Het is nu do mei 28, 2020 10:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: di mei 19, 2020 9:11 pm 
lid

Deze titel ontstond, toen Enzo501 weer eens met dat woord kwam, ivm orakel Maurice de Hond.

"Amateur-viroloog" spelen doe ik al weken, maar ik ben wel een stuk voorzichtiger dan Maurice de Hond ! Hij roept dingen als "van één druppeltje kun je niet besmet raken" en "van voorwerpen kun je het niet krijgen" dat hoor je mij niet zeggen, op zijn slechtst is het risicovolle raad, op zijn best introduceer je schijnzekerheden. Het zijn vooral slagen in de lucht, vanuit een veel te optimistisch idee over dit "verkoudheids-variantje". Het RIVM daarentegen is nogal pessimistisch: strak in de leer, met anderhalve meter onder alle omstandigheden, restricties op stranden en in parken.. etcetera.

Mijn goede raad voor intelligente exiters luidt als volgt ..

Kroegtijgers
Het gaat om druppeltjes, die uit onze monden vliegen, of op gladde oppervlakken kunnen zitten. En overal waar je social distancing niet kunt handhaven, krijg je risico's, want mensen kunnen onverhoeds hoesten. Oók in uitgaansbuurt en winkelstraten in de open lucht, waar mondkapjes straks niet verplicht zijn, kunnen mensen hoesten. Links-rechts verkeer aanhouden is ook een goed idee in uitgaansgebieden. Onthaast.. ga desnoods in ganzenpas (achter elkaar lopen !) door smalle straten ! of stel eenrichtingsverkeer in. En stamkroegen zijn gunstig: misschien een goed idee, om ergens te landen, voorlopig.. qua uitgaan.. Ga niet teveel rondlopen, hou het bij 1-2 kroegen, ook dat beperkt verspreiding en in een echte stamkroeg (een vaste club) kan het mondkapje af. In kroegen die je niet kent en waar te weinig mensen zijn met mondkapjes: vermijd die plekken. Let ook op het weer als je uitgaat. Hoe meer windstil weer het is, hoe meer risico in de buitenlucht en op terrassen.

Werk
Anderhalve meter is maar de helft van het verhaal. Besmetting op korte afstand is vnl face-to-face situaties. Vermijd die binnendeurs met teveel verschillende mensen. Ga niet zitten vergaderen met externen, of toeleveranciers. Al die mensen van buiten moeten dan je bedrijf in. Vermijd dat. Management-overleg met hotemetoten die moeten reizen ? Niet doen, neem gewoon Skype. Sowieso aan te raden, om bij vergaderingen mondkapje verplicht te stellen. Onderken het nut van handschoenen voor schoonmakers, werkvloer en kantine. Wacht niet op regels van hogerhand, stel ze gewoon op eigen initiatief beschikbaar. Voor kantoren en werkvloeren een paar tips.. zorg ervoor dat je mensen weten wat de regels zijn. Handgel bij de voordeur met directieven erbij. Markeer wachtstrepen op de vloer. En wat betreft de luchtkwaliteit, er zitten elementen in het verhaal van Maurice De Hond die kloppen: ventilatie: is absoluut essentieel ingeval van dit virus. Of het nu gaat om thuis, om kantoren, werkvloer, winkels, horeca.. er moet een raam open kunnen ! Het ventilatie-systeem moet doorlucht systeem zijn en geen circulatie. Zet de ramen open in trein en bus, ook als het 18 graden is..

Praatjesmakers
Nog iets waar tot nu toe weinig aandacht voor is: spreken en schreeuwen. Wanneer je geen mondkapje draagt en je gesprekspartner ook niet, vermijd dan discussies op hoge toon, ruzie.. schreeuwen. Als je een boete krijgt, begin dan niet te foeteren tegen degene die jou een bon geeft, neem het proces-verbaaltje in ontvangst en schrijf thuis een boze brief, waarom je de boete niet wilt betalen.

