kwaaisteniet schreef:
Zo komen we vanzelf van het gas af, als we tenminste op inductie gaan koken en andere warmtebronnen, zoals zonnewarmte, geothermische warmte of warmtepomp, gaan toepassen. Dan is het wel zaak dat we geen airco's installeren, maar de koeling van het grondwater gebruiken om woningen en gebouwen te koelen.
Dat er geen extreme afsmelting van het Groenlandse ijs plaats vindt is een sprookje dat niet bestaat. Het ijs op de Noordpool wordt ook steeds minder, zowel in oppervlakte als in dikte.
Dat één en ander gevolgen heeft voor het zeewaterniveau is ook wel zeker. Dat is ongunstig voor laaggelegen gebieden waar miljarden mensen wonen.
Wat betreft het Groenlandse ijs, ik heb alleen de verwijzing naar de gegevens gegeven. Misschien zijn sommige bevindingen onverwacht omdat we nog lang niet alles weten of begrijpen. Op een of andere manier moet water van een hogere temperatuur uitzetten, dat is een natuurkundig gegeven!
De airco staat hier te draaien, inderdaad een gevolg van een constructie die in de Vinex tijd normaal was: te veel instraling van zon in de middag wat onnodig was geweest als het huis 90 graden was gedraaid. Dan hadden ook zonnepanelen hier een zinvoller opbrengst kunnen geven.
Hopelijk gaat de regering fors bezuinigen op "broeikassubsidies" maar richten ze hun pijlen op datgene wat de meest effectieve resultaten geeft: een bouwbesluit voor nieuwe woningen en voorafgaand daaraan gedegen overwogen keuzes op basis van lage kosten en zeer laag energieverbruik. Ik vraag me wel eens af wat te doen met oudere woningen maar die vraag is iets minder urgent als je ziet wat er nu allemaal nog gebouwd wordt - dat kan toch anders!