Het is nu do jun 24, 2021 3:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1248 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 63  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1141  BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2021 9:09 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
baedeker schreef:

Er is geen 4-5 mei poster. Er is een 5 mei bevrijdingsdag poster die bedoeld is om mensen te confronteren met het feit dat de regering ons met corona in de hand een ongekend aantal vrijheden ontnomen heeft. Dank de ophef erover zijn ze daarin geslaagd. Opvallend dat het zwaar beladen 4 mei al jaren gemelkt wordt voor gezochte 'parallellen' met het heden, en er nu heisa ontstaat over deze poster. Kennelijk zijn er powers that be die zich eigenaar zijn gaan voelen van het narratief, en onaangenaam verrast zijn dat niet iedereen na dit rampjaar voor de democratie zonder meer blij de bevrijding met hen viert, alsof er niks aan de hand is. Volgens mij is 5 mei van iedereen.

Ik vind het ook apart dat in sommige kringen de houding ten opzichte van immigranten in Nederland schaamteloos mag worden vergeleken met de houding van het Nazi-regime ten opzichte van de joden, maar dat je het afnemen van vrijheden zoals nu al meer dan een jaar gebeurt, niet mag vergelijken met het afnemen van vrijheden zoals dat in '41 en '42 gebeurde.

Het raakt beiden kant noch wal natuurlijk. Het is een beetje dubbel dat je de houding t.o.v. immigranten niet zou mogen vergelijken, maar het coronabeleid wel rechtstreeks aan het naziregime wilt koppelen. Dubbel als in : knettergek.
Er zijn 6 miljoen Joden vermoord en de Joden die nog terugkwamen waren gewoon niet welkom en hun bezittingen waren ze kwijt, en uiteraard hun hele familie. Dat kun je toch niet zeggen van die Marokkanen, die zelf klagen dat ze gediscrimineerd worden maar doodleuk antisemitische gedachten erop nahouden. En ja, als je in een vreemd land bent zal je je moeten aanpassen aan de cultuur en onze normen en waarden

Profiel  

Bericht nummer:#1142  BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2021 9:10 pm 
lid

Biertje schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:

Ik vind het ook apart dat in sommige kringen de houding ten opzichte van immigranten in Nederland schaamteloos mag worden vergeleken met de houding van het Nazi-regime ten opzichte van de joden, maar dat je het afnemen van vrijheden zoals nu al meer dan een jaar gebeurt, niet mag vergelijken met het afnemen van vrijheden zoals dat in '41 en '42 gebeurde.

Het raakt beiden kant noch wal natuurlijk. Het is een beetje dubbel dat je de houding t.o.v. immigranten niet zou mogen vergelijken, maar het coronabeleid wel rechtstreeks aan het naziregime wilt koppelen. Dubbel als in : knettergek.
Er zijn 6 miljoen Joden vermoord en de Joden die nog terugkwamen waren gewoon niet welkom en hun bezittingen waren ze kwijt, en uiteraard hun hele familie. Dat kun je toch niet zeggen van die Marokkanen, die zelf klagen dat ze gediscrimineerd worden maar doodleuk antisemitische gedachten erop nahouden. En ja, als je in een vreemd land bent zal je je moeten aanpassen aan de cultuur en onze normen en waarden

Ik geef ook aan dat beide vergelijkingen kant noch wal raken.

Profiel  

Bericht nummer:#1143  BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2021 9:38 pm 
lid

baedeker schreef:
Er is een 5 mei bevrijdingsdag poster

1 van Baudets vrijheidsstrijders? :gniffel:
https://www.dumpert.nl/?selectedId=8111193_2367379c

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#1144  BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2021 9:44 pm 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
Hume schreef:

Zelfs de SP was zeer verontwaardigd over de 4-5 mei poster van Baudet en dat zegt toch wel wat.

Baudet is met zijn laatste provocatie kennelijk een grens overgegaan. Nu klinkt de oproep hem juist wél te bestrijden. SP-leider Lilian Marijnissen: “Hoe triest ben je om het immense leed van zoveel mensen, een gitzwarte periode in onze geschiedenis, te misbruiken om aandacht te krijgen? Het is walgelijk en ik hoop dat iedereen zich hiertegen uitspreekt.” Oud-VVD-Kamerlid Ton Elias vindt dat Baudet ‘glashard’ aangepakt moet worden “in het huis van onze democratie, de Tweede Kamer. (...) Excuses eisen bij ieder debat waar ze aan deelnemen. Niet negeren omdat ze anders de martelaar gaan uithangen, dat doen ze toch al. Met feiten klemzetten, steeds opnieuw.”

De brede ophef was voor Baudet al aanleiding om de andere partijen ‘hypocrisie’ te verwijten, omdat zíj de oorlog zouden misbruiken ‘om massale immigratie, Europese machtsfantasieën en moderne kunst te pushen’.

https://www.trouw.nl/politiek/baudets-l ... ~b16bb7fc/

Baudet wil die data kapen. En daarmee ontkracht hij zijn eigen protest. Als mensen niet meer leren waar 4 en 5 mei over gaan, is het geen referentie meer waar je wat dan ook aan afgenomen vrijheden of ontwikkelingen tegen af kunt zetten.

Wel een beetje vreemd , dat Baudet dat niet weet.
Hij heeft toch de boreale wereld bestudeerd en zou hij dan niet weten waar 4- 5 mei over gaan?

Baudet is vooral vol van zichzelf. Hij herinnert zich dingen alleen op een manier die hem uitkomt.

