Het is nu do jul 29, 2021 4:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 12:39 am 
lid

Ik vroeg me even af of iedereen het gehoord had: De Elfstedentocht gaat deze winter door!
Dus begin maar alvast met trainen, er komen vast nog vele tochten, de Molentocht, de 11 merentocht, de Venetië-tocht, de Loosdrechtse plassen-tocht en ga zomaar door, zodat je niet halverwege uitvalt.
Een probleem lijkt nog of het OMT en het kabinet er mee akkoord zullen gaan, maar gelet op het populistische karakter van de hoofdrolspelers en met de verkiezingen in zicht, zit dat er wel in.
We kunnen toch moeilijk nog weer eens 24 jaar wachten. Nee. dat zou onredelijk zijn.
Natuurlijk zal nog het nodige voorwerk verricht moeten worden om te bedenken onder welke omstandigheden de tocht der tochten doorgang kan vinden. Ik reken er op dat Erwin Wennemars en een aantal nuchtere Friezen dat wel voor elkaar kunnen boksen.
Ik denk dat iedere deelnemer en iedere schaatsliefhebber/toeschouwer verplicht een rietje van 1,5meter bij het organisatiecomité zal moeten aanschaffen, om de noodzakelijke minimumafstand te kunnen houden en dat het dragen van mondkapjes bij het publiek verplicht zal worden. Verder kan er geen grote hoeveelheid mensen op de Bonkevaart aanwezig zijn bij de finish. dat is zo begrijpelijk als wat. Men zal afstand moeten bewaren, hoe lastig ook.
Verder kan de brug bij Bartlehiem maar met een beperkt aantal enthousiastelingen bezet worden.
Er is meer dan ruimte voldoende langs het hele traject om verder iedereen te laten genieten. Natuurlijk kan dat ook voor de televisie.
Ik vermoed dat Amalia van Buuren ook van de partij wil zijn.
Enfin, er moet nog heel wat gebeuren, maar de geest is uit de fles.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 4:31 am 
lid

Ochjee kwaaisteniet is het hele jaar de redelijkheid zelve als het gaat om de corona-maatregelen, maar wanneer de Rayonhoofden wellicht dreigen te gaan vergaderen komt de viruswappie in hem boven.. social distancing bij het klunen over die brug op de bonkervaart, wanneer er NET niet genoeg ijs ligt.. zie je het gebeuren.. hoe wil je dat gaan regelen..

:gniffel:

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 6:27 am 
lid

Of het mag of niet. Ik denk dat er massaal geschaatst gaat worden, ook als de tocht niet wordt georganiseerd. Dan gaan mensen gewoon ongeorganiseerd schaatsen en leggen elkaar met mobieltjes vast, als bewijs dat ze er in 2021 bij waren, die beroemde en beruchte corona-elfstedentocht. Als de ME gaat worden ingezet, ontstaat er een opstand onder de schaatsers. Dit laten velen zich niet afpakken. Als de Elfstedentochtkoorts ontbrandt, valt die niet te blussen.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 8:54 am 
lid

Ik moedig vanaf de kant 'viruswappie' kwaaisteniet aan en alle andere deelnemers die nog op de schaatsen durven te staan ook. Ik lees dit liever dan de bijna dagelijkse doemverhalen dat er nooit meer een winter komt in Nederland. Bovendien is bewegen in de frisse buitenlucht goed voor het immuumsysteem.

Opgesloten zitten is ook geen garantie:

Belm: 14 geimpfte Seniorenheim-Bewohner positiv getestet
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... a6612.html

