Het is nu za mei 08, 2021 11:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Overdenking 4/5 mei
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 10:37 pm 
lid

Hieronder een verhaal dat ik een aantal jaren geleden heb opgetekend. Geen verhaal in de zin van verzonnen, maar gebaseerd op een waar gebeurdebelevenis van een joods familielid dat als enige terugkwam na de oorlog. Destijds vond ik dat ik het vorm moest geven, dat verhaal, en dit is de eerste keer dat ik dit verhaal deel, nadat het 15 jaar in een la heeft gelegen. Verder zonder woorden of commentaar. Dus hier het verhaal:

Ik belde aan bij die deur die tegelijkertijd vertrouwd en vreemd was. De gladde donkergroene verf, het wit-emaillen plaatje met de zwarte letters "R. van Dam", de koperen bel en de koperen knop, nog steeds glimmend gepoetst. Maar hij hoorde niet meer bij mij, zoals iemand die je erg lang niet meer gezien hebt. Je herkend zijn gezicht, maar hij is een andere persoon geworden dan degene die je eens gekend hebt.

Hoe vaak was ik in mijn jeugd niet door die door naar binnen gegaan om met Gerda, mijn buurmeisje, te spelen? Soms holden we joelend naar binnen, elkaar achterna zittend na een wilde speelpartij in de tuin of op weg naar het glaasje limonade, dat steevast om vijf uur voor ons klaarstond.
Samen gingen we naar de middelbare school en elke dag maakten we samen huiswerk en bespraken we, met de ernst pubers eigen, de jongens waar we verliefd op waren, de muziek en films die we wel of niet goed vonden en onze ouders, die ons steevast niet begrepen en ons tot onze grote verontwaardiging als kleuters bleven behandelen.
Toen die donkere tijd kwam, werd het vrijwel meteen ook donker om ons heen. Bij de buren was ik niet meer welkom. Ze hadden het nooit hardop gezegd, maar ik merkte het aan de blikken die ze elkaar toewierpen als ik binnenkwam, aan de vragen die ze stelden en aan de opmerkingen die ze maakten, en de deur stond steeds minder vaak open voor me. Tenslotte, op een dag, bleef hij dicht.

Nog één keer hadden we er aangebeld voordat we weggingen. De deur was toen heel lang open blijven staan, terwijl mijn vader en mijn broer onze antieke kasten, ons zilver, onze perzen en onze schilderijen naar binnen droegen. Tenslotte, vlak voordat de deur weer dichtging, had mijn moeder de buurvrouw een klein kistje overhandigd. De buurvrouw maakte het open en even zag ik de schittering van mijn moeders diamanten armband, de flonkering van een ring met een robijn, de matte glans van oma's dubbele parelsnoer. Met een harde klap sloot de buurvrouw het kistje, keek naar mijn moeder en fluisterde haar iets in het oor. Ik zag mijn moeder even aarzelen. Toen, met een onverwacht resoluut gebaar, deed ze haar gouden ketting af en trok ze de diamanten oorbellen uit haar oren. Ze verdwenen ook in het kistje, dat de buurvrouw opnieuw met een harde klap sloot en onmiddellijk achter zich op een haltafeltje zette. Alleen haar trouwring had mijn moeder omgehouden. En de deur ging dicht. Voorgoed.
Vele transporten en vele kampen later stond ik alleen op een kaal perron in mijn geboortestad. Mijn vader, mijn moeder, mijn broer zouden niet meer terugkomen, ik hoefde er op niemand te wachten. De sporen liepen dood tegen de horizon.

