Einstein schreef:
Richting Macron ? Maak een strikt onderscheid tussen islam en politieke islam en bestrijd alléén die laatste, als islamo-fascisme, wat het ook is, gezien de superioriteitsgevoelens die er bij dat soort terroristen leven. Doe dat ook op scholen. Maar ga niet de islam zelf te lijf met spotprenten op scholen, want dat stigmatiseert (en kwetst) elke moslim. En hou ook de schaal in de gaten.. wees eerlijk in de vergelijking met andere vormen van geweld, gepleegd door andere groepen. Oók groepen, die bijvoorbeeld met geweld pretenderen het "eigen" volk te beschermen.
Bestrijdt de politieke Islam en het politeke christendom.
Je moet tenslotte niet met twee maten gaan meten, want dan maak je het enkel erger. Dan wordt het van 'hij wel en wij niet', en iedereen kan zich situaties herinneren waarin hij of zij onrechtvaardig werd behandeld, en hoe kwaad men daarop kon worden.
Ik ben zelf christen, gelovig, maar vind dat mijn geloof mijn zaak is, waar ik anderen niet mee lastig moet vallen door deze op te dringen of mij daar in het maatschappelijke omgang op moet beroepen, als deze tegen de burgerlijke wet- en regelgeving ingaat.
Maar ik ga niet op mijn achterste benen staan als er een spotprent verschijnt van Jezus of God, of Abraham, Adam of Eva. Ik kan er zelfs wel mee lachen. Maar hoe ik die figuren binnen mijn geloof zie, is en er mee leef, is mijn zaak. We moeten wat dat betreft ook tegen een stootje kunnen. Wat God voor mij betekent, hoeft dat niet te zijn voor een ander. Ik kan vreselijk lachen om cabaret, met name de goede oude oudejaarsshows, waarin politici flink op de hak werden genomen, positief en negatief. Of ze nu van mijn kleur waren of niet. Wat meer spinazie eten, figuurlijk dan, dan kun je tegen dat stootje. Of gewoon een korreltje zout. We leven tenslotte in een seculiere samenleving. Zelfs daar waar ideologie voor sommigen heilig is. En samen leven, betekent dat je geconfronteerd wordt met dingen die je bevallen en die je niet bevallen. Doe bij het ochtendgymnastiek ook oefeningen met je schouders. Kun je ze wat soepeler ophalen.
Kort samengevat: de wereld is van iedereen, van niemand in het bijzonder. Datzelfde gaat op voor de samenleving. Niemand heeft het recht zijn wil aan anderen op te leggen. Ook niet als het om voor sommigen iets kwetsends gaat. We kennen onze burgerlijke wetten. Die zijn leidend, niet de roep van een of meer personen, al dan niet religieus.