kwaaisteniet schreef:
Er zijn zoveel problemen rond het Brexit proces dat ik dacht dat er wellicht een eenvoudiger oplossing mogelijk is.
Engeland blijft in dat geval lid van de EU, maar krijgt een bijzondere uitzondering voor het toelaten van EU arbeidsmigranten.
Zij kunnen dan zelf bepalen wie ze wel en niet toelaten. Volgens mij is de angel dat uit het Angelsaksische probleem.
Als er dan nog problemen zijn met eventuele uitkeringen dan zijn die ook eenvoudig te adresseren door te bepalen dat men tenminste een bepaald aantal jaren in Engeland moeten hebben gewoond en/of hebben gewerkt en/of hebben meebetaald aan het Engelse sociale voorzieningen systeem (bijvoorbeeld als expat) voordat men recht krijgt op een uitkering.
Lastig sowieso, omdat Brussel zoiets niet accepteert, als het gaat om restricties voor EU-burgers. Men ziet het als selectief winkelen.. ik meen dat dit voorstel tijdens de Brexit-campagne ter sprake is geweest.
In GB werkt het ook niet.. omdat "immigratie" niet het enige Brexit-thema is. Het is belangrijk, maar de steun voor Brexit bestaat niet alleen uit UKIP-aanhangers. Het zou niet voldoende zijn voor EU-critici zoals Raya, die over souvereiniteit blijven praten, of voor kiezers die Brussel duur, ondemocratisch en bureaucratisch vinden.. of voor Britten die niet gebonden willen zijn aan de Brusselse economische regels en verdragen. Tot voor twee jaar geleden waren vooral
die thema's belangrijk voor Britten, die de unie wilden verlaten. De immigratie is erbij gesleept door Farage, Johnson (en Poetin's trollen), om bredere steun te krijgen voor een leave-stem bij het referendum. Daarvoor speelde dat minder. Integendeel. De Tories in Engeland hebben bindingen met werkgevers en die hebben wél belang bij goedkope oost-Europese arbeidsimmigratie.. Jouw arrangement zou May de kop kosten, omdat haar eigen partij het niet zou steunen.