Het was november en de lucht was grijs en guur. De kale winterjas die ik van het Rode Kruis had gekregen, bood weinig bescherming tegen de kou, maar toch zette ik de kraag op. Misschien wel omdat ik ook voor iets anders dan de kou alleen wilde wegduiken.
De stad was niet veranderd in de jaren van mijn afwezigheid. Aan vrijwel niets was te zien wat er gebeurd was. Alleen de dubbele rij bomen op de Stationslaan was verdwenen,opgeofferd aan een warmte die de echte kou niet had kunnen verjagen. Een overvolle stadsbus naderde de halte. Even aarzelde ik. Zou ik het doen? Zou ik gewoon in die bus stappen, niet omdat die me naar mijn bestemming zou brengen, maar gewoon om weer eens te voelen hoe het was om zomaar als ieder ander in een bus te kunnen stappen en niet als een gebrandmerkte, niet als een uitgestotene buiten te moeten blijven staan? Ik aarzelde te lang. De deuren sisten dicht en de bus trok op met een vermoeid gegrom van de versleten motor.
In de straat waar ik moest zijn, was het stil. Doodstil. Even leek het of alle anderen op het moment van ons vertrek in slaap waren gevallen en of de huizen stonden te wachten tot iedereen wakker zou worden om door te gaan waar hij mee bezig was, zals in het kasteel van Doornroosje. Alleen zouden de achterliggende jaren geen kwade droom zijn geweest, maar werkelijkheid.

Bij het huis dat ik zo goed kende, stond ik even stil. Het rozenpoortjes naar de achtertuin was verdwenen en het houtwerk was opnieuw geschilderd in een sombere roodbruine kleur. Ik keek naar de ramen en telde in gedachten de kamers af: mijn eigen kamertje op de hoek, de badkamer met de matglazen ruiten, de kamer van mijn ouders met de openslaande deuren naar het balkon, mijn vaders studeerkamer op de andere hoek, de kamer van mijn broer aan de tuinkant, de zonnige logeerkamer waar oma zo graag sliep... Even leek het alsof de muren transparant werden en ik het interieur van iedere kamer er doorheen kon zien. Toen sloten ze zich weer en was er niets anders dan koude harde baksteen.

De ramen van de erker stonden wijd open en een blonde vrouw was bezig de meubels te wrijven. Ze had een groen schort voor; op de achtergrond was vaag een radio te horen die big-band-muziek speelde. Ik moet in gedachten het tuinpad opgelopen zijn en de vrouw kwam naar het open raam. "Ben jij de nieuwe hulp?", vroeg ze, terwijl ze me keurend bekeek. "Nee", zei ik, "Nee, ik kwam hier zomaar voorbij". Ik liep het pad weer af en toen ik het hekje achter me dicht deed, zag ik dat het koperen haakje, dat mijn vader erop had gezet toen ik klein was, er nog steeds was. De vrouw was weer begonnen aan haar meubeld en op de radio zong Vera Lynn over een gelukkig weerzien in vredestijd.

Ik drukte op de smetteloze belknop en hoorde binnen de bel gedempt overgaan. Het bleef stil in het huis en bijna had ik me omgedraaid, toen opeens de deur open ging. Mevrouw Van Dam stond in de schemerige gang, een wit servet in haar linkerhand. "Ik ben het", zei ik. Ze keek me aan. "Zo, dus je bent teruggekomen". Ze sprak het half als een vraag, half als een constatering uit. Even bleef het stil. Toen, terwijl ze haar linkerhand met het servet naar voren stak, als om haar woorden te bewijzen: "Ik was net aan het eten". Ze zei het op een manier alsof ze het me kwalijk nam dat ik op zo'n ongelegen tijdstip was gekomen, alsof ik nog steeds één deur verderop woonde en heel goed wist dat het nu etenstijd was voor haar. Ze scheen dat zelf ook te beseffen, want ze voegde eraan toe: "Maar dat kon jij niet weten natuurlijk". "Nee", zei ik, "Dat wist ik niet". Weer bleef het even stil. Ze vroeg me nog steeds niet binnen.

Plotseling begon het zachtjes te motregenen en ik huiverde in mijn dunne jas. Mevrouw Van Dam leek nog even te aarzelen, maar stapte toen iets opzij en beduidde me binnen te komen. Ze liet me in de voorkamer en wees me op een stoel; niet de makkelijke stoel waarin ik vroegers altijd had gezeten tijdens de gezellige avonden, maar een rechte stoel die naast een kaarttafeltje stond, waarop een half-afgemaakte patiënce lag uitgespreid. Zelf ging ze in een armstoel tegenover me zitten; het servet had ze over de armleuning gehangen en haar vingers bewogen er overheen om de plooien glad te strijken, bijna in de maat met het getik van de pendule op de schoorsteenmantel. Door de halfopen suitedeuren kon ik de tafel in de eetkamer zien. De stoel waarop mevrouw Van Dam had zitten eten,was schuin achteruit geschoven en uit de tuit van de theepot, die naast haar bord op een Lumiere stond, kwam een klein wolkje stoom.

