Het is nu za sep 26, 2020 11:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Moeten zeer jeugdige criminelen vanaf 11 jaar volgens volwassenrecht worden gestraft?
ja in alle gevallen 14%  14%  [ 4 ]
alleen voor zware mishandeling en moord 46%  46%  [ 13 ]
nee moet blijven zoals het is 39%  39%  [ 11 ]
geen mening 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 28
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 12:49 am 
lid

Brit (16) krijgt levenslang

LEEDS -
Een 16-jarige jongen uit het Engelse Leeds is veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Hij vermoordde zijn lerares in april dit jaar onder het toeziend oog van zijn klasgenoten.

Will Cornick stak de 61-jarige Ann Maguire tijdens de les zeven keer in haar nek en rug met een keukenmes.
Volgens de BBC toonde hij geen enkele emotie toen hij de moord toegaf tijdens de rechtszaak maandag. Spijt had hij allerminst. De leerling had een psychiater verteld zelfs trots te zijn op zijn daad.

De situatie in Nederland

Berechting minderjarigen
Kinderen tot 12 jaar kunnen niet strafrechtelijk vervolgd worden. De politie mag hen wel aanhouden, fouilleren en verhoren. Voor kinderen tussen de 12 en 18 jaar geldt het jeugdstrafrecht. Vanaf 18 jaar is het volwassenenstrafrecht van toepassing.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 8:38 am 
lid

Volgens mij is er wel jeugd tbs en kan dat doorgaan na het 18e levensjaar maar ik weet er niet voldoende van af om het met zekerheid te zeggen.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 9:11 am 
lid

Vanaf zestien jaar kan ook in Nederland gewoon het volwassenrecht worden toegepast bij zeer ernstige delicten.

Uit de link van TS

Kan de rechter besluiten om een minderjarige te berechten als volwassene?

De rechter kan bepalen dat voor jongeren van 16 of 17 jaar het volwassenenstrafrecht van toepassing is. Dit kan alleen als:

het gaat om een ernstig strafbaar feit, zoals moord;
de persoonlijkheid van de verdachte daartoe aanleiding geeft;
de omstandigheden waaronder het strafbaar feit zijn begaan daartoe aanleiding geven

http://www.lecfcm.fr/?p=2694

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 9:18 am 
lid

Ik kies voor de optie zware mishandeling en moord. Als je dat op zo'n jonge leeftijd al doet ben je voor mij voor het leven getekend.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 9:46 am 
lid

Daar de hersenen pas op de leeftijd van eenentwintig jaar volledig ontwikkeld zijn, moet men zeer terughoudend zijn met het toepassen van het reguliere strafrecht bij minderjarigen

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 12:08 pm 
lid

Ik heb voor twee gestemd, maar mis een andere: alleen wanneer er duidelijk is aangetoond dat iemand zwaar gestoord is, psychopathisch o.i.d. en geen inzicht heeft in wat hij gedaan heeft. Onmiddellijk in de tbs en niet op zijn 18e eruit.

De leeftijdsgrens van immuniteit zou voor mij naar 10 jaar moeten. Nu worden jeugdige criminelen in de dop gebruikt door hun broers en vrienden, terwijl ze verdomd goed weten dat het niet klopt wat ze doen.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 12:24 pm 
lid

Ik heb op optie 1 gestemd, een 11 jarige weet dondersgoed wat hij doet, de detentie moet naar de strafmaat als van volwassenen worden verlegd, doch niet bij volwassenen worden ingedeeld in de reguliere gevangenis. Een jeugdgevangenis waarbij opvoeding, scholing en een zware druk op discipline en moraal wordt gelegd, wie weet is er dan na 12 jaar terugkeer in de maatschappij mogelijk. Wanneer de knaap of het meisje duidelijk gestoord is en geen kans op herstel van het misdadige karakter aanwezig is zal het kind levenslang moeten blijven en aldaar dagelijkse werkzaamheden moeten verrichten.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 2:11 pm 
lid