Profiel  

Bericht nummer:#1145  BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2021 9:50 pm 
lid

Biertje schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:

Hij mag het m.i. noemen, maar niet tot onderwerp maken.
Als je mensen iets wilt leren over fascisme, moet het het over de gevolgen van fascisme hebben, en daar is WOII uitermate geschikt voor. Maar ook voor ander oorlogs- en onderdrukkingsleed dan door fascisme. Daarom moeten we ook geen gesneuvelde soldaten in zogenaamde vredesmissies gedenken op die dag, omdat dat vaak oorlogen zijn om grondstoffen en handel met Westers-gunstiggezind zijnde vazallen.
4 en 5 mei moeten gaan over de lessen uit het verleden. Die moeten we niet gaan verhullen met andere zaken want dan worden de lessen vergeten.

En als het over de lessen gaat van WOII ,dan mag er niet gesproken over wat er na de oorlog is gebeurd met die beweging?
Er zij veel boeken geschreven over de oorlog ,maat niet over de NSB na de oorlog.
Hoe zou dit komen?
Dat komt toch niet alleen door prins Bernard of het selectieve geheugen van Wilhelmina ?
Of door andere hoge functionarissen uit die beweging , die weer actief waren in het openbaar bestuur na de oorlog?
Of was er zo weinig interesse voor die periode, dat het geen onderzoek waard was?

Nu is het nog een taboe om er over te praten ,zeker als het over racisme gaat bij Baudet of Wilders.
Grunberg wordt met zijn leven bedreigd, als hij op 4 mei, ale een 2e generatie slachtoffer memoreert
aan het racisme in deze tijd.

En morgen staan ze er weer met hun brave gezichten te herdenken , iets dat we al zo vaak hebben moeten zien.
Wij herdenken de mensen die hun leven verloren tijdens WO-II. De overheid heeft de onbegrijpelijke fout gemaakt om ook die mensen te herdenken die na 1945 hun leven verloren tijdens een oorlog. Dat mag gerust maar doet dat op een aparte datum zodat het karakter van het herdenken duidelijk herkenbaar.

En als het gaat om lessen uit het verleden, dan trekken we geen lering uit. Je ziet wat het bezuinigingsbeleid heeft aangericht bij Defensie: steeds meer vacatures zijn niet meer in te vullen met als gevolg dat schepen uit dienst moeten worden genomen. Dan zou ik zeggen, schaf het hele leger af maak jaarlijks 2% over aan de NATO.

Weet je wat ook een taboe is om over te praten? Hoeveel mensen er fout waren tijdens WO-II, toen een hoge functie hadden en na de oorlog weer. Zie je niet alleen bij ons maar ook bij Duitsland en mogelijk ook bij Japan. Duitsland heeft ook een wet gemaakt waarmee zij regelt dat Duitsers die verdacht worden van oorlogsmisdaden niet kunnen worden uitgeleverd. De kopstukken zijn veroordeeld via het tribunaal van Neurenberg de rest niet . En het gekke is dat Duitsland nu ineens wel oorlogsmisdadigers vervolgd, mensen die slechts een radertje waren in het systeem en persoonlijk niet eens deelgenomen hadden aan het vermoorden van mensen. Waarom?

We hebben geen NSB meer

Het betrekken van de herdenking van gevallenen in andere oorlogen, laat inderdaad duidelijk zien dat de lessen niet geleerd zijn. 4 mei herdenken we de mensen die in WWII zijn gevallen om het kwaad dat tot die oorlog heeft geleid te bestrijden en ons daarvan te bevrijden. Dat gaat verder dan de doden herdenken. En dan is er geen ruimte om ook gevallen te herdenken die in oorlogen zijn gevallen waar wij zo nodig onder het mom van vredesmissie aan mee moesten doen, om handelsbelangen voor het westen veilig te stellen, in werkelijk uitbuiting van volkeren om hen van hun grondstoffen te beroven.

Profiel  

Bericht nummer:#1146  BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2021 10:30 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
baedeker schreef:
Er is geen 4-5 mei poster. Er is een 5 mei bevrijdingsdag poster die bedoeld is om mensen te confronteren met het feit dat de regering ons met corona in de hand een ongekend aantal vrijheden ontnomen heeft. Dank de ophef erover zijn ze daarin geslaagd. Opvallend dat het zwaar beladen 4 mei al jaren gemelkt wordt voor gezochte 'parallellen' met het heden, en er nu heisa ontstaat over deze poster. Kennelijk zijn er powers that be die zich eigenaar zijn gaan voelen van het narratief, en onaangenaam verrast zijn dat niet iedereen na dit rampjaar voor de democratie zonder meer blij de bevrijding met hen viert, alsof er niks aan de hand is. Volgens mij is 5 mei van iedereen.

Er is nog nooit ene immigrant vergast, dus dat vergelijken met de vele miljoenen doden is een vorm van Holocaust ontkenning. Vind ik wel raar. En de bevrijding slaat letterlijk genomen op de status bij de bevrijding, en niet op het naziregime of op 41-42. Corona is wel de grootste vrijheidsbeneming sindsdien, en daarom is 45 als ijkpunt okee. Je mag daar best andere interpretaties met de haren bijslepen, maar dat vind ik zelf onnodig. Het kruisje ten teken dat de vrijheid in 2020 is overleden, is een milde overdrijving om beeldend te maken hoe groot de vrijheidsbeneming is. Gewoon legitieme vrijheid van expressie, over een onderwerp dat bij uitstek past bij bevrijdingsdag.

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#1147  BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2021 11:11 pm 
lid

Nah het is vooral een expressie van achterlijkheid, normale mensen snappen dat je maatregelen neemt om tijdens een pandemie niet de zaak uit de hand te laten lopen. Jankerts gaan jammeren dat ze als 'vrijheidsstrijder' niet kunnen winkelen zonder mondkapje. Baudet snapt echter dat er electorale winst te halen valt bij het aantrekken van dergelijke losers :evendenken:

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#1148  BerichtGeplaatst: ma mei 03, 2021 11:29 pm 
lid

Raya schreef:
Hume schreef:
Raya schreef:

Baudet wil die data kapen. En daarmee ontkracht hij zijn eigen protest. Als mensen niet meer leren waar 4 en 5 mei over gaan, is het geen referentie meer waar je wat dan ook aan afgenomen vrijheden of ontwikkelingen tegen af kunt zetten.

