Rightnow schreef:
PeterJKH schreef:
En het nieuws is? Bij élk virus dat de afgelopen decennia heeft geheerst in onze landen en de rest van de wereld, geldt dat een aantal mensen dat door welke reden dan ook op dat moment extra vatbaar is, wordt getroffen, dat een deel van die mensen ook overlijdt, maar dat het overgrote merendeel van de mensen er geen noemenswaardige klachten aan overhoudt, en hooguit een week ofzo met griepverschijnselen worstelt, om daarna weer op te knappen. En net zoals bij ieder ander heftig virus, kan je dan nog een paar weken naweeën hebben, spierpijn, of slapte, of vermoeidheid, of minder energie dan normaal. Je lichaam is dan aan het herstellen.
Niks nieuws onder de zon.
Precies, Peter! Het nieuws is, dat dit virus helemaal niet zo uniek is!
Goed, elk virus is uniek en elk virus heeft zo zijn specifieke (on-)veiligheden voor specifieke groepen van mensen en voor ieder persoonlijk.
En toch: heel algemeen beschouwd, is dit virus niks nieuws. De mexicaanse griep, de Hong Kong griep, knokkelkoorts, West Nijl virus, enzovoorts, het is van alle tijden! Ons immuunsysteem, dat we altijd ondersteunen met gezond leven en normaal eten, reageert krachtig en effectief. Dat is de vaststelling die de meesten van ons zouden moeten maken.
Precies. Als dit een virus zou zijn geweest dat écht de helft (of meer) van de samenleving lamlegde doordat halve straten op bed liggen te hijgen naar adem en er dagelijks dode mensen uit hun huizen opgehaald moeten worden, dan snap ik de paniek. Maar de waarheid is dat vrijwel iedereen kerngezond doorleeft en kerngezond die vréselijke pandemie heeft overleefd, en ja, sommige mensen zijn ziek geweest en hebben griepverschijnselen gehad en hebben even moeten herstellen, maar dat is met elke virus- of influenza-uitbraak zo. Als ik hier in mijn directe omgeving om me heen kijk, leeft iedereen nog, ook oudere mensen, en de meesten hebben zelfs nog geen snotneus gehad.
En die anderhalve meter wordt al tijden niet meer in acht genomen in bepaalde situaties. En tóch komen er geen mega-uitbraken. Eerst waren 2 maanden geleden de winkelstraten te vol, toen de stranden, toen de bossen, toen de Dam, toen Rotterdam, en steeds werd er ach en wee geroepen door iedereen en de regering en RIVM voorop, want er zou een enorme "golf" uit voortkomen. Heb jij het zien gebeuren? Ik niet.
Het enige wat ik gezien heb, is het normale patroon dat alle virussen de afgelopen decennia heeft gekenmerkt: mensen die extra kwetsbaar zijn (zoals bejaarden met al diverse onderliggende kwalen en een fragiel immuunsysteem) zijn extra vatbaar. Maar was corona er niet geweest, dan hadden die mensen over 6 maanden zomaar kunnen overlijden aan een zware verkoudheid, of een wondinfectie, of een blaasontsteking, die nét even te veel was geweest voor hun immuunsysteem. De gemiddelde leeftijd van mensen die "zijn overleden aan corona" ligt dan ook op 84+. En die mensen zijn veelal niet gestorven aan corona, maar stonden sowieso al te wankelen op de rand van de afgrond en ieder duwtje had genoeg kunnen zijn.
Maar goed, blijkbaar gaan we morgen of volgende week allemaal dood, of naar de IC, als we niet braaf doen wat Rutte wil. Kerngezonde mensen die elkaar in de trein zitten aan te staren met mondkapjes op, terwijl ze elkaar niet eens kúnnen besmetten met corona, want ze hébben het niet. De waanzin.