Het is nu zo mei 16, 2021 10:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 6:23 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4363
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Er is een gigantisch containerschip dat van China onderweg is naar Rotterdam dat in het Suezkanaal vastgelopen is en dwars op het kanaal ligt.
Men probeert dat met sleepboten naar de kant te krijgen, omdat het scheepsverkeer in het kanaal geen doorgang kan vinden.
Ik vermoed dat het schip een te grote diepgang heeft, mede gelet op de gigantische lading.
Met sleepboten krijgen ze het gevaarte niet aan de kant.
Dat kan ik wel begrijpen.
Ik denk dat men het met enorm grote lieren vanaf de walkant en de hulp van sleepboten wel voor elkaar zou kunnen krijgen.
En/of met lieren vanaf het schip die met kabels aan een zeer stevige constructie op de wal trekken.
Een aantal legertanks die het schip vanaf de wal lostrekken kan misschien ook wel.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 6:44 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 22159
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Er is een gigantisch containerschip dat van China onderweg is naar Rotterdam dat in het Suezkanaal vastgelopen is en dwars op het kanaal ligt.
Men probeert dat met sleepboten naar de kant te krijgen, omdat het scheepsverkeer in het kanaal geen doorgang kan vinden.
Ik vermoed dat het schip een te grote diepgang heeft, mede gelet op de gigantische lading.
Met sleepboten krijgen ze het gevaarte niet aan de kant.
Dat kan ik wel begrijpen.
Ik denk dat men het met enorm grote lieren vanaf de walkant en de hulp van sleepboten wel voor elkaar zou kunnen krijgen.
En/of met lieren vanaf het schip die met kabels aan een zeer stevige constructie op de wal trekken.
Een aantal legertanks die het schip vanaf de wal lostrekken kan misschien ook wel.
Het kanaal is niet overal even diep en breed en als de wind dwars op het schip staat waait het schip naar een ondiep gedeelte toe. Het is wel vaker gebeurd. Eigenlijk zou het nog verder uitgediept moeten worden en verbreed moeten worden. Het schip kun je zien liggen met marinetraffic. com

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 6:51 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 22159
Berichten: Intopic
Bij Ma'diyah zit het schip klem. Wachten op hoogwater. Het blijft een flessenhals

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do maart 25, 2021 10:48 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 22159
Berichten: Intopic
Kan nog weken duren. Ik snap wel hoe het gekomen is. Hoe langzamer een schip vaart des te slechter luistert het naar het roer, bij vliegtuigen is dat hetzelfde. Omdat stukken van het kanaal smal zijn en sleepboten een dure grap zijn - je hebt er dan ook heel veel van nodig - lig je bij harde wind zo dwars.

https://www.ad.nl/buitenland/verwijdere ... ~abd7e143/

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do maart 25, 2021 1:35 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 60048
Berichten: Intopic
Er gaat schaarste aan goederen ontstaan. Het kan weken duren voor het kanaal weer doorgang biedt. Dat zal prijzen doen stijgen in winkels en bij webshops. Veel van onze spullen worden aan de andere kant van de wereld gemaakt.

Er is inderdaad een behoefte aan een Grote Reset. Die van het neoliberalisme!

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do maart 25, 2021 1:45 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 22159
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Er gaat schaarste aan goederen ontstaan. Het kan weken duren voor het kanaal weer doorgang biedt. Dat zal prijzen doen stijgen in winkels en bij webshops. Veel van onze spullen worden aan de andere kant van de wereld gemaakt.

Er is inderdaad een behoefte aan een Grote Reset. Die van het neoliberalisme!
Moet je eens kijken wat een hoop schepen in de Rode Zee liggen. Die liggen allemaal te wachten.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 2.2/zoom:6

