Einstein schreef:
bizar . Nederland is voor 70% onkerkelijk en 60% onchristelijk.
(PDF onderzoek secularisatie)
.. en dan krijgen we
zoiets Bisschop De Korte van het bisdom Groningen-Leeuwarden is de eerste Theoloog des Vaderlands. Dat is bekendgemaakt tijdens de Nacht van de Theologie in Amsterdam. Het is de bedoeling dat De Korte zich het komende jaar opwerpt als het theologische geweten van Nederland, zegt de organisatie. Hij zal geregeld optreden als commentator of ambassadeur van de theologie.
Wtf..
theologisch geweten ?? van wie ?? 50% van de bevolking gelooft helemaal niet in God en 80% gelooft niet in de katholieke god van deze bisschop. Wie zou deze man moeten vertegenwoordigen als geweten. Over welk theologisch gezichtspunt zou ik als atheistisch agnost
in s'hemelsnaam gewetensbezwaren moeten voelen ??
Stelling: een dichter des Vaderlands is prima, een
denker des Vaderlands is op het randje.. iedere vaderlander leest wel eens een gedicht en sommigen denken soms na.. maar een theoloog des Vaderlands is onzin.
Ik vind het allemaal wat overdreven, al die lieden 'des Vaderlands'. We zijn geen eenheidsworst, waren we niet en zullen het ook nooit zijn.
Zelfs als katholiek, heb ik nooit om iemand gevraagd die mijn geweten gaat spelen. Erger nog, een dichter des Vaderlands kan ik nog negeren als ik dat wil, die heeft geen echt gewicht. Een denker des Vaderlands is al veel enger. Alsof iemand in mijn naam zou mogen denken. Dat doe ik zelf wel!
Een geweten des Vaderlands, is ook over de top. Denken doe ik zelf, en ook de afweging maken of iets goed of slecht is. Daarmee kan ik zelfs tegen iedere norm en waarde ingaan, zolang ik mij maar aan de wet hou. Geen Bisschop ter wereld die mij zijn normen en waarden op mag leggen, gelovig of niet! Ik ben ik en de priester is niet mij.