Bei 14 Senioren sei die Coronavirus-Variante B 1.1.7. nachgewiesen worden. Alle Bewohner waren am 25. Januar zum zweiten Mal geimpft worden. Das bestätigte Kreissprecher Burkhard Riepenhoff am Sonntag dem NDR in Niedersachsen. Das Heim, alle Mitarbeitenden und deren Familien wurden unter Quarantäne gestellt. Bisher gebe es nur asymptomatische oder leichte Verläufe der Erkrankung bei den Bewohnern, was eine positive Wirkung der Impfung sein könne, vermutet Riepenhoff.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 9:04 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik vroeg me even af of iedereen het gehoord had: De Elfstedentocht gaat deze winter door!
Dus begin maar alvast met trainen, er komen vast nog vele tochten, de Molentocht, de 11 merentocht, de Venetië-tocht, de Loosdrechtse plassen-tocht en ga zomaar door, zodat je niet halverwege uitvalt.
Een probleem lijkt nog of het OMT en het kabinet er mee akkoord zullen gaan, maar gelet op het populistische karakter van de hoofdrolspelers en met de verkiezingen in zicht, zit dat er wel in.
We kunnen toch moeilijk nog weer eens 24 jaar wachten. Nee. dat zou onredelijk zijn.
Natuurlijk zal nog het nodige voorwerk verricht moeten worden om te bedenken onder welke omstandigheden de tocht der tochten doorgang kan vinden. Ik reken er op dat Erwin Wennemars en een aantal nuchtere Friezen dat wel voor elkaar kunnen boksen.
Ik denk dat iedere deelnemer en iedere schaatsliefhebber/toeschouwer verplicht een rietje van 1,5meter bij het organisatiecomité zal moeten aanschaffen, om de noodzakelijke minimumafstand te kunnen houden en dat het dragen van mondkapjes bij het publiek verplicht zal worden. Verder kan er geen grote hoeveelheid mensen op de Bonkevaart aanwezig zijn bij de finish. dat is zo begrijpelijk als wat. Men zal afstand moeten bewaren, hoe lastig ook.
Verder kan de brug bij Bartlehiem maar met een beperkt aantal enthousiastelingen bezet worden.
Er is meer dan ruimte voldoende langs het hele traject om verder iedereen te laten genieten. Natuurlijk kan dat ook voor de televisie.
Ik vermoed dat Amalia van Buuren ook van de partij wil zijn.
Enfin, er moet nog heel wat gebeuren, maar de geest is uit de fles.
DA's mooi dan hoeven ons over het klimaat geen zorgen meer te maken :luidlachen:

Overigens, voor een echte elfsteentocht moet het een aantal weken keihard vriezen en er mag geen sneeuw op het ijs liggen. Ik moet het nog zien. :luidlachen:

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 9:13 am 
lid

De Friezen kunnen voor deze ene keer hun grenzen bewaken door iedere automobilist en treinreiziger daar aan te houden en dan zullen ze hun rietje(s) van 1,5 meter en tenminste hun mondkapje(s) moeten tonen en ze moeten natuurlijk de Friese zin: "Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries" vlekkeloos uit kunnen spreken om door te mogen naar het evenement. Zo haal je de Vikingen, de Saksen en de Belgische Franken er tussen uit en kun je ze als ongewenste verstekelingen ....eh....vreemdelingen....terug naar eigen land sturen.
Ja, dan hadden de Belgen zich maar niet in 1830 moeten afscheiden. Eigen schuld. Ze kunnen nog terug, maar dat zal niet gebeuren vóór de volgende Elfstedentocht.
Verder kan de politie met hun 80 drones iedereen en het hele parkoers in de gaten houden. Een prima oefening voor hen.
Het is te hopen dat ze via die drones het publiek ook direct kunnen aanspreken, anders heb je er niet veel aan.
Het wordt een prachtig festijn. Alleen Einstein doet niet mee. Die begrijpt er niets van. Maar de Elfstedentocht ging zelfs in de tweede wereldoorlog gewoon door. Die laat zich door niets stoppen. Er moet alleen genoeg ijsdikte zijn. Dat is het enige criterium.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 10:00 am 
lid

Voor één keer weer blokkeerfriezen, slag bij Dokkum, ik zie het al weer voor me.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 10:47 am 
lid

Als nu alle mensen die de media en de regering VOLLEDIG willen steunen (of dat nu is uit virusangst, uit politieke berekening of uit noodzaak van broodwinning) wegblijven bij de festiviteiten, dan hoeft er verder niemand te dringen... ja wie het wil kan met gemak 1,5 meter afstand bewaren.

Alleen het mondkapje kan niet op, dat gaat direct dichtvriezen!

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 12:03 pm 
lid

We kunnen ons weer gaan zitten opwinden, maar er is toch al aangegeven dat er geen georganiseerde Elfstedentocht komt? Als het echt hard blijft vriezen kunnen mensen op eigen houtje, zonder alle poespas, festiviteiten en drukte op 1 dag de tocht gaan rijden net zoals er op veel andere plekken tochten gereden kunnen worden. Niks aant handje.

'Dankzij de lage temperaturen misschien wel, maar vanwege de coronapandemie niet. Voorzitter Wiebe Wieling van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden laat in een korte reactie aan het ANP weten dat aan de eerdere stellingname van het bestuur niets is veranderd.'

