Het is nu za dec 15, 2018 2:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma jan 02, 2017 12:12 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 2303
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Allerlei bedrijven en personen hemelen de zaak huizenhoog op, de toekomst: zelf rijdende auto's. Je zou geen ongelukken meer krijgen op een enkele uitzondering na dan, je hoeft je nergens meer om te bekommeren, alles gaat automatisch goed.
Ik neem aan dat je een postcode en huisnummer intoetst, zoals je dat met het navigatiesysteem doet en dan komt de auto na een reis zelf op het beoogde adres aan, waarbij je dus alleen nog maar in en uit hoeft te stappen.
Maar het vervelende is dat je wel geacht wordt achter het stuur plaats te nemen en het hele instrumentarium tot je beschikking te houden en zo nodig te bedienen.
Dit is geen menselijke optie.
Als je achter het stuur zit wil je ook rijden, sturen, de pedalen en andere instrumenten bedienen, etc. Als je je daar een beetje zit te niksen, te vervelen, val je eenvoudig in slaap. In slaap op het cruciale moment als je geacht wordt wel in te grijpen.
Dat gaat helemaal tegen de natuur in. Daarom zie ik er ook niets in, ondanks alle verheven en opgeblazen verhalen over deze nieuwe techniek.
Waar ik wel wat in zie is als je als bestuurder ondersteund zou worden bij het rijden, bijvoorbeeld als je een stuur- of remfout maakt, of als je te dicht op je medeweggebruiker komt te rijden, of als je een verkeersbord over het hoofd ziet, e.d., dat je dan gewaarschuwd wordt door een systeem. Dat zou mooi zijn.
Anderzijds zie ik ook wel wat in een geheel automatisch systeem, waar je dus niet achter het stuur hoeft te kruipen, maar waar je lekker ontspannen kunt lezen, televisie of naar het voorbijvliegende landschap kunt kijken, of waarin je kunt lezen of studeren, of gezellig kletsen met je medereizigers etc. Dat zou ik wel een goed systeem vinden.
Maar dat halfbakken gedoe vind ik gewoon helemaal niks.

bron: mijzelf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma jan 02, 2017 12:30 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 47294
Berichten: Intopic
Als ik in een bus of een taxi stap, laat ik mij rijden. Ik heb niet de neiging het stuur over te nemen of de pedalen te bedienen.

Waar het mis zal gaan, is de tweeslachtigheid in de politiek. Je wordt geacht je te laten rijden, omdat dat effectiever en betrouwbaarder is, maar wordt gelijktijdig geacht een geroutineerde chauffeur te zijn om het stuur over te kunnen nemen als dat nodig is.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 10:57 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 5063
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Raya schreef:
Als ik in een bus of een taxi stap, laat ik mij rijden. Ik heb niet de neiging het stuur over te nemen of de pedalen te bedienen.

Waar het mis zal gaan, is de tweeslachtigheid in de politiek. Je wordt geacht je te laten rijden, omdat dat effectiever en betrouwbaarder is, maar wordt gelijktijdig geacht een geroutineerde chauffeur te zijn om het stuur over te kunnen nemen als dat nodig is.

Een politiek die werkt zoals het openbaar vervoer, waar je als burger je aan overgeeft zonder je af te vragen of het goed is georganiseerd en of het morgen nog zal werken zoals vandaag. Zonder persoonlijke verantwoordelijkheid want in bus en trein mag je ook niet mee-sturen en de route is al uitgestippeld.

Kwestie van denken in analogie.

_________________
de meesten hadden de middelen niet om bootvluchteling te worden


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 11:00 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 5063
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
kwaaisteniet schreef:
Dat gaat helemaal tegen de natuur in. Daarom zie ik er ook niets in, ondanks alle verheven en opgeblazen verhalen over deze nieuwe techniek.
Waar ik wel wat in zie is als je als bestuurder ondersteund zou worden bij het rijden, bijvoorbeeld als je een stuur- of remfout maakt, of als je te dicht op je medeweggebruiker komt te rijden, of als je een verkeersbord over het hoofd ziet, e.d., dat je dan gewaarschuwd wordt door een systeem. Dat zou mooi zijn.

Ik vraag me af hoe men in de luchtvaart er mee om gaat. Veel in de cockpit lijkt geautomatiseerd maar toch spelen mensen er nog steeds de hoofdrol. Veiligheid in de luchtvaart is immers al gauw een publieke discussie en anders geregeld dan in de consumentenmarkt van automobielen.

