kwaaisteniet schreef:
Bosma is een vreemde vogel die tal van uiterst dubieuze uitspraken over het werk en het belang van de tweede kamer e.d. heeft gedaan.
Daarom verwacht ik niet dat hij het zal worden.
Van voorzitter Arib kun je van alles bedenken, maar in mijn idee gaat ze wel wat al te gemakkelijk om met bizarre situaties in de Kamer.
Ik denk maar even aan het verzoek van Baudet om vier uur lang te mogen betogen en dat ze daar vrij soepel in mee ging.
Ook het debat van afgelopen week dat met enig verbaal geweld door Wilders werd gedomineerd en dat leidde tot het gedwongen vrijgeven van de vertrouwelijke gespreksstukken van de fractievoorzitters met de verkenners liet ze nogal ongemoeid. In mijn idee had ze daar op moeten treden en ervoor gaan staan. Zoiets is hondsbrutaal en ongehoord. Dat kan zo niet zomaar plaats vinden voordat er een goed debat is geweest en daar de ins en outs van zo'n actie zijn besproken. Ze liet het volkomen uit de hand lopen.
Of kandidate Bergkamp dit beter zal doen is mij totaal niet bekend.
Alles hangt af van de regels die ze samen hebben afgesproken. Daar is ook een voorzitter of -zitster aan gebonden.
Als de regels een betoog van vier uur toestaan, kan een voorzitter dat niet verhinderen. En als een Kamerlid met redenen omkleed vragen mag stellen, dan is dat ook niet tegen te houden.
Helaas blijkt er niets geregeld dat ook Kamerleden onderling de waarheid moeten spreken en elkaar niet onvolledig of onjuist mogen informeren. Wellicht dat dat nog aan de Kamerregels of anders aan de grondwet, kan worden toegevoegd.