Het is nu za dec 04, 2021 11:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za dec 04, 2021 9:45 am 
lid

Je hoeft op straat maar om je heen te kijken en van de 10 mensen die je ziet, is minstens de helft, zo niet meer, bezig met hun mobiele telefoon. Ik vraag me dan vaak af: wat hebben die in vredesnaam allemaal te doen met dat apparaat dat zó belangrijk is dat het niet kan wachten tot later? Is hun moeder opeens in het ziekenhuis opgenomen? Ligt oma op sterven? Hebben al die mensen héél belangrijke afspraken die in de soep dreigen te lopen? Wachtend voor een rood verkeerslicht zie je automobilisten en fietsers koortsachtig naar het apparaat grabbelen, alsof hun leven ervan afhangt dat ze NU checken of er "een bericht" voor hen is. Soms zijn ze dan zo verdiept in het scherm, dat als het licht op groen springt, ze het niet eens in de gaten hebben. Met name vrouwen, merk ik op, zitten aan het apparaat vastgeketend. Op straat zit dat ding niet in hun tas, maar aan hun handpalm geplakt. In de auto eveneens. Tijdens een feestje, een drankje met vrienden op een terras, een bezoek aan familie of vrienden, ligt het apparaat prominent op tafel naast hun glas of koffiekop. Om bij het kleinste piepje of djingeltje opgepakt te worden. Soms ook zie je een groepje mensen ergens zitten die allemaal met hun eigen mobieltje bezig zijn. Zullen we gezellig ergens wat gaan drinken, zullen ze voorgesteld hebben. Om dan vervolgens een uur lang geen aandacht voor elkaar te hebben, maar vooral voor het schermpje.

Het schijnt ook heel belangrijk te zijn welk model je hebt. Op verjaardagen, op het werk, kunnen mensen daar eindeloos over bomen. Ik vind dat altijd vrij apart. Ik bedoel, net zoiets alsof je een half uur gaat zitten praten over je merk stofzuiger of wasmachine.

Begrijp me goed, een mobiele telefoon kan handig zijn. In de zakelijke wereld bijvoorbeeld, kan het handig zijn even informatie uit te kunnen wisselen met een collega die als buitendienstmedewerker op pad is. En tuurlijk, als je midden in de nacht op een donkere weg met pech onderweg komt te staan, is het handig dat je hulp kunt inroepen. Als je in de trein zit op weg naar een afspraak en de trein blijkt een half uur vertraging te hebben, is het fijn dat je dat even kunt laten weten. Dus daar gaat het niet om. Maar dat is tegelijkertijd geen verklaring waarom mensen die niet zakelijk onderweg zijn, niet met pech staan of niet op pad zijn naar een belangrijke afspraak, toch de noodzaak voelen met dat apparaat aan hun hand vastgeplakt door het leven te gaan.

Ja, ik heb ook een mobiele telefoon. Sinds januari 2021. Het is een telefoon van de zaak, omdat mijn mede-directieleden het "onhandig" vonden dat ze mij niet mobiel konden bereiken. Weliswaar ben ik 90% van de tijd gewoon op de zaak, maar toch. Bovendien kunnen bepaalde financiële zaken tegenwoordig alleen met verificatie via een app worden geregeld, dus tja. Dus ik kreeg een mobiele telefoon. Collega's die me tot dan toe als mild excentriek hadden beschouwd dat ik thuis alleen via de vaste lijn bereikbaar was, voorspelden: "Je zult het zien, nu je er eenmaal één hebt, kun je niet meer zonder". Gisteren vroeg een collega het nog eens: "Jij zult toch ook wel gemerkt hebben dat je nu meer met je mobieltje bezig bent?" Uhhh, nee. Thuis zit dat ding gewoon in mijn werktas. Hooguit dat ik even op een ochtend voordat ik naar het werk ga kijk of er nog belangrijke berichtjes zijn, maar meestal is dat niet zo.

Gisteren belde een vriendin. Gewoon op mijn vaste lijn. We spraken af voor een kop koffie, maakten plannen voor Oud-en-Nieuw. Ik ben gewoon voor iedereen bereikbaar. Zonder mobiele telefoon. Want die zat ook gisteravond in mijn tas.

Maar de vraag blijft in mijn hoofd: wat maakt nou dat zo veel mensen zo enorm verslaafd zijn aan dat ding? Want ik zie het niet, ik voel het niet, de drang om dat apparaat elke minuut van de dag op te pakken, in mijn nabijheid te hebben. Onlangs gingen een paar collega's van me in de middagpauze een wandelingetje maken, dan lopen ze een rondje van 20 minuten ofzo. Opeens kwam een (vrouwelijke) collega terugrennen. Ik vroeg haar of er iets aan de hand was. Nee, ze was haar telefoon vergeten. Ik denk dan: waar heb je dat ding dan voor nodig tijdens een wandelingetje van 20 minuten. Maar goed. Dat ben ik. Mild excentriek op dat punt, zullen we maar zeggen.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: za dec 04, 2021 10:14 am 
lid

Jij vergeet iets: de mobiele telefoon wordt steeds vaker ingezet door cloudbedrijven en Google voor een twee-stappen verificatie al dan niet via een app. Dus zonder gsm voor het leven lastiger,

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: za dec 04, 2021 10:17 am 
lid

Biertje schreef:
Jij vergeet iets: de mobiele telefoon wordt steeds vaker ingezet door cloudbedrijven en Google voor een twee-stappen verificatie al dan niet via een app. Dus zonder gsm voor het leven lastiger,

Dat noemde ik ook al, dat was één van de redenen dat ik dat ding nodig had zakelijk. Maar dat is dan toch nog steeds geen reden om er 24 uur per dag aan vastgeplakt te zitten? Zodra ik een dergelijke verificatie moet goedkeuren, pak ik hem even en daarna heb ik dat ding uren en uren niet meer nodig.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: za dec 04, 2021 10:30 am 
lid

Zeker geen reden. Ik kocht mijn eerste GSM in 2017 toen mijn werkgever ging verhuizen naar een geheel andere stad met als gevolg overstappen in het OV. Dan is een gsm wel handig

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: za dec 04, 2021 10:39 am 
lid

Biertje schreef:
Zeker geen reden. Ik kocht mijn eerste GSM in 2017 toen mijn werkgever ging verhuizen naar een geheel andere stad met als gevolg overstappen in het OV. Dan is een gsm wel handig

Ik probeer het gewoon te begrijpen, waarom die talloze mensen om me heen de godganse dag zo gefixeerd zijn op dat apparaat. Waarom jonge kinderen al ontwenningsverschijnselen hebben wanneer dat ding ook maar 5 minuten uit hun buurt is. Waarom mensen die 20 minuten een rondje in de buurt gaan wandelen terug komen rennen omdat die mobiele telefoon mee moet. Waarom dat ding altijd op tafel moet liggen als je met vrienden een drankje doet op een terrasje, of je op de koffie gaat bij vrienden. Wat er steekt achter de "angst" even niet bereikbaar te zijn, of even geen aandacht te hebben voor berichtjes die je via dat apparaat bereiken. En ik snap het niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]