_________________
de meesten hadden de middelen niet om bootvluchteling te worden


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 11:17 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 11:18 pm
Berichten: 3604
Berichten: Intopic
Woonplaats: Sleeuwijk
De eerste piloten die met een autopilot moesten gaan vliegen, zullen dezelfde bezwaren opgeworpen hebben.
Al het nieuwe is eng.

_________________
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.

Dylan Thomas.
Laat zien
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.

Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.

Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,
Rage, rage against the dying of the light.

Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,
Do not go gentle into that good night.

Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,
Rage, rage against the dying of the light.

And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 11:57 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 2303
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
In de scheepvaart, vooral op de oceanen, gaat ook alles automatisch.
Dat gaat zelfs veel beter dan wanneer ik achter het stuurwiel sta/stond.
Na diverse stuurcorrecties van mij kwam een woedende stuurman mij vragen of ik soms naar huis terug wilde keren.
Mijn collega's scheepsbemanning die een vrije middag op het achterdek van het zonnetje zaten te genieten vroegen zich toen ook al af waarom het schip zo'n gigantische z-bocht op de oceaan gemaakt had.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 1:39 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:51 pm
Berichten: 3881
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Allerlei bedrijven en personen hemelen de zaak huizenhoog op, de toekomst: zelf rijdende auto's. Je zou geen ongelukken meer krijgen op een enkele uitzondering na dan, je hoeft je nergens meer om te bekommeren, alles gaat automatisch goed.
Ik neem aan dat je een postcode en huisnummer intoetst, zoals je dat met het navigatiesysteem doet en dan komt de auto na een reis zelf op het beoogde adres aan, waarbij je dus alleen nog maar in en uit hoeft te stappen.
Maar het vervelende is dat je wel geacht wordt achter het stuur plaats te nemen en het hele instrumentarium tot je beschikking te houden en zo nodig te bedienen.
Dit is geen menselijke optie.
Als je achter het stuur zit wil je ook rijden, sturen, de pedalen en andere instrumenten bedienen, etc. Als je je daar een beetje zit te niksen, te vervelen, val je eenvoudig in slaap. In slaap op het cruciale moment als je geacht wordt wel in te grijpen.
Dat gaat helemaal tegen de natuur in. Daarom zie ik er ook niets in, ondanks alle verheven en opgeblazen verhalen over deze nieuwe techniek.
Waar ik wel wat in zie is als je als bestuurder ondersteund zou worden bij het rijden, bijvoorbeeld als je een stuur- of remfout maakt, of als je te dicht op je medeweggebruiker komt te rijden, of als je een verkeersbord over het hoofd ziet, e.d., dat je dan gewaarschuwd wordt door een systeem. Dat zou mooi zijn.
Anderzijds zie ik ook wel wat in een geheel automatisch systeem, waar je dus niet achter het stuur hoeft te kruipen, maar waar je lekker ontspannen kunt lezen, televisie of naar het voorbijvliegende landschap kunt kijken, of waarin je kunt lezen of studeren, of gezellig kletsen met je medereizigers etc. Dat zou ik wel een goed systeem vinden.
Maar dat halfbakken gedoe vind ik gewoon helemaal niks.

bron: mijzelf


Als de veiligheid/betrouwbaarheid en ons vertrouwen daarin op orde is; dan bieden zelfrijdende auto's enorme kansen. Het kan ons hele straatbeeld en mobiliteit gaan veranderen en het aantal auto's enorm doen afnemen. Over een paar decennia zal men wellicht schuddebuikend lachen om het huidige OV met bus- tramhaltes, taxistandplaatsen e.d. en dat iedereen zijn eigen auto had en die vervolgens 90% van de tijd ongebruikt voor de deur stond.
Met zelfrijdende auto's zou je het aantal auto's enorm kunnen verminderen, mogelijkheden als spotgoedkope, want onbestuurde ov-busjes/taxis die je voor de deur ophalen; en letterlijk "carpoolen" in de zin dat een groep mensen in dezelfde wijk samen een aantal zelfrijdende auto's delen...er is er altijd wel eentje vrij die je kunt oproepen en voor komt rijden....op termijn, dat zal wel een nieuwe generatie vereisen, kan het stuur verdwijnen of een noodstuurtje....zit je lekker krantje te lezen en bakkie te doen of wat te werken.
Laat je ze ook nog op waterstof rijden...

bron : mijzelf


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 2:44 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 47294
Berichten: Intopic
Agamemnon schreef:
De eerste piloten die met een autopilot moesten gaan vliegen, zullen dezelfde bezwaren opgeworpen hebben.
Al het nieuwe is eng.


