Het is nu do aug 18, 2022 7:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Oversterfte
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2021 8:11 pm 
lid

Einstein schreef:
Oversterfte stijgt in November/december, dat is elk jaar zo. Hopelijk krijgen we niet zo'n piek als in 2020.

Ik roep het al weken.. de zorg is overbelast en dat is riskant. Uitgestelde operaties..

Oversterfte is ten opzichte van een seizoensverloop zoals te verwachten is op basis van een trend die vanuit vorige jaren wordt berekend.

En de sterfte die het RIVM binnenkrijgt is de helft van wat het CBS later vindt naar aanleiding van de certificaten van overlijden. Enzo heeft dit ook al aangegeven: huisartsen geven ongeveer de helft maardoor aan het RIVM. Het CBS is nauwkeurig, dus er zijn ook niet zoals de kranten zeggen 20.000 mensen met Covid-19 overleden, maar bijna het dubbele. Delen we 40.000 doden op 0,3 a 0,4 procent dan krijgen we een schatting van het aantal ooit met het virus besmette mensen: 11,4 miljoen, dus rond de 60 procent van onze bevolking die dan ook blijvend immuun is.

Trekken we nu van de CBS oversterfte 2 maal de RIVM coronasterfte af, dan resteert nog steeds oversterfte. Dat is zeker merkwaardig want je verwacht met aftrek van alle "Coronadoden" die vaak in verzorgingstehuizen hun laatste maanden doorbrengen, dat je ONDER de verwachte seizoenssterfte ging uitkomen.

Ik vraag mij af of NL ongelukkige batches vaccin heeft binnengekregen: grote variatie in bijwerkingen voor ik dacht Pfizer is in de VS besproken geweest.

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: di dec 14, 2021 9:29 am 
lid

Rightnow schreef:
Einstein schreef:
Oversterfte stijgt in November/december, dat is elk jaar zo. Hopelijk krijgen we niet zo'n piek als in 2020.

Ik roep het al weken.. de zorg is overbelast en dat is riskant. Uitgestelde operaties..

Oversterfte is ten opzichte van een seizoensverloop zoals te verwachten is op basis van een trend die vanuit vorige jaren wordt berekend.

En de sterfte die het RIVM binnenkrijgt is de helft van wat het CBS later vindt naar aanleiding van de certificaten van overlijden. Enzo heeft dit ook al aangegeven: huisartsen geven ongeveer de helft maardoor aan het RIVM. Het CBS is nauwkeurig, dus er zijn ook niet zoals de kranten zeggen 20.000 mensen met Covid-19 overleden, maar bijna het dubbele. Delen we 40.000 doden op 0,3 a 0,4 procent dan krijgen we een schatting van het aantal ooit met het virus besmette mensen: 11,4 miljoen, dus rond de 60 procent van onze bevolking die dan ook blijvend immuun is.

Trekken we nu van de CBS oversterfte 2 maal de RIVM coronasterfte af, dan resteert nog steeds oversterfte. Dat is zeker merkwaardig want je verwacht met aftrek van alle "Coronadoden" die vaak in verzorgingstehuizen hun laatste maanden doorbrengen, dat je ONDER de verwachte seizoenssterfte ging uitkomen.

Ik vraag mij af of NL ongelukkige batches vaccin heeft binnengekregen: grote variatie in bijwerkingen voor ik dacht Pfizer is in de VS besproken geweest.

Die is leuk: ongelukkige batches vaccin
Zullen we dan op zijn minst even pauzeren met die injecties?
Als er 1 scherfje glas in een potje Hak gevonden wordt dan roepen we alles uit de supermarkten terug.
1 kapotte airbag in een Toyota, meteen wereldwijd miljoenen auto's naar de dealers roepen.
570 vaccinatie doden? gewoon door spuiten. Doe iedereen nog maar een derde en vierde

De EU moet geen associatieverdrag sluiten met een land dat passagiersvliegtuigen uit de lucht schiet

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: di dec 14, 2021 12:09 pm 
lid

Het hele overheidsverhaal KLOPT NIET en dat weet ik donders goed, Gestopt!

