Het is nu za jun 10, 2023 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8364 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382 ... 419  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#7561  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 10:59 am 
lid

Julien Sorel schreef:
Het gaat bepaald niet goed met de Russen in de Donbas.

https://www.theguardian.com/world/2023/ ... retreating

Twee dozijn deserteurs en een falend officier die vervangen wordt.
Poe poe, NAVO propaganda sufferdje Guardian heeft wel weer de gouden kogel gevonden zeg.
:snooty:

Heeft iemand het al aangedurfd om de Amerikanen te vragen over Nord Stream?
Ik zag dat het voorstel voor een VN onderzoek was gesneuveld.
Rusland, China en Brazilië stemden vóór hun voorstel. Niemand tegen.
12 vertegenwoordigers keken naar het plafond of naar hun schoenen, en dan gaat het kennelijk niet door.
Wat een poppenkast.

:lol:

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#7562  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 11:31 am 
lid

baedeker schreef:
Julien Sorel schreef:

Poe poe, NAVO propaganda sufferdje Guardian heeft wel weer de gouden kogel gevonden zeg.

Ik zie dat Baedeker blijft geloven in een glorieuze overwinning van het Russische leger.

Ik vrees dat hij lastige maanden tegemoet gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#7563  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 12:07 pm 
lid

Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:
Julien Sorel schreef:

Ik zie dat Baedeker blijft geloven in een glorieuze overwinning van het Russische leger. Ik vrees dat hij lastige maanden tegemoet gaat.

Ik laat de praat over 'glorieuze offensieven' graag aan Juul over. Wat mij betreft hadden NAVO en Kiev in 2008 nooit datgene moeten doen wat tot oorlog zou leiden ... of anders in ieder geval de dialoog moeten aangaan, en snel een compromis sluiten met Rusland. Helaas heeft het Westen zichzelf vijftien jaar later in moeilijke oorlog verwikkeld, is de schade niet te overzien, en lopen er nog steeds Holocaustontkenners en oorlogshitsers die doen of het een videospel is.
:hum:

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#7564  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 12:14 pm 
lid

baedeker schreef:
Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:
Ik zie dat Baedeker blijft geloven in een glorieuze overwinning van het Russische leger. Ik vrees dat hij lastige maanden tegemoet gaat.

Ik laat de praat over 'glorieuze offensieven' graag aan Juul over. Wat mij betreft hadden NAVO en Kiev in 2008 nooit datgene moeten doen wat tot oorlog zou leiden ... of anders in ieder geval de dialoog moeten aangaan, en snel een compromis sluiten met Rusland. Helaas heeft het Westen zichzelf vijftien jaar later in moeilijke oorlog verwikkeld, is de schade niet te overzien, en lopen er nog steeds Holocaustontkenners en oorlogshitsers die doen of het een videospel is.

De NAVO heeft nooit een schot gelost, nooit een grens van een soevereine staat overschreden en nooit landsdelen bezet en ingelijfd in Europa en zal dat ook niet gaan doen als het Oekraïne lukt Rusland terug te dringen binnen de eigen landsgrenzen.
Rusland deed dat wel, ze rommelde met gruwelijk militair geweld in Tsjetsjenië, Moldavië, Georgië en sinds 2014 in Oekraïne waar ze wederrechtelijk grote delen van inlijfde. Elke dag sterven vele onschuldige burgers door dit geweld.

Baedeker gelooft dat de oorzaak van al die agressie bij de NAVO ligt. Het is een bespottelijk idee, maar ik vermoed dat hij dat tot zijn laatste snik stug zal blijven volhouden.

Profiel  

Bericht nummer:#7565  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 12:23 pm 
lid

Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:
Julien Sorel schreef:
De NAVO heeft nooit een schot gelost, nooit een grens van een soevereine staat overschreden en nooit landsdelen bezet en ingelijfd in Europa en zal dat ook niet gaan doen als het Oekraïne lukt Rusland terug te dringen binnen de eigen landsgrenzen. Rusland deed dat wel, ze rommelde met gruwelijk militair geweld in Tsjetsjenië, Moldavië, Georgië en sinds 2014 in Oekraïne waar ze wederrechtelijk grote delen van inlijfde. Elke dag sterven vele onschuldige burgers door dit geweld. Baedeker gelooft dat de oorzaak van al die agressie bij de NAVO ligt. Het is een bespottelijk idee, maar ik vermoed dat hij dat tot zijn laatste snik stug zal blijven volhouden.