Yep!

Al het nieuwe is eng, en er zijn ook beslist ongelukken gebeurd voordat de autopilot een beetje uitontwikkeld was.

Wat dat betreft heb ik echter steeds minder vertrouwen in software.
Er wordt steeds slordiger geprogrammeerd. De omvang van bestanden explodeert naarmate er meer opslagruimte komt met snellere processoren. En daarmee het aantal bugs in programmatuur.
Niet zo erg als het Word is. Ook nog niet eens als het Windows is, alhoewel gehackt worden, of gekaapt of gegijzeld, geen pretjes zijn, het is doorgaans niet dodelijk.
Als verantwoordelijke/beheerder, heb ik geleerd bij software de eerste servicepack af te wachten voor deze uit te rollen. Er wordt heden ten dage niet meer uitontwikkeld, door te veel mensen aan software gewerkt waarbij niemand meer een compleet overzicht heeft, en te snel op de markt gebracht.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 3:31 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 5063
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Niets is zo trefzeker als oude programmatuur, simpel maar duur werk. Ook oud wetenschappelijk onderzoek en ouderwetse opvattingen zijn kwalitatief in veel opzichten toch beter dan het nieuwe.

Zelfs al nemen de nieuwe dingen veel prioriteit in beslag, in het nieuwe jaar ook eens kijken wat we nog met heel oude kennis en techniek kunnen doen.

_________________
de meesten hadden de middelen niet om bootvluchteling te worden


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 3:52 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:51 pm
Berichten: 3881
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Agamemnon schreef:
De eerste piloten die met een autopilot moesten gaan vliegen, zullen dezelfde bezwaren opgeworpen hebben.
Al het nieuwe is eng.


Yep!

Al het nieuwe is eng, en er zijn ook beslist ongelukken gebeurd voordat de autopilot een beetje uitontwikkeld was.

Wat dat betreft heb ik echter steeds minder vertrouwen in software.
Er wordt steeds slordiger geprogrammeerd. De omvang van bestanden explodeert naarmate er meer opslagruimte komt met snellere processoren. En daarmee het aantal bugs in programmatuur.
Niet zo erg als het Word is. Ook nog niet eens als het Windows is, alhoewel gehackt worden, of gekaapt of gegijzeld, geen pretjes zijn, het is doorgaans niet dodelijk.
Als verantwoordelijke/beheerder, heb ik geleerd bij software de eerste servicepack af te wachten voor deze uit te rollen. Er wordt heden ten dage niet meer uitontwikkeld, door te veel mensen aan software gewerkt waarbij niemand meer een compleet overzicht heeft, en te snel op de markt gebracht.


Aangezien het om verkeersveiligheid gaat en de aansprakelijkheid van producenten bij aanrijdingen; lijkt me dat er extreem grondig te werk zal worden gegaan met de ontwikkeling, het testen en op de markt brengen van zelfrijdende-software.
Wellicht dat er in het begin nog een bug gevonden wordt, een incidentele aanrijding plaatsvind; maar dit zal significant lager zijn dan het huidige aantal aanrijdingen a.g.v. menselijke fouten achter het stuur.
De software zal in de loop van de tijd steeds verder geperfectioneerd worden waardoor helemaal geen aanrijdingen in de toekomst niet ondenkbaar is. Aardig is dat de politie geen tijd meer kwijt is aan snelheids/verkeerscontroles e.d.....die software is natuurlijk zo ingesteld dat te hard rijden, bumperkleven enz. niet meer kan....en je kunt je volgieten in de bar en toch nog "achter het stuur" kruipen....home please...


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 4:00 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:51 pm
Berichten: 3881
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Niets is zo trefzeker als oude programmatuur, simpel maar duur werk. Ook oud wetenschappelijk onderzoek en ouderwetse opvattingen zijn kwalitatief in veel opzichten toch beter dan het nieuwe.

Zelfs al nemen de nieuwe dingen veel prioriteit in beslag, in het nieuwe jaar ook eens kijken wat we nog met heel oude kennis en techniek kunnen doen.


