Julien Sorel schreef:
PeterJKH schreef:
Wat er de komende weken gaat gebeuren, weet geen mens. Niemand heeft een kristallen bol of tijdmachine om even in de toekomst te kijken. En het is niet ONZE oorlog, sorry. Zo ervaar ik het ook niet. Het is een oorlog zoals er helaas maar al te veel zijn geweest op de wereld, en hoewel ik me bij iedere oorlog de zinloosheid ervan realiseer, betrokkenheid voel bij de slachtoffers, is het niet MIJN oorlog. Of de oorlog van Nederland.
Wat ik interessanter vind, is: wat gaan de Oekraïners doen gesteld dát het lot hun kant op valt? Wordt Oekraïne dan daadwerkelijk de democratie die ze altijd zo graag pretendeerde te zijn? Zijn de oligarchen dan uitgespeeld, corruptie uitgeroeid, komen er dan menswaardige sociale voorzieningen, heeft Zelensky dan eventueel de grootheid terug te treden als het volk een andere leider wil, of pakt hij de macht onder het mom van verlosser en vestigt aldus een dictatuur? Dát, heer Sorel, vind ik allemaal talloze malen interessanter.
Het is helaas wel degelijk onze oorlog. Als Putin niet tot staan wordt gebracht in Oekraïne zal hij doorgaan in Moldavië en de Baltische Staten waarbij we in een Derde Wereldoorlog zullen worden gezogen.
Als Oekraïne, wat ik zeer hoop, er met Westerse steun in zal slagen Putin uit Oekraïne te jagen, zal Oekraïne er alles aan gelegen zijn het lidmaatschap van EU en NAVO te verdienen. Dat kan alleen door het realiseren van hervormingen en het doortrekken van de al eerder ingezetten bestrijding van de corruptie in dit land.
Hetgeen betekent dat objectief gezien Oekraïne de eerstkomende decennia waarschijnlijk niet kan voldoen aan de criteria om lid te worden van EU of NAVO. Het is dan ook hoogst ondoordacht (om geen ander woord te gebruiken) van Von der Leyen en andere hotemetoten om de indruk te wekken alsof Oekraïne morgen zou kunnen toetreden. Valse verwachtingen gewekt door mensen die bovendien hun boekje te buiten gingen bij het wekken van die verwachtingen, omdat het niet tot hun competentie behoort dergelijke toezeggingen te kunnen doen. Emotie is een slechte raadgever. Nog slechter is het de narigheid van een ander te gebruiken om zelf de verlosser te spelen. Terwijl je noch de competentie hebt, noch de bevoegdheid.
En ergens in worden gezogen is wat je zelf bepaalt. Poetin zal zijn vingers echt niet branden aan een oorlog met Duitsland, Frankrijk of Nederland. Hij kijkt wel uit. Het enige waar hij op uit is/zou kunnen zijn, is de voormalige Sowjet-Unie weer tot eenheid te maken. Hij wil weer serieus genomen worden op het wereldtoneel en laten we eerlijk zijn, sinds de jaren '90 hebben we dat eigenlijk niet meer gedaan. De muur was gevallen, het ijzeren gordijn was aan flarden, en het Westen wist niet hoe snel ze de voormalige Oostblokstaten hun kant op moesten trekken. Inclusief de enorme uitbreiding van de EU met ca. 10 staten begin jaren 2000. Staten, die er geenszins voor klaar waren, niet aan de criteria voldeden, bestuurlijk, maatschappelijk, sociaal, economisch niet, maar het was eigenlijk een kinderachtig "lekker puh" naar Rusland.