"Je bet dus teruggekomen", zei mevrouw Van Dam nog een keer. "Ja", zei ik, "Ik ben teruggekomen". In de stilte die volgde, keek ik voor het eerst de kamer rond en ik zag nu waarom die tegelijkertijd verrouwd en vreemd op me was overgekomen. Ter weerszijden van de tikkende pendule stonden de zilveren kandelaars van mijn moeder en onder de salontafel lag de pers die bij ons altijd in de hal had gelegen. Tegenover me stond de antieke secretaire van oma en boven de bank hing het bloemenstilleven waar ik altijd zo dol op was geweest: tussen de bloemen zaten tientallen kleine insectjes en vlindertjes verstopt en ik kon er geen genoeg van krijgen ze allemaal proberen te ontdekken en te benoemen.
"Er wonen nu andere mensen hiernaast". Haar stem klonk verontschuldigen en beschuldigend tegelijk, alsof ze wilde zeggen dat ik hier niets meer te zoeken had en dat ze het me kwalijk nam dat ik zomaar was teruggekomen. "Het zou ook zonde zijn geweest het leeg te laten staan", vervolgde ze, "het is zo'n prachtig huis. Er wonen nu jonge mensen met kinderen in, hele aardige mensen". Ze pakte het servet van de armleuning en begon het op haar schoot op te vouwen. Alsof ze met het servet, het verleden wilde opvouwen en wegleggen. Maar hier was ik, ik had het verleden weer uit zijn plooien geschud en blootgelegd. Ik wás het verleden en ik had hiet in het heden niet meer behoren te zijn.

"Het was hier ook niet makkelijk in die jaren", zei ze, "maar daarvan zullen jullie waar jullie zaten niet veel hebben meegekregen, zeker". Ze zuchtte en schudde zachtjes het hoofd. "Wij liepen ook veel risico, weet je, omdat we jullie spullen in bewaring hadden". Ze begon nu aan één stuk door te praten, haar ogen op haar handen gericht die steeds scherpere vouwen in het servet probeerden te maken. "Er was hier op den duur niets meer te krijgen, geen kleding, geen eten, geen brandstof, alleen maar op de zwarte markt en daar was het peperduur. We hebben toen veel van jullie spullen moeten verkopen om aan eten te komen, maar ik weet zeker dat je ouders dat goed zouden hebben gevonden en zij hadden ze op dat moment toch niet nodig. En we hebben nooit meer iets van jullie gehoord, ik bedoel, we wisten niet eens waar jullie naartoe waren gegaan en..."

Plotseling zweeg ze. Haar ogen gingen nu ook langs de kandelaars, de secretaire, het schilderij, en tenslotte keek ze weer naar haar handen, waar aan een ringvinger een robijn zachtjes gloeide in het middaglicht met dezelfde vurige glans die eens in een éven geopend kistje te zien was geweest.
Even plotseling als ze gezwegen had, nam ze nu weer het woord. "Je ouders hebben ook altijd gezegd dat we jullie spullen als ons eigendom mochten beschouwen als..., nou ja, je weet wel wat ik bedoel". Dat wist ik. Zodra de deur achter mijn moeder dicht was gegaan, nadat ze haar ketting en oorbellen had afgedaan, hadden ze onze spullen als hun eigendom beschouwd, omdat er voor de bestemming waarnaar wij toen onderweg waren in principe alleen maar enkele reizen werden verstrekt.

Ik stond op. "Misschien kan ik beter later nog eens terugkomen". Ze knikte. "Ja, dat is goed, Gerda zal het ook leuk vinden je weer eens te zien." We wisten allebei dat we tegen elkaar logen. Ik zou nooit meer terugkomen en Gerda zou even onaangenaam verrast zijn als haar moeder wanneer ze me zag. Maar we hadden die leugens nodig: alleen door een fictieve deur naar de toekomst te openen, konden we de deur naar het verleden sluiten en uit elkaar gaan zonder de pas geheelde wonden weer open te rijten.

Toen ik al op het tuinpad was, riep ze me nog even terug. "Hier", zei ze, "voor de bus". Ze stopte me ee dubbeltje in de hand. Het was net genoeg voor een enkeltje.