...ja hoor veeeel beter, vroeger, die computers
.....namen eerst een hele verdieping in de beslag met koeling in de kelder
....toen, oh wonder van techniek, ter grootte van een flinke reiskoffer en dito gewicht kregen
....zo lekker leesbaar klein bol zwart-wit schermpje
....allerlei commando's intikken voordat elders de gemeenschappelijke printer begon te ratelen
.....tergend langzaam kwam er zo'n geperforeerde stapel papier uit pruttelen.
....ook zo fijn dat die oude software zo makkelijk te installeren was; en zo fijn compatible met elkaar ook die software...
... en ze crashten ook nooit, vroeger.... computers....


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: di jan 03, 2017 4:14 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 47294
Berichten: Intopic
Frankly schreef:
Rightnow schreef:
Niets is zo trefzeker als oude programmatuur, simpel maar duur werk. Ook oud wetenschappelijk onderzoek en ouderwetse opvattingen zijn kwalitatief in veel opzichten toch beter dan het nieuwe.

Zelfs al nemen de nieuwe dingen veel prioriteit in beslag, in het nieuwe jaar ook eens kijken wat we nog met heel oude kennis en techniek kunnen doen.


...ja hoor veeeel beter, vroeger, die computers
.....namen eerst een hele verdieping in de beslag met koeling in de kelder
....toen, oh wonder van techniek, ter grootte van een flinke reiskoffer en dito gewicht kregen
....zo lekker leesbaar klein bol zwart-wit schermpje
....allerlei commando's intikken voordat elders de gemeenschappelijke printer begon te ratelen
.....tergend langzaam kwam er zo'n geperforeerde stapel papier uit pruttelen.
....ook zo fijn dat die oude software zo makkelijk te installeren was; en zo fijn compatible met elkaar ook die software...
... en ze crashten ook nooit, vroeger.... computers....



Het gaat om de software, in dit geval.
Dat ging vroeger simpelweg 'langer mee' en werd dus meer doorontwikkeld dan tegenwoordig. Niemand die beweert heeft dat toen ook al producten te snel op de markt werden gebracht. Nu is dat echter erger. Je smartphone gaat softwarematig nog maar twee jaar mee, dan is hij hopeloos verouderd.
Niet alleen wordt steeds meer voortgeborduurd op megabytes aan instructies, het krijgt de kans niet meer alle fouten er uit te laten halen. Er wordt dus voortgeborduurd op fouten. En dan gaat het een keer fout...

Dat is een bezwaar welke ik zie in zelfrijdende auto's. En zo nu en dan gebeurt er ook een ongeluk en wordt daar meer over bekend, hoezeer men dat ook stil probeerde te houden.

Zelfs in de autopiloot blijken veel fouten te zitten. Op National Geographic is een programma, waarin vliegtuig ongelukken worden ontleed. Regelmatig blijkt het functioneren van de software in de vliegtuigen een rol te spelen, niet altijd als hoofdoorzaak, maar dan toch wel als druppel welke de doorslag gaf.

Voor mij voorlopig geen 'zelfrijdende' auto. Laat ze eerst maar een paar 'servicepacks' uitbrengen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 1:04 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 14337
Berichten: Intopic
Agamemnon schreef:
De eerste piloten die met een autopilot moesten gaan vliegen, zullen dezelfde bezwaren opgeworpen hebben.
Al het nieuwe is eng.
Piloten moeten steeds vaker weer zelf het toestel besturen omdat ze anders de vaardigheden om te vliegen in bijzondere situaties al heel snel verliezen. Zoals een piloot AirAsia 214 dat op SFO moest landen maar dat nog nooit handmatig had gedaan en altijd gebruik maakte van ILS. Omdat dit systeem vanwege onderhoud eruit crashte het toestel, puur door falen piloot

https://en.wikipedia.org/wiki/Asiana_Ai ... Flight_214


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 1:26 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:51 pm
Berichten: 3881
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Frankly schreef:
Rightnow schreef:
Niets is zo trefzeker als oude programmatuur, simpel maar duur werk. Ook oud wetenschappelijk onderzoek en ouderwetse opvattingen zijn kwalitatief in veel opzichten toch beter dan het nieuwe.

Zelfs al nemen de nieuwe dingen veel prioriteit in beslag, in het nieuwe jaar ook eens kijken wat we nog met heel oude kennis en techniek kunnen doen.