P-G schreef:
Daar de hersenen pas op de leeftijd van eenentwintig jaar volledig ontwikkeld zijn, moet men zeer terughoudend zijn met het toepassen van het reguliere strafrecht bij minderjarigen
Mee eens.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: di nov 04, 2014 2:42 pm 
lid

P-G schreef:

Het wordt tijd dat er andere dan reguliere vormen van strafrecht ontwikkeld worden voor jongeren. Met alleen een leeftijdsgrens van 18 (die veel te laag is) kom je er ook niet. Ik vind wel dat elk kind vanaf tien jaar onder de verplichte hoede van de overheid kan komen te staan als ze strafbare feiten begaan.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 7:55 am 
lid

P-G schreef:
Een kind van 11 weet al heel goed wat wel en niet mag. En dat er steeds meer zeer jonge criminelen erbij komen die zelfs geen spijt hebben van de door hen gepleegde misdaden zegt al meer dan genoeg. Ik heb schoon genoeg van die softe aanpak.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 8:27 am 
lid

Weten wat wel en niet mag is wat anders als er naar kunnen handelen. Op een bepaalde leeftijd zijn kinderen zeer beinvloedbaar anders kan je tegen een meisje dat in de domme doorzichtige trucs van een loverboy trapt ook wel zeggen dat ze dat had kunnen weten en dat het haar eigen schuld was. Of tegen kids die voor de webcam stomme dingen doen. Punt is nou juist dat kids op die leeftijd niet goed beslissingen kunnen nemen en daarom proberen we hen te beschermen.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 8:43 am 
lid

Ik vind per definitie dat ook kinderen jonger dan 12 jaar gestraft horen te kunnen worden.
Als kinderen tot misdaden worden aangezet, moeten ook de aanzetters gestraft worden, en wel extra zwaar.

De vraag of volwassenenrecht moet gaan gelden voor kinderen, daar kan ik heel kort op zijn: NEE!
Kinderen zijn en blijven kinderen met andere en groeiende inzichten van hun moment in hun ontwikkeling.
Wel moet er gekeken worden of de straffen wel effectief genoeg zijn en hoe het anders zou moeten. Het moet wel degelijk mogelijk zijn om kinderen te corrigeren. Misschien dat de opvoedkundige tik weer ingevoerd moet worden.
Uiteraard moet ook naar de rol van de opvoeders worden gekeken. En die van de maatschappij. Het is leuk om vaders en moeders aan het werk te zetten, maar hoe zat dat ook al weer met die sleutelkinderen?

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 9:40 am 
lid

Ik ben het wel met Yasmina eens dat hoewel kinderen wéten wat goed en kwaad is, ze niet (altijd) de consequenties kunnen overzien, maar dat betekent daarom niet dat we in het omgaan met jeugdige criminelen op eieren moeten gaan lopen.

Kinderen die een moord plegen of iemand verkrachten of andere vreselijke daden plegen, moeten daar voor gestraft op zo'n wijze dat er én met hun leeftijd rekening wordt gehouden - dus niet in een 'gewone' gevangenis, maar een jeugdinrichting - én er recht wordt gesproken. De leeftijd van 18 jaar als einde straf moet worden losgelaten. Heb je op je 14e iemand vermoord en kreeg je 10 jaar? Dan zit je dus tot je 24e en niet slechts 4 jaar, mogelijk wel de laatste jaren in een andere inrichting, bij voorkeur dan een tussenvorm. Ik geloof namelijk niet dat er ook maar iemand echt beter is geworden van een verblijf in de gevangenis, maar met allerlei therapievormen alleen komen we ook niet verder, dus het is wat schipperen. Floortje zei 't al, ook bij tbs de leeftijd loslaten. Daarnaast vind ik dat ze onder staatstoezicht moeten als ze bij einde straf nog geen 18 zijn. Eigenlijk dient ook het gezin waar ze uit komen onderzocht te worden: is er verband met de opvoeding, zijn er broertjes en zusjes die ook een risico vormen/lopen? In dergelijke gevallen ben ik voor uithuisplaatsing. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 10:13 am 
lid

Biertje schreef:
P-G schreef:
Een kind van 11 weet al heel goed wat wel en niet mag. En dat er steeds meer zeer jonge criminelen erbij komen die zelfs geen spijt hebben van de door hen gepleegde misdaden zegt al meer dan genoeg. Ik heb schoon genoeg van die softe aanpak.

