Biertje schreef:
Ik ben het met zijn voorstel dat niet op dezelfde dag in alle provincies verkiezingen voor de provinciale staten te houden het totaal oneens en het zorgt ervoor dat de uitslag van de verkiezingen vertraagt wordt. Waarom? En over nieuwe verkiezingen in een provincie als een college valt, waarom dat dan ook niet voor een gemeente?
En het CDA noemt zich een anti-polarisatiepartij. Daar heb ik niets van gemerkt toen Rutte kwam met idee om Omtzigt een functie elders te geven. Ik weet niet wat ik moet met Van Hijum
https://nos.nl/artikel/2441426-uitsprak ... ok-riskantWe weten niet uit welke partij het idee kwam van 'functie elders', alles op het bordje van alleen Rutte te leggen vind ik te gemakkelijk.
Speelt de situatie waarin het CDA is beland nog een rol? Uw partij staat er niet bepaald florissant voor en BBB rukt op?
,,Nee. Bovendien zijn dat landelijke peilingen, daar moeten we ons in de provincie niet door laten gijzelen. Er is daarom heel veel reden om te zeggen de provinciale verkiezingen niet voor alle provincies op één dag te houden. Die verkiezingen kun je prima spreiden, net als in andere landen. Dan komt er ook meer oog voor dingen die in de regio spelen. En maak tussentijdse verkiezingen ook mogelijk, na bijvoorbeeld een bestuurscrisis. Als een college valt, moeten provincies nu op basis van dezelfde verhoudingen een nieuw bestuur samenstellen. De Eerste Kamer wisselt dan geleidelijker van samenstelling, of moet rechtstreeks gekozen worden ’’
Wordt de regio en daarmee uw werk wel voldoende serieus genomen in Den Haag?
,,Nee, dat blijkt keer op keer. Hierdoor wordt het draagvlak onder de bevolking ondergraven. Je kunt niet van alles vanuit Den Haag over het land uitstorten en provincies en gemeenten beschouwen als een uitvoeringsorgaan van plannen die aan een departementale tekentafel zijn bedacht.’’
Van Hijum kijkt net als ik naar Duitsland denk ik waar dit heel normaal is. Ik vind het zo'n gek idee niet, want de provincies verschillen nogal in Nederland in de manier van doen en denken. Dat moeten we koesteren i.p.v. een stadstaat waar eenheidsworst de toekomst is.
Functie elders kwam wel van Rutte. Anders hoef je daar toch niet over te liegen en te zeggen je iets slecht kan herinneren? Dat is wel de kwaal die je ziet waar Rutte aan lijdt.