Het is nu zo mei 16, 2021 11:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zijn mondkapjes gezond?
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: do jun 18, 2020 10:38 pm 
lid

Vandaag reisde ik voor het eerst sinds de "coronacrisis" per trein. Ik hoefde niet ver, alleen maar naar de volgende grote plaats, 15 minuten. Ik deed netjes een mondkapje op, zoals voorgeschreven. En kreeg het stik- en stikbenauwd. Warme en vochtige uitgeademde lucht die toch in het mondkapje bleef hangen en voor een benauwd gevoel zorgde. Constant beslagen brillenglazen door de uitwaseming. Hoe langer ik dat mondkapje op had, des te minder ik het idee had frisse lucht in te ademen en alleen maar warme lucht die ik net zelf uitgeademd had. Onderzoeken hebben ook uitgewezen dat hoe langer je een mondkapje draagt, des te minder verse zuurstof je inademt en des te meer CO2 die je net zelf uitgeademd hebt en in dat mondkapje blijft hangen. Ik moet eerlijk zeggen, zo voelde het ook. Na ca. 15 minuten in de trein snakte ik naar verse frisse lucht zonder mondkapje.

Is dat onwennigheid, aanstellerij, of herkent iemand dit?

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: do jun 18, 2020 10:47 pm 
lid

Er wordt veel over geklaagd. Mensen met o.a. longaandoeningen willen ontheffing van de verplichting om mondkapjes te dragen.

https://ovmagazine.nl/2020/06/uitzonder ... enen-1216/

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 3:20 am 
lid

Het antwoord op de vraag in de titel is uiteraard: mondkapje draag je niet voor jezelf maar voor anderen..

PeterJKH schreef:
Ik deed netjes een mondkapje op, zoals voorgeschreven. En kreeg het stik- en stikbenauwd.

Euhm @Peter je hebt er toch wel aan gedacht dat je het mondkapje met de blauwe kant naar buiten moet dragen he ? Andersom maakt het inademen lastiger, in plaats van het uitademen, wat de bedoeling is van een gewoon mondkapje.. méér weerstand voor uitgaande lucht, zoals hoesten en niezen

(overigens ik maak zelf gebruik van OV, dus ik herken het ongemak best.. ik vind het nadeel vooral, dat het zo warm is en dat je er extra van gaat zweten !)

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 7:27 am 
lid

En je bril beslaat.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 8:29 am 
lid

PeterJKH schreef:
Vandaag reisde ik voor het eerst sinds de "coronacrisis" per trein. Ik hoefde niet ver, alleen maar naar de volgende grote plaats, 15 minuten. Ik deed netjes een mondkapje op, zoals voorgeschreven. En kreeg het stik- en stikbenauwd. Warme en vochtige uitgeademde lucht die toch in het mondkapje bleef hangen en voor een benauwd gevoel zorgde. Constant beslagen brillenglazen door de uitwaseming. Hoe langer ik dat mondkapje op had, des te minder ik het idee had frisse lucht in te ademen en alleen maar warme lucht die ik net zelf uitgeademd had. Onderzoeken hebben ook uitgewezen dat hoe langer je een mondkapje draagt, des te minder verse zuurstof je inademt en des te meer CO2 die je net zelf uitgeademd hebt en in dat mondkapje blijft hangen. Ik moet eerlijk zeggen, zo voelde het ook. Na ca. 15 minuten in de trein snakte ik naar verse frisse lucht zonder mondkapje.

Hm, rook je misschien?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 8:01 pm 
lid

Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:

Hm, rook je misschien?

Zó weinig dat dat geen invloed op mijn ervaring met mondkapjes kan hebben. Tenzij je me met 6 sigaretten per dag een kettingroker vindt.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 8:29 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:

Hm, rook je misschien?

Zó weinig dat dat geen invloed op mijn ervaring met mondkapjes kan hebben. Tenzij je me met 6 sigaretten per dag een kettingroker vindt.
Geen invloed? Zelfs 1 sigaret per week brengt je lichaam al grote schade toe

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 8:49 pm 
lid

Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:

Hm, rook je misschien?

Niet-rokers in grote steden als Amsterdam inhaleren dagelijks genoeg luchtvervuiling door verkeer, industrie en andere vervuilende factoren, dat het gelijk staat aan 8-10 sigaretten per dag. En niemand die zijn auto ervoor laat staan, of zijn fabriek sluit.

