Het is nu do jul 09, 2020 9:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 398 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: economische gevolgen
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 1:13 am 
lid

Enige tijd geleden pleitte ik er voor dat bedrijven en andere organisaties een reserve zouden moeten opbouwen die een financiële jaaromzet bedraagt.
In de huidige corona-crisissituatie wordt meteen duidelijk hoe belangrijk zo'n stevige reserve kan zijn.
Met zo'n reserve komt een bedrijf niet gauw in de gevarenzone.
Nu heeft de overheid besloten dat bedrijven financieel ondersteund worden, o.a. met 90% salariskosten voor die bedrijven die door deze crisis geen of slechts nog gedeeltelijke omzet draaien.
In de gegeven situatie raad ik bedrijven aan om in principe niet meer dan die toegezegde 90% uit te betalen.
Als er, hoe vriendelijk ook, meer uitbetaald wordt en het bedrijf of de organisatie kan dat op langere termijn niet volhouden, dan gaat zo'n bedrijf dus alsnog failliet.
En het is onbekend wanneer alles weer op volle toeren kan gaan draaien. Het is dus raadzaam om niet meer dan de toegezegde 90% uit te betalen aan die werknemers die momenteel overbodig zijn.
Er kan eigenlijk alleen maar een uitzondering gemaakt worden door financieel sterke bedrijven die een aanvulling tot het normale salaris op langere termijn kunnen volhouden.
Het is natuurlijk ook maar helemaal de vraag hoe lang de crisis de economie zal blijven belasten. Daarom is niet uitgesloten dat die 90% overheidsondersteuning op langere termijn ook niet vol te houden is en naar een lager niveau geschroefd zal moeten worden.

Profiel  

Berichttitel: Re: economische gevolgen
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 1:15 am 
lid

Dit is een zoveelste draad over de uitbraak van het Coronavirus en de gevolgen daarvan.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 1:21 am 
lid

Zie je niet dat het over een heel specifieke situatie gaat?

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 1:57 am 
lid

Het één en ander had besproken kunnen worden in een draad met feitelijk en praktisch hetzelfde onderwerp.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 3:08 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Enige tijd geleden pleitte ik er voor dat bedrijven en andere organisaties een reserve zouden moeten opbouwen die een financiële jaaromzet bedraagt.
In de huidige corona-crisissituatie wordt meteen duidelijk hoe belangrijk zo'n stevige reserve kan zijn.
Met zo'n reserve komt een bedrijf niet gauw in de gevarenzone.
Nu heeft de overheid besloten dat bedrijven financieel ondersteund worden, o.a. met 90% salariskosten voor die bedrijven die door deze crisis geen of slechts nog gedeeltelijke omzet draaien.
In de gegeven situatie raad ik bedrijven aan om in principe niet meer dan die toegezegde 90% uit te betalen.
Als er, hoe vriendelijk ook, meer uitbetaald wordt en het bedrijf of de organisatie kan dat op langere termijn niet volhouden, dan gaat zo'n bedrijf dus alsnog failliet.
En het is onbekend wanneer alles weer op volle toeren kan gaan draaien. Het is dus raadzaam om niet meer dan de toegezegde 90% uit te betalen aan die werknemers die momenteel overbodig zijn.
Er kan eigenlijk alleen maar een uitzondering gemaakt worden door financieel sterke bedrijven die een aanvulling tot het normale salaris op langere termijn kunnen volhouden.
Het is natuurlijk ook maar helemaal de vraag hoe lang de crisis de economie zal blijven belasten. Daarom is niet uitgesloten dat die 90% overheidsondersteuning op langere termijn ook niet vol te houden is en naar een lager niveau geschroefd zal moeten worden.

Ongetwijfeld, maar voor nu is het een goede overbrugging. Een werkgever zou die 10% in veel bedrijven niet eens hoeven bij te passen, omdat werknemers die thuis zitten minder geld uitgeven. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen, dat je die +10% krijgt, als je doorbetaald vakantie opneemt. De maatregel helpt het MKB te overleven, omdat de voorwaarde "omzet" is. Prima regeling voor winkels, kroegen, restaurants, bioscopen en theaters, de bouw, expediteurs, taxibedrijven.. iedereen die qua omzet schade ondervindt van de maatregelen.

En hoe lang het duurt.. tsja.. laten we hopen, dat het keerpunt doorzet: minder meer besmettingen. Dat is alles voor nu, dit stopt niet van de ene dag op de andere dag. Het zou mooi zijn als we 4-5 mei zouden kunnen vieren dit jaar, alleen dat is net zoiets als orakelen, dat met pasen de kerken vol zitten.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 8:21 am 
lid

Gelukkig staan de draadjes niet op rantsoen.

En soms is het beter om een specifiek draadje te openen waarbij makkelijker bij een bepaald onderwerp kan worden gebleven dan in een algemeen draadje of een draadje dat een geheel andere (sub)onderwerp behelst.

Ik ben verbaasd over de economische gevolgen. Na een paar weken van wat strengere maatregelen, is het al volop paniek onder ondernemers. Geen eurocent vet op de botten. De bedelaars bij de staatskas zijn niet weg te slaan, en komen uit alle lagen van het bedrijfsleven, van groot tot klein. Vooral nu het Kabinet heeft laten weten niet te veel vooraf te controleren, om ondernemers snel van geld te voorzien.

Ik weet niet wat wijsheid is in deze. De verslechtering van de economie geheel aan het virus wijten, is volgens mij onjuist. Ik denk dat het virus de druppel is. En ik denk ook, dat er veel misbruik wordt gemaakt, met name door grote bedrijven, die vaak geen of nauwelijks belasting betalen en hun geld opmaken aan dividenduitkeringen; hoge salarissen en bonussen en maserati-onkostenvergoedingen voor de top. En daar nu tijdens deze crisis zelfs mee doorgaan, ondanks dat ze staatssteun eisen en krijgen.

Ik moet dit nog verder laten bezinken en gedachten laten rijpen.
We moeten echter ook niet al te bang zijn voor ontslagen. Er moeten sowieso meer handen aan het bed komen, aan de bakstenen en de wapenstok, een paar van de terreinen waar een schreeuwend tekort aan handen is.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 8:58 am 
lid

P-G schreef:
Het één en ander had besproken kunnen worden in een draad met feitelijk en praktisch hetzelfde onderwerp.

Ik ben van mening dat dit over een ander onderwerp gaat waarbij het mijns inziens van belang is dat het niet in een grote brij van een ander onderwerp ten onder gaat.
Het ECB onderwerp ten behoeve van EU landen die de euro voeren is duidelijk iets anders dan wat er hier te lande aan voorzieningen ten behoeve van ondernemers gedaan wordt. Bovendien richt ik me hier specifiek op Nederlandse ondernemers die noodzakelijkerwijs gebruik maken van overheidsmaatregelen. .

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 9:05 am 
lid

P-G heeft gelijk. Je hebt blijkbaar erg veel behoefte aan aandacht.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 9:58 am 
lid

Je laat je wel kennen door kinnesinne.
Ik vind het wel aardig om af en toe een steentje bij te kunnen dragen.
Dat is mijn hobby.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 12:21 pm 
lid

En wat schieten we precies op met jouw bigoterij?

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 12:42 pm 
lid

Ik ben een zeer verdraagzame lid van onze maatschappij.
Behalve tegen schurken, daar ben ik ongenadig onverdraagzaam voor.
Dat is ook geen hobby, maar een passie van me.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 12:49 pm 
lid

Het zal de leeftijd wel zijn. Mijn leeftijd, zullen we dan maar zeggen.

Het lukt niet altijd, soms laat ik mij ook wel een opnaaien, maar ik word steeds rustiger, en laat steeds meer los.

Wie het niet (hier) over de economische gevolgen wil hebben, kan zich elders, in andere draadjes uitleven. Vrijheid blijheid, vooral in deze tijd dat veel mensen opgesloten zitten in hun huis, en olifantenhuiden afslijten tot een dun vissenhuidje, zonder schubben.

Gun elkaar wat ruimte, geestelijk en lichamelijk! Ook op het forum!

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 12:53 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:

Bigoten denken wel vaker "geroepen" te zijn tot hun fratsen.
Slaat kwaaisteniet zijn vrouw ook?

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 1:05 pm 
lid

baedeker schreef:
kwaaisteniet schreef:

Bigoten denken wel vaker "geroepen" te zijn tot hun fratsen.
Slaat kwaaisteniet zijn vrouw ook?

kastijding bedoel je? Nee, daar doe ik niet aan. En al helemaal niet naar mijn familieleden.
Neem van mij maar aan dat ik een redelijk en sportief mens ben met een faire opstelling jegens alle andere natuurfenomenen.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 5:39 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Je laat je wel kennen door kinnesinne.
Ik vind het wel aardig om af en toe een steentje bij te kunnen dragen.
Dat is mijn hobby.

Je draagt hier niks bij, je vervuilt alleen maar met je 10 draadjes over hetzelfde ding. Blijkbaar zie je je eigen naam graag staan.

Je knipt en plakt vaak maar wat, nota bene zonder bronvermelding en alsof het van je eigen hand is.

Daar werd je vroeger gewoon voor verbannen. Helaas is de moderatie hier al heel lang zoek.... :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2020 6:02 pm 
lid

Ach moderatie, we zijn toch volwassen met z'n allen? En de economie dat wordt nog een groot probleem, na de corona, de bedden en zorgpersoneel.

Bij ons zakken politici door de knieën, in Duitsland pleegt er een zelfmoord. Laten we voorzichtig zijn.

Duitse deelstaatminister dood aangetroffen op HSL-traject: ‘Zorgen over coronacrisis overweldigden hem’
https://www.ad.nl/buitenland/duitse-dee ... ~aa7f82c9/

In de Duitse politiek is geschokt gereageerd op de plotselinge dood van de minister van Financiën van de deelstaat Hessen. Het stoffelijk overschot van de 54-jarige Thomas Schäfer (CDU) werd gistermorgen gevonden op het traject van de hogesnelheidslijn bij Wiesbaden. Alles wijst op een wanhoopsdaad.

Hessischer Finanzminister Thomas Schäfer tot
https://www.hessenschau.de/politik/hess ... t-100.html

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2020 7:07 pm 
lid

Eens met Raya en Lies, de draadjes staan niet op rantsoen en iedereen moet maar reageren die dat wil. Deze zal nu misschien afzakken, maar over 4-5 maanden..

Enne.. de ondermijning door HvR en baedeker verbaast me niks. Het getreiter is alleen maar bedoeld, om ons af te leiden van waar het hier om gaat. Natuurlijk verzet extreemrechtse brigade zich tegen dit onderwerp. De economische consequenties van een totale lockdown zijn rampzalig.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2020 7:13 pm 
lid

Einstein schreef:
Eens met Raya en Lies, de draadjes staan niet op rantsoen en iedereen moet maar reageren die dat wil. Deze zal nu misschien afzakken, maar over 4-5 maanden..

Enne.. de ondermijning door HvR en baedeker verbaast me niks. Het getreiter is alleen maar bedoeld, om ons af te leiden van waar het hier om gaat. Natuurlijk verzet extreemrechtse brigade zich tegen dit onderwerp. De economische consequenties van een totale lockdown zijn rampzalig.

Extreem-rechts verzet ? Ondermijning ?? Getreiter ???

Klets toch niet. Ik stel een paar vragen en deel een paar observaties.

Laten we het maar een beetje centraal houden verder ipv. te verzanden in dit soort gehakketak in trollen-draadjes....

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2020 7:55 pm 
lid

Ik weet dat de opsluiting welke velen van ons ondergaan, en de voortdurende onzekerheid spanningen oproepen en lontjes kunnen doen krimpen.

Maar daar valt best iets aan te doen:

Niemand is verplicht om te reageren op een ander. Draadjes kun je ook links laten liggen. Of rechts, afhankelijk van je eigen positie in het spectrum.

Of we kunnen afspreken dat we een specifieke emoticon gaan gebruiken als reactie, en dan alleen dat emoticon in een post, om te laten weten dat je afstand neemt van de ander.

Deze bijvoorbeeld:

:praattegendehand:

in woord : praattegendehand :

Zonder de spaties tussen de dubbele punten (hoef je het niet op te zoeken)

Kunnen we allemaal weer volwassen met elkaar omgaan, zonder verder gekissebis en zonder anderen die met een subdiscussie niets te maken hebben, te irriteren.

Afspreken?

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: zo maart 29, 2020 8:24 pm 
lid

Als iemand het onderwerp of de forummer niet aanstaat, is het wel zo eenvoudig om niet te reageren.
Er is immers geen enkele noodzaak of verplichting om dat te doen.
Zelf reageer ik ook niet overal op.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 398 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]