NAVO landen schoten Libië, Irak, Afghanistan en nog veel meer landen aan gort.
NAVO en Kiev wisten dat wat ze in 2008 deden tot oorlog zou leiden.
Laat Hollocaustontkenner Juul opflikkeren met z'n gekke praatjes.

Profiel  

Bericht nummer:#7566  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 12:34 pm 
lid

baedeker schreef:
Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:
De NAVO heeft nooit een schot gelost, nooit een grens van een soevereine staat overschreden en nooit landsdelen bezet en ingelijfd in Europa en zal dat ook niet gaan doen als het Oekraïne lukt Rusland terug te dringen binnen de eigen landsgrenzen. Rusland deed dat wel, ze rommelde met gruwelijk militair geweld in Tsjetsjenië, Moldavië, Georgië en sinds 2014 in Oekraïne waar ze wederrechtelijk grote delen van inlijfde. Elke dag sterven vele onschuldige burgers door dit geweld. Baedeker gelooft dat de oorzaak van al die agressie bij de NAVO ligt. Het is een bespottelijk idee, maar ik vermoed dat hij dat tot zijn laatste snik stug zal blijven volhouden.

NAVO landen schoten Libië, Irak, Afghanistan en nog veel meer landen aan gort.
NAVO en Kiev wisten dat wat ze in 2008 deden tot oorlog zou leiden.
Laat Hollocaustontkenner Juul opflikkeren met z'n gekke praatjes.

Het optreden van de V.S. in Afghanistan en Irak heb ik altijd sterk veroordeeld. Het had de volle steun van Baedeker. Goed om even te memoreren lijkt me.

De optreden van de NAVO in Libië en Kosovo betrof grote fouten. Ze waren echter niet gericht op het inlijven van staten maar vanuit een foutief humanitair dan wel volkenrechtelijk motief.

Profiel  

Bericht nummer:#7567  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 1:15 pm 
lid

Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:
Julien Sorel schreef:
NAVO landen schoten Libië, Irak, Afghanistan en nog veel meer landen aan gort. NAVO en Kiev wisten dat wat ze in 2008 deden tot oorlog zou leiden. Laat Hollocaustontkenner Juul opflikkeren met z'n gekke praatjes.
Het optreden van de V.S. in Afghanistan en Irak heb ik altijd sterk veroordeeld. Het had de volle steun van Baedeker. Goed om even te memoreren lijkt me. De optreden van de NAVO in Libië en Kosovo betrof grote fouten. Ze waren echter niet gericht op het inlijven van staten maar vanuit een foutief humanitair dan wel volkenrechtelijk motief.

De juridische of morele afwegingen van een Holocaustontkenner zullen mij eerlijk gezegd aan mijn reet roesten.
:misselijk:

Feit is dat NAVO landen Libië, Irak, Afghanistan en nog veel meer landen aan gort schoten.
Feit is dat NAVO en Kiev in 2008 datgene deden wat tot oorlog zou leiden.
Feit is dat de NAVO de dialoog had moeten aangaan, en snel een compromis had moeten sluiten met Rusland.
Ze hebben het niet eens geprobeerd. Sterker nog, ze hebben pogingen daartoe van anderen gesaboteerd.
Natuurlijk voelde Rusland zich bedreigde, en had net na 14 jaar (!) weinig andere keus dan bij Oekraïne aan de bel te trekken.

Profiel  

Bericht nummer:#7568  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 1:23 pm 
lid

baedeker schreef:
Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:
NAVO landen schoten Libië, Irak, Afghanistan en nog veel meer landen aan gort. NAVO en Kiev wisten dat wat ze in 2008 deden tot oorlog zou leiden. Laat Hollocaustontkenner Juul opflikkeren met z'n gekke praatjes.
Het optreden van de V.S. in Afghanistan en Irak heb ik altijd sterk veroordeeld. Het had de volle steun van Baedeker. Goed om even te memoreren lijkt me. De optreden van de NAVO in Libië en Kosovo betrof grote fouten. Ze waren echter niet gericht op het inlijven van staten maar vanuit een foutief humanitair dan wel volkenrechtelijk motief.