Openbaar vervoer
Triviaal: stap gewoon niet in een naar jouw oordeel overvolle bus of trein en aarzel niet om bus of trein te verlaten, als ie te druk dreigt te worden. Neem gewoon de volgende. Onthaast. En deze tip heb ik al eerder op dit forum gezet: ga je met openbaar vervoer vóór 1 juni, vermijd het om de stangen aan te raken. Mensen dragen nog geen mondkapjes nu.. Iedereen komt er langs. Als iemand op zo'n stang heeft gehoest of gespuugd zonder mondkapje, kan het virus via je handen je mond, neus of oog bereiken. Zelfs met een mondkapje op is het lastig, om heel lang je gezicht niet aan te raken.. Handenwassen dus gewoon volhouden. Zorg dat je gel bij je hebt. Belangrijkste manier waarop dit virus besmet is mond-druppeltjes-gezicht of ogen. Maak je geen illusie over mondkapjes wat dat betreft.. De bescherming geldt alleen de mensen om je heen, niet jezelf. Het werkt alleen wanneer iedereen de regel respecteert. Houd je dus aan de mondkapje-regels, om te beginnen bij de tourniquets op stations.. óók die zijn van roestvrij staal.. druppeltjes met het virus verdampen op staal of glas in max 20-40min (als het warm is) of in 3 uur (als het koud is)

(verantwoording & verzoek)
Het bovenstaande is gebaseerd op allerlei bronnen, die ik de afgelopen maanden heb geraadpleegd. Veel staat al in de regels, sommige dingen staan óók bij Maurice.. en óók bij het RIVM.. een paar dingen heb ik zelf bedacht. Laten we dit beschouwen als brainstorm over dit soort zaken en niet te snel verzanden in debat svp.. dus graag onderstaand topic gebruiken om mee te denken. Als kinderen dat mogen, dan mogen wij dat ook.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: di mei 19, 2020 11:41 pm 
lid

Als amateur-viroloog in opleiding kan ik me wel vinden in de gedragsregels zoals Einstein die opsomt voor horeca, werk en openbaar vervoer. Ik volg gewoon braaf de voorschriften van Mark en hoop daardoor de corona-dans te ontspringen. In zijn persconferentie van vanavond hoorde ik Rutte bijna smeken om de maatregelen in acht te blijven nemen. Hij is zich er blijkbaar van bewust dat het elastiekje op knappen staat en probeert dat tegen beter weten in te voorkomen.
Het geduld van een groot deel van de bevolking is blijkbaar op. Het argument van het bouwen van een muur rond ouderen en kwetsbaren heeft alle kracht verloren. De eigen opa of oma wil men nog wel redden maar al die andere onbekende?
Wat me het meest verbaasd heeft in de afgelopen maanden is het geweldige belang dat veel mensen hechten aan horecabezoek. Terrasje pikken en buiten de deur eten en drinken is blijkbaar een van de eerste levensbehoeften geworden. Dat geldt niet voor iedereen, maar naar mijn inschatting voor minstens de helft van de bevolking. Het weerspiegelt, denk ik, de tweedeling rijk-arm in de maatschappij.
Verder ben ik bang dat de hang naar het oude normaal er voor zal zorgen dat het coronavirus opnieuw zal toeslaan. Dan zijn we pas echt in de aap gelogeerd. Ik vrees dat grote groepen dan niet meer in het gareel te krijgen zijn. Als Rutte dan weer komt met offertjes brengen voor de ander kan hij kiezen tussen het schavot of de brandstapel.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo mei 20, 2020 7:31 am 
lid

Het valt niet te voorkomen dat mensen weer bij elkaar kruipen. De mens is een kuddedier. Het is het instinct en daar helpt geen wet of noodmaatregel tegen.

Mensen snappen er niet veel meer van, omdat de virologen het blijkbaar zelf ook niet meer snappen. Adviezen van de één gaan lijnrecht in tegen de adviezen van de ander.
Daarmee verliezen ze allemaal hun autoriteit en staan miljoenen amateur-virologen op, die het vaak echt niet slechter doen. Het enige wat helpt is gezond verstand, maar zoals gezegd, ook dat zal ten prooi vallen aan het instinct. Althans, bij velen. Je blijft uiteraard sociopaten houden in de samenleving. En mensen met andere afwijkingen v.w.b. sociaal zijn. Eigenlijk niet anders, dan het voor corona was.

