De varianten zijn een groot risico. Er zijn er al
duizenden gevonden bij analyse. Wat zich snel verspreidt valt het meeste op, dus dat verklaart waarom er vooral aandacht is voor de Britse, de Braziliaanse en de Zuid-Afrikaanse variant.
Wat ik uit de publicaties heb begrepen is dat de RNA-vaccins zijn afgestemd op de Italiaanse en Chinese variant, die we vorig jaar hebben gezien. Voor de Britse variant werkt Pfizer in elk geval ook, GB koopt zich arm aan Pfizer-vaccins. Een probleem is de Zuid-Afrikaanse variant, die echt anders in elkaar zit. De Volkskrant noemt geen cijfers, maar ik heb uit berichtgeving elders begrepen dat voor de Zuid-Afrikaanse en Braziliaanse variant de werkzaamheid van Pfizer richting 50% gaat en dat herbesmetting makkelijker gaat, dus dat vaccin moet terug naar de tekentafel ! en mogelijk wacht ons komend jaar
meerdere prikken...
Rightnow schreef:
Het verbaast mij dat niemand er over begint. Iedereen zit in de kast of in de kelder, te hopen op het vaccin, al 10 maanden lang, nadat eerst iedereen meende dat het zo'n vaart niet ging lopen met dat nieuwe corona virus.
Iedereen ? Het verbaast mij dat iemand die in april nog pleitte voor Corona-feestjes, nu mededeelt dat hij het hele jaar in de kelder heeft gewacht op een vaccin
Rightnow schreef:
Er wordt te veel verwacht van de mRNA vaccins en men moet gewoon klassieke vaccins gaan ontwikkelen!
Die zijn er.. Astra-Zenica is een klassiek vaccin en Johnson & Johnson zal een dezer weken worden goedgekeurd en de cijfers bekendmaken. Dat laatste is gunstig, want de productiecapaciteit bij J&J is enorm.
Of RnA-vaccins minder betrouwbaar zijn, is een nogal voorbarige stellingname. Toen het werd getest vorig jaar was de werkzaamheid boven 90% bij twee prikken. Dat is een record voor vaccins. Het is nog onbekend of de klassieke vaccins van Astra-Zenica en J&J werkzaam zijn tegen de varianten. Daarvoor is het nog te kort beschikbaar.