De juridische of morele afwegingen van een Holocaustontkenner zullen mij eerlijk gezegd aan mijn reet roesten.

Feit is dat NAVO landen Libië, Irak, Afghanistan en nog veel meer landen aan gort schoten.
Feit is dat de NAVO de dialoog had moeten aangaan, en snel een compromis had moeten sluiten met Rusland.
Ze hebben het niet eens geprobeerd. Sterker nog, ze hebben pogingen daartoe van anderen gesaboteerd.
Natuurlijk voelde Rusland zich bedreigde, en had net na 14 jaar (!) weinig andere keus dan bij Oekraïne aan de bel te trekken.

Baedeker zwijgt als het graf over het feit dat hij voorstander was van de invallen van de V.S. in Afghanistan en Irak. Ik vind dat je dan niet de eerst aangewezene bent om je verontwaardigd te tonen over dit feit. Voor die verontwaardiging kun je beter te rade gaan bij mensen die op het moment dat het gebeurde zagen dat het verwerpelijk was.

Baedeker verdedigt ook de inval van Rusland in Oekraïne en ook dat men delen van dit land bezet dan wel inlijft. Hij noemt dit optreden 'aan de bel trekken bij Oekraïne'. Beter had hij zijn verwarring niet onder woorden kunnen brengen.

Profiel  

Bericht nummer:#7569  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 2:05 pm 
lid

Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:
Julien Sorel schreef:

Baedeker zwijgt als het graf over het feit dat hij voorstander was van de invallen van de V.S. in Afghanistan en Irak. Ik vind dat je dan niet de eerst aangewezene bent om je verontwaardigd te tonen over dit feit. Voor die verontwaardiging kun je beter te rade gaan bij mensen die op het moment dat het gebeurde zagen dat het verwerpelijk was.

Even voor de duidelijkheid hè: van baedeker mochten de VS Saddam Hoessein omleggen en het Taliban regime omverwerpen dat de daders van 9/11 beschermde. Wat ze in de jaren erna allemaal uitspookten onder het mom van westerse normen brengen, valt niet onder de toestemming van baedeker, maar is centraal onderdeel van wat Juul zelf bepleit met NAVO inmenging in Oekraïne, Georgië, Moldavië, en welk ander land zich ook maar aandient ... de Taiwan doctrine.

In tegenstelling tot de Holocaustontkenner houdt baedeker zich niet ledig met verontwaardiging tonen, maar onderbouwt hij waarom het onzin is om te doen of Rusland geen redenen had en heeft om zijn veiligheid bedreigd te zien, en waarom de NAVO met zijn Taiwan doctrine een bedreiging voor de wereldvrede is. Doe even een antwoord hierop.

Julien Sorel schreef:
Baedeker verdedigt ook de inval van Rusland in Oekraïne en ook dat men delen van dit land bezet dan wel inlijft. Hij noemt dit optreden 'aan de bel trekken bij Oekraïne'. Beter had hij zijn verwarring niet onder woorden kunnen brengen.

Als je datgene doet wat volgens je eigen experts en diplomaten tot oorlog leidt, dan krijg je oorlog. Als je je minderheid onderdrukt, dan komt er een moment waarop die minderheid een gerechtvaardigde afscheiding toekomt. Hoe is dat verwarrend voor de Holocaustontkenner?

Profiel  

Bericht nummer:#7570  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 2:42 pm 
lid

baedeker schreef:
Even voor de duidelijkheid hè: van baedeker mochten de VS Saddam Hoessein omleggen en het Taliban regime omverwerpen dat de daders van 9/11 beschermde. Wat ze in de jaren erna allemaal uitspookten onder het mom van westerse normen brengen, valt niet onder de toestemming van baedeker, maar is centraal onderdeel van wat Juul zelf bepleit met NAVO inmenging in Oekraïne, Georgië, Moldavië, en welk ander land zich ook maar aandient ... de Taiwan doctrine.