Profiel  

Berichttitel: Re: Overdenking 4/5 mei
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 11:10 am 
lid

Ik heb dit verhaal maar eens uitgeprint, vind dit, zoals iedereen, indrukwekkend.

We herdenken vooral vanwege onze commitment: "Dit nooit weer" en daarom mag en moet altijd de vraag worden gesteld hoe de relatie is met de moderne tijd en met de actuele situatie van de mensheid.

Men mag vinden wat men wil, maar laat daaruit een gesprek steeds weer ontstaan, zoals we dit telkens toch gedaan hebben als handvat om na te denken over racisme en onmenselijkheid.

De actuele discussie zal gaan over het belemmeren van vrijheden van burgers om met elkaar in contact te staan, over lichamelijke zelfbeschikking en over vrijheid van meningsuiting.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 12:02 pm 
lid

Ja, want in Auschwitz was het geen pretje natuurlijk, maar dat de kroegen dicht zijn hakt er toch ook wel behoorlijk in. Laten we deze zaken vooral ongeveer in dezelfde proporties blijven zien.
Of, alternatief, we proberen de balans te vinden en strekking van het schrijnende verhaal hierboven niet te bedoezelen met onze 'problemen'.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 12:10 pm 
lid

'It 's no use crying over spilt milk', was het eerste Engelse spreekwoord dat ik leerde op school.
Het heeft een diepere betekenis dan ik dacht.

Het heeft geen zin om te treuren over doden door een oorlog en groot onrecht, als we daar de lessen niet uit willen leren. En dat betekent per definitie een beschouwing naar recent verleden, ontwikkelingen die begonnen zijn, vandaag de dag in het heden door gaan, en ons mogelijk in nare, onvrije situaties in de toekomst zullen brengen.

Vergelijkingen afdoen als een Godwin, heeft meer weg van de kop in het zand steken, of een ander monddood willen maken, dan lef hebben om naar het heden en mogelijke toekomst te kijken n.a.v. ontwikkelingen welke in gang zijn gezet.

Treur om de doden, maar laat hun offer niet vergeefs zijn. Voorkom dat die geschiedenis zich herhaald.
Vier je vrijheid, maar wees je bewust van onvrijheden op datzelfde moment. Zorg dat je volgend jaar nog meer vrijheden te vieren hebt!

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 12:16 pm 
lid

Raya schreef:
... om naar het heden en mogelijke toekomst te kijken n.a.v. ontwikkelingen welke in gang zijn gezet.

Treur om de doden, maar laat hun offer niet vergeefs zijn. Voorkom dat die geschiedenis zich herhaalt.
Vier je vrijheid, maar wees je bewust van onvrijheden op datzelfde moment. Zorg dat je volgend jaar nog meer vrijheden te vieren hebt!

Dat is wat ik bedoel! In directe zin is nog heel weinig uiteindelijke schade aangebracht, maar zo zien we toch ook de ontwikkelingen in Duitsland in de jaren 20 en 30 niet. Of als je de film Novecento hebt gezien, de Italiaanse ontwikkelingen in die tijd.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 12:18 pm 
lid

Relativeren, proportionaliteit, balans....nee het is niet wat ik nog verwacht op wsp...

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 12:35 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Relativeren, proportionaliteit, balans....nee het is niet wat ik nog verwacht op wsp...

Relativeren kan alleen als je het geheel ziet. Pas dan kun je het werkelijk inschatten.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 12:43 pm 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:

Relativeren kan alleen als je het geheel ziet. Pas dan kun je het werkelijk inschatten.

Ik wens je veel succes en sterkte toe bij die zoektocht. :ok:

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 1:18 pm 
lid

Bij 4 en 5 mei kijken we vooral via de terugblik op de allerergste gevolgen (voor onze eigen toekomst is dat onmogelijk behalve via scenario's die per definitie nu eenmaal speculatief zijn). Soms wordt dieper gezocht naar hoe een bepaalde ontwikkeling eigenlijk ooit begon, maar racisme en vooroordeel speelden al vanaf het begin hun rol, net als massa-psychologie, denk aan Gustave le Bon.