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do maart 25, 2021 8:57 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4363
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Ik zie het volgende scenario voor me.
Op het gunstigste moment helpen een aantal legertanks de sleepboten het schip naar voren trekken, tegelijkertijd helpen een aantal legertanks aan de andere kant van het kanaal de voorsteven naar het midden trekken, en aan de eerste walkant trekken een aantal legertanks de achtersteven naar voren en het midden van het kanaal.
Dat moet lukken in mijn idee.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do maart 25, 2021 9:45 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 22159
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Ik zie het volgende scenario voor me.
Op het gunstigste moment helpen een aantal legertanks de sleepboten het schip naar voren trekken, tegelijkertijd helpen een aantal legertanks aan de andere kant van het kanaal de voorsteven naar het midden trekken, en aan de eerste walkant trekken een aantal legertanks de achtersteven naar voren en het midden van het kanaal.
Dat moet lukken in mijn idee.
Legertanks zijn niet zo sterk. Sleepboten wel. Nee, zomaar trekken een een schip heeft geen enkele zin. Wachten op hoog water en het schip lichter maken wel. En desnoods baggeren.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: vr maart 26, 2021 10:17 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4363
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Verder kan ook gekeken worden of de achtersteven wellicht minder vast ligt dan de voorsteven en men de achtersteven gemakkelijker los van de walkant kan trekken en het schip juist achteruit moet trekken om de voorsteven van de walkant weg te halen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr maart 26, 2021 11:32 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4363
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:
Ik zie het volgende scenario voor me.
Op het gunstigste moment helpen een aantal legertanks de sleepboten het schip naar voren trekken, tegelijkertijd helpen een aantal legertanks aan de andere kant van het kanaal de voorsteven naar het midden trekken, en aan de eerste walkant trekken een aantal legertanks de achtersteven naar voren en het midden van het kanaal.
Dat moet lukken in mijn idee.
Legertanks zijn niet zo sterk. Sleepboten wel. Nee, zomaar trekken een een schip heeft geen enkele zin. Wachten op hoog water en het schip lichter maken wel. En desnoods baggeren.

Dat komt aan de orde als het niet lukt om het schip op een snellere manier vlot te krijgen.
Maar dan duurt het nog wel weken voordat het kanaal weer open kan.
De schepen die nu voor anker liggen bij de ingangen van het kanaal kan dan wel bericht worden dat ze beter om de Kaap de Goede Hoop kunnen gaan varen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr maart 26, 2021 11:42 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 22159
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:
Ik zie het volgende scenario voor me.
Op het gunstigste moment helpen een aantal legertanks de sleepboten het schip naar voren trekken, tegelijkertijd helpen een aantal legertanks aan de andere kant van het kanaal de voorsteven naar het midden trekken, en aan de eerste walkant trekken een aantal legertanks de achtersteven naar voren en het midden van het kanaal.
Dat moet lukken in mijn idee.
Legertanks zijn niet zo sterk. Sleepboten wel. Nee, zomaar trekken een een schip heeft geen enkele zin. Wachten op hoog water en het schip lichter maken wel. En desnoods baggeren.

Dat komt aan de orde als het niet lukt om het schip op een snellere manier vlot te krijgen.
Maar dan duurt het nog wel weken voordat het kanaal weer open kan.
De schepen die nu voor anker liggen bij de ingangen van het kanaal kan dan wel bericht worden dat ze beter om de Kaap de Goede Hoop kunnen gaan varen.
Het duurt inderdaad weken maar dat is wel vaker gebeurd. De vraag is of het schip niet was gestrand als er direct sleepboten beschikbaar waren. Afijn, met 20124 TEU is dit geen kleintje maar een joekel.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr maart 26, 2021 1:31 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 22159
Berichten: Intopic
Daarnaast is er een simpele oplossing: plaats grote betonschermen zoals Rotterdam dit heeft gedaan bij de Noordzeeweg bij het Pieter Calandkanaal. Dat moeten ze maken, ben je van het probleem af. Een dure grap maar wel effectief.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: za maart 27, 2021 5:09 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4363
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Biertje schreef:
Daarnaast is er een simpele oplossing: plaats grote betonschermen zoals Rotterdam dit heeft gedaan bij de Noordzeeweg bij het Pieter Calandkanaal. Dat moeten ze maken, ben je van het probleem af. Een dure grap maar wel effectief.