In tegenstelling tot de Holocaustontkenner houdt baedeker zich niet ledig met verontwaardiging tonen, maar onderbouwt hij waarom het onzin is om te doen of Rusland geen redenen had en heeft om zijn veiligheid bedreigd te zien, en waarom de NAVO met zijn Taiwan doctrine een bedreiging voor de wereldvrede is. Doe even een antwoord hierop.

Baedeker heeft er dus geen moeite mee als we soevereine landen binnenvallen om een een dictator die ons niet bevalt een kopje kleiner te maken. Ik neem aan dat hij om die reden de inval in Libië ook een goed idee vond, die Khadaffi deugde immers ook van geen kant?
In die logica ziet hij er uiteraard ook geen been in om Oekraïne binnen te vallen om de 'smerige nazi Zelensky' een kopje kleiner te maken.

Zie hier de volkenrechtelijke moraal van Baedeker: je mag gewoon zelf bedenken of een regime in een buurland deugt en als je dat niet bevalt mag je het land binnenvallen en desnoods met grof geweld het land aan gort bombarderen en duizenden burgerslachtoffers maken.

Profiel  

Bericht nummer:#7571  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 3:31 pm 
lid

Julien Sorel schreef:
baedeker schreef:

Baedeker heeft er dus geen moeite mee als we soevereine landen binnenvallen om een een dictator die ons niet bevalt een kopje kleiner te maken. Ik neem aan dat hij om die reden de inval in Libië ook een goed idee vond, die Khadaffi deugde immers ook van geen kant? In die logica ziet hij er uiteraard ook geen been in om Oekraïne binnen te vallen om de 'smerige nazi Zelensky' een kopje kleiner te maken.

Zie hier de volkenrechtelijke moraal van Baedeker: je mag gewoon zelf bedenken of een regime in een buurland deugt en als je dat niet bevalt mag je het land binnenvallen en desnoods met grof geweld het land aan gort bombarderen en duizenden burgerslachtoffers maken.

Juul, die knus op schoot zit bij de wereldkampioen regime change en invasies VS, klakkeloos de oorlogshitserij uit Washington papegaait, en de wereldvrede bedreigt met de Taiwan doctrine van de NAVO, beweert bezorgd te zijn over "moraal". Wat een gotspe.

Een paar tips van mijn kant: Negeer nooit de veiligheidsbelangen van andere landen, zeker als je eigen experts en diplomaten een rode lijn zien. Ga de dialoog aan als een conflict zich dreigt te ontwikkelen. Hou een beetje afstand van elkaar, zo mogelijk met neutrale bufferstaten. Ga niet je eigen ideologie opdringen door oorlogen en inmenging. En als je lid bent van een bondgenootschap dat je meesleept in avonturen elders, stap er dan uit. Dan wordt de wereld al een stuk beter dan de wereld van Juul.

Profiel  

Bericht nummer:#7572  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 3:36 pm 
lid

baedeker schreef:
Juul, die knus op schoot zit bij de wereldkampioen regime change en invasies VS, klakkeloos de oorlogshitserij uit Washington papegaait, en de wereldvrede bedreigt met de Taiwan doctrine van de NAVO, beweert bezorgd te zijn over "moraal". Wat een gotspe.

Een wonderlijk verwijt van iemand die de invallen van de V.S. in Afghanistan en Irak steunde aan iemand die deze invallen scherp veroordeelde.

Over Taiwan heb ik me hier nooit uitgelaten.

Citaat:
Een paar tips van mijn kant: Negeer nooit de veiligheidsbelangen van andere landen, zeker als je eigen experts en diplomaten een rode lijn zien. Ga de dialoog aan als een conflict zich dreigt te ontwikkelen. Hou een beetje afstand van elkaar, zo mogelijk met neutrale bufferstaten. Ga niet je eigen ideologie opdringen door oorlogen en inmenging. En als je lid bent van een bondgenootschap dat je meesleept in avonturen elders, stap er dan uit. Dan wordt de wereld al een stuk beter dan de wereld van Juul.

