Biertje schreef:
kwaaisteniet schreef:
(Ik dacht niet dat Oekraïne door |Rusland onder de voet gelopen wil worden.
De hele kwestie tussen Oekraïne en Rusland dateert uit het feit dat Stalin hongersnood kweekte door te willenteruggaan sovchozen. Europa staat hier buiten deze kwestie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/HolodomorAls het om Oekraïne gaat ben ik een voorstander van finlandisering en federalisering,
dus beslist geen voorstander van een NAVO lidmaatschap.
Toch zal Rusland hierover moeten onderhandelen met Oekraïne en niet alleen met de NAVO.
Ook de EU heeft grote fouten gemaakt bij de opstand in Oekraïne en moet zich veel terughoudender opstellen.
Nu de verhoudingen zijn geëscaleerd en het vertrouwen ver weg is ,
lijkt mij de beste weg ,om zo lang mogelijk te blijven praten ,
niet alleen Rusland met Amerika , maar ook met de EU en met Oekraïne.
Komt tijd ,komt raad en het groeien van vertrouwen en respect kost tijd.
Hierbij zullen zowel de RF als de EU met realpolitiek hun afspraken moeten maken, gericht op samenwerking in de toekomst
en niet op basis van het verleden en alle frustraties die daar aan vast zitten.
Laat Poetin een nieuwe weg inslaan , nu Duitsland een nieuwe regering heeft en nu Macron zich opmaakt voor verkiezingen.
Biden wil wel blijven praten ,want zijn prioriteit ligt bij China en niet bij Oekraïne
Wederom, Oekraine hoort bij Rusland. En Kazachstaan is nu zelfstandig maar wil niet de banden met Poetin verbreken. Bovendien wordt daar volop Russisch gesproken. We moeten de wens van Poetin respecteren om niet het gehele Russische rijk af te breken.