...ja hoor veeeel beter, vroeger, die computers
.....namen eerst een hele verdieping in de beslag met koeling in de kelder
....toen, oh wonder van techniek, ter grootte van een flinke reiskoffer en dito gewicht kregen
....zo lekker leesbaar klein bol zwart-wit schermpje
....allerlei commando's intikken voordat elders de gemeenschappelijke printer begon te ratelen
.....tergend langzaam kwam er zo'n geperforeerde stapel papier uit pruttelen.
....ook zo fijn dat die oude software zo makkelijk te installeren was; en zo fijn compatible met elkaar ook die software...
... en ze crashten ook nooit, vroeger.... computers....



Het gaat om de software, in dit geval.
Dat ging vroeger simpelweg 'langer mee' en werd dus meer doorontwikkeld dan tegenwoordig. Niemand die beweert heeft dat toen ook al producten te snel op de markt werden gebracht. Nu is dat echter erger. Je smartphone gaat softwarematig nog maar twee jaar mee, dan is hij hopeloos verouderd.
Niet alleen wordt steeds meer voortgeborduurd op megabytes aan instructies, het krijgt de kans niet meer alle fouten er uit te laten halen. Er wordt dus voortgeborduurd op fouten. En dan gaat het een keer fout...

Dat is een bezwaar welke ik zie in zelfrijdende auto's. En zo nu en dan gebeurt er ook een ongeluk en wordt daar meer over bekend, hoezeer men dat ook stil probeerde te houden.

Zelfs in de autopiloot blijken veel fouten te zitten. Op National Geographic is een programma, waarin vliegtuig ongelukken worden ontleed. Regelmatig blijkt het functioneren van de software in de vliegtuigen een rol te spelen, niet altijd als hoofdoorzaak, maar dan toch wel als druppel welke de doorslag gaf.

Voor mij voorlopig geen 'zelfrijdende' auto. Laat ze eerst maar een paar 'servicepacks' uitbrengen.


De huidige software is tegenwoordig natuurlijk lichtjaren beter dan "vroeger".
Waar jij het over hebt is dat de doorontwikkeling steeds sneller gaat, daarom gaat software tegenwoordig steeds korter mee, is een smartphone, laptop en software vaak al binnen een paar jaar verouderd. Heeft weinig met de kwaliteit te maken, maar met het tempo waarop nieuwe software wordt ontwikkeld en compatible moet zijn.

Natuurlijk zullen er steeds updates/servicepacks op zelfrijdende-software komen; net zoals dat tegenwoordig met vrijwel alle software het geval is. Dat wil niet direct zeggen dat software zonder die updates/servicepacks niet goed zou werken, of in geval van zelfrijdende software gevaarlijk zou zijn e.d.

Momenteel zijn er elk jaar zo rond de 100.000 verkeersongelukken waarbij ca. 600 mensen in het verkeer omkomen; bij een groot deel daarvan (en zeker met zwaar letsel/dodelijke afloop) zijn auto's betrokken en in de kern (vrijwel) allemaal te wijten aan menselijk falen.
Met zelfrijdende auto's zal het aantal autoongelukken en verkeersdoden drastisch gaan afnemen; ondanks jouw twijfel aan de kwaliteit van hedendaagse software.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 1:57 pm 
Offline
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 17857
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Agamemnon schreef:
De eerste piloten die met een autopilot moesten gaan vliegen, zullen dezelfde bezwaren opgeworpen hebben.
Al het nieuwe is eng.
Piloten moeten steeds vaker weer zelf het toestel besturen omdat ze anders de vaardigheden om te vliegen in bijzondere situaties al heel snel verliezen. Zoals een piloot AirAsia 214 dat op SFO moest landen maar dat nog nooit handmatig had gedaan en altijd gebruik maakte van ILS. Omdat dit systeem vanwege onderhoud eruit crashte het toestel, puur door falen piloot

https://en.wikipedia.org/wiki/Asiana_Ai ... Flight_214

Steeds vaker? Vliegen wordt steeds veiliger.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 2:24 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 47294
Berichten: Intopic
Frankly schreef:
Raya schreef:
Frankly schreef:


...ja hoor veeeel beter, vroeger, die computers
.....namen eerst een hele verdieping in de beslag met koeling in de kelder
....toen, oh wonder van techniek, ter grootte van een flinke reiskoffer en dito gewicht kregen
....zo lekker leesbaar klein bol zwart-wit schermpje
....allerlei commando's intikken voordat elders de gemeenschappelijke printer begon te ratelen
.....tergend langzaam kwam er zo'n geperforeerde stapel papier uit pruttelen.
....ook zo fijn dat die oude software zo makkelijk te installeren was; en zo fijn compatible met elkaar ook die software...
... en ze crashten ook nooit, vroeger.... computers....