Zo geformuleerd en algemeen gesteld ben ik dit wel met je eens.

Profiel  

Bericht nummer:#7573  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 4:39 pm 
lid

baedeker schreef:
P-G schreef:
baedeker schreef:
Het zijn doodgewoon afspraken van de OCSE, door Rusland, Oekraïne en NAVO ondertekend: landen zijn vrij om bondgenootschappen te kiezen, maar niet als dat de veiligheid van buurlanden in het geding brengt. In het laatste geval blijf je neutraal, wat Oekraïne tot 2014 was, en waar Rusland prima mee kon leven. Het heeft niks te maken met 'Russisch grondgebied' worden.
P-G schreef:
Even een vraag: Oekraïne moet “neutraal” blijven - een eufemisme voor het zijn van Russisch grondgebied -, omdat het NAVO-lidmaatschap de Russische staatsveiligheid in gevaar zou brengen? Waar blijkt dat uit? De NAVO grenst reeds aan de Russische Federatie en naar aanleiding van de gebeurtenissen sinds 24 februari 2022 zullen Noorwegen en Finland ook een verzekeringspolis gaan afsluiten.
baedeker schreef:
Nee, neutraliteit is geen annexatie door het buurland. De dreiging van Oekraïne in de NAVO was algemeen bekend bij de NAVO: Most fascinating thing about the Ukraine war is the sheer number of top strategic thinkers who warned for years that it was coming if we continued down the same path.
Mijn vraag blijft onbeantwoord. Oekraïne zou op grond van gemaakte afspraken géén lid mogen worden van de NAVO maar "neutraal" dienen te blijven, omdat zij anders de veiligheid van de Russische Federatie in gevaar zou brengen. Waar blijkt dat uit? De NAVO grenst reeds aan de Russische Federatie.

Kom kom. De NAVO was 40 jaar een anti Rusland of althans anti Sovjet pact. NAVO landen zijn wereldkampioen regime change en invasies. De NAVO heeft zich tegen de afspraken in richting Russische grens uitgebreid, en Rusland heeft dat gedoogd.

Voorafgaand aan de Duitse eenwording zijn er gesprekken gevoerd tussen Amerikaanse en Sovjet delegaties. In die gesprekken zou aangegeven dat de NAVO nimmer oostwaarts zou uitbreiden. Daarvan is nooit iets op papier gezet. De toenmalige Sovjetleider heeft overigens tot aan zijn overlijden volgehouden dat een eventuele uitbreiding van de NAVO richting het oosten nooit ter sprake is gekomen. Dat is ook logisch, want het Warschaupact stond nog fier overeind. Maar eerlijk is eerlijk: met alle verhalen over een kwaadaardige NAVO weet het Kremlin extreem-links en extreem-rechts op het Europese continent goed te paaien.
In alle verhalen over de NAVO en haar zogenaamde provocatie staat het jaar 2008 centraal. Maar daarbij wordt vergeten dat medio 2011 vanuit het Kremlin werd gesteld dat tussen haar en de NAVO geen enkel conflict (!) meer bestond; tot en met 2013 woonden Russische presidenten doodleuk NAVO-bijeenkomsten bij, terwijl ondertussen gewezen lidstaten van het Warschaupact en zelfs Socialistische Sovjetrepublieken op hun verzoek (!) waren toegelaten tot het NAVO-bondgenootschap. Mede hierdoor grenzen NAVO-lidstaten al ruim een decennium aan de Russische Federatie, zonder dat ooit de Russische staatsveiligheid in gevaar is gekomen. En redenen om aan te nemen dat een NAVO-lidmaatschap van Oekraïne opeens wel een gevaar voor de Russische staatsveiligheid is, zijn eenvoudigweg non-staand.

Er zijn aldus duidelijk indicaties het Vlad helemaal niet om de NAVO te doen is. Immers, Oekraïne mocht ook geen associatieverdrag met de Europese Unie aangaan. Het pas in een politiek van ruim twintig jaar dat het Kremlin intervenieert in "klein Rusland". Maar de gewezen kolonie keert zich in toenemende mate af van het Russische samenlevingsmodel en omarmt steeds meer het westerse variant. En dat vormt een directe bedreiging van de autoritaire kleptocratie in het Kremlin.

baedeker schreef:
En dan is er in 2008 één rode lijn in Oekraïne, waar NAVO experts en diplomaten zelf waarschuwen dat die tot oorlog zal leiden, en wat doet de NAVO?