Wel een beetje vreemd , dat Baudet dat niet weet.
Hij heeft toch de boreale wereld bestudeerd en zou hij dan niet weten waar 4- 5 mei over gaan?

Baudet is vooral vol van zichzelf. Hij herinnert zich dingen alleen op een manier die hem uitkomt.

Het is vandaag wel weer duidelijk geworden waar de huichelaars in de politiek en de media zitten.
Diegenen die de meest walgelijke dingen roepen over Rutte, durven geen kwaad woord te zeggen over Baudet.
De bruinhemden zijn nog lang niet weg.

Profiel  

Bericht nummer:#1149  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 7:48 am 
lid

Ik waardeer Caroline van der Plas van BBB steeds meer. Die was gisteren bij Beau. Die zei in zoveel woorden dat je mensen die de ellende van 40-45 voor politieke motieven gebruiken, of het nou de VVD, D66 of FvD is, geen podium moet geven. Daar sluit ik me van harte bij aan.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#1150  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 8:09 am 
lid

Lancelot schreef:
Ik waardeer Caroline van der Plas van BBB steeds meer. Die was gisteren bij Beau. Die zei in zoveel woorden dat je mensen die de ellende van 40-45 voor politieke motieven gebruiken, of het nou de VVD, D66 of FvD is, geen podium moet geven. Daar sluit ik me van harte bij aan.
Niet gezien, maar mij storen die politieke motieven, het misbruik, ook al jaren. We hebben het vaak over kleine partijen, vooral die met één zeteltje zou je niets aan hebben, maar de dames Caroline van der Plas en Sylvana Simons houden de groten wel een spiegel voor. Dat hoort ook bij democratie.

Profiel  

Bericht nummer:#1151  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 8:30 am 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:

Er is nog nooit ene immigrant vergast, dus dat vergelijken met de vele miljoenen doden is een vorm van Holocaust ontkenning. Vind ik wel raar. En de bevrijding slaat letterlijk genomen op de status bij de bevrijding, en niet op het naziregime of op 41-42. Corona is wel de grootste vrijheidsbeneming sindsdien, en daarom is 45 als ijkpunt okee. Je mag daar best andere interpretaties met de haren bijslepen, maar dat vind ik zelf onnodig. Het kruisje ten teken dat de vrijheid in 2020 is overleden, is een milde overdrijving om beeldend te maken hoe groot de vrijheidsbeneming is. Gewoon legitieme vrijheid van expressie, over een onderwerp dat bij uitstek past bij bevrijdingsdag.

De oorlog kende meer ellende dan vergassing van joden. Ook politieke tegenstanders werden vergast, Zigeuners en gehandicapten, waren doelwit. Dat wordt wel eens vergeten.

Als we het hebben over 40-45, hebben we het over het geheel, ook de weg daar naar toe, hoe het zich ontwikkeld heeft. De verschrikkingen waren er niet van de ene op de andere dag.

Herdenken heeft geen enkel nut, als we herdenken zonder de les te leren. De simpele vraag: WAAROM herdenken we? Antwoord: Omdat we niet willen dat zo'n oorlog ooit nog ontstaat! En dan moeten we wel kijken naar de oorzaken, en voorkomen dat waanideeën van toen, op enigerlei wijze vat krijgen op het heden. Herdenken is in deze ook waken voor herhaling.

Profiel  

Bericht nummer:#1152  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 8:34 am 
lid

Lancelot schreef:
Zeker, maar vergeten wordt dat de media meent dat zij aan beeldvorming moet doen. En Jort Kelder meent dat ook te moeten doen.

Jort Kelder schiet makker Mark Rutte inderdaad opzichtig te hulp in De Vooravond
De ‘nuchtere’ eindconclusie moet zijn dat de premier nog steeds ongekend populair is
Door: Hans van Willigenburg , 12:01, 03 mei 2021
TPO+Jort Kelder bij De Vooravond.

Van tevoren was er op Twitter al breed gedeelde afkeuring inzake het optreden van Jort Kelder in De Vooravond. Het idee dat de oud-Quote-hoofdredacteur de afgelopen politieke maand in dit programma in zijn uppie van commentaar zou voorzien, werd gezien als een gratis commercial voor de premier, die immers tot de intieme vriendenkring van de heer Kelder behoort. En het moet achteraf gezegd: Jort deed niet heel veel moeite om de schijn te vermijden dat zijn samenvatting een-op-een uit de koker van Mark Rutte kwam. De partijen die zich tegen Rutte keerden, waren opgestookt door het simpele feit dat Mark voor de vierde keer op rij de verkiezingen had gewonnen, zo vond Jort. De via Ollongren uitgelekte info over ‘functie elders’ was in zijn ogen niet veel meer dan een stok geweest om de hond mee te slaan.

Zoals gewoonlijk combineerde Jort zijn terugblik op het geharrewar op het Binnenhof met een kort, doch vleiend zelfportret. De reden dat het kijkerspubliek hem als commentator annex scheidsrechter serieus moest nemen, bestond er volgens hem uit dat hij een ‘nuchter mens’ was – een retorisch slimme truc, want daarmee plaatste hij zich in een keer boven de Arjan Noorlander’s, Xander van der Wulp’s en Joost Vullings-en van deze wereld, die er, als een soort voetbalverslaggevers, op getraind zijn elke schermutseling in het Haagse op te blazen, elk een tweetje uit te vergroten, en in dat opzicht dus niet voor de kwalificatie ‘nuchter’ in aanmerking komen.

