Het is nu wo apr 01, 2020 10:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 10:27 am 
lid

Stripfiguur Dirkjan wekt woede van gelovigen: ‘Toon toch eens respect!’

VIDEOTwee stripverhalen in deze krant met stripfiguur Dirkjan, waarin God een hoofdrol speelde, doen flink wat stof opwaaien. Christelijke briefschrijvers klommen massaal in de pen om hun ongenoegen te uiten, wat weer ergernis wekte bij andere lezers. ,,Waarom moeten christenen op deze wijze op de korrel worden genomen?’’

Het lompe stripfiguur Dirkjan heeft veel fans met zijn schurende opmerkingen, maar haalt zich nu de woede van een groep lezers op de hals. In een van de twee ‘omstreden’ strips zit Dirkjan op de bank tv te kijken als er wordt aangebeld. Twee Jehova’s getuigen vragen hem of hij de ‘Here God’ kent. Dirkjan loopt vervolgens naar de bank waar een oude man in een wit gewaad zit met een biertje in zijn hand. ,,Het is voor jou.’’

Twee kampen
Het schoot diverse lezers in het verkeerde keelgat. ,,Waarom moeten christenen op deze wijze op de korrel worden genomen?’’, vraagt Ruurd Heida uit Veenendaal zich af. ,,AD stop alsjeblieft met de cartoons over God. Toon respect voor alle christenen in Nederland.”
Niet-gelovigen reageren daar weer fel op. Juist atheïsten zouden slecht worden behandeld. Briefschrijfster Tine Kooiman meent dat God ‘gewist’ moet worden. ,,Het zou een zegen zijn voor de mensheid.”

Tot verbazing van theoloog Alain Verheij. Hij kijkt zelf naar het geloof ‘met een knipoog’. ,,De strips moeten juist als grappig worden ervaren in plaats van kwetsend”, aldus Verheij. ,,Zo’n strip doet niemand kwaad en het geeft mij juist een fijn gevoel. Geloof speelt dus nog steeds een rol als erover wordt geschreven.”

Dirkjan-maker Mark Retera is zich van geen kwaad bewust. ,,Deze heibel is nergens voor nodig.’’
,,Met de strips wil ik de God van de christenen niet laten zien. Het is de God van Dirkjan en meer is het niet. Ik wil leuke grappen maken, daarom ben ik striptekenaar.” Hij krijgt vaker reacties op zijn strips. ,,Mensen weten vaak de gedachtegang erachter niet. Ze interpreteren het op een verkeerde manier en dat zorgt dan voor ophef. Ik neem de moeite niet meer om daar weer op te reageren, mensen lezen of zien toch wel wat ze zelf willen.”

Hij vindt dat mensen het niet zo zwaar moeten opnemen. ,,Ik wil niemand kwetsen, alleen een beetje porren en uitdagen. Kijk naar de Jehova’s getuigen die ik heb getekend, dat komt voort uit ervaringen aan mijn deur. Zij vinden dat ik moet geloven in iets, anders loopt het slecht af. Ik wil ze op deze manier terugpakken. Dat moet kunnen.”

Grenzen
Theoloog Verheij waarschuwt dat grappen wel te ver kunnen gaan. ,,Zodra mensen een zwakke positie hebben, moet er niet humoristisch over worden gedaan. Je trapt die mensen dan eerder na en dat wil je niet.’’

Retera beaamt dat. De striptekenaar heeft wel degelijk grenzen. ,,Sommige onderwerpen kunnen niet door de beugel en daar ben ik me van bewust. Ik wil situaties voor kwetsbare groepen niet verergeren. Over transgenders en seksuele geaardheid teken ik bijvoorbeeld niet meer. Dat wordt te gevoelig.’’

De gelovige briefschrijvers vroegen zich ook af of God niet een makkelijk doelwit is. ,,Wat was er gebeurd, denkt u, als Dirkjan met Allah had gespot?’’, zo vroeg een lezer uit Dordrecht zich af. Alain Verheij vindt dat een slecht argument. ,,Zij schuiven een zondebok naar voren, zodat ze zelf buiten schot blijven, dat is net zo erg’’, aldus de theoloog. Volgens Retera geldt voor hem bij de islam hetzelfde argument als bij het christendom. ,,Mijn strips moeten net zo goed niet over Mohammed gaan als dat het niet over de God van de christenen moet gaan
.”

https://www.ad.nl/binnenland/stripfiguu ... ~a6bf74bc/

Natuurlijk zijn er grenzen. Spotprenten en grappen maken over kanker, coronvirus, SARS etc is niet leuk want dat overkomt je, Maar dat gelovigen moeite hebben met een spotprent met een duidelijke knipoog, dat is satire en niet gericht om doelbewust mensen te kwetsen.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 10:51 am 
lid

Gelovigen zijn beslist geen zwakke groep. Daarbij is geloof geen groep. Het is geen mens.
Net als bij een virus.

Er mag van mij best een spotprent gemaakt worden over het coronavirus, maar dan niet om Chinezen te bespotten als zouden zij de schuld zijn aan het virus.

Zo heb ik ook geen enkel probleem met die strip, die volgens mij al wat ouder is, zelfs. Niet voor iedereen is god heilig en dat hoeft ook helemaal niet. Een spotprent zoals deze over geloof, is geen directe aanval op een gelovige.
Zo ken ik ook spotprenten waarop mensen die voor abortus zijn voor schut worden gezet. Dus die gelovigen moeten niet zo hypocrieten.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 11:56 am 
lid

Dus dat jarenlang opgehangen verhaaltje dat we in onze joods-christelijke cultuur zo'n dikke huid hebben waar het gevoeligheden en jezelf gekwetst voelen betreft en dat de moslims zich daar maar aan moesten aanpassen kan ook bij het grof vuil.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 12:02 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Dus dat jarenlang opgehangen verhaaltje dat we in onze joods-christelijke cultuur zo'n dikke huid hebben waar het gevoeligheden en jezelf gekwetst voelen betreft en dat de moslims zich daar maar aan moesten aanpassen kan ook bij het grof vuil.

Enzo de vleesgeworden stropop.
Wie heeft dat verhaaltje waar en wanneer opgehangen?

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 12:06 pm 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:

:hum: Niet? Ik lees op hysterieblogjes als geenstijl (jou best bekend) niet anders over het gebrek aan incasseringsvermogen en de humorloosheid van moslims als het over grappen over hun religie gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 12:09 pm 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
:hum: Niet? Ik lees op hysterieblogjes als geenstijl (jou best bekend) niet anders over het gebrek aan incasseringsvermogen en de humorloosheid van moslims als het over grappen over hun religie gaat.

Dat moet je mij niet vragen. Jij stelt dat er iets beweerd is.
Dan graag wie, wat, waar, wanneer ... anders kan het de prullenbak in.
:)

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 12:22 pm 
lid

https://www.google.com/search?q=moslims ... e&ie=UTF-8

https://www.google.com/search?rlz=1C1GC ... CAs&uact=5

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 12:35 pm 
lid

Enzo501 schreef:

Ik vind "joods-christelijk" niet terug.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 1:54 pm 
lid

Volgens Yuri Gagarin, die als eerste mens in de hemel rondvloog, had hij geen god aangetroffen, terwijl hij er goed naar uitgekeken had.
Nu is dat natuurlijk ook allemaal onzin.
Zoals wellicht bekend kan zijn hadden de Israëlieten tot het jaar 500 voor Christus twee goden. Of eigenlijk een mannelijke god en een vrouwelijke godin. Baël en Sheera, zoals wel meer van de volkeren die in die omgeving leefden. Deze twee goden waren volkomen gelijkwaardig aan elkaar. De toenmalige Genesis had voornamelijk de vruchtbaarheid als hoofdthema.
Rond het jaar 500 v. Chr. hadden de Israëlieten een hoge priester, die later uitgroeide tot profeet, die Eli heette.
Om de één of andere reden heeft deze Eli de Genesis grondig herschreven tot de nu bekende versie waarbij er maar één mannelijke god is overgebleven.
Hij heeft daar zijn hele leven aan gewijd.
Intussen waren zijn twee zonen tot de meest gevreesde criminelen van het land uitgegroeid die door de hele bevolking werden gehaat en gevreesd. Dit kwam natuurlijk omdat Pa geen tijd en oog had voor de opvoeding en begeleiding van de twee zonen en omdat hij als hoogste priester in die tijd almachtig was en de zonen zich daarmee onaantastbaar waanden.
Enfin, toen hij zo'n beetje klaar was met zijn werk mochten de Israëlieten niet langer Baël en Sheera meer aanbidden. maar moesten hun nieuw voorgestelde god Jaweh voortaan als hun enige god beschouwen en aanbidden.
In een gevecht tussen de Israëlieten en een buurvolk, misschien waren het wel de Filistijnen, kwamen de twee zonen jammerlijk om. Wie ze ombrachten is onbekend.
Toen een bode naar de tempel van vader en hogepriester Eli was gesneld en hem mededeelde dat zijn zonen waren omgekomen viel hij terstond dood neer.
Maar zo zie je wel hoe goden zomaar ineens vervangen kunnen worden en is de mythe van het heilige monotheïsme toch enigszins aan inflatie onderhevig.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 2:39 pm 
lid

baedeker schreef:
Joods-christelijk ,wat moet ik mij daarbij voorstellen? Immers, de Christenen hebben toch jarenlang de Joden verketterd? En nu worden er luchtige grapjes gemaakt over de Christelijke religie en ineens is de boot aan.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 3:17 pm 
lid

Biertje schreef:
baedeker schreef:
Joods-christelijk ,wat moet ik mij daarbij voorstellen? Immers, de Christenen hebben toch jarenlang de Joden verketterd? En nu worden er luchtige grapjes gemaakt over de Christelijke religie en ineens is de boot aan.

Hier wat duiding:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]