Het is nu ma nov 19, 2018 11:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2618 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 ... 131  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#2141  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 7:45 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Eén ding is zeker Trump heeft uitstekende zaken gedaan op de NAVO-top en dat geldt tevens voor de Europese leiders van de NAVO-partners. Beter kun je het niet hebben.
De enige waar het minder goed mee leek te gaan was Eurocommissaris Juncker. Die had last van een hernia, of ischias. Dat is lastig.

Trump toont aan dat er een tijdperk voorbij is.

Of de Europese Navo-landen wel of niet 2 procent van hun begroting aan Defensie gaan besteden, is niet waar al het tumult in Brussel om ging. De ‘Ik-ben-verschrikkelijk-boos-show’ van Trump was een volgende stap in zijn consequente streven Amerika los te koppelen van alle vormen van internationale samenwerking. Bondgenootschappen zijn achterhaald, internationaal recht bestaat niet, handel is oorlog. Deals zijn oké, mits in overeenstemming met de America First-doctrine.

De agressieve stijl van Trump maskeert dat achter deze koers vooral zwakte schuilgaat. Hij mag in de ogen van zijn aanhangers een sterke leider zijn, en het is duidelijk dat hij geniet van een goede confrontatie, maar dat de Amerikanen hem als hun leider kozen, tekent de relatieve neergang van de VS en de wanhoop van de kiezers.

Het land dat een tijdlang ’s werelds enige grootmacht was, wordt economisch op de hielen gezeten door Azië en is in het Midden-Oosten en daarbuiten gestuit op zijn politieke en militaire grenzen. Intussen brokkelt de eigen infrastructuur af, soms letterlijk: viaducten storten in, halve steden verdwijnen bij noodweer onder water.

Dit was al vóór Trump gaande en gaat ook niet voorbij als hij van het toneel verdwijnt. Na de buitenlandse avonturen van George W. Bush koos Obama al voor internationale bescheidenheid, deels ten koste van de Europese vrienden. Trump doet alles anders, maar de achtergrond is dezelfde: de Pax Americana zoals die na de Tweede Wereldoorlog heerste, is voorbij.

Weinig zin om te schreeuwen
Europakenner Luuk van Middelaar ziet zelfs twee tijdperken ten einde lopen. Dat van de eeuw van Amerika, die begon met Woodrow Wilson’s inzet in de Eerste Wereldoorlog en nu eindigt met Trump. En dat van vijf eeuwen Europees-westerse hegemonie, van Columbus tot Xi Jinping.

https://www.trouw.nl/opinie/de-agressie ... ~a283eb1c/

Profiel  

Bericht nummer:#2142  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 8:07 am 
lid

Marcel schreef:
Enzo501 schreef:
kwaaisteniet schreef:
De Europese auto`s zijn schreeuwend duur in de VS.
Onbegrijpelijk dat ze die in Amerika nog willen kopen.
Met name de Japanners en de Zuid Koreanen concurreren goed en die zie je bijna net zoveel als Amerikaanse trucks, eeh ….. ik bedoel auto`s.

Duitse wagens hebben status en een kwaliteitsimago in de VS (overal eigenlijk). Dat mensen daar dus beduidend meer voor betalen dan de gemiddelde Japanse en Amerikaanse auto's bewijst dat het gejammer van Trump en zijn aanhang onterecht is.

Het is de schuld van de feta, heb ik begrepen.