Ook nu stelt men voor: een samenleving met twee groepen zoals ook geopperd in Duitsland. https://www.telegraaf.nl/nieuws/2120520 ... and-gelden

Het alternatief is zo eenvoudig: rustig blijven vaccineren, mensen blijven adviseren en nog steeds de kwetsbaren extra bescherming geven. Maar het ministerie van Hugo de Jonge heeft kennelijk een andere routekaart voor ogen.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 1:27 pm 
lid

Primaire emoties worden vaak bij uitstek verbreid via de media.

Onderzoeker Peter Kanne is heel duidelijk in zijn bevindingen:

https://nos.nl/artikel/2379456-nederlan ... -de-plaats

Een staatsman (wiens morele peil ik ernstig betwijfel) zei eens
Citaat:
Propaganda moet zich altijd richten tot de brede massa van de mensen. (...) Alle propaganda moet in een populaire vorm worden gepresenteerd en moet het intellectuele niveau in toom houden om niet boven de hoofden uit te komen van de minst intellectuele van degenen tot wie het is gericht. (...) De kunst van propaganda bestaat er juist in om de verbeelding van het publiek te prikkelen door een beroep te doen op hun gevoelens, de gepaste psychologische vorm te vinden die de aandacht zal trekken en een beroep zal doen op de harten van de nationale massa.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 1:50 pm 
lid

Rightnow schreef:

Citaat:
Propaganda moet zich altijd richten tot de brede massa van de mensen. (...) Alle propaganda moet in een populaire vorm worden gepresenteerd en moet het intellectuele niveau in toom houden om niet boven de hoofden uit te komen van de minst intellectuele van degenen tot wie het is gericht. (...) De kunst van propaganda bestaat er juist in om de verbeelding van het publiek te prikkelen door een beroep te doen op hun gevoelens, de gepaste psychologische vorm te vinden die de aandacht zal trekken en een beroep zal doen op de harten van de nationale massa.

Propaganda is bijvoorbeeld dat je suggereert dat als je de ramen openzet de pandemie aan je voorbij waait. Deze absurde simplificatie van de realiteit spreekt het minst intelligente deel van je doelgroep aan en die kunnen er dan makkelijk mee op de loop gaan.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 1:50 pm 
lid

Uitgerekend op 5 mei is het uitgerekend De Telegraaf die de definitieve ingang van medische Apartheid in Nederland aankondigt:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2120520 ... and-gelden

Er is natuurlijk geen enkele overeenkomst met 1920 heh?

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 1:51 pm 
lid

Rightnow schreef:
Uitgerekend op 5 mei is het uitgerekend De Telegraaf die de definitieve ingang van medische Apartheid in Nederland aankondigt:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2120520 ... and-gelden

Er is natuurlijk geen enkele overeenkomst met 1920 heh?

Binnenkort gaan de treinen vol anitvaxxers richting Polen rijden.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 2:43 pm 
lid

Nee, dat deden die treinen in 1920 niet en in 1938 nog steeds niet...

Laten we eerst maar eens het virus isoleren: het kan maar verklaar eens de nalatigheid van de overheden en instanties die zorgt dat anno mei 2021 nog steeds niet aan de postulaten van Koch is voldaan... het virus is zelfs nog niet ge-isoleerd.

Een private actie van een mljonair moet hier verandering in brengen en burgers kunnen meehelpen om een miljoen dollar te verzamelen voor wie het eerst deze mijlpaal bereikt: https://twitter.com/CesareSacchetti/sta ... virus.html

Grapjassen hebben al gesuggereerd dat het virus niet bestond, maar zelfs dat had te weinig wetenschappers geprikkeld tot wat altijd de gouden standaard van de infectieleer was.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 3:27 pm 
lid

Rightnow schreef:
Nee, dat deden die treinen in 1920 niet en in 1938 nog steeds niet...

Laten we eerst maar eens het virus isoleren: het kan maar verklaar eens de nalatigheid van de overheden en instanties die zorgt dat anno mei 2021 nog steeds niet aan de postulaten van Koch is voldaan... het virus is zelfs nog niet ge-isoleerd.