Zelf kom ik van de kant van de biologie en de geneeskunde, maar hoe veel mensen gaan niet de ogen open op een andere manier, door wat ze zien aan het gedrag van mensen in de politiek en in de media, en ook zij zien: HET KLOPT NIET!

Wat nu gebeurt is duivels en immoreel: de onwaarheden, het roekeloos injecteren van kinderen en het dwingen van "vaccinaties" (Oostenrijk, Australie).

Voor mij is het wel duidelijk dat er een ander doel achter zit dan zogenaamde gezondheid: de macht en de welvaart van burgers moet drastisch worden beperkt. Dat heet "bevolkingscontrole".

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: di dec 14, 2021 12:58 pm 
lid

Rightnow schreef:
Het hele overheidsverhaal KLOPT NIET en dat weet ik donders goed, Gestopt!

Zelf kom ik van de kant van de biologie en de geneeskunde, maar hoe veel mensen gaan niet de ogen open op een andere manier, door wat ze zien aan het gedrag van mensen in de politiek en in de media, en ook zij zien: HET KLOPT NIET!

Wat nu gebeurt is duivels en immoreel: de onwaarheden, het roekeloos injecteren van kinderen en het dwingen van "vaccinaties" (Oostenrijk, Australie).

Voor mij is het wel duidelijk dat er een ander doel achter zit dan zogenaamde gezondheid: de macht en de welvaart van burgers moet drastisch worden beperkt. Dat heet "bevolkingscontrole".

Eens.

Rightnow schreef:
Ik roep het al weken.. de zorg is overbelast en dat is riskant. Uitgestelde operaties.

Eens, maar waar blijven dan de opschaling, het deltaplan ventilatie en de brede inzet van medicijnen?
Niet logisch dat daar niks mee gebeurt.
Ik krijg de indruk dat men het probleem wil laten voortbestaan, en alleen geïnteresseerd is in speeltjes voor meer controle.

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: di dec 14, 2021 12:58 pm 
lid

Ja hoor, het vaccin van Pfizer levert ongelukkige batches vaccin.
Als dat waar zou zijn dan klopt er inderdaad iets niet.
Maar vooralsnog geloof ik geen sikkepit van deze suggestieve aannames. Er is geen enkel signaal dat daar op wijst.
Pfizer zou het kunnen opvatten als laster.
Uit alle miljarden vaccinaties wereldwijd blijkt juist dat er vrijwel geen nadelige werking is op een enkele uitzondering na.
En verder blijkt dat mensen die gevaccineerd zijn ofwel niet besmet worden ofwel lichte ziekteverschijnselen vertonen als ze toch besmet worden, op een enkele uitzondering na.
Verder blijkt uit al die miljarden gegevens dat mensen die niet gevaccineerd zijn verhoudingsgewijs vaker in het ziekenhuis terecht komen en veel ernstiger gevolgen daarvan ondervinden zelfs tot aan de dood toe.
Zie hier de voordelen van vaccineren. Je moet wel oliedom zijn om dat te ontkennen.
Verder ziet het er ook niet al te intelligent uit als je beweert dat de overheid belang heeft bij het in de macht hebben van burgers of bij het verminderen van de welvaart van burgers.
Een overheid kan geen macht over haar burgers uitoefenen behalve in het Chinese staatsmodel, en dan ook nog maar in beperkte mate.
Verder heeft de overheid er zeer groot belang bij om de burgers welvarend te hebben. Dan kan er ook een redelijke hoeveelheid belasting geheven worden waarmee ze allerlei nuttige doelen kan verwezenlijken, zoals het verzorgen van een goed betaalde oude dag voor Rightnow, etc, etc.