Maar we hadden het niet over roken. We hadden het over het al dan niet gezond zijn van het (langdurig) dragen van een mondkapje. (Overigens lijkt roken op de één of andere manier bescherming te bieden tegen Covid-19 - niet dat ik daarmee roken wil propageren, maar het is wel opvallend). Maar terug naar het mondkapje.

Onderzoeken hebben uitgewezen dat bij langdurig dragen (bijvoorbeeld een lange treinreis of een vlucht van meerdere uren) je op den duur méér CO2 zit in te ademen dan zuurstof. En we zullen allemaal snappen dat dat niet geweldig gezond is.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 8:52 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:

Niet-rokers in grote steden als Amsterdam inhaleren dagelijks genoeg luchtvervuiling door verkeer, industrie en andere vervuilende factoren, dat het gelijk staat aan 8-10 sigaretten per dag. En niemand die zijn auto ervoor laat staan, of zijn fabriek sluit.

Maar we hadden het niet over roken. We hadden het over het al dan niet gezond zijn van het (langdurig) dragen van een mondkapje. (Overigens lijkt roken op de één of andere manier bescherming te bieden tegen Covid-19 - niet dat ik daarmee roken wil propageren, maar het is wel opvallend). Maar terug naar het mondkapje.

Onderzoeken hebben uitgewezen dat bij langdurig dragen (bijvoorbeeld een lange treinreis of een vlucht van meerdere uren) je op den duur méér CO2 zit in te ademen dan zuurstof. En we zullen allemaal snappen dat dat niet geweldig gezond is.

Integendeel, rokers lijken juist veel bevattelijker te zijn voor Corona, althans, er komen meer rokers op de IC dan niet rokers. Je longen hebben immers al vaak jarenlang dagelijks een klap gehad van het nicotine gif en dit virus lijkt dat wel prettig te vinden. Maar het gaat inderdaad niet over roken, je stelde een vraag en wel waarom jij het zo benauwd krijgt met een mondkapje op en ik suggereer slechts dat dit misschien te maken heeft dat jij elke dag 6 sigaretten rookt. Maar als je dit antwoord niet zint vind ik dat verder prima hoor.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 9:06 pm 
lid

Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:

Integendeel, rokers lijken juist veel bevattelijker te zijn voor Corona, althans, er komen meer rokers op de IC dan niet rokers. Je longen hebben immers al vaak jarenlang dagelijks een klap gehad van het nicotine gif en dit virus lijkt dat wel prettig te vinden. Maar het gaat inderdaad niet over roken, je stelde een vraag en wel waarom jij het zo benauwd krijgt met een mondkapje op en ik suggereer slechts dat dit misschien te maken heeft dat jij elke dag 6 sigaretten rookt. Maar als je dit antwoord niet zint vind ik dat verder prima hoor.

Het bijzondere is echter, dat de mensen die op de IC terechtkwamen, voor het overgrote merendeel niet-rokers bleken en slechts in veel minderen mate mensen die wél roken. Het onderscheid was significant genoeg om er eens verder naar te kijken, want het viel ook de artsen en andere medici op. Want inderdaad hadden die verwacht dat rokers tot de meest vatbare groep zouden behoren. Helemaal uitgevonden heeft men het niet, maar het vermoeden is althans dat door het feit dat de longblaasjes bij veel rokers een laag van nicotine of andere roken-gerelateerde stoffen om zich heen hebben, ze minder vatbaar/doordringbaar maakt voor het corona-virus. Er zit als het ware een muurtje omheen, dat weliswaar door een ongezonde gewoonte is ontstaan, maar dat ook de toegankelijkheid voor het virus grotendeels blokkeert.

Maar nu verder over mondkapjes.

Onderzoeken hebben ook uitgewezen dat juist in de niet-medische mondkapjes die bijv. in het OV verplicht zijn, de uitgeademde lucht (vol CO2) niet voldoende kan ontsnappen en verse zuurstof niet voldoende bij neus en mond kan komen. Dat is nog te overzien als je dat mondkapje draagt voor een ritje van 10 minuten in een stadsbus, maar als je meerdere uren in een trein of vliegtuig moet zitten, ga je steeds meer CO2 inademen (je eigen uitgeademde lucht) en steeds minder verse zuurstof. Er zijn al gevallen bekend waarin mensen daardoor een flauwte kregen of ademnood (en zonder relatie tot roken, want het overkwam ook vele niet-rokers). Dat is toch niet gezond?

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2021 12:08 pm 
lid

Zelf heb ik de mondkapjes niet meer op. Bij speciale situaties zoals dreiging van werkelijk nieuwe epidemie, of een grote golf (beiden al lang gepasseerde stations) deed ik het anders.