Dat maakt het erg lastig. Als je dan besmettingen wilt voorkomen, zul je regels moeten stellen en handhaven. Maar dat zal weer leiden tot opstanden, want het beleid was tot op heden inconsequent en niet uit te leggen op een aantal punten. Dat maakt onze 'leiders' ongeloofwaardig. En hoge boetes zullen enkel een nakende opstand voeden.

Het is zeker nodig om mee te denken, in een vorm van een brede maatschappelijke discussie o.i.d. en de uitgangspunten van Einstein bieden zeker handvatten. Immers, verandering moet altijd van onder op komen, kan niet worden opgelegd. Het gaat deels om fatsoen, zoals niet een ander uitkafferen als je een boete krijgt, maar ook om niet een boete te geven omdat jij die macht hebt en graag wil gebruiken.

Waar het vooral om gaat, is dat we de neoliberale 'ikke-ikke-ikke'-maatschappij achter ons laten. Niet alleen onszelf, maar vooral ook anderen wat gunnen. Ook financieel, als inkomen. Met 25% tot 30% vervoerscapaciteit in het OV zullen we meer moeten fietsen. Ook grotere afstanden. Maar mensen met een minimumloon of net daarboven, laat staan eronder, mensen die werken voor een uitkering, kunnen geen e-bike betalen, of een nieuwe accu van 600 euro. Vaak zelfs geen goede, stevige gewone fiets van honderden euro's.

We zullen meer moeten doen dan nieuwe afstandsregeltjes bedenken, want de kans is groot dat het gevaar voorlopig niet wijkt. We zullen ook de economie moeten hervormen. Grote artiesten zullen vaker voor minder grote groepen moeten optreden, in plaats van winst opstrijken van 1 optreden in een vol stadion. Om maar een voorbeeldje te noemen.
En ondanks de stijgende kosten, zal de overheid flink moeten schrappen in de lasten voor de minima, lage- en middeninkomens, en meer geld bij de hoge inkomens en grote bedrijven moeten vangen. Want de nieuwe samenleving wordt ook fors duurder. Alleen al het OV gaat veel inkomsten mislopen, als de treinen minder vol moeten worden, en zal toch moeten blijven rijden.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 1:08 pm 
lid

Einstein schreef:
Hij roept dingen als "van één druppeltje kun je niet besmet raken" en "van voorwerpen kun je het niet krijgen" dat hoor je mij niet zeggen,

Inderdaad, never say "never"! Voorwerpen en druppeltjes spelen misschien wel een iets minder alomvattende rol dan vroeger werd aangenomen. Een kentering in het denken hierover is trouwens best al even aan de gang: https://www.nature.com/articles/ncomms2922

Dus sinds een aantal jaren liggen daar al gegevens die wat licht doen schijnen op de transmissie via aerosolen. Wat Jaap van Dissel ook moest erkennen, gisteren of eergisteren op TV.

Terecht dat je dan ook zelf gaat nadenken over wat is aangedragen en, naar ik aanneem, onafhankelijk daarvan zelf informatie hebt gezocht.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 2:16 pm 
lid

Rightnow schreef:
Einstein schreef:
Hij roept dingen als "van één druppeltje kun je niet besmet raken" en "van voorwerpen kun je het niet krijgen" dat hoor je mij niet zeggen,

Inderdaad, never say "never"! Voorwerpen en druppeltjes spelen misschien wel een iets minder alomvattende rol dan vroeger werd aangenomen. Een kentering in het denken hierover is trouwens best al even aan de gang: https://www.nature.com/articles/ncomms2922

Dus sinds een aantal jaren liggen daar al gegevens die wat licht doen schijnen op de transmissie via aerosolen. Wat Jaap van Dissel ook moest erkennen, gisteren of eergisteren op TV.

Terecht dat je dan ook zelf gaat nadenken over wat is aangedragen en, naar ik aanneem, onafhankelijk daarvan zelf informatie hebt gezocht.
Dat artikel is 7 jaar oud en gaat over griepvirussen (Influenza A) en het bevat op zich bruikbare kennis over aerosolen (destijds nieuwe inzichten), maar het gaat niet over besmetting via voorwerpen, oppervlakken, of materialen, specifiek voor Sars en Sars-2. Bij Sars/Covid-19 vormen plastic, glas en roestvrij staal nu eenmaal óók een besmettingsrisico.. of het nu over toiletgebruik gaat, het delen van een auto, de stangen in het openbaar vervoer, of een knopje van een koffiezetter.. je moet er wel degelijk rekening mee houden, dat een Corona virus verspreid kan worden via vingertoppen, die besmette oppervlakken aanraken en vervolgens neus, ogen of mond.. Het was die eerdere ervaring met het Sars-Corona virus, waardoor de overheid in februari 2020 als één van de eerste adviezen gaf: handen wassen !

Je hoopt dat ik dingen ergens op baseer.. ja hoor.. Ik geef je een copy-paste uit mijn bronnen.. dit gaat allemaal over Sars, Sars-2/Covid 19 en besmetting via gladde oppervlakken, bronnen die ik gebruikt heb bij diverse discussies over de roze bril van Maurice de Hond en een paar recentere, gevonden met de laatste link.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32368532/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32035997/
https://www.bbc.com/future/article/2020 ... n-surfaces
https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 1.full.pdf
https://economictimes.indiatimes.com/ma ... 774373.cms
https://theconversation.com/we-know-how ... ore-134671
https://www.google.com/search?q=covid+t ... etal+glass

.. mensen lopen niet voor niets hun handen te wassen en deurknoppen en winkelwagentjes te desinfecteren :wink:

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 2:24 pm 
lid

Maar dat was voor mij al vanzelfsprekend, Einstein, dat oppervlakken zoals roestvrijstaal gemakkelijk dit nieuwe virus overbrengen. Trefwoord: fomites. Deze overdracht via oppervlakten, en via grove druppels, waren toch sowieso ook voor de griepvirussen altijd al de meest erkende methoden van overdracht?

Sinds een aantal jaren komt steeds meer de ervaring (volgens de publicaties) dat aerosolen wel eens in het spel kunnen zijn. Het ging er mij om, te laten zien dat die aerosolen voorheen kennelijk iets onderbelicht waren gebleven.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 3:06 pm 
lid

beschouwer schreef:
Als amateur-viroloog in opleiding kan ik me wel vinden in de gedragsregels zoals Einstein die opsomt voor horeca, werk en openbaar vervoer. Ik volg gewoon braaf de voorschriften van Mark en hoop daardoor de corona-dans te ontspringen. In zijn persconferentie van vanavond hoorde ik Rutte bijna smeken om de maatregelen in acht te blijven nemen. Hij is zich er blijkbaar van bewust dat het elastiekje op knappen staat en probeert dat tegen beter weten in te voorkomen.
Het geduld van een groot deel van de bevolking is blijkbaar op. Het argument van het bouwen van een muur rond ouderen en kwetsbaren heeft alle kracht verloren. De eigen opa of oma wil men nog wel redden maar al die andere onbekende?
Wat me het meest verbaasd heeft in de afgelopen maanden is het geweldige belang dat veel mensen hechten aan horecabezoek. Terrasje pikken en buiten de deur eten en drinken is blijkbaar een van de eerste levensbehoeften geworden. Dat geldt niet voor iedereen, maar naar mijn inschatting voor minstens de helft van de bevolking. Het weerspiegelt, denk ik, de tweedeling rijk-arm in de maatschappij.
Verder ben ik bang dat de hang naar het oude normaal er voor zal zorgen dat het coronavirus opnieuw zal toeslaan. Dan zijn we pas echt in de aap gelogeerd. Ik vrees dat grote groepen dan niet meer in het gareel te krijgen zijn. Als Rutte dan weer komt met offertjes brengen voor de ander kan hij kiezen tussen het schavot of de brandstapel.

Denk jij dat mensen accepteren dat ze jarenlang vrijwillig thuis moeten gaan gaan blijven? Vergeet niet dat conoavirus kon toeslaan doordat Europa dacht enkel Azie met dit soort virussen te maken krijgt? Wekenlang heeft het kabinet stil gezeten. Denk jij dat een kat stil blijft zitten als een slang dreigt die kat op te vreten?

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 3:18 pm 
lid

Wie gisteren het coronadebat op tv heeft gevolgd, heeft kunnen zien dat ook de Kamerleden en zelfs de ministers en MP steeds meer schijt krijgen aan de 1,5 mtr en andere maatregelen en regelmatig 'de fout' in gingen.

Dit is niet vol te houden. Het is onnatuurlijk, het gaat tegen de menselijke instincten in. En de regels zijn ook nog eens samenhangend en in strijd met elkaar.

We moeten terug naar Normaal Met Verstand, en niet het Abnormaal van nu, tot Nieuw Normaal maken, want dat gaat echt niet werken.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 9:12 pm 
lid

Gelukkig zijn er veel mogelijkheden om onder die 1,5 meter uit te komen. Als we er maar logisch over blijven nadenken. Wel houd ik mijzelf er juist steeds beter aan; het wordt een automatische reflex. Ik merk wel dat ik ongeduldig dreig te worden maar dit kan ik wel aan.

Het er onderuit komen bedoel ik dan ook in termen van hoe we proberen te begrijpen hoe het werkt, en hoe we corona de baas blijven. We zijn amateur-virologen die niet alles begrijpen. Maar we kunnen begrijpen dat virologen zoals de meeste wetenschappers wel eens vakidioten zijn. In een debat moeten dus overwegingen worden uitgewisseld. Een weg moet worden gevonden die ons leven grotendeels kan gaan herstellen.

Dat kan niet zonder enig virologisch risico, want dan kill je de economie waardoor zulke toestanden ontstaan, die zeer ongezond zullen zijn. Er is meer op de wereld dan virologie en de kunst zit hem in het goed toepassen van die virologie. De Duitse viroloog Alexander Kekulé vond ik daarvan een goed voorbeeld. Hij zegt: Als je wacht tot er een vaccin is (met het loslaten van de huidige versie van lockdown) dan wordt onze maatschappij en onze cultuur geruineerd. https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Kekul%C3%A9

Virologen doen daar normaliter nooit een uitspraak over. Kekulé matigt zich niets aan maar laat eigenlijk merken dat hij als viroloog wel manieren kan vinden om de risicogroepen te beschermen op een andere manier die ook over een jaar en later ons kan beschermen.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: do mei 21, 2020 10:06 pm 
lid

Helaas de mensen benne het zat en hopen maar dat het virus zich niet verspreid op manieren die ze niet bevalt (dit is het gat in de markt waar Maurice de Hond handig op inspeelt), maar de praktijk kan wel eens hardvochtiger zijn dan gehoopt.

Maar het kan ook anders, helaas zal dat in het westen van Europa op teveel weerstand stuiten.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 8:35 am 
lid

Enzo501 schreef:
Helaas de mensen benne het zat en hopen maar dat het virus zich niet verspreid op manieren die ze niet bevalt (dit is het gat in de markt waar Maurice de Hond handig op inspeelt), maar de praktijk kan wel eens hardvochtiger zijn dan gehoopt.

Maar het kan ook anders, helaas zal dat in het westen van Europa op teveel weerstand stuiten.

Het nu nog veel te vroeg om vergelijkingen tussen landen te maken.
Over een half jaar kun je hier meer over zeggen.
De Hond zit om aandacht verlegen .
Hij kan zich beter als schoenmaker bij zijn leest houden.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 9:03 am 
lid

We leven in een vrij vol land, maar hebben ook een hoop technologie.

Je weet, ook als professioneel viroloog of politicus, dat je mensen niet 10 weken opgesloten kunt houden in hun eigen huis. Het is een natuurlijke behoefte om de vrijheid op te zoeken, de natuur, voor zover we die nog hebben, en zich te ontspannen om spanning van opsluiting of werkdruk te pareren.

Met samenhangend beleid was het wellicht niet zo uit de hand gelopen op sommige plaatsen (er waren ook veel plaatsen waar het wel druk was, maar de 1,5 mtr keurig in acht werd genomen).
Zorg dat er meer plekken zijn waar mensen heen kunnen, ook terrasjes, etc. En doe niet zo idioot dat je wel bij toeval bijeen mag komen met 1,5 mtr afstand, maar niet met familie mag afpreken met die afstand.
Geef daarbij drukte informatie. Waar is het druk, landelijk en lokaal, en waar is nog plek. Biedt mensen alternatieven.

En laat je niet opwinden door foto's waarop het erg druk is. Het zegt in veel gevallen niets over de afstand tussen de mensen. Een foto is niets anders dan een tweedimensionale weergave van een driedimensionale situatie.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 9:46 am 
lid

Enzo501 schreef:

Het neoliberalisme schakelt de controle uit die de burger zou moeten hebben als het gaat om gegevensuitwisseling en houdt alles niet-geheime informatie toch geheim. De neoliberale politiek heeft alles verneukt en mijn vrees is dat bijvoorbeeld verzekeraars mensen meer premie lat als ze bijvoorbeeld in een coronawijk wonen. Nee, dank je wel.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 10:13 am 
lid

Het is wel juist gebleken dat er weinig kans op besmetting is in de open lucht, In ieder geval is er veel minder kans buiten dan in een bedompte en besloten ruimte. Dat Maurice de Hond stelt dat je dan buiten de 1.5meter afstand niet hoeft te hanteren lijkt me nogal gewaagd.
Er zijn duidelijke voorbeelden van enkele besmettingen in de buitenlucht als er bijvoorbeeld een gesprek plaats vindt tussen een besmette mens en een nog gezonde mens. Dus dat verhaal gaat zeker niet 100% op.
Daarom begrijp ik niet dat cafés en bars wel geopend worden en dat men zo moeilijk doet over de strandtenten e.d.
Maar ja ik zit niet aan de knoppen.
Ik heb zomaar ineens een donkerbruin vermoeden dat er enkele bewindslieden in het kabinet zitting hebben die dolgraag cafés en bars bezoeken.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 10:38 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Het is wel juist gebleken dat er weinig kans op besmetting is in de open lucht, In ieder geval is er veel minder kans buiten dan in een bedompte en besloten ruimte. Dat Maurice de Hond stelt dat je dan buiten de 1.5meter afstand niet hoeft te hanteren lijkt me nogal gewaagd.
Er zijn duidelijke voorbeelden van enkele besmettingen in de buitenlucht als er bijvoorbeeld een gesprek plaats vindt tussen een besmette mens en een nog gezonde mens. Dus dat verhaal gaat zeker niet 100% op.
Daarom begrijp ik niet dat cafés en bars wel geopend worden en dat men zo moeilijk doet over de strandtenten e.d.
Maar ja ik zit niet aan de knoppen.
Ik heb zomaar ineens een donkerbruin vermoeden dat er enkele bewindslieden in het kabinet zitting hebben die dolgraag cafés en bars bezoeken.

Er lijkt geen coördinatie te zijn in het bestuderen en verwerken van onderzoeken, maar gewoon aan cherrypicking wordt gedaan. 'Dit past wel in ons straatje, en dat niet'.
Er had allang een onafhankelijke studiegroep samengesteld moeten zijn, dat alle vrijkomende informatie en onderzoeken bestudeert en beschikbaar stelt aan iedereen. Zo'n studiegroep is dus niet het RIVM, want dat is niet onafhankelijk. Alleen al die verdenking, tast de autoriteit van het RIVM aan.

Het ontbreekt ook duidelijk aan uitgangspunten bij de maatregelen die het kabinet heeft genomen.
Als het gaat om besmetting wederzijds te voorkomen en daarvoor is 1,5 mtr afstand voldoende, en als je daarbij zaken, hallen en gebruik OV sluit cq beperkt, is er geen enkele reden om mensen te verbieden iets af te spreken. Bijvoorbeeld om samen op onderlinge afstand van 1,5 mtr, een gebakje te eten op een grasveldje. Niemand met werkende hersenen, die kan begrijpen en accepteren dat je daarvoor een bekeuring krijgt en een strafblad.
Iedere professionele en amateur viroloog snapt dat. En politici als Rutte, die dat niet snappen, kunnen ook op dat gebied gebruik maken van deskundigen die hem haarfijn uit kunnen leggen dat hij er een zooitje van maakt, en na tien weken opsluiting, mensen voedt qua opstandigheid.

In deze post pleit ik dus voor twee zaken:

Een werkelijk onhafankelijke groep die literatuuronderzoek doet naar alles wat bekend is en wordt over het virus en dat actueel inzichtelijk maakt en houdt voor iedereen

Een samenhangend beleid, waarbij echt wordt nagedacht over doelen en middelen en tegenstrijdig beleid naar de prullenbak verwijst.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 10:44 am 
lid

Enzo501 schreef:

Toch is wat meer gemeenschapszin niet strijdig met onze cultuur of traditie.
The Guardian schreef:
De geschiedenis en cultuur van Taiwan betekent dat er een sterke nadruk ligt op het collectief boven het individu.

Hoe moeten we onze gemeenschapsbanden vormen en her-vormen zodat ze weer tot leven komen?

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 10:59 am 
lid

Raya schreef:
Een werkelijk onhafankelijke groep die literatuuronderzoek doet naar alles wat bekend is en wordt over het virus en dat actueel inzichtelijk maakt en houdt voor iedereen

Voorzichtig tekent dit zich af nu media af en toe mensen buiten de sfeer van RIVM aan het woord laten. Alexander Kekule in de Telegraaf, Maurice de Hond als sociaal geograaf op televisie.

Vanuit de universiteiten horen we af en toe een bijdrage waarbij inderdaad blijkt dat virologen en epidemiologen niet allemaal op dezelfde lijn zitten. De discussies zijn lastig maar zinvol. Al met al is het ondertussen een feit dat Taiwan er gemakkelijker van af gekomen is dan Nederland, VK, Zweden. De discussie daarover lijkt mij zinvol.

Jaap Stronks heeft bijvoorbeeld steeds gehamerd op de mogelijkheid van tracering als de epidemie op een laag genoeg pitje kan komen. Dit staat diametraal tegenover de RIVM aanpak.

Politici zijn degenen aan wie het in het bijzonder is toegestaan om te "draaien". Dat is niet verwerpelijk zoals een CDA-spindoctor ooit een lijsttrekker influisterde - nee, dat kan de redding van een land zelfs zijn! Beter ten halve gekeerd! Media moeten een minder grote broek aantrekken.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 11:18 am 
lid

Rightnow schreef:
Raya schreef:

Voorzichtig tekent dit zich af nu media af en toe mensen buiten de sfeer van RIVM aan het woord laten. Alexander Kekule in de Telegraaf, Maurice de Hond als sociaal geograaf op televisie.

Vanuit de universiteiten horen we af en toe een bijdrage waarbij inderdaad blijkt dat virologen en epidemiologen niet allemaal op dezelfde lijn zitten. De discussies zijn lastig maar zinvol. Al met al is het ondertussen een feit dat Taiwan er gemakkelijker van af gekomen is dan Nederland, VK, Zweden. De discussie daarover lijkt mij zinvol.

Jaap Stronks heeft bijvoorbeeld steeds gehamerd op de mogelijkheid van tracering als de epidemie op een laag genoeg pitje kan komen. Dit staat diametraal tegenover de RIVM aanpak.

Politici zijn degenen aan wie het in het bijzonder is toegestaan om te "draaien". Dat is niet verwerpelijk zoals een CDA-spindoctor ooit een lijsttrekker influisterde - nee, dat kan de redding van een land zelfs zijn! Beter ten halve gekeerd! Media moeten een minder grote broek aantrekken.

Het gaat intussen de hele tijd over Taiwan. Maar er zijn in Europa zeker 30 landen die er beter vanaf gekomen zijn dan Zweden, VK en Nederland.
Jaap Stronks is er eentje, Bert Slagter is een andere die smart quarantine als een essentieel middel aangeeft om de verspreiding in kaart te houden en dus meer mogelijkheden om de zaak onder controle te houden. Een van de problemen die hij daarbij aangeeft is dat het aantal besmettingen laag moet zijn zodat je ook echt het contactonderzoek goed kunt doen.
1 juni (inmiddels al 'ergens in juni') moet iedereen getest kunnen worden die dat wil. Er zou capaciteit van 30000 zijn tegen die tijd (nu worden tussen de 4000 en 7000) mensen getest. De GGD's hebben aangegeven dat ze nu maximaal 600 contactonderzoeken per dag kunnen doen, de verwachting is dat er tussen de 600 en 2400 besmettingen per dag zouden kunnen zijn indien er veel getest gaat worden. De GGD's zijn bezig call center bedrijven te betrekken bij dit project. Ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, een smart quarantine systeem opzetten is niet eenvoudig en een app die zou kunnen helpen is er ook nog steeds niet.
Een goed werkend smart quarantine systeem leidt ertoe dat je makkelijker versoepelingen kan doorvoeren omdat je snel 'brandjes kan blussen' zoals minister de Jonge aangaf. Het twijfelen over het versoepelen van veel maatregelen heeft ook al aan dat men er zelf ook weinig vertrouwen in heeft.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 11:36 am 
lid

Rightnow schreef:
Enzo501 schreef:

Toch is wat meer gemeenschapszin niet strijdig met onze cultuur of traditie.
The Guardian schreef:
De geschiedenis en cultuur van Taiwan betekent dat er een sterke nadruk ligt op het collectief boven het individu.

Hoe moeten we onze gemeenschapsbanden vormen en her-vormen zodat ze weer tot leven komen?
Briljant, want het eerste wat we moeten doen is handen schudden als als norm van beleefdheid afleren. We moeten laten we weten aan andere als we ziek zijn. Dat gaat wellicht zo ver dat als we ziek zijn we beter niet op het werk kunnen verschijnen.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 11:47 am 
lid

Enzo501 schreef:
Het gaat intussen de hele tijd over Taiwan. Maar er zijn in Europa zeker 30 landen die er beter vanaf gekomen zijn dan Zweden, VK en Nederland.
Jaap Stronks is er eentje, Bert Slagter is een andere die smart quarantine als een essentieel middel aangeeft om de verspreiding in kaart te houden en dus meer mogelijkheden om de zaak onder controle te houden. Een van de problemen die hij daarbij aangeeft is dat het aantal besmettingen laag moet zijn zodat je ook echt het contactonderzoek goed kunt doen.
1 juni (inmiddels al 'ergens in juni') moet iedereen getest kunnen worden die dat wil. Er zou capaciteit van 30000 zijn tegen die tijd (nu worden tussen de 4000 en 7000) mensen getest. De GGD's hebben aangegeven dat ze nu maximaal 600 contactonderzoeken per dag kunnen doen, de verwachting is dat er tussen de 600 en 2400 besmettingen per dag zouden kunnen zijn indien er veel getest gaat worden. De GGD's zijn bezig call center bedrijven te betrekken bij dit project. Ik heb er eerlijk gezegd weinig vertrouwen in, een smart quarantine systeem opzetten is niet eenvoudig en een app die zou kunnen helpen is er ook nog steeds niet.
Een goed werkend smart quarantine systeem leidt ertoe dat je makkelijker versoepelingen kan doorvoeren omdat je snel 'brandjes kan blussen' zoals minister de Jonge aangaf. Het twijfelen over het versoepelen van veel maatregelen heeft ook al aan dat men er zelf ook weinig vertrouwen in heeft.

Ik voel daar wel voor. Ondertussen zou ik adviseren dat heel veel "anderhalve-meter maatregelen" vervallen voor mensen tussen de 20 en 50 jaar, die zelf gezond zijn en zelfstandig wonen. Meer in lijn dus met Alexander Kekule. Alles in de mate waarin de traceringsmogelijkheden dit toelaten. Callcentermedewerkers krijgen ineens een heel wat belangrijkere job dan wat ze nu doen: eindeloos bedrijven opbellen of ze nog een kwartje willen besparen op de energierekening. De volhardendheid die ze daarbij aan de dag kunnen leggen kan ongetwijfeld beter worden ingezet dan voor de concurrentie op de energiemarkt.

We gaan dan zelf af en toe een keer energieprijzen vergelijken, ik beloof het!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]