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: di dec 14, 2021 1:09 pm 
lid

Kwaaisteniet schreef:
Maar vooralsnog geloof ik geen sikkepit van deze suggestieve aannames. Er is geen enkel signaal dat daar op wijst.
Uit alle miljarden vaccinaties wereldwijd blijkt juist dat er vrijwel geen nadelige werking is op een enkele uitzondering na.
En verder blijkt dat mensen die gevaccineerd zijn ofwel niet besmet worden ofwel lichte ziekteverschijnselen vertonen als ze toch besmet worden, op een enkele uitzondering na.
Verder blijkt uit al die miljarden gegevens dat mensen die niet gevaccineerd zijn verhoudingsgewijs vaker in het ziekenhuis terecht komen en veel ernstiger gevolgen daarvan ondervinden zelfs tot aan de dood toe.
Zie hier de voordelen van vaccineren. Je moet wel oliedom zijn om dat te ontkennen.
Verder ziet het er ook niet al te intelligent uit als je beweert dat de overheid belang heeft bij het in de macht hebben van burgers of bij het verminderen van de welvaart van burgers.
Een overheid kan geen macht over haar burgers uitoefenen behalve in het Chinese staatsmodel, en dan ook nog maar in beperkte mate.
Verder heeft de overheid er zeer groot belang bij om de burgers welvarend te hebben. Dan kan er ook een redelijke hoeveelheid belasting geheven worden waarmee ze allerlei nuttige doelen kan verwezenlijken, zoals het verzorgen van een goed betaalde oude dag voor Rightnow, etc, etc.

Paarlen voor de zwijnen, Kwaaisteniet.. mooie samenvatting, trieste situatie.

Valt jou ook op, dat er nooit bronnen worden genoemd voor dat soort beweringen ? Ze schamen zich.. voor die bronnen..

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: di dec 14, 2021 2:16 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
een goed betaalde oude dag voor Rightnow, etc, etc.

Hoogstens door zelf te blijven werken, want de centrale banken drukken geld bij... dus inflatie etc.

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: di dec 14, 2021 2:20 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:

Heel goed dat dit soort signalen voorbijkomen. Mensen hebben een grondrecht op lichamelijke integriteit, wat betekent dat ze bijvoorbeeld zelf bepalen waar ze mee ingespoten worden. Daar hoort volledige openheid bij, over alle aspecten, en interesseert het me geen sikkepit dat Pfizer het als laster kan opvatten. Kom op zeg.
:hum:

kwaaisteniet schreef:
Uit alle miljarden vaccinaties wereldwijd blijkt juist dat er vrijwel geen nadelige werking is op een enkele uitzondering na. En verder blijkt dat mensen die gevaccineerd zijn ofwel niet besmet worden ofwel lichte ziekteverschijnselen vertonen als ze toch besmet worden, op een enkele uitzondering na. Verder blijkt uit al die miljarden gegevens dat mensen die niet gevaccineerd zijn verhoudingsgewijs vaker in het ziekenhuis terecht komen en veel ernstiger gevolgen daarvan ondervinden zelfs tot aan de dood toe. Zie hier de voordelen van vaccineren. Je moet wel oliedom zijn om dat te ontkennen.

Het zijn experimentele vaccins. Medische autoriteiten komen er nu proefondervindelijk achter hoe lang een vaccin werkt, of het het virus elimineert danwel alleen de ergste symptomen onderdrukt (het laatste), of het bescherming biedt tegen besmetting van anderen (niet), en wat de effecten op lange termijn zijn. Ieder vaccin is een herhaling van deze afweging tussen geboden bescherming en risico's die men niet kent. Het risico om als ongevaccineerde met corona in het ziekenhuis te belanden is minder dan 1%. Daarnaast zijn er alternatieven zoals medicijnen, waar sommige derde wereld landen zich heel aardig mee redden, maar hier te lande tegengewerkt worden. Dat alles maakt dat mensen een keus toekomt om zich wel of niet te laten vaccineren. En daar gaat het om hè. Het hele frame van voor of tegen vaccins is gewoon een mechanisme om mensen die keus te ontzeggen, en dat vind ik nou oliedom.