Maar nu vermijd ik zelfs vrienden die zo nodig met mondkapjes op bij elkaar willen komen.

Het mondkapje werkt theoretisch een heel klein beetje. Maar zeker niet om de volgende reden; Elsevier meldde vorige week dat men denkt dat mondkapjes zouden werken doordat er te veel vocht in ophoopt, waardoor het virus het te zwaar krijgt. Dit was gebaseerd op uitlatingen van mensen die beter hadden kunnen weten.

Wat wel werkt, is betere ventilatie en betere luchtvochtigheid en luchtbehandeling.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2021 12:38 pm 
lid

Zoals met het hele coronabeleid...het is EN EN EN EN EN EN ...
De truc van het uit elkaar trekken van alle afzonderlijke maatregelen en per maatregel bekijken of ze werken is natuurlijk niet constructief.
Elke maatregel draagt bij in meer of mindere mate, maar uiteindelijk is het zo dat minder contacten en minder verspreiding leidt tot minder besmettingen.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2021 1:02 pm 
lid

Nee dat is geen truc. Maar je kunt niet alles doen en dan zijn er maatregelen die zo dom en destructief zijn, dat je ze beter vervangt door een van de vijf grote maatregelen die ik heb voorgesteld en waar het kabinet volledig op faalt.

Want vergis je niet, ik houd dit kabinet voor verantwoordelijk voor zeer veel onnodige coronadoden. Als het je tijd is, ga je, maar het is kwalijk als dat onnodig vroeg is door de onachtzaamheid die dit kabinet heeft tentoongespreid

- door haar bagatelliserende optreden in de eerste maanden.
- door vervolgens de bevolking angstig te maken, onder andere via censuur op alles wat de zaak in proporties had laten zien.
- door vervolgens op 5 majeure punten te falen.
- door wel tiranniek op te treden in de tweede kamer.
- door ons doelbewust te misleiden.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2021 1:20 pm 
lid

Rightnow schreef:
Nee dat is geen truc. Maar je kunt niet alles doen en dan zijn er maatregelen die zo dom en destructief zijn, dat je ze beter vervangt door een van de vijf grote maatregelen die ik heb voorgesteld en waar het kabinet volledig op faalt.

Want vergis je niet, ik houd dit kabinet voor verantwoordelijk voor zeer veel onnodige coronadoden. Als het je tijd is, ga je, maar het is kwalijk als dat onnodig vroeg is door de onachtzaamheid die dit kabinet heeft tentoongespreid

- door haar bagatelliserende optreden in de eerste maanden.
- door vervolgens de bevolking angstig te maken, onder andere via censuur op alles wat de zaak in proporties had laten zien.
- door vervolgens op 5 majeure punten te falen.
- door wel tiranniek op te treden in de tweede kamer.
- door ons doelbewust te misleiden.

Ja, de verkiezingen komen eraan, ik weet het. De regering heeft niet veel anders gahandeld dan in de meeste westerse landen.
Wat er had moeten gebeuren en bewezen werkt is:
Het Nieuw-Zeelandse of Australische model volgen. Dus een harde lockdown voor een aantal weken zodat de verspreiding sterk wordt teruggebracht,en met een test- en contacttracing systeem de zaak onder controle houden. De boel kan weer open en de economie wordt het minst beschadigd. En ja ventilatie, afstand bewaren, mondkapjes (liefst FFP2) binnen waar het druk is, handen wassen etc etc blijven van toepassing.
Alle discussies over de effecten van een lockdown zijn in de meeste westerse landen niet relevant, want het gaat in bijna alle gevallen om halfzachte 'lockdowns' met inderdaad uiteindelijk veel schade aan gezondheid (ook teveel coronaslachtoffers) en economische schade.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2021 1:35 pm 
lid

Al houdt het mondkapje maar een beetje tegen, naar binnen en naar buiten, het zal maar net het beetje zijn dat jou of een ander kan besmetten.

Nee, ik krijg het niet benauwder door een mondkapje dan ik al ben (copd). In koude winters deed ik al een sjaal voor neus en mond en ook in de winter als het echt koud is, duik ik met mijn hoofd onder het dekbed (zet geen verwarming aan in de slaapkamer, tenzij ik echt ziek ben). En ik heb het tot nog toe allemaal overleefd.

