Het is nu wo jun 03, 2020 3:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 362 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#81  BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2020 10:27 pm 
lid

HvR schreef:
Enzo501 schreef:
Lies schreef:
Deze fijne vent verwijst naar het op slot zetten van het hele land (totale lockdown) en dan kom je ook weer bij ellende uit, met misschien meer doden als bij dit virus. Dan dunt de wereld uit door leeftijden die je niet oud kunt noemen.

Hoeveel ouderen zouden zo reageren? Gisteren kon je horen dat de gepensioneerde anesthesist Paul Lieverse iemand anders voor zou laten gaan. Hij raadt ouderen aan om daar ook over na te denken.

'Ik wil niet naar de IC als ik besmet raak met het coronavirus'
https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/ ... oronavirus

Je zal mij niet horen zeggen dat er voor ouderen geen plaats meer is, maar soms mogen ze mijn deur wel voorbij gaan...hup naar huis en binnen blijven:

'Coronavluchtelingen' zoeken hun heil in Groningen
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220501/C ... -Groningen

Vanwege de uitbraak heeft het stel besloten zo snel mogelijk terug te keren naar Nederland. Waar ze precies vandaan komen, willen ze niet zeggen. 'We keken op de kaart waar nog nauwelijks besmettingen zijn. Dat was in de provincie Groningen, dus zijn we hier naartoe gegaan', laat een van hen weten.

Goh je hebt een bejaarde gevonden. Je mist het punt natuurlijk van de zieke achterliggende insteek van deze politicus.
Maar welke forummer gaat zich nou eens opofferen. Wat hebben jullie de wereld nou eigenlijk nou zoveel te bieden, dat anderen zich maar moeten opofferen voor?

Niemand offert zich op als je het zo vraagt, je maakt de fout om het persoonlijk te maken....

We hebben het helemaal niet voor het kiezen: ziekte, oorlog, honger, overstromingen, het gebeurt overal en treft iedereen.

De vraag is, of het erg zou zijn wanneer er wat minder mensen zouden zijn ?

Niet jij of ik, maar gewoon: minder mensen in zijn algemeenheid.

En dan afgeleid: is al deze ellende het waard om een relatief klein aantal mensen een paar maanden langer te laten leven ?

Moeilijke vraag. Zeker.

Ja zo blijft het een beetje vrijblijvend allemaal. Dus verder weinig interessant.

Profiel  

Bericht nummer:#82  BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2020 10:37 pm 
lid

Enzo501 schreef:
HvR schreef:
Enzo501 schreef:

Goh je hebt een bejaarde gevonden. Je mist het punt natuurlijk van de zieke achterliggende insteek van deze politicus.
Maar welke forummer gaat zich nou eens opofferen. Wat hebben jullie de wereld nou eigenlijk nou zoveel te bieden, dat anderen zich maar moeten opofferen voor?

Niemand offert zich op als je het zo vraagt, je maakt de fout om het persoonlijk te maken....

We hebben het helemaal niet voor het kiezen: ziekte, oorlog, honger, overstromingen, het gebeurt overal en treft iedereen.

En dan afgeleid: is al deze ellende het waard om een relatief klein aantal mensen een paar maanden langer te laten leven ?

Moeilijke vraag. Zeker.

Ja zo blijft het een beetje vrijblijvend allemaal. Dus verder weinig interessant.

Wel degelijk: we maken dus zonder meer de keuze om mensenlevens te redden, ten koste van alles.

Dat is een interessant gegeven, want zo zullen de problemen voorlopig alleen maar groter worden....

Profiel  

Bericht nummer:#83  BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2020 10:46 pm 
lid

beschouwer schreef:
PeterJKH schreef:
Ik voorzie grote problemen als we op 15 juni de rekening opmaken. Bedrijven die zijn omgevallen met werknemers die werkloos zijn. ZZP-ers die geen inkomen meer hebben. Mensen die in zware psychische problemen zitten, waaronder vele ouderen na maanden van isolatie. En daardoor een groter sterftecijfer. De economie zal een flinke tik hebben gekregen of zelfs in een dip zitten. De reiswereld en vliegtuigmaatschappijen liggen op apegapen. En dat dan allemaal om 1000 of wellicht 2000 doden te voorkomen die merendeels qua gezondheid tóch al zwak in de schoenen stonden en hoogstwaarschijnlijk bij elke griep, elk virus, elke infectie, al over de rand hadden kunnen worden geduwd?

Dus we kiezen ervoor om héél Nederland in een recessie te storten en burgerrechten verregaand in te perken voor langere tijd om een relatief klein aantal mensenlevens te redden? En dan niet permanent, want vele van die geredde bejaarden gaan dan over een half jaar alsnog dood door het griepvirus in november...

Ik schat in dat jij nog een halve eeuw verwijderd bent van de leeftijd van de mensen van wie jij vindt dat ze met duizenden dood mogen gaan als dat goed is voor de economie.
Hoop jij eigenlijk nog wel zelf ooit oud te worden in een samenleving die er geen moeite mee heeft ouderen over het randje te duwen als daarmee een economisch dipje voorkomen kan worden?

Er moet balans zijn. De corona crisis beperkt ons allemaal in onze vrijheid en dit offer breng je omdat je hoopt dat dit leidt tot bescherming van de bevolking. Maar in hoever mag deze inperking van de vrijheid gaan? Om een voorbeeld te geven, jaarlijks sterven er zo'n 1000 mensen door een auto ongeluk. Deze sterfte kun je voorkomen door auto verkeer te verbieden. De consequentie hiervan is een grote economische schade, maar ook heel vervelend voor mensen die hun moeder aan de andere kant van het land willen bezoeken. Daarom zeggen we als maatschappij, jammer van die 1000 doden in het verkeer, maar ik wil gewoon met de auto rijden. Iets soortgelijks brengt PeterJKH ook in discussie. De inperking van onze vrijheid zal tot grote economische schade leiden, maar geeft ook drama's op het persoonlijke vlak. Wat is het argument dat het de moeite waard is om drie kwart van de wereld op slot te zetten? Waarom gooien we bij deze virus wel alles dicht en accepteren we dat we min of meer gevangen zitten in ons huis voor een paar maanden en doen we dat bij de jaarlijks terugkerende griepepidemie niet?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#84  BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2020 10:47 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Lies schreef:
Enzo501 schreef:

Ach, als mensen voorstellen dat de bevolking met 40% moet afnemen mag je best benoemen of ze vinden dat ze zelf bij de overige 60% moeten horen en waarom. Anders blijft het zo'n vrijblijvend en theoretisch verhaaltje.
Zie deze fijne vent:
Deze fijne vent verwijst naar het op slot zetten van het hele land (totale lockdown) en dan kom je ook weer bij ellende uit, met misschien meer doden als bij dit virus. Dan dunt de wereld uit door leeftijden die je niet oud kunt noemen.

Hoeveel ouderen zouden zo reageren? Gisteren kon je horen dat de gepensioneerde anesthesist Paul Lieverse iemand anders voor zou laten gaan. Hij raadt ouderen aan om daar ook over na te denken.

'Ik wil niet naar de IC als ik besmet raak met het coronavirus'
https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/ ... oronavirus

Je zal mij niet horen zeggen dat er voor ouderen geen plaats meer is, maar soms mogen ze mijn deur wel voorbij gaan...hup naar huis en binnen blijven:

'Coronavluchtelingen' zoeken hun heil in Groningen
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/220501/C ... -Groningen

Vanwege de uitbraak heeft het stel besloten zo snel mogelijk terug te keren naar Nederland. Waar ze precies vandaan komen, willen ze niet zeggen. 'We keken op de kaart waar nog nauwelijks besmettingen zijn. Dat was in de provincie Groningen, dus zijn we hier naartoe gegaan', laat een van hen weten.

Ik heb niet naar die bejaarde gezocht, maar via NPO radio 1 vond hij mij. Ik wist niet dat een behandeling van dit nare virus op de IC zulke nare gevolgen kon hebben door de lange duur van de beademing. Jij wel?

Profiel  

Bericht nummer:#85  BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2020 10:53 pm 
lid

HvR schreef:
Enzo501 schreef:
HvR schreef:

Moeilijke vraag. Zeker.

Wel degelijk: we maken dus zonder meer de keuze om mensenlevens te redden, ten koste van alles.

Dat is een interessant gegeven, want zo zullen de problemen voorlopig alleen maar groter worden....

In Nederland geldt verstervingsbeleid. De huisarts is al poortwachter en ook in ziekenhuizen en IC's worden als staand beleid ouderen en zwakkeren uitgeselecteerd. Net zoals in Italie, maar daar maken ze er natuurlijk een drama van in plaats van de kille zakelijke aanpak in Nederland.
Huisartsen zijn nu al terughoudend om ouderen, ook die met de normale klachten door te verwijzen. Driekwart van de Coronadoden heeft IC nooit gehaald en de gemiddelde leeftijd van mensen op IC nu is tussen 55 en 59.
Ik ben nooit voorstander van dit beleid geweest vanwege het levensgrote gevaar van hellend vlak, en hoe stijl dat vlak gaat worden gaan we vrees ik de komende weken zien.
We dekken ons alvast in. De ouderen als kostenpost en groep die zich maar moet opofferen. Je zou er bijna een godwin op loslaten.

Profiel  

Bericht nummer:#86  BerichtGeplaatst: wo maart 25, 2020 11:10 pm 
lid

Enzo501 schreef:
HvR schreef:
Enzo501 schreef:

In Nederland geldt verstervingsbeleid. De huisarts is al poortwachter en ook in ziekenhuizen en IC's worden als staand beleid ouderen en zwakkeren uitgeselecteerd. Net zoals in Italie, maar daar maken ze er natuurlijk een drama van in plaats van de kille zakelijke aanpak in Nederland.
Huisartsen zijn nu al terughoudend om ouderen, ook die met de normale klachten door te verwijzen. Driekwart van de Coronadoden heeft IC nooit gehaald en de gemiddelde leeftijd van mensen op IC nu is tussen 55 en 59.
Ik ben nooit voorstander van dit beleid geweest vanwege het levensgrote gevaar van hellend vlak, en hoe stijl dat vlak gaat worden gaan we vrees ik de komende weken zien.
We dekken ons alvast in. De ouderen als kostenpost en groep die zich maar moet opofferen. Je zou er bijna een godwin op loslaten.
Wat stel je voor, hoe kan het beter?

Profiel  

Bericht nummer:#87  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 1:02 pm 
lid

De coronacrisis gaat Nederland hoe dan ook in een recessie trekken en leidt ondanks alle genomen maatregelen tot meer werkloosheid. Alles hangt af van de duur van de coronabeperkingen en hoe diep dat alles doorwerkt in de economie, meldt het Centraal Planbureau (CPB) op basis van eerste berekeningen van de coronacrisis.

In het lichtste scenario, met drie maanden beperkingen, krimpt de economie dit jaar met 1,2 procent en loopt de werkloosheid licht op naar 4 procent. Volgend jaar groeit de economie dan weer.

Als de beperkingen zes maanden of langer duren, krijgt de economie het zwaar voor de kiezen. In dat geval krimpt de economie dit jaar tot wel 7,7 procent, met volgend jaar een licht herstel. De werkloosheid loopt op naar 8 procent. Een dergelijke krimp van de economie komt neer op een verlies van 60 miljard euro.

Als de coronacrisis en de beperkingen een jaar aanhouden, is er dit en volgend jaar een krimp van de economie van opgeteld 10 procent. De werkloosheid stijgt dan naar meer dan 9 procent.

Tijdens de laatste grote recessie, in 2009, bedroeg de krimp van de economie 3,7 procent, een economisch verlies van 22 miljard euro.

https://nos.nl/artikel/2328385-cpb-vree ... ocent.html

Dit is werkelijk monstrueus en het is de vraag of het middel zo niet erger zal zijn dan de kwaal....

Profiel  

Bericht nummer:#88  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 1:12 pm 
lid

HvR schreef:

De coronacrisis gaat Nederland hoe dan ook in een recessie trekken en leidt ondanks alle genomen maatregelen tot meer werkloosheid. Alles hangt af van de duur van de coronabeperkingen en hoe diep dat alles doorwerkt in de economie, meldt het Centraal Planbureau (CPB) op basis van eerste berekeningen van de coronacrisis.

In het lichtste scenario, met drie maanden beperkingen, krimpt de economie dit jaar met 1,2 procent en loopt de werkloosheid licht op naar 4 procent. Volgend jaar groeit de economie dan weer.

Als de beperkingen zes maanden of langer duren, krijgt de economie het zwaar voor de kiezen. In dat geval krimpt de economie dit jaar tot wel 7,7 procent, met volgend jaar een licht herstel. De werkloosheid loopt op naar 8 procent. Een dergelijke krimp van de economie komt neer op een verlies van 60 miljard euro.

Als de coronacrisis en de beperkingen een jaar aanhouden, is er dit en volgend jaar een krimp van de economie van opgeteld 10 procent. De werkloosheid stijgt dan naar meer dan 9 procent.

Tijdens de laatste grote recessie, in 2009, bedroeg de krimp van de economie 3,7 procent, een economisch verlies van 22 miljard euro.

https://nos.nl/artikel/2328385-cpb-vree ... ocent.html

Dit is werkelijk monstrueus en het is de vraag of het middel zo niet erger zal zijn dan de kwaal....

Ik denk eerder dat het een voorbereiding is op lastenverzwaringen.

Voorlopig wordt 15 miljard euro ingezet om de boel draaiende te houden, en dat was volgens Wobke precies het geld dat vorig jaar over was op de begroting.
Dat hoeft dus helemaal geen verlies te betekenen en dus ook geen recessie.
Daarnaast maakt de ECB ruim een biljoen vrij, geld uit het niets. Als dat goed besteedt wordt zal ook dat een recessie tegen gaan.

Wat wel een probleem is, is dat zoveel met name kleinere bedrijven, zzp'ers en particulieren, zo weinig vet op de botten blijken te hebben, dat ze nu al, na twee weken in de problemen zitten.
Ik denk dat er een hoop moet veranderen, en we ook eens moeten gaan kijken naar de lasten voor de gewone burgers en kleine ondernemers. Wellicht moet er minder subsidie naar de grote bedrijven, zoals de elektraboeren. En moeten we die grote bedrijven ook gewoon echt belasting laten betalen, niet vrijstellen of lagere tarieven dan er in de Kamer is afgesproken. Kunnen de kleinere ondernemers en particulieren ook een buffertje opbouwen, eventueel belastingvrije reserveringen, op een bankrekening waarvan alleen in crisistijd opgenomen kan worden.
Of we stellen een collectieve calamiteitenverzekering in, zoals in gevallen van nu. Zonder winstoogmerk uiteraard, want waarom zou een verzekeringsmaatschappij moeten verdienen aan de ellende van een ander?

Profiel  

Bericht nummer:#89  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 4:22 pm 
lid

Ik lees net dat er, vanwege de grenssluitingen, te weinig buitenlandse arbeiders in de land- en tuinbouw, zijn.
Zo kunnen we de garantie op de toevoer van voldoende groenten en fruit niet realiseren.
Ik zou zeggen laat nu de handen van de rechtse rakkertjes maar eens wapperen.

Profiel  

Bericht nummer:#90  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 4:30 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik lees net dat er, vanwege de grenssluitingen, te weinig buitenlandse arbeiders in de land- en tuinbouw, zijn.
Zo kunnen we de garantie op de toevoer van voldoende groenten en fruit niet realiseren.
Ik zou zeggen laat nu de handen van de rechtse rakkertjes maar eens wapperen.

In veel landen zijn de restaurants e.d. gesloten en kunnen dus niets afnemen.

Een aspergeteler hier te lande, gaf op tv aan voldoende aanmeldingen van vrijwilligers te hebben om voldoende uit de grond te halen.

Profiel  

Bericht nummer:#91  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 8:27 pm 
lid

beschouwer schreef:
PeterJKH schreef:
Ik voorzie grote problemen als we op 15 juni de rekening opmaken. Bedrijven die zijn omgevallen met werknemers die werkloos zijn. ZZP-ers die geen inkomen meer hebben. Mensen die in zware psychische problemen zitten, waaronder vele ouderen na maanden van isolatie. En daardoor een groter sterftecijfer. De economie zal een flinke tik hebben gekregen of zelfs in een dip zitten. De reiswereld en vliegtuigmaatschappijen liggen op apegapen. En dat dan allemaal om 1000 of wellicht 2000 doden te voorkomen die merendeels qua gezondheid tóch al zwak in de schoenen stonden en hoogstwaarschijnlijk bij elke griep, elk virus, elke infectie, al over de rand hadden kunnen worden geduwd?

Dus we kiezen ervoor om héél Nederland in een recessie te storten en burgerrechten verregaand in te perken voor langere tijd om een relatief klein aantal mensenlevens te redden? En dan niet permanent, want vele van die geredde bejaarden gaan dan over een half jaar alsnog dood door het griepvirus in november...

Ik schat in dat jij nog een halve eeuw verwijderd bent van de leeftijd van de mensen van wie jij vindt dat ze met duizenden dood mogen gaan als dat goed is voor de economie.
Hoop jij eigenlijk nog wel zelf ooit oud te worden in een samenleving die er geen moeite mee heeft ouderen over het randje te duwen als daarmee een economisch dipje voorkomen kan worden?

Dan schat je het verkeerd in. Ik word dit jaar 57. Mijn beide ouders zijn overleden toen ze 74 waren. En nee, ik heb niet alleen economisch belang voor ogen. Maar wat er nu gebeurt is gewoon niet goed. Je creëert heel veel maatschappelijke en economische problemen om mensen die 9 van de 10 keer al een onderliggende gezondheidssituatie hebben, waardoor ze bij élke infectie, élke verkoudheid, élke blaasontsteking, als kunnen sterven, in leven te houden en ik voorspel dat veel van de mensen die we nu kunstmatig in leven houden (met name de bejaarden, die dit virus vooral schijnt te treffen), over een half jaar alsnog overlijden aan de griepronde die dán weer heerst.

En heus, mijn hart gaat uit naar iedereen die een geliefde ouder of grootouder moet verliezen. Ik heb het zelf meegemaakt, dus ik ken de gevoelens en de droefheid.

Maar wat nu gebeurt, is ongekend en degenen die niet overlijden, zullen nog jaren lang moeten lijden onder de recessie die dit meebrengt, op alle fronten. Is het dat waard? Ik weet zeker dat als ik mijn vader destijds (hij was opgenomen in een hospice en vatbaar voor élk bacilletje) had gevraagd: Wil jij liever nu overlijden, of wil je dat je kinderen en iedereen om je heen jaren en jaren narigheid gaan krijgen omdat we nu jouw overlijden gaan bestrijden, tegen elke prijs en zonder te weten voor hoe lang?

Hij zou hebben geantwoord: "Mijn tijd is geweest, ik heb een prachtig leven gehad, en als het zover komt, laat me dan maar gaan".

Profiel  

Bericht nummer:#92  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 8:37 pm 
lid

PeterJKH schreef:
beschouwer schreef:
PeterJKH schreef:

Dan schat je het verkeerd in. Ik word dit jaar 57. Mijn beide ouders zijn overleden toen ze 74 waren. En nee, ik heb niet alleen economisch belang voor ogen. Maar wat er nu gebeurt is gewoon niet goed. Je creëert heel veel maatschappelijke en economische problemen om mensen die 9 van de 10 keer al een onderliggende gezondheidssituatie hebben, waardoor ze bij élke infectie, élke verkoudheid, élke blaasontsteking, als kunnen sterven, in leven te houden en ik voorspel dat veel van de mensen die we nu kunstmatig in leven houden (met name de bejaarden, die dit virus vooral schijnt te treffen), over een half jaar alsnog overlijden aan de griepronde die dán weer heerst.

En heus, mijn hart gaat uit naar iedereen die een geliefde ouder of grootouder moet verliezen. Ik heb het zelf meegemaakt, dus ik ken de gevoelens en de droefheid.

Maar wat nu gebeurt, is ongekend en degenen die niet overlijden, zullen nog jaren lang moeten lijden onder de recessie die dit meebrengt, op alle fronten. Is het dat waard? Ik weet zeker dat als ik mijn vader destijds (hij was opgenomen in een hospice en vatbaar voor élk bacilletje) had gevraagd: Wil jij liever nu overlijden, of wil je dat je kinderen en iedereen om je heen jaren en jaren narigheid gaan krijgen omdat we nu jouw overlijden gaan bestrijden, tegen elke prijs en zonder te weten voor hoe lang?

Hij zou hebben geantwoord: "Mijn tijd is geweest, ik heb een prachtig leven gehad, en als het zover komt, laat me dan maar gaan".

Het staat helemaal niet vast hoe lang een economische crisis gaat duren. Anders dan bij de financiele crisis van 2008 is er nu een heel eenduidig en duidelijke oorzaak. Er is eigenlijk geen reden om niet aan te nemen dat de economie, zeker als de epidemie dit jaar onder controle komt vrij snel zou kunnen herstellen. Alle economische. infrastructurele en maatschappelijke structuren zijn immers nog intact. En dan heb je wellicht voor niks tienduizenden oudjes over de kling gejaagd. Iedereen mag zelf bepalen of hij of zij zichzelf of familieleden wil opofferen voor de economie, maar dit als algemeen geldend beleid invoeren is ongewenst (laat ik mij mild uitdrukken) en opent deuren naar het bekende hellende vlak. Waarom uberhaupt nog kankerpatienten behandelen/ Kost een hoop geld.

Profiel  

Bericht nummer:#93  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 8:50 pm 
lid

Ik ken wel mensen die een bandje om hun pols of een soort amulet om hun hals hebben om duidelijk te maken dat ze bij een hartstilstand, of beroerte niet in aanmerking willen komen voor een medische behandeling.
Dat kiezen deze mensen zelf en op voorhand.
Bovendien zijn er talloze mensen die en euthanasieverklaring hebben vastgelegd.
Maar dat is toch wat anders dan dat het van bovenaf verordonneerd wordt.
Dat kan alleen als er keuzes gemaakt moeten worden tussen patiënten die nog wel kansrijk kunnen genezen en patiënten waar die kansen vrijwel uitgesloten zijn. Dan is een medische selectie onontkoombaar.

Profiel  

Bericht nummer:#94  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 9:09 pm 
lid

Huisartsen: ‘Niet geteste patiënten die overlijden aan corona ontbreken in sterftecijfer RIVM’
... maar wel komen melden dat de situatie lijkt te stabiliseren.
:hum:

Profiel  

Bericht nummer:#95  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 9:58 pm 
lid

PeterJKH schreef:
beschouwer schreef:
PeterJKH schreef:

Een oudere die naast corona ook nog een ander onderliggend gezondheidsprobleem heeft, is niet per definitie opgegeven. In lang niet alle gevallen kan een arts nauwkeurig inschatten wat de overlevingskansen zijn. Dan wordt het moeilijk, zo niet onethisch, om iemand op te geven.
Er zijn natuurlijk ook patiënten bij wie wél duidelijk is dat verdere behandeling alleen maar rekken is. In die situatie kan gehandeld worden zoals dat bij alle terminale patiënten gebeurt.

Profiel  

Bericht nummer:#96  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 11:12 pm 
lid

baedeker schreef:

Ah, jij hebt het nog niet helemaal begrepen merk ik. Op basis van het aantal nieuwe ziekenhuisopnames berekent men de situatie, niet het aantal doden, mensen op IC's of het aantal geteste mensen. Omdat sinds 22 maart de groei in het aantal nieuwe opnames afneemt vermoedt men dat de genomen maatregelen soelaas bieden.

Profiel  

Bericht nummer:#97  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 11:45 pm 
lid

Lancelot schreef:
baedeker schreef:
Ah, jij hebt het nog niet helemaal begrepen merk ik. Op basis van het aantal nieuwe ziekenhuisopnames berekent men de situatie, niet het aantal doden, mensen op IC's of het aantal geteste mensen. Omdat sinds 22 maart de groei in het aantal nieuwe opnames afneemt vermoedt men dat de genomen maatregelen soelaas bieden.

Nee, het RIVM twittert dagelijks "zijn er in Nederland x mensen overleden aan COVID-19". Dan bedoelen ze het aantal doden, terwijl ze die cijfers niet hebben en zo te zien ook niet proberen te achterhalen. De Volkskrant kopt dan "Aantal doden en ziekenhuisopnames lijkt zich te stabiliseren" en schrijft dan op

In totaal zijn er nu 434 mensen aan covid-19 gestorven in Nederland. Het RIVM meldde woensdag 80 doden en vertelde er toen bij dat een aantal van deze doden al op een eerdere datum waren gestorven. Ook voor de 78 doden die de RIVM vandaag meldt kan het zijn dat deze personen al eerder gestorven zijn en dit nu pas is geregistreerd. De dagelijkse melding van nieuwe doden blijft vooralsnog de meest betrouwbare maatstaf om de trend in Nederland te beoordelen.

Dat is volksverlakkerij.

Profiel  

Bericht nummer:#98  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 11:52 pm 
lid

Er zijn ook oneindig veel meer mensen besmet, maar omdat er niet op ruime schaal getest wordt is het aantal besmette patiënten een onbekende factor. Overigens hoeven niet alle besmette mensen ernstige klachten te vertonen.
Al met al is er veel niet bekend.

Profiel  

Bericht nummer:#99  BerichtGeplaatst: do maart 26, 2020 11:57 pm 
lid

baedeker schreef:
Lancelot schreef:
baedeker schreef:

Nee, het RIVM twittert dagelijks "zijn er in Nederland x mensen overleden aan COVID-19". Dan bedoelen ze het aantal doden, terwijl ze die cijfers niet hebben en zo te zien ook niet proberen te achterhalen. De Volkskrant kopt dan "Aantal doden en ziekenhuisopnames lijkt zich te stabiliseren" en schrijft dan op

In totaal zijn er nu 434 mensen aan covid-19 gestorven in Nederland. Het RIVM meldde woensdag 80 doden en vertelde er toen bij dat een aantal van deze doden al op een eerdere datum waren gestorven. Ook voor de 78 doden die de RIVM vandaag meldt kan het zijn dat deze personen al eerder gestorven zijn en dit nu pas is geregistreerd. De dagelijkse melding van nieuwe doden blijft vooralsnog de meest betrouwbare maatstaf om de trend in Nederland te beoordelen.

Dat is volksverlakkerij.

Je bericht is volksverlakkerij. Het is onzin dat het aantal sterfgevallen de beste trend aangeeft om de situatie te beoordelen. Mensen die sterven aan corona hebben het hele proces van ziek worden, ziekenhuis opname en behandeling achter de rug. De tijd tussen besmet raken en ziek wordt opgenomen duurt ongeveer 12 a 14 dagen. Dan krijg je de behandeling en die kan geruime tijd duren. Sommigen liggen drie weken in het ziekenhuis voordat ze sterven. Als je een maatregel neemt en je wil zien of deze maatregel werkt kijk je daarom naar de ziekenhuis opname. Als de groei hierin afneemt, neemt logischerwijs ook de groei van het aantal sterfgevallen af. Je begrijpt er weinig van Baedeker. Misschien is het zinvoller als je weer eens nagaat hoeveel leden ON! heeft

Profiel  

Bericht nummer:#100  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 12:15 am 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
beschouwer schreef:

Het staat helemaal niet vast hoe lang een economische crisis gaat duren. Anders dan bij de financiele crisis van 2008 is er nu een heel eenduidig en duidelijke oorzaak. Er is eigenlijk geen reden om niet aan te nemen dat de economie, zeker als de epidemie dit jaar onder controle komt vrij snel zou kunnen herstellen. Alle economische. infrastructurele en maatschappelijke structuren zijn immers nog intact. En dan heb je wellicht voor niks tienduizenden oudjes over de kling gejaagd. Iedereen mag zelf bepalen of hij of zij zichzelf of familieleden wil opofferen voor de economie, maar dit als algemeen geldend beleid invoeren is ongewenst (laat ik mij mild uitdrukken) en opent deuren naar het bekende hellende vlak. Waarom uberhaupt nog kankerpatienten behandelen/ Kost een hoop geld.

Ik wilde ook niet zeggen dat de economie leidend moet zijn in de behandeling van patiënten, maar we moeten de ogen niet sluiten voor de gevolgen van de huidige maatregelen. Bedrijven vallen om en mensen raken daardoor hun baan kwijt. Hele sectoren liggen grotendeels stil. De toeristenindustrie, ook voor Nederland en zeker voor bepaalde delen van Nederland, zal dit jaar vrijwel niet meer op gang komen. Het zomerseizoen kan je grotendeels afschrijven, met alle gevolgen voor attracties en horeca. Theaters, evenementen, concerten, voor onbepaalde tijd afgelast en alle medewerkers van die business, waaronder veel zzp-ers, werkeloos thuis. Enz. enz. En dat is dan alleen de zakelijke kant.

Maatschappelijk: veel ouderen die zitten te verkommeren in tehuizen die gesloten zijn voor bezoekers, zodat ze hun geliefden en vertrouwden niet meer mogen zien. Niet alle oudjes kunnen dat trekken en zullen vroegtijdig overlijden. In feite ook corona-slachtoffers, ook als ze het virus niet hebben.
Mensen met een psychische aandoening, die, omdat tehuizen grootscheeps gesloten zijn, tegenwoordig zichzelf staande moeten houden in een eigen appartement in een woningbouwflat. Naar buiten mogen ze niet, ze zien alleen maar doemberichten op TV, hun ambulante zorg mag niet meer langskomen, wat dacht je dat het met die mensen doet? Hun problemen zullen verergeren, en in het uiterste geval zullen zelfmoorden toenemen. In feite ook corona-slachtoffers, ook als ze het virus niet hebben.
Gezinnen die verplicht 24 uur per dag op elkaars lip zitten opgehokt in hun huis. OK, voor een weekend, een weekje, gaat het nog redelijk, maar irritatie slaat onherroepelijk toe en huiselijk geweld zal toenemen, met alle gevolgen van dien. In feite ook corona-slachtoffers, ook als ze het virus niet hebben.

Kortom, de schade zal op allerlei fronten groot zijn.

Te stellen dat alles gewoon weer zoals normaal doorgaat als (ALS) op 1 juni de maatregelen weer wat versoepeld kunnen worden, vind ik nogal naïef. De gevolgen zullen aanzienlijk zijn.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 362 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]