Met ogenschijnlijk intens plezier wreef Jort de irrelevantie van de schermutselingen in de Kamerdebatten er nog eens extra in door te spreken over ‘die paar vierkante meters in Den Haag’, daarmee de tegenstanders van veldheer Rutte nog eens extra kleinerend. Want ja – zo hoorde je Jort stiekem denken – het voorspelbaar afranselen van de premier omdat hij eindverantwoordelijk is voor 30.000 naar de kloten geholpen levens is wel erg gemakkelijk vergeleken bij het steeds weer oplossen van de politieke puzzel drie, vier of vijf partijen in een coalitie aan elkaar te smeden; een klusje dat Rutte al tien jaar op exceptionele wijze beheerst.

Ach ja, de focus van een voormalig Quote hoofdredacteur ligt nu eenmaal niet bij de mensen die jaarlijks 25.000 euro of minder in hun portemonnee overhouden. Daar vul je geen aantrekkelijke content-uren of leuke gesprekken mee. De ‘nuchtere’ Jort deed, kortom, zijn uiterste best de roerige maand april met een zwierig gebaar in de prullenbak te gooien om makker Mark op die manier toegang te verschaffen tot nieuwe formatiegesprekken op een zo schoon mogelijke lei.

De grootste horror die Jort verspreidde was nog wel de mededeling dat Rutte het ondanks alle schandalen nog steeds ‘leuk’ vond in Den Haag. En zelfs ‘zin’ had in een eventuele oppositierol.

Ofwel, als we genoeg hebben van Mark zullen we hem van het Binnenhof af moeten trappen.

https://tpo.nl/2021/05/03/jort-kelder-s ... ent-708531

Profiel  

Bericht nummer:#1153  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 8:39 am 
lid

Lumiere schreef:
Nah het is vooral een expressie van achterlijkheid, normale mensen snappen dat je maatregelen neemt om tijdens een pandemie niet de zaak uit de hand te laten lopen. Jankerts gaan jammeren dat ze als 'vrijheidsstrijder' niet kunnen winkelen zonder mondkapje. Baudet snapt echter dat er electorale winst te halen valt bij het aantrekken van dergelijke losers :evendenken:
En dit dan:

Dr. Carla Peeters – Beschermingsmiddelen en testsamenleving brengen natuurlijk immuunsysteem in gevaar
'Het langdurig dragen van mondkapjes kan tot schade leiden'
Door: Dr. Carla Peeters , 15:41, 03 mei 2021

Het afgelopen jaar zijn wereldwijd stringente maatregelen verplicht gesteld met als doel de transmissie van het SARS-CoV-2 virus te voorkomen. Overtuigende bewijzen dat de maatregelen veilig en effectief zijn ontbreken. Door exponentieel gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen waaronder mondkapjes, handschoenen, desinfectans en diagnostische materialen zijn de biodiversiteit, het natuurlijke immuunsysteem, van mens en natuur onder druk geplaatst. Langdurige blootstelling aan toxische stoffen, biociden en niet afbreekbare nanodeeltjes leiden tot uitputting en verlies van veerkracht. Dit betekent een groter risico voor nieuwe virusvarianten, infectieziekten (zoönosen) en ernstige chronische ziekten. Dit alles ten gevolge van de maatregelen voor een seizoensgebonden virus met een IFR van ca 0,15 %. De IFR kan variëren per land, leeftijd en locatie. Professor van Dissel erkent in de Kamer, na een vraag van FvD-Kamerlid Van Haga, dat de IFR van het SARS-CoV-2 virus niet veel hoger is dan die van het seizoensgebonden influenzavirus . Het wordt tijd dat de mensheid zich gaat verdiepen in de effectiviteit van genomen maatregelen en lange termijn consequenties om het SARS-CoV-2 virus in toom te houden.

Verlies van biodiversiteit
Decennia is al bekend dat menselijke acties de primaire oorzaak zijn voor een toenemend gevaar aan uitbraken van zoönosen; infectieziekten die ontstaan door een overdracht van ziekteverwekkers van dier naar mens. De belangrijkste oorzaak van dit gevaar hangt samen met een verlies aan verscheidenheid in alle vormen van leven van genen tot soorten tot ecosystemen. Een grote diversiteit betekent beter werkende immuunsystemen in mens, dier en plant en daardoor een effectieve bescherming tegen verstoringen. Sinds duizenden jaren zijn mensen verantwoordelijk voor de uitsterving van alle soorten. Vanaf 1970 zijn populatiegrootten van vogels, zoogdieren, amfibieën, reptielen, en vissen met 30% afgenomen en worden zij bedreigd in hun voortbestaan. Ook de diversiteit van planten, bomen en grassen is afgenomen. Naarmate meer soorten uitsterven wordt de druk van virussen en andere organismen om in andere soorten te overleven groter. Door een verlies aan biodiversiteit en een toenemende mens-dier interactie is de kans groter dat een viruspathogeen wordt overgedragen naar de mens. De exponentiële druk om van gastheer te wijzigen krijgt een evolutionair voordeel. Voorbeelden zijn hiv, Ebola, SARS, MERS en mogelijk nu SARS-CoV-2. De exacte oorsprong van het SARS-CoV-2 virus is echter tot op heden niet vastgesteld.

Mondkapjes grote bedreiging biodiversiteit van mens en natuur
Vanaf 1950 zijn plastic flessen op de markt gekomen, een belangrijke vooruitgang zo werd gedacht. We consumeren gemiddeld een creditcard per week aan plastic zo blijkt uit het rapport ‘Assessing Plastic ingestion from Nature to People‘. Jaarlijks wordt meer dan 300 miljoen ton plastic geproduceerd waarvan het meeste in de natuurlijke omgeving beland. In Nederland wordt 50% gerecycled maar in de rest van de wereld is dat veel minder. De Australische overheidsorganisatie CSIRO toonde dat 80 verschillende diersoorten waaronder onder andere walvissen, dolfijnen en schildpadden bedreigd worden in hun voortbestaan. De hoeveelheid plastic draagt jaarlijks bij tot een CO2-uitstoot van 400 miljoen ton.