Het gaat om de software, in dit geval.
Dat ging vroeger simpelweg 'langer mee' en werd dus meer doorontwikkeld dan tegenwoordig. Niemand die beweert heeft dat toen ook al producten te snel op de markt werden gebracht. Nu is dat echter erger. Je smartphone gaat softwarematig nog maar twee jaar mee, dan is hij hopeloos verouderd.
Niet alleen wordt steeds meer voortgeborduurd op megabytes aan instructies, het krijgt de kans niet meer alle fouten er uit te laten halen. Er wordt dus voortgeborduurd op fouten. En dan gaat het een keer fout...

Dat is een bezwaar welke ik zie in zelfrijdende auto's. En zo nu en dan gebeurt er ook een ongeluk en wordt daar meer over bekend, hoezeer men dat ook stil probeerde te houden.

Zelfs in de autopiloot blijken veel fouten te zitten. Op National Geographic is een programma, waarin vliegtuig ongelukken worden ontleed. Regelmatig blijkt het functioneren van de software in de vliegtuigen een rol te spelen, niet altijd als hoofdoorzaak, maar dan toch wel als druppel welke de doorslag gaf.

Voor mij voorlopig geen 'zelfrijdende' auto. Laat ze eerst maar een paar 'servicepacks' uitbrengen.


De huidige software is tegenwoordig natuurlijk lichtjaren beter dan "vroeger".
Waar jij het over hebt is dat de doorontwikkeling steeds sneller gaat, daarom gaat software tegenwoordig steeds korter mee, is een smartphone, laptop en software vaak al binnen een paar jaar verouderd. Heeft weinig met de kwaliteit te maken, maar met het tempo waarop nieuwe software wordt ontwikkeld en compatible moet zijn.

Natuurlijk zullen er steeds updates/servicepacks op zelfrijdende-software komen; net zoals dat tegenwoordig met vrijwel alle software het geval is. Dat wil niet direct zeggen dat software zonder die updates/servicepacks niet goed zou werken, of in geval van zelfrijdende software gevaarlijk zou zijn e.d.

Momenteel zijn er elk jaar zo rond de 100.000 verkeersongelukken waarbij ca. 600 mensen in het verkeer omkomen; bij een groot deel daarvan (en zeker met zwaar letsel/dodelijke afloop) zijn auto's betrokken en in de kern (vrijwel) allemaal te wijten aan menselijk falen.
Met zelfrijdende auto's zal het aantal autoongelukken en verkeersdoden drastisch gaan afnemen; ondanks jouw twijfel aan de kwaliteit van hedendaagse software.


En dat is dus wat ik bestrijd.
Een paar duizend regels code zijn nog te overzien.
Honderdduizenden regels code zijn niet meer te overzien.
Besloeg een programma eerst nog een paar kilobytes, tegenwoordig praat je over meerdere megabytes.

Niet de software is beter geworden, wat je er mee kunt is meer geworden, maar dat deed tevens het aantal regels code groeien, en daarmee de kans op fouten. Fouten, waar soms pas na lange tijd iets aan het licht komt, omdat er een samenloop van omstandigheden ontstaat, welke niet was getest. En er hoeft maar 1 bitje verkeerd te staan...

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 2:30 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:51 pm
Berichten: 3881
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Agamemnon schreef:
De eerste piloten die met een autopilot moesten gaan vliegen, zullen dezelfde bezwaren opgeworpen hebben.
Al het nieuwe is eng.
Piloten moeten steeds vaker weer zelf het toestel besturen omdat ze anders de vaardigheden om te vliegen in bijzondere situaties al heel snel verliezen. Zoals een piloot AirAsia 214 dat op SFO moest landen maar dat nog nooit handmatig had gedaan en altijd gebruik maakte van ILS. Omdat dit systeem vanwege onderhoud eruit crashte het toestel, puur door falen piloot

https://en.wikipedia.org/wiki/Asiana_Ai ... Flight_214

Steeds vaker? Vliegen wordt steeds veiliger.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


