zelf zit op de piek van overlijdens, aantal besmettingen daalt momenteel hard (maar dacht dat er nog een piek achteraan gaat komen in dat land).

Profiel  

Bericht nummer:#129  BerichtGeplaatst: di jun 01, 2021 1:24 pm 
lid

Mijn voorstelling van zaken is dat griepachtige luchtweginfecties IEDERE WINTER terugkomen. Komende winter kunnen het coronavarianten zijn, of toch weer influenzavarianten.

Hoe meer vaccinaties, hoe zekerder dat die varianten ooit een weg vinden die de antilichamen tegen het "Wuhan-variant" spike-eiwit omzeilt. Het virus is "endemisch" dus verblijft in mensen en dier, wereldwijd, en geen monitoring of lockdown gaat het uitroeien.

Ook daar waar iets meer op natuurlijke immunisatie wordt geleund, hetzelfde verhaal: nieuwe varianten omzeilen het oude verhaal - alleen is dat een heel stuk lastiger, maar in een endemische situatie kan dit mijns inziens prima.

Als dat niet gebeurt, neeemt het "oude" influenzavirus elke winter het stokje weer over. In ouderdom of in andere situaties van verminderde weerstand kan het heel lastig worden...

Alles wat ik hier zeg heeft dan ook betrekking op deze blijvende situatie: wat echt veranderd is, is niet de essentie van het virioom, maar de wijze waarop wij als mensen dit alles tegemoet treden...

Profiel  

Bericht nummer:#130  BerichtGeplaatst: di jun 01, 2021 1:44 pm 
lid

Waarom zou bij covid een heel ander verloop van het ontstaan van varianten ontstaan dan bij andere ingectieziekten waar veel gevaccineerd wordt en varianten meestal zwakkere aftreksels van het origineel zijn?
Dat het virus gevaarlijker varianten zou ontwikkelen omdat het sterker wordt onderdrukt is een hoogst dubieuze aanname. Voorlopig ontstaan besmettelijker varianten vooral in gebieden waar het virus de vrije hand krijgt (GB, Brazilie, India).
Jouw voorstelling van zaken is niet revolutionair, het is algemeen aanvaard dat het virus niet weg gaat. Door de massale vaccinatie zal het virus nog wel kunnen overspringen maar mensen veel minder vaak (ernstig) ziek maken. Dit is al gaande in landen als Israel en GB, waar ook versneld restricties kunnen worden opgeheven omdat de druk op de ziekenhuizen sterk afgenomen is.

Profiel  

Bericht nummer:#131  BerichtGeplaatst: di jun 01, 2021 3:08 pm 
lid

Het is paradoxaal, die virusbesmettingen, gezien vanuit het wereldwijde virus-ecosysteem zal ik maar zeggen:

Varianten ontstaan bij elke passage waarbij de vraag niet (alleen maar) is hoeveel mensen geinfecteerd raken. Preciezer gezien gaat het vooral om passages die maar doorgaan. Welnu, als het virus van mens tot mens overspringt - dan is daar elke keer weer die vermenigvuldiging van het virus. Ook binnen een gastheer, mens of dier, gebeurt hetzelfde. Als er bij die voortplanting van het virus geen tegenstand is, dus geen (natuurlijke of door vaccinatie verkregen)immuniteit, dan kan het virus zich snel verbreiden, maar mutaties zullen als ze voorkomen, weinig in de melk te brokkelen hebben.

Zien we nu een situatie met wat meer weerstand tegen verbreiding, binnen de gastheer, en/of bij het overspringen van mens tot mens, dan is het alsof er een barriere wordt opgeworpen. Varianten die handig zijn om de barriere te nemen, gaan meer in aantal toenemen dan originele varianten of dan relatief minder besmettelijke varianten. Elke barriere zal gevolgen kunnen hebben voor de kwalitatieve verschillen van de steeds opnieuw ontstaande kleine genetische variaties van zo'n virus. Het duurt nu langer voordat alle vatbare mensen ook zijn bereikt door het virus en daarbij doorloopt het virus meer passages achter elkaar. Voor te stellen als een hele lange keten met heel veel schakels...

We gaan nu focusen op het moment dat de meeste mensen immuun zijn, het moment dat de R waarde langere tijd onder de 1 gaat duiken zodat het in een land of in een werelddeel gaat uitdoven. Hoeveel passages zien we bij de laatste maar grootste groep

A. bij snelle verbreiding
B. bij langzame verbreiding

wat zijn nu de consequenties - waar ontstaan nu de lastigste varianten?

Profiel  

Bericht nummer:#132  BerichtGeplaatst: di jun 01, 2021 6:16 pm 
lid

Het probleem is dat we niet meer, of steeds minder, accepteren dat mensen overlijden.

Een heel ander geval, maar tekenend voor wat ik bedoel, is dat ik niet zo lang geleden een docu zag waarin men een baby, die geboren was met onderontwikkelde hersenen, onderontwikkelde ledematen, een onderontwikkeld spierstelsel, enz. met veel kunst en vliegwerk in leven had weten te houden. Zodat het kind zou kunnen opgroeien tot, ja tot wat eigenlijk? De prognose luidde dat het kind de pubertijd wellicht niet eens zou halen, nooit zelfstandig iets zou kunnen, haar hele leven lang (hoe kort ook) zou moeten zijn aangesloten op apparatuur, in feite werd er een plant in leven gehouden. Maar de ouders vonden het héél belangrijk dat ál die peperdure maatregelen en ingrepen werden verricht, want het was hún kind. En hoezeer ik dat tot op zekere hoogte ook begrijp, vraag ik me dan toch af: voor wie doen die ouders het? Voor dat kind, of voor zichzelf, omdat ze geen afscheid kunnen en willen nemen van een droom? Maar het eind van de docu was dat de plegen en doctoren trots vertelden: "We have been able to give her a life". (Het was in de USA). Tja, denk ik dan, wat je in staat bent geweest te doen, is een wezen in leven te houden dat zonder enige hersenfunctie of spierfunctie of wat dan ook, 12 jaar in een bed wezenloos ligt te zijn, aangesloten aan allerlei apparaten, en dan sterft. Wat is de zin daarvan, vraag ik me dan af.

Wat heeft dat met corona te maken? In zoverre iets dat we maanden en maandenlang bezig zijn geweest mensen van ver in de 80 in leven te houden, hen op te zadelen met een zware revalidatie en een waarschijnlijk nog jaren en jaren durend herstelproces. Ik vraag me dan af hoeveel van die mensen alsnog gaan overlijden zonder écht hersteld te zijn. Of komt het er gewoon op neer dat we weliswaar hun biologische leven hebben gerekt, maar meer ook niet?

Profiel  

Bericht nummer:#133  BerichtGeplaatst: di jun 01, 2021 9:47 pm 
lid

Het onvermijdelijke wat soms moet worden geaccepteerd... als je in riskantere situaties bent geweest, of dierbaren hebt verloren aan een ernstige ziekte of aan een ongeval, realiseer je je het weer maar de meesten van ons hebben het niet meegemaakt, of nooit helemaal kunnen verwerken, misschien wordt het weggestopt.

Daarom heeft de doodsangst zoveel invloed, de doodsangst die de media onwillekeurig over ons uitstorten met hun toch echt heel eenzijdige informatie. Ja het geldt ook voor enkele "alternatieve" media - hun veronderstellingen en angstdenken lijkt spiegelbeeldig aan de mainstream.

Het midden is dan de hoop en ook de acceptatie dat als de dood eenmaal onvermijdelijk is, ik er vrede mee zal hebben en dat ik tot die tijd een zinvol leven wil leiden, met niet te veel angst. Maar als die komt, moet hij wel geconfronteerd worden.

Profiel  

Bericht nummer:#134  BerichtGeplaatst: wo jun 02, 2021 8:00 am 
lid

Rightnow schreef:
Het onvermijdelijke wat soms moet worden geaccepteerd... als je in riskantere situaties bent geweest, of dierbaren hebt verloren aan een ernstige ziekte of aan een ongeval, realiseer je je het weer maar de meesten van ons hebben het niet meegemaakt, of nooit helemaal kunnen verwerken, misschien wordt het weggestopt.

Daarom heeft de doodsangst zoveel invloed, de doodsangst die de media onwillekeurig over ons uitstorten met hun toch echt heel eenzijdige informatie. Ja het geldt ook voor enkele "alternatieve" media - hun veronderstellingen en angstdenken lijkt spiegelbeeldig aan de mainstream.

Het midden is dan de hoop en ook de acceptatie dat als de dood eenmaal onvermijdelijk is, ik er vrede mee zal hebben en dat ik tot die tijd een zinvol leven wil leiden, met niet te veel angst. Maar als die komt, moet hij wel geconfronteerd worden.

Maar om dan terug te keren naar het onderwerp van dit topic: wat gebeurt er met/na corona. Ik hoop hartgrondig dat we dan weer terug kunnen keren naar ons normale leven zoals we dat tot en met 2019 kenden. Immers, als (vrijwel) iedereen gevaccineerd is en corona in feite tot de coulissen van de samenleving is teruggedrongen, is er geen enkele reden meer om maatregelen of restricties te handhaven. De mondkapjes mogen onder in de kast of in de vuilnisbak, de afstandsmaatschappij met overal pijlen en voetstappen op de grond mag in het archief, en de barkrukken kunnen weer gewoon naast elkaar aan de bar.

Waar ik echter bang voor ben, is dat stiekem bepaalde maatregelen als permanent worden gehandhaafd. Zonder enige onderbouwing.

Want het was natuurlijk wél lekker rustig, iedereen om 21.00 uur verplicht thuis, uitgaansgelegenheden, kroegen, restaurants, festivals, alles dicht. De droommaatschappij van iedere politicus. Iedereen netjes in het gareel. En de politie/BOA's kunnen dan wel klagen dat ze het zo onmenselijk druk hebben gehad het afgelopen jaar, maar waarmee dan? Er waren geen sportwedstrijden waar de politie in groten getale voor moest opdraven, er was in de weekenden 's nachts geen extra politie-inzet nodig in uitgaansgebieden omdat alle kroegen sowieso dicht waren en iedereen braaf om 21.00 uur thuis moest zitten, er waren geen festivals waar de politie grootscheeps bij moest handhaven, hooguit was er 1 keer in de 6 weken een "illegale" demonstratie die opgelost moest worden, of moesten ze op de doodenkele mooie dag die we hebben gehad dit voorjaar, een keer mensen uit een park worden gejaagd. Joh, die politie heeft het toch ook heerlijk rustig gehad?

Ik denk dus dat de overheid het eigenlijk helemaal niet leuk vindt, terugkeren naar het oude normaal. Een bevolking die aan de leiband van restricties en maatregelen loopt, is veel makkelijker. Dus ik moet het nog zien, of ons leven ná corona weer mét alle vrijheden terugkomt.

Profiel  

Bericht nummer:#135  BerichtGeplaatst: wo jun 02, 2021 8:39 am 
lid

Wat gebeurt er na corona? Dan gaat men op dezelfde voet verder 'maak iedereen bang' zodat we in de pas blijven lopen.

Klimaatverandering leidt nu al tot meer sterfte door hitte
https://www.rivm.nl/nieuws/klimaatveran ... door-hitte

Als je iets zoekt vind je altijd wel wat zei mijn oude dierenarts ooit toen het gesprek ging over de menselijke kwaaltjes. Ik denk er vaak aan zoals bij bovenstaand bericht, 250 gevallen, omdat ze niet koud wilden worden?

Profiel  

Bericht nummer:#136  BerichtGeplaatst: wo jun 02, 2021 10:06 am 
lid

Een warmer klimaat geeft meer hittegolven, maar inderdaad, Lies,... minder koudegolven.
Lies schreef:
Wat gebeurt er na corona? Dan gaat men op dezelfde voet verder 'maak iedereen bang' zodat we in de pas blijven lopen.

Klimaatverandering leidt nu al tot meer sterfte door hitte
https://www.rivm.nl/nieuws/klimaatveran ... door-hitte

Als je iets zoekt vind je altijd wel wat zei mijn oude dierenarts ooit toen het gesprek ging over de menselijke kwaaltjes. Ik denk er vaak aan zoals bij bovenstaand bericht, 250 gevallen, omdat ze niet koud wilden worden?