Sinds 2020 wordt iedere maand 129 miljard mondkapjes aan de milieubelasting toegevoegd. Dat is 3 miljoen mondkapjes per minuut. Een onderzoek van de Brighton en Sussex Medical School heeft berekend dat Engeland in de periode februari – augustus 2020 3 miljard persoonlijke beschermingsmiddelen werden gebruikt hetgeen overeenkomt met 106.000 ton CO2 equivalenten. Dat is 27000 maal de gemiddelde CO2 voetprint per persoon per dag. De meeste wegwerpmondkapjes bestaan uit drie lagen; polyester, polypropyleen of polystyreen en een middenlaag van absorptiemateriaal bijvoorbeeld katoen. Polypropyleen is een van de meest problematische plastics en zijn door de hydrofobe eigenschap en het hoogmoleculair gewicht slecht afbreekbaar. De polypropyleen vezels worden afgebroken tot microdeeltjes vaak kleiner dan 1 nm nanodeeltjes. Deze nanodeeltjes zijn aangetroffen op plaatsen waar men ze niet zou verwachten Antarctica, Groenland Pyreneeën en Groenland. Naar schatting zijn 1,56 miljard mondkapjes in de oceaan terecht gekomen. Deense onderzoekers berekenden dat het 450 jaar duurt voordat deze nanodeeltjes zijn afgebroken.

Toxische stoffen in mondkapjes
Internationale wetenschappers waaronder professor Michael Brautgarn (directeur van het Hamburg Milieu Instituut en oprichter van de Cradle to Cradle milieustandaard) maken zich zorgen over de grote hoeveelheid toxische stoffen die bij onderzoek van mondkapjes zijn aangetroffen. Verhoogde concentraties van PFC (perfluorocarbon), 2-butanon-oxine, diisocyanaat, aniline (kleurstof), formaldehyde, aceetaldehyde, thiram, phtalaten, Bisphenol A en andere potentieel verontreinigende en kankerverwekkende stoffen werden gevonden. Voor enkele van de aangetroffen stoffen gelden strenge restricties voor het gebruik ervan. Zo is het gebruik van thiram binnen de EU niet toegestaan vanwege de grote risico’s voor zoogdieren. Ook voor PFC gelden beperkingen voor het gebruik ervan. Aanwezigheid van formaldehyde kunnen geïrriteerde ogen, neus, keel, hoesten, niezen, overgeven, vermoeidheid en huidirritatie veroorzaken. Phtalaten beïnvloeden de hormoonhuishouding. Abnormale ontwikkelingen van hersenen, borsten en prostaat zijn gerapporteerd als gevolg van de blootstelling. Ook kan afnemende vruchtbaarheid van dieren voorkomen. Dit is geobserveerd bij onder andere walvissen, rendieren, otters en beren.

Een recente in vitro studie suggereert dat de blootstelling aan organofosfaatpesticiden het risico op Covid19 kan verhogen door een toename van de ACE2 receptor. Het SARS-CoV-2 virus dringt de cel binnen via de ACE2 receptor. In april 2020 publiceerden onderzoekers van Harvard University en de Wereldbank een statistische link tussen de mate van luchtverontreiniging en overlijden aan Covid-19. Ook in Nederland werd in gebieden met een hoog fijnstofgehalte een hoger overlijden gevonden. Een verband tussen luchtverontreiniging en een grotere kans op chronische ziekten als astma COPD, dementie en hart- en vaatziekten is eerder aangetoond. In vervolg op de verschenen artikelen startte het RIVM een eigen onderzoek waarvan resultaten in 2023 te verwachten zijn.

Nanomaskers mogelijk nog schadelijker
In Oktober 2020 werden zilver zeoliet en zilver-koper zeoliet aangetroffen in mondkapjes van het merk DIM. Deze actieve stoffen beschikken over antimicrobiële (biocide) eigenschappen. Op de Europese markt zijn mondkapjes te vinden met zilver zinkoxide of koper nanodeeltjes, titaniumdioxide, grafeen nanodeeltjes en anticovid papier behandeld met nano zink-zilver of nanozilverbevattende oppervlakte desinfectans. In verschillende landen (onder andere België en Canada) zijn door de overheid beschikbare mondkapjes met giftige stoffen in nanodeeltjes van de markt gehaald. In Duitsland werden 2 miljoen sneltesten uit de handel genomen door de aanwezigheid van giftige stoffen met mogelijk gevaar voor de gezondheid, bovendien is mensen zonder klachten testen misleidend en verspilling van geld. Ook de veel gebruikte handgels kunnen toxische stoffen bevatten waaronder alcohol (ethanol) waardoor blootstelling aan te hoge concentraties.

Kennis over de toxiciteit en middellange- en langetermijneffecten voor de gezondheid zijn niet bekend. Nanodeeltjes kunnen zich via het lymfe- en zenuwstelsel naar andere weefsels en organen in het lichaam verspreiden, inclusief de hersenen. Ook kunnen biociden een gevaar zijn voor een toename van bacteriële resistentie. Het gebruik van biociden past niet binnen de richtlijnen van het Europees Parlement. Het is immers nodig dat goedwerkende antibiotica beschikbaar blijven voor de behandeling van bacteriële infecties. Ook bij de ernstige vorm van Covid19 worden evenals tijdens de pandemie in 1918 bacteriële co-infecties aangetroffen.

De komende vijf jaar wordt een pandemie gestuurde investering in nanotechnologie met een snelle groei in antimicrobiële en antivirale nanocoatings verwacht. Vanwege de nog onbekende schadelijke effecten is door veertien internationale organisaties bij het Europese Chemisch Agens een verzoek om legale richtlijnen en risicomanagement voor het gebruik van biociden en nanodeeltjes ingediend. Het RIVM en Belgische Sciensano zijn onderzoek gestart.