Dat minderjarige delinquenten trots zouden zijn op hun misdaden - onterecht wordt aangenomen dat zulks voor alle minderjarige delinquenten het geval zou zijn - doet geen afbreuk aan hetgeen ik heb opgeschreven. Zie in dit verband ook het bericht van Yasmina en Brouwer2012.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 10:18 am 
lid

P-G schreef:

Als de hersenen voldoende zijn ontwikkeld om iemand zeven keer in de rug te steken,
dan zijn de hersenen ook voldoende ontwikkeld om daarvoor gestraft te worden.

Onbestaanbaar dat sommigen deze fabel nog immer als excuus of afzwakking gebruiken.... :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 10:24 am 
lid

Yasmina schreef:
Weten wat wel en niet mag is wat anders als er naar kunnen handelen. Op een bepaalde leeftijd zijn kinderen zeer beinvloedbaar anders kan je tegen een meisje dat in de domme doorzichtige trucs van een loverboy trapt ook wel zeggen dat ze dat had kunnen weten en dat het haar eigen schuld was. Of tegen kids die voor de webcam stomme dingen doen. Punt is nou juist dat kids op die leeftijd niet goed beslissingen kunnen nemen en daarom proberen we hen te beschermen.

Ik denk niet dat je in de praatjes van een loverboy trappen gelijk kan stellen aan een koelbloedige moord plegen en er daarna geen spijt van hebben/ er trots op zijn ... ik vind de straf in dit geval wel terecht eerlijk gezegd.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 10:45 am 
lid

Danny430 schreef:
Ik kies voor de optie zware mishandeling en moord. Als je dat op zo'n jonge leeftijd al doet ben je voor mij voor het leven getekend.

En de samenleving moet toch ook beschermd worden ... stel je voor dat deze duidelijk psychopatische jongen na 2 jaar al weer vrij zou komen, zonder TBS oid (want dat is niet mogelijk voor jongeren begrijp ik)?

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 12:04 pm 
lid

Roos (met doornen) schreef:
Danny430 schreef:

En de samenleving moet toch ook beschermd worden ... stel je voor dat deze duidelijk psychopatische jongen na 2 jaar al weer vrij zou komen, zonder TBS oid (want dat is niet mogelijk voor jongeren begrijp ik)?

Jawel, maar als ze 18 zijn worden ze gewoon losgelaten.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 12:24 pm 
lid

da Vinci schreef:
P-G schreef:
Mee eens.

Kennelijk is de hippocampus op jeugdige leeftijd nog niet voldoende ontwikkeld.
Neemt niet weg dat je op zeer jeugdige leeftijd al een satanisch genoegen kan ontwikkelen om dieren de kwellen, daar begint het meestal mee.
Een bekend verschijnsel bij moordenaars en seriemoordenaars.
Heeft ook te maken met het feit hoe je als kind bent behandeld.

Er zijn veel oorzaken.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: wo nov 05, 2014 12:48 pm 
lid

Roos (met doornen) schreef:
Yasmina schreef:

Ik denk niet dat je in de praatjes van een loverboy trappen gelijk kan stellen aan een koelbloedige moord plegen en er daarna geen spijt van hebben/ er trots op zijn ... ik vind de straf in dit geval wel terecht eerlijk gezegd.

Ja maar ik dacht dat de stelling ging over alle jonge criminelen. Iemand die zoiets doet als jij omschrijft is ernstig gestoord en moet psychiatrische behandelt en of zo iemand ooit vrij zou moeten komen dat valt te bezien maar wat te denken van die jongen die zo gepest werd en die laatst iemand dood stak?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]