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 12:46 pm 
lid

Maar och, och, die politici met hun (verkiezings)koorts hé......heb je het te doen met een virus, krijg je dit er ook nog bij.

D66’er Jetten: ‘Elfstedentocht moet kunnen, zonder al te veel publiek’
https://www.ad.nl/politiek/d66-er-jette ... ~a2d1ffac/

Als het aan regeringspartij D66 ligt, moet het demissionaire kabinet het ondanks alle coronamaatregelen mogelijk maken om te schaatsen op natuurijs. Ook een Elfstedentocht behoort dan tot de mogelijkheden, zo zegt D66-fractievoorzitter Rob Jetten.

Ook op het Binnenhof begint de schaatskoorts toe te slaan. Met berichten over aanhoudende strenge vorst, klinkt bij politici de roep om te kunnen schaatsen steeds luider. Daarbij doemt wel een levensgroot probleem op: vanwege de coronamaatregelen is het nu niet toegestaan om buiten met meer dan twee personen te sporten. Ook is publiek niet toegestaan en zijn wedstrijden verboden.

,,Er is angst voor de Britse mutatie, maatregelen moeten waarschijnlijk verlengd worden’’, zegt D66-fractievoorzitter Rob Jetten bij BNR. ,,Maar het helpt dan ook als je als samenleving dingen hebt waar je blij van kunt worden. Schaatsen op natuurijs is toch wel een beetje de nationale trots. Als we dat zonder al te veel publiek kunnen organiseren, zodat mensen in ieder geval wel buiten kunnen sporten met weinig kans op besmettingen in die buitenlucht, dan zou ik het heel verstandig vinden als het kabinet kijkt wat wél kan.’’

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 1:23 pm 
lid

Er is al één schaats ....eh.... schaap over de dam.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 1:27 pm 
lid

Als het lang genoeg vriest, zullen een aantal politici gaan ervaren dat zij toch niet zoveel macht hebben als zij denken te hebben.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 7:41 pm 
lid

Ik heb even een eureka moment gehad.
Het is natuurlijk niet persé nodig dat iedereen vanuit de Frieslandhal te Leeuwarden start.
Gelet op de bijzondere pandemie-omstandigheden zou overwogen kunnen worden om deze ene keer de toerrijders, dus afgezien van de wedstrijdrijders, te verdelen over de elf steden. Iedere stad wordt dan een start- en finishplaats voor de betreffende toerrijders. Dat zou al een slok op een Berenburg schelen.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 8:43 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik heb even een eureka moment gehad.
Het is natuurlijk niet persé nodig dat iedereen vanuit de Frieslandhal te Leeuwarden start.
Gelet op de bijzondere pandemie-omstandigheden zou overwogen kunnen worden om deze ene keer de toerrijders, dus afgezien van de wedstrijdrijders, te verdelen over de elf steden. Iedere stad wordt dan een start- en finishplaats voor de betreffende toerrijders. Dat zou al een slok op een Berenburg schelen.

Dan moeten de wedstrijdrijders vanuit Leeuwarden steeds hele massa's toerrijders gaan inhalen? Dat lijkt me niet te werken.
Realistisch is dat de tocht alleen voor wedstrijdrijders (120 man en vrouw) wordt gereden en de bekende drukke punten qua toeschouwers worden afgesloten.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: ma feb 08, 2021 9:08 pm 
lid

Een andere optie is om Friesland 1 grote quarantaine te maken, waarbij men wel Friesland in mag, maar er dan ook 10 dagen moeten blijven

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: di feb 09, 2021 8:42 am 
lid

Hebben jullie het ook gehoord? Het kan weleens de laatste keer zijn:

Winterpret in Nederland: neem het ervan, want volgens deze weerman kan het de laatste keer zijn dat het zo koud is
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gen ... keer-zijn/

Dit soort berichten zorgen er voor dat ik het er iedere dag van neem.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: di feb 09, 2021 9:11 am 
lid

Lies schreef:
Hebben jullie het ook gehoord? Het kan weleens de laatste keer zijn:

Winterpret in Nederland: neem het ervan, want volgens deze weerman kan het de laatste keer zijn dat het zo koud is
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gen ... keer-zijn/

Dit soort berichten zorgen er voor dat ik het er iedere dag van neem.

Lig in de clinch met Gerrit Hiemstra op Twitter, over het zo snel code rood roepen.
Dat verdedigde hij.

