Rightnow schreef:
Dan zal blijken, bij zorgvuldig onderzoek, meer gebaseerd op het handelen dan op het praten, dat de auto van de buurman minder nodig is dan die van ons...
Het Greenpeace-gestuurd nepnieuws is "here to stay". Belangrijk dus dat enkelingen blijven opletten hoe het allemaal werkt, en er tussen uit halen wat de werkelijke feiten zijn. De zijn voor vlees dat we er niet aan toe komen om goed te eten; vlees, zo is me opgevallen, is sneller te bereiden dan groenten. We komen laat van ons werk, verlaat door files en lange afstanden die we nu naar ons werk moeten wat veel verder weg ligt van huis dan vroeger: een gevolg van een combinatie van emancipatie en arbeidsmarktliberalisering. Liberalen stellen die twee heilige huisjes natuurlijk niet ter discussie, en onderzoek zal niet worden gedaan dus kijk maar om je heen: er is geen tijd meer over. Gemaksvoedsel heeft het goed toebereid voedsel van moeder / grootmoeder overgenomen. Het wordt te laat en in te grote hoeveelheden snel naar binnengewerkt en vlees past in dat patroon ook wel.
Maar let op hoe vlees wordt bereid: dat is vaak met aanbranden en zwart worden, en het vet, de olie wordt bij het braden verhit waarbij de arme bereider zich blootstelt aan de vreselijkste dampen die veel gevaarlijker zijn dan alle slechts wat hij als automobilist ook al binnen kreeg. Want de arme lui die in hun flatje vlakbij de drukke weg wonen krijgen, ze zitten tijdens verkeersuren te lang thuis binnen, maar de automobilist die uren lang op de weg moet zitten en daar de hoogste concentraties opsnuift, gaat daarmee door als hij het vlees braadt.
De diazinon, terbufos en parathion van vroeger die nu de pers halen, het is allemaal mostert na de maaltijd, want al heel lang verdwenen uit de landbouw. Maar het haastige leven blijft zijn slachtoffers vragen. Vergeet daarom niet om in de horeca tot rust te komen met een rare of medium rare gebakken biefstuk en een goed glas wijn! Thuis af en toe een groentepizza met een hand noten, kost ook geen voorbereidingstijd.
In Pauw, vlees is een afbakbroodje geworden, wat er in de supermarkt ligt zit geen smaak aan volgens culinair journalist Joel Broekaert.
Rosanne Hertzberger en Joël Broekaert over bewustwording van ons voedsel
https://pauw.bnnvara.nl/media/427955 Ik ben opgegroeid in een omgeving van landbouw en veeteelt, daarna een periode van kennis maken van wonen in de stad, maar nu gelukkig weer terug. Dat opgroeien hield in dat je als kind stond te kijken naar je moeder die een kip de nek omdraaide en een vader die tijdens het slachten een soort biologieles gaf wat er allemaal in zo'n kip zat en waar het voor diende. En zo ging het bij veel mensen hier, want bij een koe of een varken verliep het proces niet anders. Bij jagers zie je dit ritueel ook nog. Het op waarde schatten wat er op je bord komt te liggen, altijd met mate, want veel is niet lekker. We moeten allemaal weer eens leren proeven zegt Broekaert dan ook terecht in de uitzending.
We staan er niet meer bij stil hoe het voedsel op ons bord komt in een groot deel van de wereld, maar leveren wel veel commentaar.Gisteren zag ik twee reportages over de landbouw in Duitsland, het overleven van DDR boeren en wat de droogte dit jaar veroozaakte.
Rübe, Roggen, reiche Ernte
https://www.mdr.de/tv/programm/sendung8 ... 720aa.html De meeste consumenten worden pas wakker als er schappen leeg raken in de winkels, of dat de prijzen hoger worden. Ik denk soms laat het maar gebeuren, dan komt misschien het gevoel voor de waarde van voedsel terug. En de waardering voor deze beroepsgroep die goed zijn in het overleven. De nuance ontbreekt zeggen de twee heren (een tovenaar en profeet) in gesprek met minister Schouten in onderstaand artikel:
‘Voor duurzamere landbouw moeten we nú over onze dogma’s heen stappen’
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... gmas-heen/ Maar, zeggen beiden, met één gesprek van anderhalf uur los je de tegenstelling niet op. ‘Ik proef toch wel wat toenadering’, zegt minister Schouten opgewekt. Ze biecht op blij te zijn het niet als enige lastig te hebben in het gepolariseerde landbouwlandschap. ‘Het meest geruststellend vind ik dat jullie er op mijn stoel toch ook niet direct uitkomen.’
Landbouwminister Schouten zet deur op kier voor genetische modificatie
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc9fbf22/ In haar pogingen de landbouw te verduurzamen, wil minister Carola Schouten gebruikmaken van een ‘lichte vorm’ van genetische modificatie. Met bedrijven, boeren en Universiteit Wageningen onderzoekt ze momenteel wat de mogelijkheden zijn om te experimenteren met de zogeheten CRISPR-Cas-methode.