Rightnow schreef:
Raya schreef:
Dus omdat er ook bij andere manieren van energieopwekking doden vallen, is het goed?
Het leven is een risico: je kunt ieder moment dood gaan.
Nogmaals, een kolenmijn die instort waarbij 10 kompels omkomen is verschrikkelijk, maar dan is het wel over.
Een kerncentrale welke de lucht ingaat met gevolgen voor generaties v.w.b. mutaties in de genen, is dan toch een stuk erger wat dat betreft.
En het is niet alleen Tsjernobil of Fukushima, er zijn tientallen kerncentrales waar radioactiviteit is weggelekt, al dan niet in koelwater, met extreem veel kankergevallen in de omgeving, miskramen en kinderen met leukemie.
Zonder energie-opwekking ga je nog sneller dood. Alles wat vergiftig is, belast het lichaam. Het meest giftige proces is tegenwoordig veroudering, iets wat toevallig ook bij de ene mens iets sneller verloopt dan bij een ander. Vrije radicalen ontstaan en beschadigen uiteindelijk het DNA waardoor na vele vele mutaties die een leven lang opstapelen ook kanker ontstaat. Ook vitaminegebrek en verkeerd eten en niet goed bewegen, zijn kankerverwekkend en zo kan ik nog uren doorgaan.
Kortom, de nadruk op angst bij speciale onderwerpen zoals radioactiviteit en zoals gebruik van pesticiden, is een geconditioneerde reflex en heeft niets te maken met bevorderen van een veilige samenleving. De SP heb ik overigens leren kennen op een demonstratie tegen kernenergie. Met een paar vrienden hadden we een alternatieve reden om allereerst tegen kernenergie te zijn: het gevaar van ontwikkelen van wapens door nog meer landen in de wereld, de zgn. proliferatie, was in onze ogen het grootste gevaar. We kenden het voorbeeld van dr Khan die de geheimen van "Almelo" mee naar huis had genomen ook al wisten we nog niet hoe dit later zou bijdragen aan de dreiging vanuit Noord-Korea...
Reden om met zulke activiteiten helemaal te stoppen is wat ik met eigen ogen zag als ik mij in het gedruis van demonstraties begaf, tot vlak bij de barricades.... het beeld van de "goede" activist en de "slechte" kapitalist begonnen allebei te wankelen terwijl mijn geloof in parlementaire democratie versterkt werd omdat ik zag dat de echt gevaarlijke verontreiniging van het leefmilieu langzaam maar zeker terug werd gedrongen.
Wat dat laatste betreft, zou ik je graag de documentaire 'Beerput Nederland' in herinnering roepen, welke een paar maanden geleden werd uitgezonden. En wellicht herinner je je de recenterte artikelen over de microplastics in ons water. Ook heeft er pas geleden nog een foto de ronde gedaan van een stuk zee bij Bali, vol met plastic. Het statiegeld op kleine flesjes en blikjes wil de regering nog weer drie jaar uitstellen, omdat sommige supermarkten inzamelen te duur vinden. Echt oog voor de gezondheid van hun klanten hebben die supers dus niet.
Hier een foto van de vervuiling:
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Kanker door veroudering vergelijken met kanker door straling die we zelf veroorzaken, vind ik een beetje vreemd. Mensen gaan dood, velen door ouderdom en daardoor ontstane gebreken.
De documentaire 'Beerput Nederland' is nog steeds te zien:
https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... rland.htmlHoe dan ook. We verpesten ons milieu op niet onaanzienlijke wijze. Als we niet gauw iets doen, zal het met velen van ons of onze kinderen gedaan zijn. Laten we niet nog meer vervuilen dan we tot nog toe gedaan hebben. Ook niet met kernenergie.