kwaaisteniet schreef:
Verder ziet het er ook niet al te intelligent uit als je beweert dat de overheid belang heeft bij het in de macht hebben van burgers of bij het verminderen van de welvaart van burgers. Een overheid kan geen macht over haar burgers uitoefenen behalve in het Chinese staatsmodel, en dan ook nog maar in beperkte mate. Verder heeft de overheid er zeer groot belang bij om de burgers welvarend te hebben. Dan kan er ook een redelijke hoeveelheid belasting geheven worden waarmee ze allerlei nuttige doelen kan verwezenlijken, zoals het verzorgen van een goed betaalde oude dag voor Rightnow, etc, etc.

De blinde aanhanger van de grote overheid probeert het verhaal te houden zonder de massale schending van grondrechten, en zonder kennis de Chinese sociale controle technologie waar de apartheidspas een opmaat voor is.
:snooty:

Einstein schreef:
Kwaaisteniet schreef:
Paarlen voor de zwijnen, Kwaaisteniet.. mooie samenvatting, trieste situatie.

Hoxha-boy ontpopt zich als big pharma fan.
Waarom verbaast dat niet?

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: di dec 14, 2021 2:28 pm 
lid

Einstein schreef:
Valt jou ook op, dat er nooit bronnen worden genoemd voor dat soort beweringen ? Ze schamen zich.. voor die bronnen..

Vroeger, en dat weten jullie als je er op hebt gelet, was ik trouw in het vermelden van bronnen.

Met name onze vriend Enzo heeft de onhebbelijkheid, na het noemen van de bronnen, off-topic te gaan en de bron zwart te maken. Je zou dan bij voorbeeld elke dag elke discussie moeten eindigen met de klusjesman van de weduwe Wittenberg.

Dat gezegd hebbende, bronnen zijn tegenwoordig nooit meer "onafhankelijk" (als zoiets ooit al bestond) waardoor je ook een bron niet zonder meer voor waar kunt aannemen. Ik doe dat tenminste niet meer en ik zie bijvoorbeeld in allerlei media (aan weerszijden van allerlei politieke scheidslijnen) al aan de KOP dat de claim niet eens waar KAN zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#50  BerichtGeplaatst: di dec 14, 2021 2:47 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:

Waar heb ik het vandaan? Zoals wellicht velen onder ons, praten we over zaken die we niet tot in detail hebben uitgezocht. De "krantenkop" blijft echter hangen, waarvoor mijn excuses.

Als Kwaaisteniet doe je je naam eer aan en ik herinner me niet dat je er gewoonte van maakt om bronnen te bekritiseren. Dan heb je ook recht om te weten dat mijn bronnen die ik niet noem, van verschillend allooi zijn. Hard bewijs is er niet, voor menige stelling, maar in het geval van de batches: ik wilde ook een voor de farmaceuten minder rampzalige theorie geven, eentje die in principe nog ruimte zou laten voor een situatie met weinig dodelijke bijwerkingen namelijk: dat veel bijwerkingen voor sommige batches zou KUNNEN betekenen: weinig bijwerkingen voor andere batches). Trouwens, voor mij is die gedachte aan foute batches nog niet "afgeschoten", ook al twijfel ik zelf zeer aan deze theorie, vooral nu ik geen grondige en harde publicaties zie.

Maar het bestaan van ongelukkige batches is hoe dan ook ter sprake geweest: https://dailystormer.su/most-vax-deaths ... f-batches/

Veel nieuwsbronnen zijn van mensen die van elkaar overschrijven, valt mij op, en veel originele schrijvers misschien een "gevoel voor data" - dust toch maar de "onbetrouwbare" Hond die tenminste eerlijk is, zijn motieven niet verbergt, wel heel veel bronnen correct benoemt, en data doorziet. Dat zo iemand net zo goed misstappen begaat, laat het zo zijn, en laat degene die zonder zonden is de eerste steen maar werpen.