Er zijn overigens ook mensen die voor de coronatijd al de hele dag met mondkapjes op hun werk moeten doen. Niet alleen chirurgen, maar in bepaalde beroepen waar men met gevaarlijke of fijnstoffen omgaat. Of erg stinkend materiaal.

In de super/winkel doe ik mijn mondkapje om. Op straat niet. Daar vind ik het niet nodig, omdat ik redelijk ver uit de buurt van mensen ben. Zo druk is het hier niet op straat. Baat het niet, schaden doet het ook niet. Al die praatjes over ophopen van schadelijke lucht e.d. heb ik in ieder geval geen last van.
Wel het beslaan van de glazen. Dat is lastig. Een beetje afhankelijk van hoe ik mijn kapje in combinatie met de bril draag. Foefjes als afwasmiddel en scheerzeep werken een beetje.

En uiteraard blijf ik niet uren in de super hangen. Ik was al gewend een boodschappenlijstje te maken. Ook als ik naar andere winkels ga. Ik ben niet zo'n funshopper, maar koop doelgericht. Uitgezonderd als ik een probleempje moet oplossen en daarvoor middelen/materialen zoek. Dus de tijd dat ik een mondkapje voor heb is relatief kort. Thuis draag ik hem uiteraard helemaal niet.

Vind de mondkapjes nogal meevallen. En gewoon na een of 3 vier wisselen, of zoveel eerder als je dat prettiger of veiliger vindt.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2021 6:02 pm 
lid

Het blijft onzin in het licht van veel effectievere dingen die we laten liggen.

Ik geloof dat het mondkapjesgedoe niet klopt en een uiting is van een zekere angst die velen gevangen houdt - ten onrechte.

Zo zie je straks Jaap van Dissel in de winkel lopen: Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: vr feb 26, 2021 9:18 pm 
lid

Ieder mag van mij geloven wat hij wil. Misschien kunnen we het testen, door een dolle avond uit te organiseren voor alle mondkapjesweigeraars in een beperkte ruimte. Eerst een avondje met mondkapje en dan kijken hoe de besmettingen zijn. En vervolgens drie weken later, een avondje zonder mondkapje.
Misschien dat dat duidelijkheid schept.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za feb 27, 2021 9:53 am 
lid

Raya schreef:
Ieder mag van mij geloven wat hij wil. Misschien kunnen we het testen, door een dolle avond uit te organiseren voor alle mondkapjesweigeraars in een beperkte ruimte. Eerst een avondje met mondkapje en dan kijken hoe de besmettingen zijn. En vervolgens drie weken later, een avondje zonder mondkapje.

Misschien kunnen we een avondje testen. Eerst seks mét condoom, en daarna een sexavond zónder condoom voor condoomweigeraars. En dan kijken of SOA's zich dan in beide gevallen net zo makkelijk verspreiden. Misschien dat dat duidelijkheid schept.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: za feb 27, 2021 11:38 am 
lid

PeterJKH schreef:
Raya schreef:

Misschien kunnen we een avondje testen. Eerst seks mét condoom, en daarna een sexavond zónder condoom voor condoomweigeraars. En dan kijken of SOA's zich dan in beide gevallen net zo makkelijk verspreiden. Misschien dat dat duidelijkheid schept.

Met condoom ben je in ieder geval beter beschermd.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: za feb 27, 2021 5:31 pm 
lid

Raya schreef:
PeterJKH schreef:
Raya schreef:

Met condoom ben je in ieder geval beter beschermd.

Absoluut. En door helemaal geen seks te hebben nog beter.

Overigens zijn die "testcases" zonder mondkapjes er al verschillende malen geweest. Dat begon al met Hemelvaart en Pinksteren vorig jaar. Het was mooi weer, druk op stranden, druk in stadscentra, druk in recreatiegebieden, en vaak werd er geen afstand gehouden. Ach en wee werd er geroepen, en binnen 2 weken zouden de ziekenhuizen vol liggen, volgens de onheilsprofeten. Is niks van gebleken. Integendeel. Toen kwam de zomer en werd het druk op campings, op terrassen, enz. Opnieuw werd de noodklok geluid, want dit móest toch wel tot een catastrofe leiden. Niets van uitgekomen. Daarna zou het Armageddon komen vanwege mensen die zomaar illegaal samen een feestje vierden. Ook niks van uitgekomen. En toen kwam het najaar en was de horeca opeens de kwaaie pier. Ondanks het feit dat alle cijfers uitwezen dat de horeca onderaan het lijstje met besmettingshaarden stond, moest de horeca dicht. Wie snapt het nog?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]