Ik liet hem weten dat dit sneeuwbuitje en een beetje vrieskou in 1963 beslist niet hebben geleid tot code rood, waarna een groot deel van de samenleving tot stilstand kwam.
Het enige waar Gerrit mee kon reageren was "Als iemand over vroeger begint... dan weet je het wel!"

Op de vele kritiek dat het treinverkeer in het hele land stil lag, kwam vanochtend op de radio het bericht dat dit ook in 1963 het geval zou zijn geweest. Het tegendeel is waar! Ik was er zelf bij.

https://historiek.net/waarom-de-treinen ... den/20498/

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: di feb 09, 2021 10:49 am 
lid

In 1963 ging ik met min 26 graden Celsius op de fiets van mijn geboortedorp, Almkerk, naar Gorkum naar school, ongeveer 15 kilometer verderop over een lange en hoge brug over de Merwede, en 's middags weer terug. Dat was berenkoud.
Dat waren andere tijden.
Ik kan me niet herinneren dat we 'ijsvrij' kregen.

Ik hoorde nog een nieuw idee over de Elfstedentocht.
Laat de wedstrijd een eerdere dag doorgaan en diverse dagen daarna, over die dagen verdeeld, de toertocht.
Er moet bedacht worden dat er buiten weinig besmettingsgevaar is en dat de schaatsers vrijwel allemaal op een redelijke afstand van elkaar schaatsen. Daar zie ik weinig problemen ontstaan, zeker niet als er ook nog een klein windje staat.
Men zal de toeschouwers van het ijs moeten houden. Dat lijkt me wel te doen. Men mag alleen vanaf de wal toekijken.
Men zal vervolgens op redelijke afstand van elkaar ravitailleringsposten moeten opstellen om de schaatsers te voorzien van de nodige mueslirepen en dranken. Bovendien kan vandaar uit eventuele noodhulp ingeschakeld worden.
Ik zou niet al te bang zijn dat het uit de hand zal lopen, zeker niet als de Friezen dit goed organiseren.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: di feb 09, 2021 11:12 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
In 1963 ging ik met min 26 graden Celsius op de fiets van mijn geboortedorp, Almkerk, naar Gorkum naar school, ongeveer 15 kilometer verderop over een lange en hoge brug over de Merwede, en 's middags weer terug. Dat was berenkoud.
Dat waren andere tijden.
Ik kan me niet herinneren dat we 'ijsvrij' kregen.

Ik hoorde nog een nieuw idee over de Elfstedentocht.
Laat de wedstrijd een eerdere dag doorgaan en diverse dagen daarna, over die dagen verdeeld, de toertocht.
Er moet bedacht worden dat er buiten weinig besmettingsgevaar is en dat de schaatsers vrijwel allemaal op een redelijke afstand van elkaar schaatsen. Daar zie ik weinig problemen ontstaan, zeker niet als er ook nog een klein windje staat.
Men zal de toeschouwers van het ijs moeten houden. Dat lijkt me wel te doen. Men mag alleen vanaf de wal toekijken.
Men zal vervolgens op redelijke afstand van elkaar ravitailleringsposten moeten opstellen om de schaatsers te voorzien van de nodige mueslirepen en dranken. Bovendien kan vandaar uit eventuele noodhulp ingeschakeld worden.
Ik zou niet al te bang zijn dat het uit de hand zal lopen, zeker niet als de Friezen dit goed organiseren.

Gisteren een bericht van de NS, dat ze de 1,5 meterregel in de trein laten vallen. En ook in vliegtuigen wordt die regel niet gehanteerd. Met dat soort uitzonderingen op de regel, zullen veel mensen schijt hebben aan een elfstedentochtverbod. Vooral als weermannen ook nog eens gaan verkondigen dat deze winter wel eens de laatste kon zijn.

De wereld is gek geworden. En dat luidt meestal een verval in.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: di feb 09, 2021 12:22 pm 
lid

Alle politieke partijen die een puntje in de campagne proberen te scoren kunnen voorlopig terug in hun hok, als je de weersvoorspellingen voor Friesland bekijkt voor de komende periode is het amper onder nul overdag en komen er 1 of 2 nachten deze week met -10. En volgende week dooi. Dit is onvoldoende om een Elfstedentocht te organiseren. Heel heel misschien zou het alleen voor wedstrijdrijders kunnen, maar dan misschien net aan, en met het gevaar van veel toeschouwers op het ijs zullen ze het risico waarschijnlijk niet nemen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]