Het verhaal zou wat logischer zijn als feta een zieltogend automerk was zodat je kon beargumenteren dat Duitse auto's de Griekse autoindustrie dwars zit. Nu moet je geloven dat mensen liever geen feta kopen omdat je net zo makkelijk een Audi aanschaft. En hoe zit het met landen als Frankrijk en Nederland die veel meer kaas exporteren dan Griekenland? Of moeten we wachten tot Trump daar iets over roept voordat daar de kritiek op losbarst.
Of als de export van Duitsland ten tijde van de mark en drachme op een veel lager pitje stond.
Of als Duitse auto's veel goedkoper zijn dan Amerikaanse op die markt. Ik heb het nergens gehad over de reele kwaliteit of kwaliteits/prijs verhouding van Duitse auto's maar over het imago en de status ervan. Het is simpele marketing les 1 om te begrijpen waarom rijkere Amerikanen liever een Mercedes rijden dan een Buick.
En waarom heeft Groot-Brittannie de pond niet gewoon gedevalueerd (of gemanipileerd, maar net hoe mensen het willen noemen) toen de autoindustrie daar verzwakte en de hele handel verpatst werd (aan Duitsland bijvoorbeeld)?
Het voorbeeld van de feta komt voort uit het feit dat Griekenland amper een maakindustrie heeft en dat ze inderdaad afhankelijk zijn van toerisme en export van olijven en feta. En de financiele crisis heeft de problemen van Griekenland (ook nog een enorme huizenbubble) weer een blootgelegd. Zoals in de jaren 70 toen de oliecrisis het land in de problemen bracht na een periode van economische groei (ook met buitenlandse steun trouwens) en men dacht met het sterk verhogen van de uitgaven de problemen op te lossen. Maar er is ook hoop, de links-populisten zijn weggestemd, de economie groeit weer voorzichtig en de steun is ook sterk teruggebracht.
Voordat mensen moralistische verhalen over de schandalige praktijken van Duitsland gaan geloven is het ook raadzaam even The Art of the Deal of de vele verhalen op internet over de manier van zakendoen van Trump te lezen om wat meer te begrijpen waarom Trump juist Duitsland aanvalt. En dat velen denken zijn verhaaltjes te moeten geloven en met allerlei theorieen is ook een stukje marketing.

Profiel  

Bericht nummer:#2143  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 10:47 am 
lid

Jullie maken het jezelf veel te moeilijk. Mercedessen en Feta zijn maar twee illustraties van een monetair mechanisme waarmee Duitsland over de volle breedte van de economie Griekenland en andere landen verneukt. Uitleg gegeven. Verhelderende bron bijgevoegd. Uitgeluld.

Wel hilarisch maar toch vooral sneu dat Enzo zich geroepen voelt om hier te beweren dat de problemen alleen maar in "The Art of the Deal" bestaan. Die hele EU is niet meer dan een grote kleuterklas:
Pedant Europa brengt vrede in gevaar

Overigens opent Trump met die Russische gaspijpleiding wel weer een interessant vraagstuk. Het is goed om even in te laten zinken dat de voorganger van Merkel als bondskanselier in de laatste dagen van zijn termijn tekende voor Nord Stream, en binnen weken in dienst trad van Poetin om het project van die kant ter hand te nemen. Shröder werkt tegenwoordig nog steeds voor Gazprom en Rosneft. En dat terwijl Datsjasmurf het voltallige smurfendorp overtuigde dat de Russen op het punt stonden de Noord-Duitse Laagvlakte te veroveren. En het smurfendorp vervolgens defensie kapot bezuinigde.
:drunk:

Doe mij maar een paar dagen Trump normaliteit.

Profiel  

Bericht nummer:#2144  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 10:50 am 
lid

We maken het JOU te moeilijk. Een heleboel vragen onbeantwoord gelaten die gaten schieten in het Mercedes-Feta sprookje. :yes:

Oops, snel op een ander onderwerp overgaan, de beproefde methode. :ok:

Profiel  

Bericht nummer:#2145  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 11:09 am 
lid

Enzo501 schreef:
We maken het JOU te moeilijk. Een heleboel vragen onbeantwoord gelaten die gaten schieten in het Mercedes-Feta sprookje. :yes:

Dat feta een zieltogend automerk is totaal niet relevant om het monetair mechanisme te begrijpen dat ik net heb uitgelegd.