Toponderzoekers als professor Brautgarn vragen zich af of het risico op potentieel schadelijke stoffen door langdurig dragen van mondkapjes niet groter is dan een infectie met het coronavirus. Vooral voor schoolkinderen, zorgpersoneel, winkelpersoneel en kappers die de mondkapjes langdurig dragen vraagt dit een zorgvuldige overweging. 85% van de wereldwijd gebruikte mondkapjes worden in China geproduceerd. In 2020 werden in China 70.000 nieuwe fabrikanten geregistreerd. De productieketen van niet medische mondkapjes wordt slecht gecontroleerd. In China gelden geen milieukeurmerken, men gebruikt wat men denkt dat werkt.

Bewijzen schadelijke effecten mondkapjes stapelen zich op
Het langdurig dragen van mondkapjes kan tot schade leiden. Volgens professor Kappstein wordt de kans op infecties met virussen, bacteriën en schimmels zelfs groter, waardoor een grotere kans op een pneumonie ontstaat. Het voor en na het gebruik van het mondkapje handen wassen is in de praktijk niet haalbaar.

Een recent verschenen meta-analyse van 65 peer reviewed wetenschappelijke artikelen over de negatieve effecten concludeerde dat het dragen van mondkapjes tot psychologische en fysieke schade kan leiden. De rode lijn in de aangetroffen symptomen is een door het mondkapje veroorzaakte uitputting syndroom (MIES Mask Induced Exhaustion Syndrome). Symptomen variëren van gevaar voor verlaagd O2, verhoogd CO2 gehalte, duizeligheid, snellere ademfrequentie en hartslag, toxiciteit, ontstekingen, verhoogde concentraties stresshormoon tot verhoogde suikers in het bloed. Het dragen van mondkapjes zorgt voor angst, boosheid, hoofdpijn, verminderd denkvermogen en slaperigheid. Deze bevindingen komen overeen met symptomen die werden gemeld door ruim 25.000 kinderen in de Duitse Co-Ki studie.

Medische mondkapjes zijn ooit gemaakt om slechts korte perioden gebruikt te kunnen worden door artsen en verpleegkundigen tijdens specifieke omstandigheden. Wetenschappelijk onderzoek toonde geen vermindering van wondinfecties door het dragen van mondkapjes tijdens de operaties. De mondkapjes zijn vooral bedoeld om spatten tegen te houden en worden slechts korte perioden gebruikt. Ze zijn niet bedoeld om vochtig en opgefrommeld in een broekzak bewaard te worden waardoor slijtage van vezels en bacteriële groei ontstaat. Slijtage van de vezels kan tot schadelijke stoffen leiden vergelijkbaar met asbest. Het ECDC concludeert in een in februari verschenen rapport dat een overtuigend bewijs voor de doeltreffendheid voor het dragen van mondkapjes ontbreekt.

Een moreel kompas voor een humanitair en duurzaam perspectief
De Nederlandse zorg vraagt het kabinet 10 miljard euro om een reductie van 95% CO2-uitstoot te realiseren. Ondertussen worden miljarden euro’s uitgegeven aan persoonlijke bescherming, desinfectans, sneltesten en zelftesten waarvan nut en noodzaak ontbreken die de CO2 uitstoot verhogen en de gezondheid in gevaar brengen. Pakhuizen vol met persoonlijke beschermingsmiddelen die mogelijk niet gebruikt gaan worden.

De huidige situatie van mens en natuur vraagt om een overheid en politiek die vanuit wetenschappelijke evidentie in de context van effectiviteit en veiligheid ethisch oordeelt. Pas dan ontstaat de mogelijkheid dat mens en natuur de schade kunnen herstellen in het voordeel van een gezondere wereld. Het per direct stoppen van schadelijke maatregelen en de op handen zijnde testsamenleving is de juiste beslissing om een tikkende tijdbom tijdig te ontmantelen.

https://tpo.nl/2021/05/03/dr-carla-peet ... in-gevaar/

Profiel  

Bericht nummer:#1154  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 8:52 am 
lid

Lancelot schreef:

Ze durft wel de meest schandalige dingen over Rutte te zeggen en als het om Baudet gaat , geen kritiek.
Voor die huichelaars heb ik geen respect.

Profiel  

Bericht nummer:#1155  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 9:03 am 
lid

Raya schreef:
baedeker schreef:
Enzo501 schreef:

De oorlog kende meer ellende dan vergassing van joden. Ook politieke tegenstanders werden vergast, Zigeuners en gehandicapten, waren doelwit. Dat wordt wel eens vergeten.

Als we het hebben over 40-45, hebben we het over het geheel, ook de weg daar naar toe, hoe het zich ontwikkeld heeft. De verschrikkingen waren er niet van de ene op de andere dag.

Herdenken heeft geen enkel nut, als we herdenken zonder de les te leren. De simpele vraag: WAAROM herdenken we? Antwoord: Omdat we niet willen dat zo'n oorlog ooit nog ontstaat! En dan moeten we wel kijken naar de oorzaken, en voorkomen dat waanideeën van toen, op enigerlei wijze vat krijgen op het heden. Herdenken is in deze ook waken voor herhaling.

Wat kunnen we herdenken als er zoveel racisme weer opkomt in Nederland en Europa?
Racisme is niet iets van 5 jaar, 40-45.
Het was er voor de oorlog en na de oorlog en nu steekt het weer de kop op.
Als het over racisten gaat in FVD ,dan heeft Baudet er geen herinnering meer aan.
De foute krant van toen , durft niets te zeggen om haar lezers niet te verliezen.
Het moeilijkste van het herdenken vind ik de hypocrisie , niet alleen vandaag ,maar al zo lang.
En nog steeds leven we in een land dat hierover niets gezegd mag worden , omdat er geen holocaust meer is,
omdat het al zo lang geleden is.