.. biertje zal het wellicht over de jaren '30 hebben....toen er nog nauwelijks vliegtuigpassagiers en dus ook nauwelijks dodelijk slachtoffers waren.
...in je grafiek met dalende dodelijke slachtoffers vanaf de jaren '70 moet je nog verdisconteren dat het aantal vliegtuigpassagiers de afgelopen decennia is verveelvoudigd.
Kortom, veel meer vliegtuigen, veel meer mensen die vliegen toch veel minder dodelijke slachtoffers....Hoezo "vroegah" was het beter ?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 2:37 pm 
Offline
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 17857
Berichten: Intopic
Frankly schreef:
Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Piloten moeten steeds vaker weer zelf het toestel besturen omdat ze anders de vaardigheden om te vliegen in bijzondere situaties al heel snel verliezen. Zoals een piloot AirAsia 214 dat op SFO moest landen maar dat nog nooit handmatig had gedaan en altijd gebruik maakte van ILS. Omdat dit systeem vanwege onderhoud eruit crashte het toestel, puur door falen piloot

https://en.wikipedia.org/wiki/Asiana_Ai ... Flight_214

Steeds vaker? Vliegen wordt steeds veiliger.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


...agamemnon zal het wellicht over de jaren '30 hebben....toen er nog nauwelijks vliegtuigpassagiers en dus ook nauwelijks dodelijk slachtoffers waren.
...in je grafiek met dalende dodelijke slachtoffers vanaf de jaren '70 moet je nog verdisconteren dat het aantal vliegtuigpassagiers de afgelopen decennia is verveelvoudigd.
Kortom, veel meer vliegtuigen, veel meer mensen die vliegen toch veel minder dodelijke slachtoffers....Hoezo "vroegah" was het beter ?

Het is een algemeen verschijnsel van angst voor veranderingen op welk vlak dan ook waar vooral ouderen mee worstelen. Vervolgens gaan ze op internet wat googlen, lezen een artikeltje en ineens is de forummer een IT deskundige en weet hij alles van programmeren. Zo worden we ook inmiddels allemaal dik in de 80 maar toch is een diepgeworteld wantrouwen jegens de medische wereld, met als treurig dieptepunt een groeiend aantal sukkels die zich tegen vaccinatie keert (zelfs de PEOTUS deed een treurige duit in het zakje).
Veranderingen, vernieuwingen, veel mensen kunnen er nu eenmaal niet mee omgaan.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 2:44 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:51 pm
Berichten: 3881
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Frankly schreef:
Raya schreef:



Het gaat om de software, in dit geval.
Dat ging vroeger simpelweg 'langer mee' en werd dus meer doorontwikkeld dan tegenwoordig. Niemand die beweert heeft dat toen ook al producten te snel op de markt werden gebracht. Nu is dat echter erger. Je smartphone gaat softwarematig nog maar twee jaar mee, dan is hij hopeloos verouderd.
Niet alleen wordt steeds meer voortgeborduurd op megabytes aan instructies, het krijgt de kans niet meer alle fouten er uit te laten halen. Er wordt dus voortgeborduurd op fouten. En dan gaat het een keer fout...

Dat is een bezwaar welke ik zie in zelfrijdende auto's. En zo nu en dan gebeurt er ook een ongeluk en wordt daar meer over bekend, hoezeer men dat ook stil probeerde te houden.

Zelfs in de autopiloot blijken veel fouten te zitten. Op National Geographic is een programma, waarin vliegtuig ongelukken worden ontleed. Regelmatig blijkt het functioneren van de software in de vliegtuigen een rol te spelen, niet altijd als hoofdoorzaak, maar dan toch wel als druppel welke de doorslag gaf.

Voor mij voorlopig geen 'zelfrijdende' auto. Laat ze eerst maar een paar 'servicepacks' uitbrengen.


De huidige software is tegenwoordig natuurlijk lichtjaren beter dan "vroeger".
Waar jij het over hebt is dat de doorontwikkeling steeds sneller gaat, daarom gaat software tegenwoordig steeds korter mee, is een smartphone, laptop en software vaak al binnen een paar jaar verouderd. Heeft weinig met de kwaliteit te maken, maar met het tempo waarop nieuwe software wordt ontwikkeld en compatible moet zijn.

