P-G schreef:
baedeker schreef:
Julien Sorel schreef:
Ik beloof je dat ik je het geduldig zal blijven uitleggen, beste man.
Ik beloof dat ik de vloer aan blijf vegen met je fabeltjes. NAVO tanks in de Oekraïne is wel de bevestiging dat de Russen aldoor gelijk hadden met de dreiging vanuit deze organisatie. Het zou me niet verbazen als Washington een lijstje met provocaties afwerkt op weg naar oorlog. Europa moet zich daar niet voor lenen.
Als het Kremlin zich aan gemaakte afspraken had gehouden, was er überhaupt geen oorlog geweest. Denk bijvoorbeeld aan het Memorandum van Boedapest uit 1994 en zogenoemde Founding Act uit 1997. In strijd met deze afspraken intervenieert het Kremlin al sinds 2004 in Oekraïne.
De Amerikanen beschouwen Boedapest zelf niet als bindend. De Russen tegenwerpen dat zij hetzelfde doen gaat niet op.
Verder hebben de Russen reden met hun bewering dat Kiev door de staatsgreep van 2014 niet meer aan de juridische voorwaarden van Boedapest voldoet.
Tenslotte snapt een kind dat wanneer Rusland de grenzen garandeert van een neutraal Oekraïne, en Oekraïne vervolgens een anti Rusland ideologie aanneemt en provoceert, dat Oekraïne dan niet langer hoeft te rekenen op de garanties van Rusland.
Dit zijn evidente feiten, al zo vaak verduidelijkt, maar P-G toont zich hier, zoals in tal van andere gevallen, te kwader trouw door Rusland steeds Boedapest voor de voeten te werpen.
Welke afspraken hadden oorlog kunnen voorkomen?
- De afspraak van 1991 dat de NAVO niet oostwaarts zou uitbreiden.
- De afspraak van 1999 binnen de OCSE dat geen enkele lidstaat zijn veiligheid zal versterken ten koste van de veiligheid van een andere lidstaat.
- De dialoog aangaan met Rusland over de bij iedereen bekende dieprode lijn van Rusland inzake NAVO lidmaatschap van Oekraïne. De NAVO heeft de dialoog 15 jaar weggewuifd. Men heeft het niet eens geprobeerd, en steeds verder geëscaleerd.
- De afspraken van Minsk 2015, om de Donbas als autonoom gebied binnen Oekraïne te laten doorgaan. Inmiddels is bekend dat dit voor Oekraïne, Duitsland en Frankrijk van meet af aan slechts een foppertje was om Oekraïne voor te bereiden op een volgende oorlog.
- De afspraak dat de NAVO een defensief bondgenootschap is. Oekraïne is formeel geen lid, en de NAVO voert er een proxy oorlog tegen Rusland.
Het leveren van tanks aan Oekraïne is een inbreuk op dat laatste, en wederom een forse provocatie.
Europa moet zich daar niet voor lenen.