Profiel  

Bericht nummer:#51  BerichtGeplaatst: di dec 14, 2021 2:59 pm 
lid

Einstein schreef:
[Ze schamen zich.. voor die bronnen..

Hier in het Nederlands een bron die de moeite van het lezen waard is, van Jan Hommel,

https://janbhommel.nl/hartspierontsteki ... a-vaccins/
Een uitgebreid gedocumenteerd artikel van Dr. Jan B. Hommel over o.a. de risico's van hartklachten van jongeren na vaccinatie t.o.v. de risico's van Covid-19.

Profiel  

Bericht nummer:#52  BerichtGeplaatst: wo dec 15, 2021 12:55 am 
lid

Rightnow schreef:
Einstein schreef:
[Ze schamen zich.. voor die bronnen..

Hier in het Nederlands een bron die de moeite van het lezen waard is, van Jan Hommel,

https://janbhommel.nl/hartspierontsteki ... a-vaccins/
Een uitgebreid gedocumenteerd artikel van Dr. Jan B. Hommel over o.a. de risico's van hartklachten van jongeren na vaccinatie t.o.v. de risico's van Covid-19.

Goed artikel. Kinderen hebben bij een Covid-19 besmetting verhoogd risico op een hartspierontsteking (ca 1%), bij het vaccin ook een kleine kans (honderd keer kleiner) en dat is omdat het afweersysteem op dezelfde manier reageert op het vaccin.

Hou wel in gedachte, het gaat niet om harde cijfers, er is één bepaalde groep genoemd met maximale kans (mannen 16-36) en het gaat dan om 0.01% dus één op tienduizend. Schattingen, omdat het euvel meestal niet ontdekt wordt. Voor ouderen zou het veel dodelijker zijn. Het vaccin, specifiek de hartspierontsteking bij sommige leeftijdsgroepen, verklaart dus geen duizenden aan oversterfte bij ouderen, zeker niet zonder duidelijke verklaring. Een sterfgeval ivm hartfalen wordt gewoon gediagnostiseerd. Dokters houden dat geheim of zo ?

Het probleem met dit soort artikelen is dat ze voor de leeuwen worden gegooid, vluchtig worden bekeken en dat iedereen dan oh an ah roept.. en vervolgens dingen gaat beweren op basis van het artikel, die er niet in staan.

Een verklaring die volgens mij veel meer voor de hand ligt, is de achterstand die er is geweest (en misschien nog is) in behandelingen in ziekenhuizen, bijvoorbeeld kanker-operaties.

Profiel  

Bericht nummer:#53  BerichtGeplaatst: wo dec 15, 2021 9:50 am 
lid

Sinds begin augustus (week 31) ligt de sterfte boven de verwachte sterfte en ook bijna elke week buiten het interval van gewoonlijke fluctuaties, zodat er sprake was van oversterfte. Vanaf half oktober is het aantal overledenen wekelijks verder toegenomen.

Natuurlijk zal men er alles aan doen om te verhullen dat het door de mRNA injecties komt.

De EU moet geen associatieverdrag sluiten met een land dat passagiersvliegtuigen uit de lucht schiet

Profiel  

Bericht nummer:#54  BerichtGeplaatst: ma mei 09, 2022 2:25 pm 
lid

ook nu nog steeds oversterfte

Profiel  

Bericht nummer:#55  BerichtGeplaatst: ma mei 09, 2022 6:59 pm 
lid

Ondertussen volop booster-injecties geweest: vermoedelijk zal elk negatief effect versterkt worden bij elke booster-ronde - terwijl die boosters zelf weinig meer bijdragen kunnen omdat hun bescherming aan tijd gebonden is. Bedenk als je niet bij de zeer zwakken hoort, dat jouw uitstel van infektie betekent dat je altijd zou kunnen door-boosteren tot je er bij neervalt, en ook altijd besmettelijker blijft dan een ongevaccineerde, behalve een korte tijd na een boosterprik. Dus de infectie is beter voor je immuniteit dan de injectie!