Over een kanaal van ruim 190 kilometer lengte is dat nauwelijks realiseerbaar.
Het ware beter als ze die containerschepen niet zo idioot hoog opstapelen. Het zijn nu ware windvangers.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: za maart 27, 2021 6:21 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 60048
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Biertje schreef:
Daarnaast is er een simpele oplossing: plaats grote betonschermen zoals Rotterdam dit heeft gedaan bij de Noordzeeweg bij het Pieter Calandkanaal. Dat moeten ze maken, ben je van het probleem af. Een dure grap maar wel effectief.

Over een kanaal van ruim 190 kilometer lengte is dat nauwelijks realiseerbaar.
Het ware beter als ze die containerschepen niet zo idioot hoog opstapelen. Het zijn nu ware windvangers.


Ze konden ook een muur om China bouwen. Dus die 190 kilometer is dan een peuleschil.

Dat die schepen idioot beladen worden is waar. Maar ja, winstmaximalisatie...!

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: za maart 27, 2021 9:41 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4363
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:
Biertje schreef:
Daarnaast is er een simpele oplossing: plaats grote betonschermen zoals Rotterdam dit heeft gedaan bij de Noordzeeweg bij het Pieter Calandkanaal. Dat moeten ze maken, ben je van het probleem af. Een dure grap maar wel effectief.

Over een kanaal van ruim 190 kilometer lengte is dat nauwelijks realiseerbaar.
Het ware beter als ze die containerschepen niet zo idioot hoog opstapelen. Het zijn nu ware windvangers.


Ze konden ook een muur om China bouwen. Dus die 190 kilometer is dan een peuleschil.

Dat die schepen idioot beladen worden is waar. Maar ja, winstmaximalisatie...!


De Chinezen deden er onder diverse oorlogsdreigingen wel een paar duizend jaar over om die muur te bouwen.
Dergelijke omstandigheden doen zich in het Suez kanaal momenteel niet voor.
De zogenaamde winstmaximalisatie mondt nu uit in een maximale verliespost van vele miljarden.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: zo maart 28, 2021 1:02 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4363
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Nu de achtersteven blijkbaar losgekomen is kunnen de motoren van het schip zelf misschien ook wel meedraaien om achteruit te varen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: zo maart 28, 2021 8:58 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 60048
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:

Over een kanaal van ruim 190 kilometer lengte is dat nauwelijks realiseerbaar.
Het ware beter als ze die containerschepen niet zo idioot hoog opstapelen. Het zijn nu ware windvangers.


Ze konden ook een muur om China bouwen. Dus die 190 kilometer is dan een peuleschil.

Dat die schepen idioot beladen worden is waar. Maar ja, winstmaximalisatie...!


De Chinezen deden er onder diverse oorlogsdreigingen wel een paar duizend jaar over om die muur te bouwen.
Dergelijke omstandigheden doen zich in het Suez kanaal momenteel niet voor.
De zogenaamde winstmaximalisatie mondt nu uit in een maximale verliespost van vele miljarden.


Dat laatste is ook een grote vijand van de winstmaximaliseerders, dus soort van oorlog. En ze kunnen beginnen op die plekken waar het grootste risico is.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: zo maart 28, 2021 11:11 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 5638
Berichten: Intopic
Ik denk dat velen in de wereld een schietgebedje doen:

Blokkade Suezkanaal mogelijk vandaag opgelost: ‘Het water stroomt al onder het schip’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210328_92292887

Verantwoordelijken van het Suezkanaal hebben de hoop dat containerreus Ever Given zondagavond weer zou kunnen drijven.

‘Het water begint onder het schip te stromen’, zei generaal Osama Rabie, voorzitter van kanaalautoriteiten van het Suezkanaal zaterdagavond hoopvol. ‘We verwachten dat het schip op elk moment kan glijden en verplaatsen van de plek waar het zich bevindt. We hopen zelfs dat het niet nodig zou zijn om een van de 18.300 containers aan boord te verwijderen om de lading van het schip te verlichten.