En je begint zelf over waarom Trump juist Duitsland aanvalt. Kom ik met wél relevante informatie en dan zou ik van onderwerp veranderen?
:leugens:

Profiel  

Bericht nummer:#2146  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 11:28 am 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:

Dat feta een zieltogend automerk is totaal niet relevant om het monetair mechanisme te begrijpen dat ik net heb uitgelegd.

En je begint zelf over waarom Trump juist Duitsland aanvalt. Kom ik met wél relevante informatie en dan zou ik van onderwerp veranderen?

Dus als Trump volgende week roept dat de export van dreuge worst uit Groningen de houtindustrie in Montana bedreigt is dat een relevante connectie in het monetaire stelsel. Maar natuurlijk.

Profiel  

Bericht nummer:#2147  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 12:00 pm 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Enzo501 schreef:

Dus als Trump volgende week roept dat de export van dreuge worst uit Groningen de houtindustrie in Montana bedreigt is dat een relevante connectie in het monetaire stelsel. Maar natuurlijk.

Mercedessen en Feta zijn maar twee illustraties van een monetair mechanisme waarmee Duitsland over de volle breedte van de economie Griekenland en andere landen verneukt. Het gaat dus niet specifiek om Mercedessen, Feta of dreuge worst, maar om het mechanisme. Als je nou zo weinig kaas hebt gegeten van de eenvoudige economische begrippen waar het om gaat is het misschien raadzaam om een toontje lager te zingen?

Zou Merkel al een contract van Poetin op zak hebben?
Misschien wel iets voor Datsjasmurf!

Profiel  

Bericht nummer:#2148  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 12:33 pm 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
baedeker schreef:

Mercedessen en Feta zijn maar twee illustraties van een monetair mechanisme waarmee Duitsland over de volle breedte van de economie Griekenland en andere landen verneukt. Het gaat dus niet specifiek om Mercedessen, Feta of dreuge worst, maar om het mechanisme. Als je nou zo weinig kaas hebt gegeten van de eenvoudige economische begrippen waar het om gaat is het misschien raadzaam om een toontje lager te zingen?

Zou Merkel al een contract van Poetin op zak hebben?
Misschien wel iets voor Datsjasmurf!

Welke landen maken gebruik van dit mechanisme binnen het eurogebied en welke landen zijn er het slachtoffer van? Het wordt erg smal tussen Duitsland en Griekenland geplaatst, maar dat kan nooit kloppen. Als Duitsland gebruik maakt van een voor haar zwakke munt is dat een lelgitiem middel, zoals jij zelf ook aangeeft dat Griekenland dit zou kunnen doen met de drachme. Er is hier wel degelijk een verhaal vertelt waarbij de zaak versimpeld wordt zodat Trump het ook nog begrijpt en waarbij alle andere economische, sociale, industriele en financiele factoren (waar ik er een paar van genoemd heb) die invloed hebben op de handel en economische kracht buiten beschouwing worden gelaten.

Profiel  

Bericht nummer:#2149  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 12:44 pm 
lid

baedeker schreef:
Marcel schreef:
baedeker schreef:
Duitsland bulkt van het geld, o.a. door export van met de goedkope euro gesubsidieerde Mercedessen, maar drukt z'n snor qua defensie afspraken.
Met goedkope euro gesubsidieerde Mercedessen?
Welke goedkope euro en door wie gesubsidieerd?

Marcel zal zich misschien de tijd herinneren toen de Duitse mark "hard" was en de Griekse drachme "zacht". De wisselkoersen reflecteerden de economisch kracht van het land, en daardoor waren de Mercedessen op de exportmarkt duur en was de Feta kaas goedkoop. Wat gebeurt er als je de mark en de drachme samen in een mandje doet met de naam euro? Dan heb je een soort tussenmunt die te "zacht" is voor Duitsland en te "hard" voor Griekenland. Mercedessen kun je dan goedkoop exporteren, maar voor de Feta wordt het moeilijker. Daar kun je leuk mee spelen, en dat doet Duitsland ook.
Dus, lang verhaal kort, de export van Mercedessen wordt gesubsidieerd met Feta.
:hum:

Heeft niks te maken met de jongensverhalen over het geweldige vakmanschap van Duitse auto's.
(waar ook wel eens wat andere verhalen de ronde over doen)
De Feta wordt ook met geweldig vakmanschap gemaakt, maar bij zo een monetaire opzet zoals deze blijf die moeilijk te exporteren.