P-G schreef:
P-G schreef:
Sorry, anonieme Kremlin-account zijn geen bronnen.
Al die Twitter-accountant waarnaar je linkt.
baedeker schreef:
Heeft niks met Poetin te maken. Als je je buurland provoceert en/of een grote minderheid etnisch probeert te wissen, dan neem je het risico dat er oorlog van komt.
Dit is niets anders dan projectie.
baedeker schreef:
Naast de illustratieve filmpjes is het etnisch wissen van de Russische minderheid met tal van ook westerse bronnen onderbouwd. De immer scheldende kandidaat notaris is een jokkebrok.
Wederom projectie.

Doe even een onderbouwing.

Kom op, zeg.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#7574  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 4:56 pm 
lid

baedeker schreef:

Hoe ziet baedeker het voor zich? De Amerikanen vallen Irak binnen, hangen Hoessein op en vertrekken vervolgens om het land zonder enige openbaar gezag achter te laten?

baedeker schreef:
maar is centraal onderdeel van wat Juul zelf bepleit met NAVO inmenging in Oekraïne, Georgië, Moldavië, en welk ander land zich ook maar aandient

Diverse samenlevingen staan voor een fundamentele keuze: kiest men voor het westerse samenlevingsmodel of het Russische alternatief. Ofwel, kiest men voor een liberale samenleving met een democratische rechtsstaat óf voor een autoritaire kleptocratie alwaar kritiek leidt tot hetzij de dood, hetzij een verbanning naar een concentratiekamp in Siberië?

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#7575  BerichtGeplaatst: di maart 28, 2023 8:52 pm 
lid

P-G schreef:
baedeker schreef:
P-G schreef:
Mijn vraag blijft onbeantwoord. Oekraïne zou op grond van gemaakte afspraken géén lid mogen worden van de NAVO maar "neutraal" dienen te blijven, omdat zij anders de veiligheid van de Russische Federatie in gevaar zou brengen. Waar blijkt dat uit? De NAVO grenst reeds aan de Russische Federatie.
Kom kom. De NAVO was 40 jaar een anti Rusland of althans anti Sovjet pact. NAVO landen zijn wereldkampioen regime change en invasies. De NAVO heeft zich tegen de afspraken in richting Russische grens uitgebreid, en Rusland heeft dat gedoogd.
Voorafgaand aan de Duitse eenwording zijn er gesprekken gevoerd tussen Amerikaanse en Sovjet delegaties. In die gesprekken zou aangegeven dat de NAVO nimmer oostwaarts zou uitbreiden. Daarvan is nooit iets op papier gezet. De toenmalige Sovjetleider heeft overigens tot aan zijn overlijden volgehouden dat een eventuele uitbreiding van de NAVO richting het oosten nooit ter sprake is gekomen. Dat is ook logisch, want het Warschaupact stond nog fier overeind. Maar eerlijk is eerlijk: met alle verhalen over een kwaadaardige NAVO weet het Kremlin extreem-links en extreem-rechts op het Europese continent goed te paaien.

Je kijkt naar het verkeerde gesprek. Ik heb het over het diplomatieke verkeer tussen Rusland, VS, VK, Duitsland en Frankrijk. Bij wetenschappelijk onderzoek aan het licht gekomen. Berichten in Welt en Der Spiegel begin 2022. Is je al een paar keer verteld. Extremisten van het midden hebben zo te zien een kort geheugen.