Op zaterdag werd ongeveer 20.000 kubieke meter zand gebaggerd en 14 sleepboten trokken en duwden de Ever Given. Hoewel sterke getijden en wind de inspanningen om het schip vlot te trekken bemoeilijkten, kregen de sleepboten een beetje beweging in het schip. Op sociale media doken beelden op van toeterende schepen. ‘Het schip maakt geen water. Er is geen probleem met het roer en de schroeven. Eenmaal het schip vlot getrokken is, zou het moeten functioneren’, aldus topman Yukito Hikagi, voorzitter van Shoei Kisen, het bedrijf dat eigenaar is het van het schip.



Vastgelopen schip kan ramp zijn voor economie: lege schappen en dure oli
https://www.nu.nl/economie/6124030/vast ... -olie.html

Het gevolg: grote tekorten. "We zien dat er overal druk op toeleveringsketens ontstaat", zegt Swart. "Er zijn tekorten aan chips in de auto-industrie, er zijn niet genoeg spaanplaten, en piepschuim, hout en printplaatjes zijn niet aan te slepen." Door die tekorten vallen productielijnen stil, en dat probleem kan door het vastliggen van het schip verergerd worden.

Daarnaast zijn de tekorten een extra klap voor producenten en ondernemers. "Door de coronacrisis hebben ze al een zwaar jaar achter de rug, maar door deze tekorten worden hun grondstoffen duurder terwijl ze aan hun klant al een bepaalde prijs hebben beloofd. Dat kost ze geld", zegt Swart.



De ene plaag volgt de andere op.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: zo maart 28, 2021 12:39 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 5638
Berichten: Intopic
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Zo zie je wel twee werelden, bijzondere foto.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: zo maart 28, 2021 9:16 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 22159
Berichten: Intopic
Lies schreef:
Ik denk dat velen in de wereld een schietgebedje doen:

Blokkade Suezkanaal mogelijk vandaag opgelost: ‘Het water stroomt al onder het schip’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210328_92292887

Verantwoordelijken van het Suezkanaal hebben de hoop dat containerreus Ever Given zondagavond weer zou kunnen drijven.

‘Het water begint onder het schip te stromen’, zei generaal Osama Rabie, voorzitter van kanaalautoriteiten van het Suezkanaal zaterdagavond hoopvol. ‘We verwachten dat het schip op elk moment kan glijden en verplaatsen van de plek waar het zich bevindt. We hopen zelfs dat het niet nodig zou zijn om een van de 18.300 containers aan boord te verwijderen om de lading van het schip te verlichten.

Op zaterdag werd ongeveer 20.000 kubieke meter zand gebaggerd en 14 sleepboten trokken en duwden de Ever Given. Hoewel sterke getijden en wind de inspanningen om het schip vlot te trekken bemoeilijkten, kregen de sleepboten een beetje beweging in het schip. Op sociale media doken beelden op van toeterende schepen. ‘Het schip maakt geen water. Er is geen probleem met het roer en de schroeven. Eenmaal het schip vlot getrokken is, zou het moeten functioneren’, aldus topman Yukito Hikagi, voorzitter van Shoei Kisen, het bedrijf dat eigenaar is het van het schip.



Vastgelopen schip kan ramp zijn voor economie: lege schappen en dure oli
https://www.nu.nl/economie/6124030/vast ... -olie.html

Het gevolg: grote tekorten. "We zien dat er overal druk op toeleveringsketens ontstaat", zegt Swart. "Er zijn tekorten aan chips in de auto-industrie, er zijn niet genoeg spaanplaten, en piepschuim, hout en printplaatjes zijn niet aan te slepen." Door die tekorten vallen productielijnen stil, en dat probleem kan door het vastliggen van het schip verergerd worden.

Daarnaast zijn de tekorten een extra klap voor producenten en ondernemers. "Door de coronacrisis hebben ze al een zwaar jaar achter de rug, maar door deze tekorten worden hun grondstoffen duurder terwijl ze aan hun klant al een bepaalde prijs hebben beloofd. Dat kost ze geld", zegt Swart.



De ene plaag volgt de andere op.
Tja, wat zei nummer 14 ook alweer? O ja, elk nadeel heb ook zijn voordeel. En omgekeerd. :fluiten:

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: baedeker, Biertje, Enzo501, Google [Bot], Hume, HvR, Majestic-12 [Bot], PeterJKH en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling