Einstein schreef:
Cijfers die de regering hanteert (en de Financial Times) zijn ook in GB te rooskleurig. Werkloosheidscijfers zijn manipuleerbaar, want je kunt groepen meerekenen of niet. Bijvoorbeeld licht arbeidsgehandicapten, met een volledige uitkering. Die mensen mogen gewoon werken, een beperkt percentage doet dat ook. Maar wanneer je de hele groep niet toerekent aan de arbeidsreserve.. wat veel landen doen.. dan verschijnen ze ook niet in het werkloosheidspercentage. Tussen de 1,5 miljoen van de regering en de 3,5 miljoen als je bepaalde groepen meerekent in de actieve arbeidsreserve.. Of het zo erg is als bij Business Insider weet ik natuurlijk niet.. die spreken van 21,3 miljoen voor GB. Een ding is zeker, de Britse regeringspartijen hebben met hun Brexit-plannen geen behoefte aan slecht nieuws. En wellicht, dat dat onder Boris Johnson straks nog veel gekker gaat worden. Het is een van de problemen van mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis in de politiek: elke vorm van slecht nieuws mbt iets, waar je politiek voor verantwoordelijk bent moet worden weggehouden .
De definitie welke nu in de EU wordt gehanteerd, is de internationale definitie, en deze sluit inderdaad een aantal groepen uit. Dat is in GB zo en in Nederland.
In Nederland is dat pas sinds 2015. Daarvoor hanteerde Nederland een eerlijker definitie waarin veel meer mensen die werkloos waren werden meegeteld.
GB hanteerde bij mijn weten die internationale definitie al veel langer.
Het is verschil is dus, dat als Nederland werkloosheidscijfers van 2015 en later vergelijkt met werkloosheidscijfers van voor 2015, er vergeleken wordt met cijfers volgens verschillende definities en doordat sinds 2015 diverse groepen niet meer worden meegeteld, is dat cijfer dus per definitie lager dan van voor 2015.
In GB werd bij mijn weten al veel langer met de internationale definitie gewerkt, dus klopt de vergelijking van de laatste jaren met jaren daarvoor wel, ook al vind je de internationale definitie zelf niet kloppen, omdat het groepen werklozen niet meetelt.
Dus ja, ook die cijfers van de FT zijn te rooskleurig, maar daar is in de cijfers niet gefoezeld met een wijziging van definitie en zijn alle cijfers op rij volgens dezelfde definitie, dus geeft een toe- of afname in het staatje een eerlijker beeld.