Laatst bijgewerkt door Hume op di mei 04, 2021 9:04 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#1156  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 9:03 am 
lid

Raya schreef:
baedeker schreef:
Enzo501 schreef:

Daarom moeten we niet net doen alsof thuiswerken, niet naar de kroeg kunnen en dat je een uurtje eerder de hond moet uitlaten ook maar in de verste verte te linken zou zijn aan de Tweede Wereldoorlog, want het toont slechts aan dat historische kennis zeer gebrekkig is en maakt het lessen trekken uit het verleden wel heel lastig.

Profiel  

Bericht nummer:#1157  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 10:14 am 
lid

Hume schreef:
Raya schreef:
baedeker schreef:

Wat kunnen we herdenken als er zoveel racisme weer opkomt in Nederland en Europa?
Racisme is niet iets van 5 jaar, 40-45.
Het was er voor de oorlog en na de oorlog en nu steekt het weer de kop op.
Als het over racisten gaat in FVD ,dan heeft Baudet er geen herinnering meer aan.
De foute krant van toen , durft niets te zeggen om haar lezers niet te verliezen.
Het moeilijkste van het herdenken vind ik de hypocrisie , niet alleen vandaag ,maar al zo lang.
En nog steeds leven we in een land dat hierover niets gezegd mag worden , omdat er geen holocaust meer is,
omdat het al zo lang geleden is.

Je kunt pas met enig succes strijden tegen racisme, als je kunt laten zien wat de gevolgen ervan zijn.

Als je de achtergrond, en eigenlijke opzet van 4 en 5 mei niet kent, blijft een oproep tegen racisme inhoudsloos. Leer mensen wat de herdenkingen van 4 en 5 mei inhouden, laat de diepe ellende zien van mensen in onze eigen streken, onze voorouders en hoe belangrijk het is om herhaling te voorkomen, dan kun 6 mei, of welke andere datum dan ook met welk onrecht dan ook daarnaar verwijzen!

Profiel  

Bericht nummer:#1158  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 10:19 am 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
baedeker schreef:

Daarom moeten we niet net doen alsof thuiswerken, niet naar de kroeg kunnen en dat je een uurtje eerder de hond moet uitlaten ook maar in de verste verte te linken zou zijn aan de Tweede Wereldoorlog, want het toont slechts aan dat historische kennis zeer gebrekkig is en maakt het lessen trekken uit het verleden wel heel lastig.

We moeten er op wijzen dat voor dergelijke maatregelen degelijk verantwoording wordt afgelegd, wordt aangetoond dat ze echt noodzakelijk zijn en ook echt effect hebben. Het gaat tenslotte om een glijdende schaal naar steeds groter onrecht, waarbij de uiteindelijke uitwerking niet exact hetzelfde hoeft te zijn. Het is echt niet zo, omdat steeds meer vrijheidsbeperking van vandaag niet zal leiden tot het vergassen van een bevolkingsgroep, we de onnodige beperking van vrijheid maar moeten accepteren. Ik doe dat in ieder geval niet.

Profiel  

Bericht nummer:#1159  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 10:26 am 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:

We moeten er op wijzen dat voor dergelijke maatregelen degelijk verantwoording wordt afgelegd, wordt aangetoond dat ze echt noodzakelijk zijn en ook echt effect hebben. Het gaat tenslotte om een glijdende schaal naar steeds groter onrecht, waarbij de uiteindelijke uitwerking niet exact hetzelfde hoeft te zijn. Het is echt niet zo, omdat steeds meer vrijheidsbeperking van vandaag niet zal leiden tot het vergassen van een bevolkingsgroep, we de onnodige beperking van vrijheid maar moeten accepteren. Ik doe dat in ieder geval niet.

Prima, en dat discussieren kan dus prima zonder alle maatregelen op te willen heffen (zoals FvD wil) of, nog een stapje verder, allerlei complottheorien, bedreigingen en meer van dat fraais van medeondertekenaar Willem Wappie. Het is beter het snel uit die sfeer te trekken.

Profiel  

Bericht nummer:#1160  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 11:25 am 
lid

Hume schreef:
Lancelot schreef:

Ze durft wel de meest schandalige dingen over Rutte te zeggen en als het om Baudet gaat , geen kritiek.
Voor die huichelaars heb ik geen respect.
Als je enkele Baudet een huichelaar noem sla je de plank mis. Rondom deze tijd gaat het altijd over de doden, gewonden, mensen die gevangen hebben gezeten in doorvoer- en vernietigingskampen, maar zelden wordt verteld hoe de Nederlandse overheid de Joden heeft behandeld toen ze terugkwamen uit die kampen.

Bob van Huet 03-05-21, 12:00 Laatste update: 03-05-21, 12:32
Wat gebeurde er met de Nederlandse Joden die na de oorlog terugkeerden uit de concentratiekampen en uit de onderduik? Ze moesten vooral zichzelf redden en veel begrip was er niet, constateert Michal Citroen in haar boek over deze periode. Erger: overlevenden leden na thuiskomst nog eens extra onder een ‘te weinig invoelend, onbuigzaam bureaucratisch en kil’ overheidsbeleid.

Dat zoiets niet voltooid verleden tijd is, bleek in de kindertoeslagenaffaire. Weer hadden bestuurders en ambtenaren niet het lef solidair, empathisch of ruimhartig te zijn op de momenten die ertoe deden voor de slachtoffers. Het ontbrak aan begrip en medeleven, juist toen hier de meeste behoefte aan was.

Nog steeds gebruiken politieke warhoofden de Jodenvervolging om ridicuul punt te maken
Die mensen waren alles kwijtge­raakt, hun familie werd vermoord, ze zaten in het concentra­tie­kamp en dan zo’n boete

Voorgetrokken
Voor de trauma’s van de Joden die na de oorlog terugkeerden - onder wie de grootvader van Michal Citroen, die Auschwitz overleefde - was er 76 jaar geleden doorgaans weinig medeleven, laat staan opvang. De herrijzende staat der Nederlanden had wel andere prioriteiten en, zo was ook besloten, hier mocht zeker niet de indruk ontstaan dat er iemand mogelijk zou worden voorgetrokken. Want het opgepookte antisemitisme was niet weg met het verjagen van de Duitsers.