P-G schreef:
In alle verhalen over de NAVO en haar zogenaamde provocatie staat het jaar 2008 centraal. Maar daarbij wordt vergeten dat medio 2011 vanuit het Kremlin werd gesteld dat tussen haar en de NAVO geen enkel conflict (!) meer bestond; tot en met 2013 woonden Russische presidenten doodleuk NAVO-bijeenkomsten bij, terwijl ondertussen gewezen lidstaten van het Warschaupact en zelfs Socialistische Sovjetrepublieken op hun verzoek (!) waren toegelaten tot het NAVO-bondgenootschap. Mede hierdoor grenzen NAVO-lidstaten al ruim een decennium aan de Russische Federatie, zonder dat ooit de Russische staatsveiligheid in gevaar is gekomen. En redenen om aan te nemen dat een NAVO-lidmaatschap van Oekraïne opeens wel een gevaar voor de Russische staatsveiligheid is, zijn eenvoudigweg non-staand.

Dit is allemaal gebaseerd op een poging tot herschrijven van de geschiedenis, als zouden alle experts en diplomaten niet gezegd hebben dat een avontuur van de NAVO in Oekraïne tot oorlog zou leiden, en als zou in wikileaks niet staan dat de VS daar keer op keer over geïnformeerd is. De realiteit is dat dat wel gebeurde. Je tegenwerping is non-staand.

P-G schreef:
Er zijn aldus duidelijk indicaties het Vlad helemaal niet om de NAVO te doen is. Immers, Oekraïne mocht ook geen associatieverdrag met de Europese Unie aangaan. Het pas in een politiek van ruim twintig jaar dat het Kremlin intervenieert in "klein Rusland". Maar de gewezen kolonie keert zich in toenemende mate af van het Russische samenlevingsmodel en omarmt steeds meer het westerse variant. En dat vormt een directe bedreiging van de autoritaire kleptocratie in het Kremlin.

Nee, de EU is een ander verhaal. De Oekraïense president Yanukovych twijfelde zelf aan het associatieverdrag. Oekraïne was in november 2013 op zoek naar €20 miljard aan leningen en hulp. De EU bood €610 miljoen, en eiste dat Oekraïne het hele acquis aan EU regelgeving zou slikken. Rusland was bereid om €15 miljard en lagere gasprijzen te bieden, en had nauwelijks eisen qua regelgeving. In het spel van loven en bieden paste Rusland wat economische druk en propaganda toe. Het pro EU kamp ontketende protesten, wat zou eindigen in de pro westerse nazi staatsgreep van 2014. Ik hoop dat Oekraïne genoten heeft van dat EU samenlevingsmodel want ze hebben het wel erg duur betaald.

Het was de NAVO die kwam roeren in het Oekraïens potje. Interview met Italiaanse generaal Fabio Mini, voormalig chef staf NAVO Zuid Europa:

l’AntiDiplomatico: ... Do you think that since 2014 Europe has underestimated the Ukrainian question?

FM: I don’t think it was underestimated. On the contrary, it was a deliberate goal to gradually transform the country into an outpost against Russia, regardless of its admission to NATO. Hence the so-called ‘orange revolution’ (2004), the internal and external sabotage of every attempt at stabilization, the alternation of corrupt governments, the pseudo revolt of Euromaidan, the coup against President Yanukovich (2014) and the election of Zelensky.

The latter began with an electoral program opposing the oligarchs, political corruption and the promise of “serving the people” and ended at an openly provocative policy towards Russia. And this was exactly what the United States and the NATO wanted since 1997.

...

From 2014 onwards, Ukraine–with the support of the United States and NATO–followed an even more hostile line towards Russia and began to integrate neo-Nazi groups that had “proven themselves” in the Maidan clashes into the armed forces and the police. The very same people are now organizing the “Ukrainian resistance” and coordinating the approximately 16,000 mercenaries scattered across the country.

For all of this, I would like to say that NATO has not neglected Ukraine, on the contrary, it has strongly pushed it into an adventure that is dangerous for both all of us and especially for the Europeans.

P-G schreef:
baedeker schreef:
P-G schreef:
Al die Twitter-accountant waarnaar je linkt.
Dit is niets anders dan projectie.
Wederom projectie.
Doe even een onderbouwing.
Kom op, zeg.

