Verkiezingstijd en de Grote Sprong Voorwaarts
Timmermans: Om de grote crises van deze tijd aan te kunnen pakken zoals de klimaatverandering, is steun van het brede midden van de samenleving nodig.
Uit het artikel van Hume:
“Het zal u niet verbazen dat ik dit een boeiende vraag vind, een vraag die je ook kan stellen bij het leven en werk van Abel Herzberg. Noem mij een politicus zonder geldingsdrang en ik zal u wijzen op een goed acteur. Zonder geldingsdrang valt er niks te bereiken in tijden van fundamentele maatschappelijke veranderingen. Om het in een beeld van mijn voormalige zuil te schetsen: er zijn twee soorten pastoors: zij die op de winkel passen en zondags hun preken afsteken en zij die worden aangesteld om nieuwe kerken en kathedralen te bouwen. Deze tijd vraagt om bouwpastoren, sterker nog: om kathedralenbouwers die het geduld op kunnen brengen om een plan voor decennia te maken, die de moed opbrengen daarvoor te werven en die de kracht hebben de fundamenten daarvoor te leggen. Daarvoor is vertrouwen nodig. In de eerste plaats het zelfvertrouwen dat we ertoe in staat zijn. In de tweede plaats het vertrouwen in elkaar dat we bereid zijn uit weloverwogen eigenbelang en in solidariteit met anderen het lange termijn gezamenlijke belang voorrang te geven op het korte termijn eigenbelang. In de derde plaats het vertrouwen in een overheid die omgevormd wordt zodat het vertrouwen in de burger weer voorrang krijgt, als voorwaarde voor herstel van vertrouwen van diezelfde burger in de overheid. Niets van dit alles kan binnen een paar jaar definitief worden geregeld, maar we kunnen wel in een kabinetsperiode de fundamenten leggen voor een andere, betere, duurzame relatie tussen elkaar en met de overheid.”
Timmermans: ....er zijn twee soorten pastoors: zij die op de winkel passen en zondags hun preken afsteken en zij die worden aangesteld om nieuwe kerken en kathedralen te bouwen. Deze tijd vraagt om bouwpastoren, sterker nog: om kathedralenbouwers die het geduld op kunnen brengen om een plan voor decennia te maken, die de moed opbrengen daarvoor te werven en die de kracht hebben de fundamenten daarvoor te leggen. Daarvoor is vertrouwen nodig.
Timmermans bij lezing: 'Schip van staat is uitgewoonde woonboot'
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... bij-lezingGisteren luisterde ik naar nog een pastoor die voor zichzelf ook een mooie kerk heeft gebouwd:
Gerrit Hiemstra te gast in De Perstribune: 'Stop met fossiele brandstoffen'
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/de- ... andstoffen ‘Stop met fossiele brandstoffen. Heel veel mensen denken dat de wereld dan tot stilstand komt, maar dat is maar zéér de vraag. Het is vooral onze ontzettend luxe levensstijl die maakt dat we zoveel brandstoffen nodig hebben'
En om het brede midden, de ruggengraat, er bij te betrekken een artikel van Jacco Vonhof:
,We zijn het enige land ter wereld met een armoedeval,” zegt hij in het talkshow 'Krap' van het UWV. ,,Wie heeft ooit bedacht dat werken voor grote groepen mensen betekent dat je er in geld op achteruit gaat? Wanneer iemand in deeltijd werkt en besluit om meer te gaan werken, bijvoorbeeld omdat alles duurder wordt, ga je er op achteruit omdat alle toeslagen inkomensafhankelijk zijn. Elke euro die je verdient levert misschien maar 30 cent extra op.”
Peters: ,,Er moet een herziening van het belastingstelsel komen waarin werken weer lonend wordt gemaakt. Kenners zeggen dan dat zoiets misschien wel zes jaar duurt. Maar die tijd is er niet. De beuk moet er nu in, want anders loopt de BV Nederland vast de komende jaren. Ondernemers willen wel, maar de overheid kan niet achterblijven.”
Als er niet snel iets verandert, meent Vonhof, dan dreigt inderdaad een recessie. ,,Er is een systeem gebouwd waarin een prikkel is op niets doen. Dertig uur werken is de norm. Dat is prima, maar dan gaan we voorlopig dit land niet redden. Het was zo, dat als je iets harder werkte je er beter van werd. We hebben het nu omgedraaid. Je wordt eigenlijk alleen beter als je minder doet. Dat lijkt mij exact de verkeerde prikkel.”
https://www.deondernemer.nl/personeel/j ... rs~4213430