Hulp aan Joden lag dus gevoelig, ook al kwamen ze uit Auschwitz. De Nederlandse autoriteiten vreesden boosheid van niet-Joodse Nederlanders die immers een Hongerwinter hadden moeten overleven en die zich benadeeld konden voelen. Leed werd beleefd in bubbels, zouden we nu zeggen. Het gaf de oorlog een ‘lange en smartelijke nasleep’.

Parallellen
Maar wat hebben we van die zwarte jaren geleerd? Minder dan je zou hopen, constateert Citroen tijdens een wandeling. Er zijn helaas parallellen te trekken met wat Joodse overlevenden (de meeste zijn inmiddels overleden) haar vertelden over hun traumatische ervaringen na de terugkeer uit de vernietigingskampen en de nu in de media breed uitgemeten ellende van slachtoffers in de kindertoeslagenaffaire. De schrijfster kan er steeds weer boos over worden: dit gebeurt er dus als de staat de meest kwetsbaren niet beschermt, ze in de steek laat en de andere kant opkijkt in plaats van onrecht te herstellen.

Nee, het ene leed laat zich niet met het andere vergelijken. De onvoorstelbaar harteloze manier waarop de Nederlandse overheid na de Tweede Wereldoorlog veel Joodse overlevenden uit de kampen bejegende, heeft natuurlijk een andere context dan die van de kapotgemaakte ouders in de kindertoeslagenaffaire. Maar toch. Kwetsbare mensen krijgen als ze op de grond liggen weer een trap na van de staat, ziet Citroen. En dan dan heb je niet veel aan een invoelende onderzoekscommissie die achteraf vaststelt dat de overheid ‘liever vluchtte in formalisme en bureaucratie dan te luisteren en een helpende hand te bieden’. Haar aangevulde boek gaat nog steeds over de Joodse tragedie, maar net zo goed over de menselijke maat die verloren ging in zo veel ‘hoofdpijndossiers’.

Streepjespak
,,Mozes Benjamins, een Rotterdammer, vertelde me hoe hij heel erg ziek terugkwam uit het concentratiekamp Sachsenhausen-Oranienburg”, zegt Citroen. ,,Vlektyfus en cholera had hij, maar ook één grote drang: zo snel mogelijk weer naar huis. Met zijn streepjespak nog aan arriveert hij in Rotterdam. En dan begrijpt hij dat zijn gezin, zijn zwangere vrouw, zijn schoonouders, zijn hele familie...iedereen is dood. Behalve een broer die hij tegenkomt, maar die zo wanhopig is dat hij meteen naar het buitenland vertrekt. ‘Waarom ben ik hier nog?’, vraagt Mozes zich af. ‘Wat doe ik hier?’ Hij wil opnieuw beginnen en dan vraagt de schade-enquêtecommissie die na de oorlog in het leven was geroepen om mensen weer een beetje op weg te helpen keihard: waar zijn je kwitanties? Alsof die man in Sachsenhausen een boekhouding heeft bijgehouden. Dat soort absurde en onvoorstelbare dingen. Hoe kan dat? Je bent alles kwijt, je huis is geroofd en dan gaan ze ouwehoeren over kwitanties.”

Voor dit boek kreeg de historica bevestigingen van verhalen die ze eerder nog niet kon gebruiken. Amsterdamse huiseigenaren die gedeporteerd waren naar nazikampen hadden over de jaren 1943 en 1944 de erfpacht niet betaald. Toen ze terugkwamen kregen ze die rekening alsnog. Dat kan gebeuren, kun je zeggen, zo ongewild kil kan ambtenarij soms werken. Citroen: ,,Maar het was niet alleen dat ze die openstaande rekening moesten betalen, ze kregen een boete! Daar kun je toch niet bij! Die mensen waren alles kwijtgeraakt, hun familie werd vermoord, ze zaten in het concentratiekamp en dan zo’n boete. Onvoorstelbaar. Het is de illustratie van de onmenselijke omgang van het overheidsapparaat met zulke kwetsbare mensen.”

Onbestaanbaar
Dat Nederland ouderloze vluchtelingenkinderen uit Moria niet opneemt, vindt ze net zo onbestaanbaar. ,,Je kunt de dingen niet een op een vergelijken, weet ik. Maar als Mark Rutte zegt ‘dit is de grootste crisis in Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog’, dan denk ik, man, je bent historicus, kijk dan eens terug naar die geschiedenis. Dan zou je misschien een aantal fouten niet opnieuw maken. Hoe haal je het in je hoofd om die kinderen niet op te nemen? In 1938 zijn Duitse Joden aan de grens teruggestuurd, gezinnen met kinderen de vernietiging in gestuurd. Daar moeten we ons nog voor schamen.”

Pijnlijk is, constateert Citroen, dat in het onderzoek over de toeslagenaffaire identieke bewoordingen worden gebruikt als die na de oorlog werden gebezigd om het tekortschieten van het beleid naar de Joodse overlevenden te kwalificeren: ‘formalisme, bureaucratie en een gebrek aan menselijke maat’. Dat zijn allemaal redenen waarom het verhaal van de terugkeer van de Nederlandse Joden verteld moet blijven, zegt ze. ,,En dan zijn er nog veel jongeren die het niet weten en die niet kunnen geloven wat ze lezen. De mensen die ik heb geïnterviewd zijn er niet meer. Maar hun stemmen zitten in mijn hoofd.’’

https://www.ad.nl/binnenland/je-bent-al ... ~a1530902/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1248 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 63  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]