En hoe verklaar jij dan de populariteit van Duitse auto's in de VS wanneer de koers van de euro ten opzichte van de dollar sinds de invoering van de euro met bijna 30% is gestegen?
Duitse auto's zijn de afgelopen 16 jaar dus bijna 30% duurder geworden louter door de dure euro.
Je verhaaltje over een goedkope euro is dus je reinste flauwekul.

Profiel  

Bericht nummer:#2150  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 12:58 pm 
lid

Bij Enzo begint het te dagen.
Maar Marcel niet begrijpen. Wel weer dat bij de ander neerleggen. Een onhebbelijke eigenschap.

Profiel  

Bericht nummer:#2151  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 1:24 pm 
lid

baedeker schreef:
Maar Marcel niet begrijpen. Wel weer dat bij de ander neerleggen. Een onhebbelijke eigenschap.

Je zou ook de vraag die ik stelde kunnen beantwoorden.

Profiel  

Bericht nummer:#2152  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 5:41 pm 
lid

Marcel schreef:
baedeker schreef:

Ik zag dat je je conclusie al had getrokken. Maar nogmaals dan, het gaat niet specifiek om Mercedessen, Feta of dreuge worst, maar om het monetair mechanisme.

Profiel  

Bericht nummer:#2153  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 6:04 pm 
lid

baedeker schreef:
Marcel schreef:
baedeker schreef:

Ik zag dat je je conclusie al had getrokken. Maar nogmaals dan, het gaat niet specifiek om Mercedessen, Feta of dreuge worst, maar om het monetair mechanisme.

Waarbij het devalueren om een voordeel te behalen danwel schandalig en illegaal is of een legitieme manier om je export te versterken. Al naar gelang het je zo uitkomt of wat Trump net die dag geroepen heeft. Want waarom Duitsland hier de boosdoener is en Frankrijk en Nederland niet is nog steeds niet helemaal duidelijk. Om over koning wanbeleid Griekenland zelf maar te zwijgen.

Profiel  

Bericht nummer:#2154  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 6:05 pm 
lid

@Baedeker, je hebt een gebied dat een economische eenheid betreft, bijvoorbeeld China, de EU of de USA. Deze gebieden hebben 1 munt, de Yuan, Euro en Dollar. Elk gebied heeft rijke gedeeltes en armere gedeeltes. In Europa bijvoorbeeld Duitsland en Griekenland. Waarom is voor de EU het monetaire mechanisme anders dan voor China of de US?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#2155  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 8:57 pm 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Marcel schreef:
Waarbij het devalueren om een voordeel te behalen danwel schandalig en illegaal is of een legitieme manier om je export te versterken. Al naar gelang het je zo uitkomt of wat Trump net die dag geroepen heeft. Want waarom Duitsland hier de boosdoener is en Frankrijk en Nederland niet is nog steeds niet helemaal duidelijk. Om over koning wanbeleid Griekenland zelf maar te zwijgen.

Ik zie dat je weer overuren maakt op drama en hokjesdenken.
Devalueren heeft voor- en nadelen voor een economie.
Duitsland is de grote overtreder. Frankrijk beklaagt zich ook over het Duits handelsoverschot. En Nederland is de poedel die in lijn valt als Merkel het licht ziet. Logisch dat Duitsland eerste doelwit is.

Profiel  

Bericht nummer:#2156  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 9:11 pm 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
baedeker schreef:

Duitsland is de grote overtreder. Frankrijk beklaagt zich ook over het Duits handelsoverschot. En Nederland is de poedel die in lijn valt als Merkel het licht ziet. Logisch dat Duitsland eerste doelwit is.