Natuurlijk zullen er steeds updates/servicepacks op zelfrijdende-software komen; net zoals dat tegenwoordig met vrijwel alle software het geval is. Dat wil niet direct zeggen dat software zonder die updates/servicepacks niet goed zou werken, of in geval van zelfrijdende software gevaarlijk zou zijn e.d.

Momenteel zijn er elk jaar zo rond de 100.000 verkeersongelukken waarbij ca. 600 mensen in het verkeer omkomen; bij een groot deel daarvan (en zeker met zwaar letsel/dodelijke afloop) zijn auto's betrokken en in de kern (vrijwel) allemaal te wijten aan menselijk falen.
Met zelfrijdende auto's zal het aantal autoongelukken en verkeersdoden drastisch gaan afnemen; ondanks jouw twijfel aan de kwaliteit van hedendaagse software.


En dat is dus wat ik bestrijd.
Een paar duizend regels code zijn nog te overzien.
Honderdduizenden regels code zijn niet meer te overzien.
Besloeg een programma eerst nog een paar kilobytes, tegenwoordig praat je over meerdere megabytes.

Niet de software is beter geworden, wat je er mee kunt is meer geworden, maar dat deed tevens het aantal regels code groeien, en daarmee de kans op fouten. Fouten, waar soms pas na lange tijd iets aan het licht komt, omdat er een samenloop van omstandigheden ontstaat, welke niet was getest. En er hoeft maar 1 bitje verkeerd te staan...


Zelfrijdende software is heel wat anders dan laten we zeggen een boekhoudprogramma....de aansprakelijkheidsrisicico's zijn enorm als er door een fout in de zelfrijdende-software ongelukken gebeuren; gewonden, doden vallen. Sterker alleen al het feit dat een fout gevonden wordt in de software zonder dat er ongelukken zijn gebeurd, betekend schadeclaims en vele duizenden auto's die moeten worden teruggehaald en levert al een gigantische kostenpost op.
Ter vergelijk : bij de volkswagen-affaire ging het slechts om uitstootwaardes, en daar heeft volkswagen al milarden aan boetes/schadevergoedingen moeten uitbetalen en dreigde er failliet aan te gaan.
Producenten van zelfrijdende-software zullen extreem goed en lang gaan testen, driedubbele veiligheid inbouwen; voor ze iets op de markt zetten.

Maar zelfs als jouw vrees enigszins bewaarheid zou worden, er fouten in zelfrij-software zou zitten en er wat ongelukken gebeuren, een dode valt bjj een bepaald type software/auto. Dan wordt dat natuurlijk direkt grondig onderzocht en software aangepast en zullen er niet eerst 100.000 ongelukken en 600 doden gaan vallen zoals nu jaarlijks in Nederland het geval is.


Laatst bijgewerkt door Frankly op wo jan 04, 2017 2:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: wo jan 04, 2017 2:44 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 14337
Berichten: Intopic
Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Agamemnon schreef:
De eerste piloten die met een autopilot moesten gaan vliegen, zullen dezelfde bezwaren opgeworpen hebben.
Al het nieuwe is eng.
Piloten moeten steeds vaker weer zelf het toestel besturen omdat ze anders de vaardigheden om te vliegen in bijzondere situaties al heel snel verliezen. Zoals een piloot AirAsia 214 dat op SFO moest landen maar dat nog nooit handmatig had gedaan en altijd gebruik maakte van ILS. Omdat dit systeem vanwege onderhoud eruit crashte het toestel, puur door falen piloot

https://en.wikipedia.org/wiki/Asiana_Ai ... Flight_214

Steeds vaker? Vliegen wordt steeds veiliger.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Vliegen wordt steeds veiliger als piloten leren van hun fouten en ook maatschappijen worden aangepakt als de piloot te weinig vaardigheden heeft. Het voorbeeld was ik gaf alsmede de ramp met Turkisch air 1951 bij Schiphol is een schoolvoorbeeld. Terwijl er zat piloten zijn die hetzelfde overkwam als Turkisch air 1951, overgingen op handmatige besturen en ontkoppelen auto-throttle en het toestel veilig aan de grond wisten te krijgen. Techniek kan falen. Zolang de piloot daar goed op is getraind hoeft er niets aan de hand te zijn. Wat je wel ziet is het fenomeen dat zeer ervaren piloten toch crashen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Google [Bot] en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling