Raya schreef:
ezel schreef:
Raya schreef:
Vanochtend op de radio was een onderwijzeres die een boek had geschreven.
Ze vertelde erover. Het ging o.a. over het niet tegelijk met ramadan paasfeest vieren, want dat is storend voor moslims. Daar moet je rekening mee houden.
Niet dat mensen rekening met elkaar moeten houden, en dat ramadan en paasfeest vieren best tegelijkertijd kan, want het bijt elkaar niet. De ene groep viert ramadan en geen paasfeest, en de andere groep viert paasfeest en geen ramadan.
Je moet elkaar een feestje gunnen, vind ik, zonder jaloers te zijn naar elkaar, of kwaad omdat een ander iets doet wat jij niet wilt.
En en passant had ze het ook over seksualiteit en genders. Daar moest je zo vroeg mogelijk mee beginnen bij kinderen. Als ze nog klein zijn al...
Ik zou zeggen, laat een kind eerst zijn eigen kleine leefwereldje maar eens ontdekken. Voortplanting en liefde voor een partner komen dan later wel.
En wat nou als in hun kleine leefwereldje, tante Francine voorheen ome Frans was. Moeten we dan maar liegen? Moeten we vertellen dat ome Gijs en ome Jos vrienden zijn die samenwonen, in plaats van echtgenoten van elkaar? En de vragen die daarover in de klas ontstaan, moeten die genegeerd worden?
Waarom zou je liegen?
Beantwoord gewoon de vragen van het kind, als die gesteld worden.
Ik denk echter niet dat het kind met veel diepzinnige vragen zal komen. Is althans mijn ervaring. Denk jij van wel? Je kunt het kind beter leren zijn afval in de afvalbak te gooien. Daar hebben het kind zowel als de rest van de samenleving en de natuur wat aan!
Dat laatste lijkt me een prima leerdoel. Op zich kunnen kinderen wel meer leren dan alleen afval in de afvalbak gooien, dus we hoeven ons daar niet noodzakelijk toe te beperken.
Het kleine leefwereldje van kinderen is zodra ze naar school gaan niet meer zo klein. Ze zitten daar met andere kinderen in de klas, die broertjes, zusjes en ouders hebben. Ze wonen in een buurt, waar ze ook weer vriendjes en vriendinnetjes hebben. Wat dat betreft is de leefwereld van een kind waarschijnlijk groter dan die van menig volwassene. De kans dat ze daarbij in aanraking komen met mensen die afwijken van het cis-gender heteroseksuele patroon is aanzienlijk. Daar komen simpele vragen over, waar simpele antwoorden op kunnen worden gegeven.
Met name de anti-woke beweging in de VS wil niet dat dit op school gebeurt. Ouders denken controle te kunnen hebben over wat hun kind leert en wat niet. Daarom moeten leerkrachten in Florida hun mond houden over dit soort onderwerpen op straffe van ontslag. Als er een vraag in de klas komt waarom sommige kinderen een pappa en een mamma hebben en anderen twee pappa's of twee mamma's, moet de leerkracht het kind met een kluitje het riet in sturen, om de baan te kunnen behouden.
De verontwaardigingsindustrie in Nederland heeft gezien dat er goed geld te verdienen is met dit onderwerp, en neemt die Amerikaanse verhalen over.