baedeker schreef:
Vanuit NL perspectief? Ik zou niet weten wat voor belang Nederland heeft bij nóg een EU-lid met
een excessief begrotingstekort . Doet ook gestand aan het referendum? Het referendum is gehouden voor het hele VK conform de geldende afspraken, en gaf een duidelijke uitslag. Maar Einstein staat er op fabeltjes te verkondigen die de democratie verkrachten.
Democratie verkrachten ? pardon ? De remain-stemmen negeren van de Schotten en de Noord-Ieren en inwoners van Gibraltar is
niet de democratie verkrachten ? we hebben het niet over "vestigingskolonien" van Engeland, we leven in de 21e eeuw. Er spelen allerlei territoriale kwesties.. waarom zouden de bevolkingen van deze gebieden geen recht hebben op een autonome beslissing daarover.. Dat is dus het aardige aan het plan van Kwaaisteniet: het referendum wordt voor iedereen gestand gedaan, niet alleen voor de Engelsen en Welsh..
Citaat:
Lijkt me ook een weinig snugger plan: 61% van de Schotse export gaat naar het VK, en 17% naar de EU. Ik weet zeker dat de Schotten, als ze er zelf even over nadenken, er van afzien. Bovendien stemde Schotland in 2014 nog tegen de onafhankelijkeid. Dat zijn "once in a generation" beslissingen.
Dream on. De Schotten zullen een tweede onafhankelijkheids-referendum op touw zetten (en winnen) wanneer we een Brexit krijgen. Bij een deal-brexit zal het erom spannen, bij een no-deal ligt de uitkomst vast en zal Schotland GB gaan verlaten. Zie de diverse poll-websites, deze thema's zijn uitgebreid onderzocht..
(Herald of Scotland 16-jan)
Citaat:
Laat de EU zelf eens een keer een referendum over zichzelf houden. Dan komt het argument misschien een tikkeltje geloofwaardig over.
Haha je snijdt jezelf als euro-criticus stevig in de vingers, als je het
nu doet ! Zoek maar eens een land, wat bereid is Artikel 50 aan te vragen, na jullie totaal
mislukte Brexit-proces.. Brexit zelf zou moeten worden herzien, wanneer er een nieuw referendum zou komen in GB. In Oostenrijk, Italie, Polen, Hongarije en Roemenie zitten anti-EU regeringen, maar wat zou de bevolking gaan doen ? tot nu toe is de kritische houding vooral rituele dansen (intimidatie van Timmermans in Hongarije) en een framing-wedstrijd met Brussel. Uittreding van die landen.. is economische ramp voor die landen.. en niet aan de orde.
Zie voor allerlei cijfers
(Euro-barometer, zie
dit lijstje voor de thema's)