Een private actie van een mljonair moet hier verandering in brengen en burgers kunnen meehelpen om een miljoen dollar te verzamelen voor wie het eerst deze mijlpaal bereikt: https://twitter.com/CesareSacchetti/sta ... virus.html

Grapjassen hebben al gesuggereerd dat het virus niet bestond, maar zelfs dat had te weinig wetenschappers geprikkeld tot wat altijd de gouden standaard van de infectieleer was.

:mrgreen:

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 3:54 pm 
lid

Citaat:
Ons voornaamste bezwaar is dat er een tweedeling in de samenleving mee wordt gecreëerd. Dat je in de nabije toekomst als burger alleen nog maar aan het maatschappelijke leven kan deelnemen met een coronapaspoort of een gezondheidsbewijs. En er geldt een algeheel discriminatieverbod in het Europees recht, al decennia lang. Je mag niet discrimineren op welke grond dan ook. Dat wordt nu met voeten getreden.

https://www.dvhn.nl/extra/Privacy-First ... 17564.html

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 4:00 pm 
lid

Rightnow schreef:
Citaat:
Ons voornaamste bezwaar is dat er een tweedeling in de samenleving mee wordt gecreëerd. Dat je in de nabije toekomst als burger alleen nog maar aan het maatschappelijke leven kan deelnemen met een coronapaspoort of een gezondheidsbewijs. En er geldt een algeheel discriminatieverbod in het Europees recht, al decennia lang. Je mag niet discrimineren op welke grond dan ook. Dat wordt nu met voeten getreden.

Ik denk niet dat dit bezwaar veel kans maakt. Kinderdagverblijven mogen niet ingeente kinderen ook weigeren. Je mag namelijk niet door je gedrag anderen in gevaar brengen. Anders zou je ook kunnen aanvoeren dat het een inbreuk op je grondrechten is als je 100km/uur door een woonwijk rijdt. Mensen moeten leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen beslissingen in plaats van elke keer als ze dat doen gaan zitten jammeren over de gevolgen ervan.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 4:29 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:
Citaat:

Ik denk niet dat dit bezwaar veel kans maakt. Kinderdagverblijven mogen niet ingeente kinderen ook weigeren. Je mag namelijk niet door je gedrag anderen in gevaar brengen. Anders zou je ook kunnen aanvoeren dat het een inbreuk op je grondrechten is als je 100km/uur door een woonwijk rijdt. Mensen moeten leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen beslissingen in plaats van elke keer als ze dat doen gaan zitten jammeren over de gevolgen ervan.

Hier speelt iets anders mee, wat niet meespeelt bij het scheuren met 100 door een woonwijk.
De lichamelijke integriteit.

Je mag mensen niet dwingen tot vaccinatie. Dat je mensen daar wel toe mag verplichten door ze anders uit te sluiten, zou eens moeten worden uitgezocht in een bodemprocedure. Maar ja, die afgebroken sociale advocatuur...

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 4:45 pm 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:

Hier speelt iets anders mee, wat niet meespeelt bij het scheuren met 100 door een woonwijk.
De lichamelijke integriteit.

Je mag mensen niet dwingen tot vaccinatie. Dat je mensen daar wel toe mag verplichten door ze anders uit te sluiten, zou eens moeten worden uitgezocht in een bodemprocedure. Maar ja, die afgebroken sociale advocatuur...

Er is geen vaccinatieplicht. Het staat iedereen vrij, al dan niet geinformeerd door antivaxxertheorieen, zich niet te laten inenten. Er zijn al meer dan een jaar allerlei maatregelen die het contact tussen mensen vermindert zodat het virus zich minder snel verspreidt. Een groot deel van die maatregelen kan opgeheven worden doordat een groot deel van de bevolking gevaccineerd wordt. Je kunt trouwens ook middels testen mensen meer vrijheden geven, die mogelijkheid blijft ook bestaan. Maar dat zullen ze ook wel niet willen.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 4:49 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Rightnow schreef:

Citaat:

Propaganda is bijvoorbeeld dat je suggereert dat als je de ramen openzet de pandemie aan je voorbij waait. Deze absurde simplificatie van de realiteit spreekt het minst intelligente deel van je doelgroep aan en die kunnen er dan makkelijk mee op de loop gaan.
O ja, en kwam ook al weer ergens in mei 2020 dat jongeren beschermd waren, dat er snel groepsimmuniteit zou zijn? Propaganda volgt op propaganda.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]