De nep-vaccins die nooit hadden mogen worden toegelaten voor Jan en Alleman en die moord op onze jeugd betekenen.

EN DE OVERSTERFTE? Inderdaad trekken wij wappies de coronadoden af van de algehele oversterfte en wat we overhouden, vergelijken we met de te verwachten trend die tot en met 2019 bestond. We vinden in de VS 40 procent oversterfte bij mensen van 18 tot 64 jaar waar de aftrek nog niet heeft plaatsgevonden. Maar het restant is zeker niet alleen corona want in de VS doen ze werkelijk alles om elk overlijden MET corona in kaart te brengen, schuift 20.000 dollar en de grove nalatigheid van ziekenhuizen heeft de kassa daar doen rinkelen...

Ondanks een grote statistische ruis, kijken we aan tegen een significant hogere oversterfte die aan alle corona-maatregelen te danken is: onderdiagnose, onderbehandeling, stress, armoede en ellende, en last but not least, dood door nep-vaccinatie.

Profiel  

Bericht nummer:#56  BerichtGeplaatst: wo jun 22, 2022 1:55 pm 
lid

Die mRNA rommel sloopt langzaam
De genetische tijdbom tikt voort.
Een groot deel van de geinjecteerden zal de schade gaan merken

Profiel  

Bericht nummer:#57  BerichtGeplaatst: vr jul 01, 2022 10:21 am 
lid

oversterfte week 25 ruim 10%

Profiel  

Bericht nummer:#58  BerichtGeplaatst: vr jul 01, 2022 10:31 am 
lid

Wanneer stop jij een keer

Profiel  

Bericht nummer:#59  BerichtGeplaatst: vr jul 01, 2022 2:12 pm 
lid

In Pfizer trials 12,5 per 10.000 proefpersonen met ernstige complicaties, dus niet de pijnlijke armen of de paar dagen griepachtige verschijnselen, maar bij voorbeeld ziekenhuisopname.

Als de criminelen bij Pfizer hun zin hadden gekregen hadden we dit pas over 75 jaar te weten gekomen.... ongehoord voor klassieke vaccins, maar gevonden bij deze experimentele injecties (waarvoor ze nog de definitie van "vaccin" hebben aangepast.

Was je aandeelhouder van amerikaanse levensverzekeringen dan had je geweten van die veertig procent verhoging van de overlijdens, leidend tot dramatische financiële verliezen https://www.wsj.com/articles/rise-in-no ... 1645576252 . Dat was onder werkende mensen tussen 18 en 65 jaar. Zoveel overlijdens kunnen bij lange na niet worden verklaard door enig virus, maar wel door de gezamenlijke maatregelen, waaronder helaas ook de fake vaccinaties.

Profiel  

Bericht nummer:#60  BerichtGeplaatst: zo jul 03, 2022 6:40 pm 
lid

Het wordt voor autoriteiten steeds moeilijker om geloofwaardig te blijven zeggen dat de vaccins tegen COVID ‘veilig en effectief’ zijn, nu overal blijkt dat juist op plaatsen met een hoge vaccinatiegraad de besmettingen en ziekenhuisopnames het hardst oplopen. Duitsland en België laten dat goed zien.

Ondanks een veel hogere vaccinatiegraad zijn er in West-Duitsland vele malen meer coronabesmettingen dan in Oost-Duitsland. Dezelfde trend is zichtbaar in België, als je het zwaar gevaccineerde Vlaanderen vergelijkt met buurman Wallonië waar veel minder mensen zich lieten prikken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]