Lumiere schreef:
Raya argumenteert nu tegen de grondwet

Artikel 22 lid 1 stelt dat de overheid maatregelen treft ter bevordering van de volksgezondheid.
Bij een pandemie is gebleken dat er spoed nodig is om maatregelen te nemen om besmettingen, zieken en doden te voorkomen. Dit is nu democratisch besloten

1.
Dat een regering soms met spoed moet kunnen handelen klopt. Als er een raket onderweg is vanuit Rusland, bijvoorbeeld, die de haven van Rotterdam wil vernietigen.
Niet als er een pandemie op weg is naar Nederland die 'ons land toch niet zal bereiken' en waarvoor burgers niet werkende mondkapjes moet opzetten, waarbij mondkapjes die wel zouden werken strikt verboden zijn voor het publiek, en personeel in verzorgings- en verpleeghuizen helemaal geen bescherming nodig blijken te hebben, maar mensen die elkaar kennen op anderhalve meter afstand van elkaar op een grasveld een gebakje zitten te eten een heel forse boete krijgen, puur omdat ze elkaar kennen!
2.
Geen enkele maatregel welke tijdens de pandemie werd genomen, is geëvalueerd en zal ook niet worden geëvalueerd. De werking en zelfs de negatieve gevolgen werden en worden niet onderzocht. Ze hebben in ieder geval in ernstige mate de burgerrechten, de vrijheden van de burgers ernstig aangetast, en worden blind opgenomen in een wet, die er voor moet zorgen dat een Kabinet deze maatregelen van stal kan halen op een moment dat hen dat blieft. Zolang ze er maar sprake is van een situatie, al dan gecreëerd, waarin ze toegepast kunnen worden. Zonder directe toestemming van het Parlement! De WHO waarschuwt nu al voor nieuwe pandemieën, nog dodelijker en ernstiger dan Covid19.
Het geeft gewoon de mogelijkheid bij de uitbraak van een epidemie -waar nog niemand van heeft gehoord- in Timboektoe, hier de burgerrechten in te perken. Simpel door het een pandemie te noemen of te 'verwachten' dat het zich tot een pandemie gaat ontwikkelen.
3.
Als het om snel ingrijpen gaat, zijn er andere manieren om snel het Parlement te raadplegen.
Je kunt eenvoudig weg een spoedcommissie samenstellen bestaande uit de fractievoorzitters in de Kamer, die bijeenroepen, deugdelijk informeren en vervolgens laten stemmen over de toe te passen maatregelen. Waarbij gewoon iedereen een gelijke stem heeft. Als we een kabinet moeten kunnen vertrouwen dat zij een wet alleen in het belang van het volk zal gebruiken, mag je dat ook van zo'n spoedcommissie.
En voer een constitutioneel hof in dat in kan grijpen als het Kabinet die commissie niet deugdelijk informeert, valse informatie geeft of onder druk zet.
Die wet is dus volledig overbodig. Het heeft enkel als doel de Kamer te kunnen passeren om burgerrechten in te perken. Straks wordt een demonstratie in Den Haag verboden of sterk ingeperkt, omdat er in de Hofvijver al dan niet zogenaamd een dode vogel is aangetroffen met vogelgriep. En zeg maar eens dat jij zeker weet, dat dat niet zal gebeuren.
Het Kabinet hield ook geen stukken meer achter inzake de Kinderopvangtoeslagaffaire, maar bleek gisteren dat toch weer te hebben gedaan, en het is niet uitgesloten dat er in de toekomst nog meer stukken opduiken, waarvan het Kabinet allang op de hoogte is. Kabinetten zijn niet te vertrouwen dus moeten gecontroleerd worden. Daar is in eerste instantie de Kamer voor. Die Kamer middels een wet kunnen omzeilen is foute boel.