Koudegolven zijn heel gemeen:
Citaat:
We hebben het in dit artikel beschreven onderzoek uitgevoerd om de invloed van de omgevingstemperatuur op de sterfte in Nederland in de periode 1979-1997, de invloed van hittegolven en koude periodes op de sterfte in het bijzonder, en de mogelijkheid van een eventuele hittegolf- of koudegolf te onderzoeken. veroorzaakte voorwaartse verplaatsing van sterfte. We vonden een V-achtige relatie tussen sterfte en temperatuur, met een optimale temperatuurwaarde (bijv. gemiddelde temperatuur met laagste sterftecijfer) van 16,5 graden C voor totale sterfte, cardiovasculaire sterfte, ademhalingssterfte en sterfte onder degenen [Groter en gelijk aan ] 65 jaar. Voor sterfte door maligne neoplasmata en sterfte in de jongste leeftijdsgroep waren de optimale temperaturen respectievelijk 15,5°C en 14,5°C. Voor temperaturen boven het optimum nam de mortaliteit toe met respectievelijk 0,47, 1,86, 12,82 en 2,72% voor kwaadaardige neoplasmata, hart- en vaatziekten, luchtwegaandoeningen en totale mortaliteit voor elke graad Celsius stijging boven het optimum in de voorgaande maand. Voor temperaturen onder het optimum nam de mortaliteit toe met respectievelijk 0,22, 1,69, 5,15 en 1,37% voor elke graad Celsius afname onder het optimum in de voorgaande maand. De mortaliteit nam significant toe tijdens alle onderzochte hittegolven, en ouderen werden het meest getroffen door extreme hitte. De hittegolven leidden tot een toename van de sterfte als gevolg van alle geselecteerde oorzaken, met name sterfte aan de luchtwegen. De gemiddelde totale oversterfte tijdens de onderzochte hittegolven was 12,1%, ofwel 39,8 sterfgevallen/dag. De gemiddelde oversterfte tijdens de koude periodes was 12,8% of 46,6 sterfgevallen/dag, wat grotendeels te wijten was aan de toename van cardiovasculaire sterfte en sterfte onder ouderen. De resultaten met betrekking tot de voorwaartse verplaatsing van sterfgevallen als gevolg van hittegolven waren niet sluitend. We vonden geen door koude veroorzaakte voorwaartse verplaatsing van sterfgevallen.
Huynen et al, 2001: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11401757/

In China vrezen ze ook koudere perioden:
Citaat:
Er zijn opmerkelijke mortaliteitseffecten van koude periodes, waarbij effectschattingen variëren met de definitie van koudegolf en subpopulaties. Het gebruik van de officiële definitie van koude perioden kan er niet in slagen om het sterfterisico dat gepaard gaat met koude perioden vast te stellen. Deze bevindingen kunnen de ontwikkeling van een waarschuwingssysteem voor koudewaarschuwingen en preventieve acties voor de kwetsbare bevolkingsgroepen vergemakkelijken.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31071590/

En voor iets jongere mensen, Oost-Europa:
Citaat:
... dat koudestress een aanzienlijke impact heeft op de sterfte in Midden-Europa, wat een bedreiging voor de volksgezondheid vormt van een belang dat vergelijkbaar is met hittegolven. Het verhoogde sterfterisico bij mannen van 25-59 jaar kan te maken hebben met beroepsmatige blootstelling van grote aantallen mannen die in de winter buiten werken. Vroegtijdige waarschuwingen en preventieve maatregelen op basis van weersvoorspellingen en gericht op de gevoelige delen van de bevolking kunnen de effecten van koude perioden helpen verminderen en levens redden.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19144206/

Profiel  

Bericht nummer:#137  BerichtGeplaatst: wo jun 02, 2021 10:18 am 
lid

PeterJKH schreef:
Waar ik echter bang voor ben, is dat stiekem bepaalde maatregelen als permanent worden gehandhaafd. Zonder enige onderbouwing.

Zonder onze actieve weerstand is verlies van steeds meer vrijheden onvermijdelijk. Dat zal men beslist doen. Klaus Schwab, voorzitter van het World Economic Forum is hierover tamelijk expliciet in geweest. Met termen als "Great Reset" en "Build Back Better" timmert hij aan de weg, en prijst met name de voordelen van de lockdowns.

Natuurlijk heeft deze welbespraakte professor zeer veel invloed. Hij weet wel in welke kringen hij zich moet begeven:
Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#138  BerichtGeplaatst: wo jun 02, 2021 11:42 am 
lid

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#139  BerichtGeplaatst: wo jun 02, 2021 11:53 am 
lid

Raya schreef:

En al die arme wappies ,vrouwen van de heksenkring en spirituele massage praktijken die hun geld hebben gegeven aan de Engel.

Profiel  

Bericht nummer:#140  BerichtGeplaatst: wo jun 02, 2021 11:59 am 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:

En al die arme wappies ,vrouwen van de heksenkring en spirituele massage praktijken die hun geld hebben gegeven aan de Engel.
Graag man en paard noemen !

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]