Als het voor Duitsland voordelen heeft en men een Deutschland Erst beleid voert dan is er gewoon niks aan de hand. Frankrijk zit in dezelfde situatie en profiteert minder dus begint te jammeren. Devalueren en daarvan profiteren is geen misdrijf en er is dus geen sprake van een overtreding of iets illegaals. Daarover klagen is voor dramaqueens. Grow up.

Profiel  

Bericht nummer:#2157  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 10:07 pm 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
Als het voor Duitsland voordelen heeft en men een Deutschland Erst beleid voert dan is er gewoon niks aan de hand. Frankrijk zit in dezelfde situatie en profiteert minder dus begint te jammeren. Devalueren en daarvan profiteren is geen misdrijf en er is dus geen sprake van een overtreding of iets illegaals. Daarover klagen is voor dramaqueens. Grow up.

Grow zelf up. Duitse fratsen leveren schade op aan de internationale handel. Duitsland is al lange tijd in overtreding van EU regels over het handelsoverschot, en de fratsen kunnen zomaar leiden tot een handelsoorlog met onze Amerikaanse vrienden. Daarom is goed om te weten wat er gebeurt. Het poedeltje van Merkel spelen doe je maar in de zandbak en in eigen tijd.

Profiel  

Bericht nummer:#2158  BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 10:19 pm 
lid

Lancelot schreef:
@Baedeker, je hebt een gebied dat een economische eenheid betreft, bijvoorbeeld China, de EU of de USA. Deze gebieden hebben 1 munt, de Yuan, Euro en Dollar. Elk gebied heeft rijke gedeeltes en armere gedeeltes. In Europa bijvoorbeeld Duitsland en Griekenland. Waarom is voor de EU het monetaire mechanisme anders dan voor China of de US?

Alle drie de gebieden hebben een valuta, maar de economische eenheid is: China, USA en dan Duitsland, Frankrijk, Italië, enz.

Het gevolg van de monetaire binding is bijvoorbeeld dat Duitsland belang heeft bij slechte economische prestaties (bijvoorbeeld door excessieve austerity in crisistijd) van Zuid-Europa. De euro wordt zwakker en daarmee worden de Mercedessen goedkoper in de export. De opbrengsten vallen in Duitsland en worden daar opgepot.

Profiel  

Bericht nummer:#2159  BerichtGeplaatst: za jul 14, 2018 1:04 am 
lid

baedeker schreef:
Lancelot schreef:

Alle drie de gebieden hebben een valuta, maar de economische eenheid is: China, USA en dan Duitsland, Frankrijk, Italië, enz.

Het gevolg van de monetaire binding is bijvoorbeeld dat Duitsland belang heeft bij slechte economische prestaties (bijvoorbeeld door excessieve austerity in crisistijd) van Zuid-Europa. De euro wordt zwakker en daarmee worden de Mercedessen goedkoper in de export. De opbrengsten vallen in Duitsland en worden daar opgepot.

Dus Duitsland heeft belang bij het oppotten van een zwakke munt?
Klinkt mij onlogisch

Profiel  

Bericht nummer:#2160  BerichtGeplaatst: za jul 14, 2018 4:34 am 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
baedeker schreef:

Grow zelf up. Duitse fratsen leveren schade op aan de internationale handel. Duitsland is al lange tijd in overtreding van EU regels over het handelsoverschot, en de fratsen kunnen zomaar leiden tot een handelsoorlog met onze Amerikaanse vrienden. Daarom is goed om te weten wat er gebeurt. Het poedeltje van Merkel spelen doe je maar in de zandbak en in eigen tijd.

Schijt hebben aan EU regels, Een land dat vooral aan zichzelf denkt. Vreemd dat jij (en Trump...) je daar ineens zo druk om maakt, als je dat waar het Hongarije en Italie betreft juist toejuicht.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2618 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111 ... 131  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]