Je zit hier op een discussie forum. Beweringen zonder onderbouwing gaan de prullenbak in.
:fluiten:

Profiel  

Bericht nummer:#7576  BerichtGeplaatst: wo maart 29, 2023 12:25 pm 
lid

Het gaat in een oorlog natuurlijk nooit perfect, anders was de oorlog allang beëindigd.
Desalniettemin heeft het Oekraïense leger de laatste weken wel wat aardige successen geboekt. Overigens niet met de Amerikaanse Abrams tanks en ook niet met de Duitse Leopard tanks. Die bleken niet in staat om de gigantische natte modderlaag te kunnen trotseren. Ook het pas afgeleverde Patriot luchtafweer systeem voldeed niet.
Maar gelukkig hebben ze wel een flinke trein vol Russische ammunitie van de Russen bezorgd gekregen zodat ze met hun Russische tanks wel uit de voeten kunnen. Die zijn kennelijk beter bestand tegen de narrige terreinomstandigheden.
Verder is het wel nuttig dat de Russische militairen en de Wagner huurlingen elkaar regelmatig bestrijden.
Op De Krim gaat de strijd onverminderd voort en veel Russische kolonisten zijn het schiereiland schielijk ontvlucht.
Dat gaat de goede kant op.
Ook in Oost- en Zuid-Oekraïne zijn redelijk wat successen geboekt.
Maar het is onvoldoende om te spreken van een serieuze doorbraak. Die zal nog moeten komen. Ik schat dat ze aan het eind van de zomer wel eens zover kunnen zijn dat de gehele bezetting van hun land beëindigd kan zijn.
Dan is het waarschijnlijk nog geen vrede. Daar zijn andere zaken voor nodig.

Profiel  

Bericht nummer:#7577  BerichtGeplaatst: wo maart 29, 2023 2:39 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Het gaat in een oorlog natuurlijk nooit perfect, anders was de oorlog allang beëindigd.
Desalniettemin heeft het Oekraïense leger de laatste weken wel wat aardige successen geboekt. Overigens niet met de Amerikaanse Abrams tanks en ook niet met de Duitse Leopard tanks. Die bleken niet in staat om de gigantische natte modderlaag te kunnen trotseren. Ook het pas afgeleverde Patriot luchtafweer systeem voldeed niet.
Maar gelukkig hebben ze wel een flinke trein vol Russische ammunitie van de Russen bezorgd gekregen zodat ze met hun Russische tanks wel uit de voeten kunnen. Die zijn kennelijk beter bestand tegen de narrige terreinomstandigheden.
Verder is het wel nuttig dat de Russische militairen en de Wagner huurlingen elkaar regelmatig bestrijden.
Op De Krim gaat de strijd onverminderd voort en veel Russische kolonisten zijn het schiereiland schielijk ontvlucht.
Dat gaat de goede kant op.
Ook in Oost- en Zuid-Oekraïne zijn redelijk wat successen geboekt.
Maar het is onvoldoende om te spreken van een serieuze doorbraak. Die zal nog moeten komen. Ik schat dat ze aan het eind van de zomer wel eens zover kunnen zijn dat de gehele bezetting van hun land beëindigd kan zijn.
Dan is het waarschijnlijk nog geen vrede. Daar zijn andere zaken voor nodig.

Ik herinner me dat Baedeker hier eerder stellig beweerde dat de Leopard-tanks van de Duitsers veel te zwaar zich om zich in dit terrein te kunnen verplaatsen.

Wat zijn die Oekraïeners toch dom!

:luidlachen:

Profiel  

Bericht nummer:#7578  BerichtGeplaatst: wo maart 29, 2023 3:08 pm 
lid

Als Putin slim zou zijn laat hij zich door de feiten leiden en trekt hij zich terug uit Oekraïne.

https://www.theguardian.com/world/2023/ ... n-confirms

Profiel  

Bericht nummer:#7579  BerichtGeplaatst: wo maart 29, 2023 3:28 pm 
lid

Om 18 tanks?

:hardlachen:

Profiel  

Bericht nummer:#7580  BerichtGeplaatst: wo maart 29, 2023 3:48 pm 
lid

baedeker schreef:
Om 18 tanks?

:hardlachen:

Lees het artikel nou even door, Baedeker, dan kun je ontdekken waarom je zo dom over komt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8364 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 376, 377, 378, 379, 380, 381, 382 ... 419  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]