Het is nu di dec 07, 2021 9:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 155 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#61  BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2021 2:14 pm 
lid

Eduspin schreef:
Hoe komen we van het geweld van de hooligans af?
Daar ging het om in dit draadje.

Denk dat we veel strenger moeten optreden tegen relschoppers, raddraaiers en ander tuig.
Ook zullen de ouders eens flink aangepakt moeten worden, want er liepen zelfs kinderen tussen.
Wat een verschrikking al dit geweld!

Zware straffen niet alleen voor de relschoppers maar ook voor de ouders!
En de politiek? Nou m.i. zijn er veel te veel partijen, elke idioot kan tegenwoordig een partij oprichten.
Kijk maar naar bepaalde partijen. Zal geen partijen noemen. :D
En religies? Nou m.i. afschaffen die handel, er gaan zelfs geluiden dat het in de toekomst minder zal worden, mensen krijgen er een beetje genoeg van. Al die restricties en al dat geweld. Kunnen we nou niet gewoon vreedzaam en gezellig met elkaar samenleven zonder elkaar in de haren te vliegen!

:bye:

Het is het neoliberalisme dat ons parten speelt.
Het bedrijfsleven krijgt alle ruimte om zelf problemen op te lossen. En voetbal is ook een bedrijf, waar veel geld mee is gemoeid. Dus mag het zelf, volgens haar eigen normen, de stadionverboden opleggen. Dat scheelt staatsbemoeienis, is de neoliberale gedachte. En daarmee staatsgeld, dat vervolgens kan worden ingezet voor lagere belasting voor die grote bedrijven en de rijken.
Er is ook niet genoeg politie meer om dat van de voetbalclubs over te nemen. Teveel wegbezuinigd, en uiteraard ook weer om de grote bedrijven en rijken van lagere belasting te voorzien.
En de kleinere vissen worden al niet eens meer aangepakt. Hooguit een boete, plas en was. Dat scheelt in de sociale advocatuur. En in cellen. En drie keer raden wat er met die besparingen is gedaan...

Profiel  

Bericht nummer:#62  BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2021 2:59 pm 
lid

Eduspin schreef:
Hoe komen we van het geweld van de hooligans af?
Daar ging het om in dit draadje.

Denk dat we veel strenger moeten optreden tegen relschoppers, raddraaiers en ander tuig.
Ook zullen de ouders eens flink aangepakt moeten worden, want er liepen zelfs kinderen tussen.
Wat een verschrikking al dit geweld!

Zware straffen niet alleen voor de relschoppers maar ook voor de ouders!
En de politiek? Nou m.i. zijn er veel te veel partijen, elke idioot kan tegenwoordig een partij oprichten.
Kijk maar naar bepaalde partijen. Zal geen partijen noemen. :D
En religies? Nou m.i. afschaffen die handel, er gaan zelfs geluiden dat het in de toekomst minder zal worden, mensen krijgen er een beetje genoeg van. Al die restricties en al dat geweld. Kunnen we nou niet gewoon vreedzaam en gezellig met elkaar samenleven zonder elkaar in de haren te vliegen!

:bye:

Je hebt gelijk.

Profiel  

Bericht nummer:#63  BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2021 3:27 pm 
lid

Lies schreef:
Reltuig, hooligans kwamen ook uit het buitenland begreep ik uit de uitzending van Nieuwsuur. Maar het grootste deel van onze jeugd deugt wel.

Als iedereen nu eens terugdenkt aan de eigen jeugd, het opgroeien, verliefd worden, wat er in de wereld te koop is zonder een virus en je kijkt nu naar de jeugd die het moet doen met een virus en van ontdekken geen sprake meer is, behalve in het geniep. Vastgezet door een pandemie die jaren kan duren, hoe reageert de jeugd straks op die verloren jaren? Hiermee zeg ik niet dat ik geweld goedkeur, dat wijt ik aan dom geboren en nooit iets bijgeleerd, maar ik vertik het om Nederland te zien als een agressief land. Ook het wijzen naar een partij die je niet welgevallig is helpt niet, want vandaag zijn ze allemaal bezig om het bloed onder je nagels vandaan te halen ieder op hun eigen manier.

Ik denk ook niet dat Nederland in de grond een agressief land is, wel een land waar verschillende dingen niet ten goede zijn veranderd. De sociale cohesie is weggeëbd uit de maatschappij. Buren/buurtgenoten kennen elkaar vaak niet eens meer, hooguit van zien, zelfs de kinderen kennen hun buur(t)genootjes niet, want buitenspelen doen ze nog maar sporadisch, vastgeplakt als ze zitten aan de schermpjes thuis. De massa-immigratie van de afgelopen 30 jaar is hierin een katalysator, want als je straat en/of buurt opeens bevolkt wordt door 50 verschillende nationaliteiten die allemaal andere gebruiken hebben en niet eens met elkaar kunnen communiceren, want geen gemeenschappelijke taal machtig, dan werkt dat ook niet echt mee aan onderlinge samenhang tussen mensen. De overheid zelf heeft hieraan ook nog eens meegewerkt door de collectieve solidariteit uit te kleden en weg te privatiseren, en in plaats van een collectieve verzorgingsmaatschappij zijn we een individuele participatiemaatschappij geworden, waarin niet langer het collectief en de zorg voor elkaar centraal staan, maar het individu en vooral zorgen dat je het beste voor jezelf eruit haalt.

Het wegvallen van gezag, discipline en gezamenlijke verantwoordelijkheid, sinds de jaren '70 aan de gang, is ook al niet gunstig. Regels zijn er niet meer om te respecteren, maar je bepaalt zelf je eigen regels wel, en als een ander daar last van heeft, kan hij een grote bek krijgen. Ouders zijn er niet meer om op te voeden, regels en grenzen te stellen en daar ook consequent in te zijn, nee, die zijn "gelijk" aan de kinderen, hun beste vriendje, en we gaan met 5-jarigen in discussie daarover alsof het volwassenen zijn die hun eigen beslissingen kunnen nemen. Ik kwam als 12-jarige 's-avonds de deur niet uit zonder dat mijn ouders exact wisten waar ik heen ging, met/bij wie ik was, en ik diende ook op de gestelde tijd weer terug te zijn. Tegenwoordig lopen kinderen in en uit zonder dat de ouders weten waar ze heen gaan, met wie ze rondhangen, hoe laat ze weer thuis denken te zijn, wat ze uithalen, enz. Als ik vroeger op school rottigheid uithaalde en ik kreeg straf, dan kreeg ik het thuis nog een keertje dunnetjes uitgemeten. Tegenwoordig rijden de ouders briesend van verontwaardiging naar school om de leerkracht ter verantwoording te roepen, omdat die hun prinsje/prinsesje zomaar straf heeft durven geven. Als ik vroeger op straat iets uithaalde wat niet door de beugel kon en een buurvrouw riep me tot de orde, vond mijn moeder dat heel vanzelfsprekend. Tegenwoordig gaat moeder dan de buurvrouw dan te lijf, want waar bemoeit ze zich mee. En ga zo maar door. Wat krijg je dan? Jeugd die denkt dat ze alles kunnen uithalen en wie er iets van vindt, heeft een probleem.

Politie heeft ook totaal geen gezag meer. Want politie moest ook "je beste vriend" worden. Goed bedoeld misschien, maar de plank misgeslagen. Want de politie IS niet je schoolvriendje. De politie is er om gezag te hebben waar nodig en regels te handhaven waar nodig. Daarbij hoort een uniform dat gezag uitstraalt, niet de slobberige jacks en shirts met open kragen die tegenwoordig gedragen worden, ingevoerd om "benaderbaar" te zijn. De politie is er ook allang niet meer voor de gewone burger. Een vriendin van me werkt op een tankstation. Alweer enkele jaren geleden werd dat in de avonduren overvallen, onder dwang van wapens moest mijn vriendin de inhoud van de kassa en nog andere zaken afgeven. Ze belde onmiddellijk nadat de overvallers waren vertrokken de politie. Wat kreeg ze te horen? "Ach mevrouw, de overvallers zijn er toch al vandoor, dus daar komen we niet voor. Zet u even op een lijstje wat er gestolen is en als u dan morgen dit-en-dit nummer belt, kunt u een afspraak maken om aangifte te komen doen. En o ja, als u toevallig camera-opnames hebt van de overval, neem die dan mee, dat is dan wel weer handig"... Tja... van je "beste vrienden" moet je het maar hebben.

Dus op al die fronten gaat het mis. En het komt er allemaal op neer dat collectieve verantwoordelijkheid, saamhorigheid en discipline verdwenen zijn, gezag is verworden tot nat bordkarton, en dat op momenten waarop al die elementen samenkomen, anarchie overheerst.

Profiel  

Bericht nummer:#64  BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2021 1:03 am 
lid

Het verhaal van Peter bevat veel waarheden.
Misschien kan het leger de politie bijstaan , want wat deze criminelen uithalen, lijkt meer op oorlogssituaties dan op demonstraties.
Laten we weer de heropvoedings- kampementen van Lubbers voor de dag halen en strafkampen voor meerderjarige geweldscriminelen
i.p.v taakstraffen.

Opnieuw geweld en vernielingen op meerdere plekken in het land
De politie moet zondagavond opnieuw op meerdere plekken in het land optreden tegen relschoppers. In Enschede is een noodverordening afgegeven in de binnenstad en bij het voetbalstadion in Leeuwarden steken groepen vuurwerk af en is de politie aanwezig. Ook in Roosendaal, Groningen en Tilburg zijn ongeregeldheden.

In Limburg zijn zondagavond in Roermond en Stein vijf mensen aangehouden tijdens een noodverordening, vanwege het bezit van verdovende middelen, het niet tonen van een identiteitsbewijs en belediging, aldus de politie. In beide gemeenten werd de politie een dag eerder bekogeld met zwaar vuurwerk. Naast deze gemeenten is de politie zondag ook zichtbaar en onzichtbaar in andere Limburgse plaatsen aanwezig.

In het centrum van Enschede hangen groepen jongeren rond, die zijn daar naar aanleiding van een oproep op sociale media om te komen rellen, aldus een gemeentewoordvoerder. Het noodbevel is om 20.30 uur ingegaan en geldt tot in ieder geval maandagochtend 07.00 uur. De maatregel maakt het mogelijk om mensen te bevelen uit het centrum te vertrekken. Wanneer die order niet wordt opgevolgd, kan iemand worden aangehouden.

https://www.telegraaf.nl

Profiel  

Bericht nummer:#65  BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2021 9:13 am 
lid

Hume schreef:
Het verhaal van Peter bevat veel waarheden.
Misschien kan het leger de politie bijstaan , want wat deze criminelen uithalen, lijkt meer op oorlogssituaties dan op demonstraties.
Laten we weer de heropvoedings- kampementen van Lubbers voor de dag halen en strafkampen voor meerderjarige geweldscriminelen
i.p.v taakstraffen.

Opnieuw geweld en vernielingen op meerdere plekken in het land
De politie moet zondagavond opnieuw op meerdere plekken in het land optreden tegen relschoppers. In Enschede is een noodverordening afgegeven in de binnenstad en bij het voetbalstadion in Leeuwarden steken groepen vuurwerk af en is de politie aanwezig. Ook in Roosendaal, Groningen en Tilburg zijn ongeregeldheden.

In Limburg zijn zondagavond in Roermond en Stein vijf mensen aangehouden tijdens een noodverordening, vanwege het bezit van verdovende middelen, het niet tonen van een identiteitsbewijs en belediging, aldus de politie. In beide gemeenten werd de politie een dag eerder bekogeld met zwaar vuurwerk. Naast deze gemeenten is de politie zondag ook zichtbaar en onzichtbaar in andere Limburgse plaatsen aanwezig.

In het centrum van Enschede hangen groepen jongeren rond, die zijn daar naar aanleiding van een oproep op sociale media om te komen rellen, aldus een gemeentewoordvoerder. Het noodbevel is om 20.30 uur ingegaan en geldt tot in ieder geval maandagochtend 07.00 uur. De maatregel maakt het mogelijk om mensen te bevelen uit het centrum te vertrekken. Wanneer die order niet wordt opgevolgd, kan iemand worden aangehouden.

https://www.telegraaf.nl
Miischien moet de politiek de politie niet zo overvragen en moet er niet langer bezuiningd worden op de handhavers, wel op de beleidsmakers.

Profiel  

Bericht nummer:#66  BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2021 9:34 am 
lid

Volgens Mario Miskovic, journalist rtv Noord, waren het op de Grote Markt ook overwegend tieners (13,14,15 jaar) met capuchons en mondkapjes. Ook plaatst hij een dialoogje tussen een agent en zo'n snotneus:

Agent: ‘Mag ik je id-kaart zien?’
Puber: ‘Ik zeg je, je krijgt m’n ****** id-kaart niet!’
Agent: ‘Wie denk je wel niet dat je bent?’

En voor dit moet je dan het leger inzetten, of opvoedkampen? Als ouders heb je de taak om een kind die de luiertijd nog niet is ontgroeid tot de orde te roepen, i.p.v. de samenleving er mee op te zadelen.

Eigenlijk leven en worstelen we al jaren met dit: Corruptio optimi pessima, het allerbeste wordt het allerslechtste als het in zijn tegendeel omslaat, als het ontaardt.

Bij veel andere onderwerpen ook te gebruiken.

Profiel  

Bericht nummer:#67  BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2021 9:50 am 
lid

Lies schreef:
Volgens Mario Miskovic, journalist rtv Noord, waren het op de Grote Markt ook overwegend tieners (13,14,15 jaar) met capuchons en mondkapjes. Ook plaatst hij een dialoogje tussen een agent en zo'n snotneus:

En voor dit moet je dan het leger inzetten, of opvoedkampen? Als ouders heb je de taak om een kind die de luiertijd nog niet is ontgroeid tot de orde te roepen, i.p.v. de samenleving er mee op te zadelen.

Eigenlijk leven en worstelen we al jaren met dit: Corruptio optimi pessima, het allerbeste wordt het allerslechtste als het in zijn tegendeel omslaat, als het ontaardt.

Je zult verwaarloosde jongeren toch moeten opvoeden ,als de ouders dat niet doen.
Misschien geldt dit ook wel voor politici die een voorbeeld zijn van haat en geweld in de 2e kamer.
De grote meerderheid van Nederland, heeft schoon genoeg van al dit geweld tegen politie ,hulpverleners en journalisten.
Mensen verwachten van de minister van justitie een hardere aanpak, en zwaardere straffen.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Profiel  

Bericht nummer:#68  BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2021 9:59 am 
lid

Het herstel van gezag? ‘Dat begint in de Tweede Kamer’
Agenten die worden opgejaagd, brandweermensen die moeten vluchten en Kamerleden die worden bedreigd. Hoe herstellen we het gezag? ,,De politiek geeft het verkeerde voorbeeld.”

Hanneke Keultjes 22-11-21, 06:00
Joop van Riessen, oud-hoofdcommissaris van Amsterdam, moest afgelopen weekend regelmatig terugdenken aan de rellen die hij zelf als politieman meemaakte: de kroningsrellen in 1980 en het bouwvakkersoproer in 1966. ,,Die waren toen wel heviger dan nu. Al is het voor de agenten die in het nauw zaten heftig, heel heftig.”

‘Dit zijn gewoon fighters: snoeihard, nietsontziend’
Van Riessen heeft ruime ‘rel-ervaring’. In 2000, bijvoorbeeld, toen de woede van de Amsterdamse Marokkaanse gemeenschap zich op de politie richtte. Een politieagent had op het Mercatorplein een man met een mes doodgeschoten. Een woedende menigte verzamelde zich op het plein.

Er stond een batterij ME’ers klaar ‘om het geweld te keren’, zegt Van Riessen. ,,Maar toen dacht ik: ik ga alleen. Ik ga ze toespreken.” De menigte werd steeds stiller en mensen gingen naar huis. Om het gezag te herstellen als de lont al in het kruitvat zit, zegt Van Riessen, helpt het soms ‘om onverwachte dingen te doen’. ,,Ik zeg niet dat dit in Rotterdam had geholpen hoor.”

Tweede Kamer
Voor het herstel van gezag kijkt de oud-politieman ook naar Den Haag. ,,Het probleem zit in de samenleving zelf, maar gezag komt ook vanuit de politiek. En in de Tweede Kamer wordt momenteel een slecht voorbeeld gegeven.” Hij doelt onder meer op de dreigende taal van FVD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen (‘uw tijd komt nog wel, er komen tribunalen’) in de richting van D66’er Sjoerd Sjoerdsma.

Van Riessen: ,,En dat is niet de enige keer, het gebeurt voortdurend. Als je dan vraagt hoe het gezag hersteld kan worden, nou: dáár begint het.”

Kamerlid Hanneke van der Werf van D66 is het met Van Riessen eens. ,,Onze woorden doen ertoe. Het wordt er ook niet makkelijker op om het gezag terug te krijgen als dit gedrag door sommige partijen vanuit de Tweede Kamer wordt gelegitimeerd.”

De samenle­ving moet een norm stellen: dit kan niet!
Maar volgens CDA-Kamerlid Hilde Palland is het herstel van gezag ‘een samenlevingsissue'. ,,Dit kan de overheid niet alleen. De samenleving moet een norm stellen: dit geweld tegen de politie kan niet!” Dat geweld door relschoppers ‘die de rechtsstaat ondermijnen’ moet, zegt PvdA-Kamerlid Barbara Kathmann, op de eerste plaats ‘zwaar gestraft’ worden.

Investeren
Het gaat niet zozeer om het herstel van gezag, vindt Kathmann, maar om het herstel van vertrouwen. ,,Dan volgt gezag vanzelf. En dat betekent investeren in een zichtbare en benaderbare overheid die tussen de mensen in de wijken staat en problemen oplost van mensen als dat nodig is.”

SP-Kamerlid Michiel van Nispen maakt zich zorgen over het toenemende ‘normloos gedrag’. Volgens hem moet er per groep relschoppers gekeken worden naar wat de beste aanpak is om het gezag te herstellen. ,,De notoire criminelen, de hooligans, daarvoor is een keiharde aanpak nodig in de hoop dat het afschrikkend werkt.”

Maar de vaak jonge ‘meelopers’ die toevallig op straat ronddoolden, moeten anders worden aangepakt. ,,Waarom lopen zij op straat? Hebben ze niks beters te doen op een vrijdagavond?” Van Nispen pleit voor een ‘wijkenaanpak’.

Avondklokrellen
De SP’er kijkt óók naar demissionair premier Mark Rutte, die na de avondklokrellen van begin dit jaar zei dat hij niet geïnteresseerd was in sociologische verklaringen. ,,Dat neem ik hem nog steeds kwalijk. Want je moet ook weten wáárom dit soort mensen de straat op gaan.”

Volgens oud-VVD-minister Uri Rosenthal, die als ‘crisisprofessor’ de Coolsingelrellen van 1999 en de strandrellen in Hoek van Holland van 2009 onderzocht, keren de relschoppers zich ‘tegen mensen met een schild en wapenstok’.

Ook bij die eerdere rellen werden waarschuwingsschoten gelost, vielen gewonden en zelfs een dode (in Hoek van Holland). ,,Agenten met wie wij spraken, vertelden dat ze de dood in de ogen hebben gekeken”, zegt Rosenthal. ,,Dat ze oprecht dachten dat hun laatste uur had geslagen.”

Parallellen met de VS
De geestelijk vader van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) ziet parallellen met de ‘police-riots’ in de Verenigde Staten. ,,Rellen gericht tegen de mensen die het geweldsmonopolie hebben. Het is een soort haat tegen de staat.”

Bij gebrek aan een andere ‘tegenstander’ (denk aan een rivaliserende voetbalclub of bijvoorbeeld pro-2G-demonstranten), wordt de politie dan als doelwit gekozen. Of eigenlijk: iedereen met een uniform aan – ook brandweerlieden of ambulancepersoneel – krijgt dan te maken met ‘bruut geweld’. ,,Ook journalisten.”

Volgens de oud-hoogleraar zit er ‘geen ideologie’ achter, al is er bij een kleine groep sprake van extremisme. ,,Men wil gewoon matten. Een demonstratie van redelijke en vreedzame types die zich tegen 2G keren wordt dan gewoon gekaapt.”

Drank en drugs
De politie, merkte Rosenthal uit zijn onderzoeken, heeft daar vervolgens weinig tegenin te brengen. ,,Relschoppers zijn vaak onder invloed van een combinatie van drank en drugs. Als je ze een klap geeft met de wapenstok, staan ze lachend op.” Hij kwam ooit een voorbeeld tegen van een hooligan die in een voetbalstadion ‘ongelukkig in zijn rug werd geduwd’, twaalf trappen naar beneden viel en gewoon doorging met vechten.

Als je ze een klap geeft met de wapenstok, staan ze lachend op

Oud-VVD-minister en -hoogleraar Uri Rosenthal
De samenleving, stelt Rosenthal, is grofweg te verdelen in drie groepen. Zij die vertrouwen hebben in de overheid, een groep die geen vertrouwen heeft in deze overheid, maar hoopt dat er anderen aan de macht komen, en een ‘schil’ van mensen die zich van de staat afwenden. ,,Jullie gezag is ons gezag niet meer”, vat Rosenthal hun gemoedstoestand samen.

Uit representatief onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar migratie, gastvrijheid en maatschappelijke onrust uit 2019 bleek ook dat een vrij grote groep (zo’n 20 à 30 procent) bereid zegt te zijn om geweld tegen de overheid te gebruiken. ,,Schrikbarend”, vindt Rosenthal, die het optekende in zijn laatste boek Als dat zou kunnen. De reden: maatschappelijk ongenoegen. ,,Dat is een smeulend vuur.”

https://www.ad.nl/politiek/het-herstel- ... ~af2fe5a8/

Als de politiek zelf opzettelijk jarenlang de rechtsstaat ondermijnt, waarom denkt de politiek en domme politiemensen als Riessen dan dat mensen dat allenaal goedvinden? Waarom zou de samenleving de overheid helpen als de overheid niet is voor de burger maar voor het grootkapitaal?
Ik zie Baudet, BBB, JA21 e.d. niet als de oorzaak maar als gevolg van het niet-functioneren van de Tweede Kamer die al jaren OOC is.
De politiek luistert ook niet naar de gematigden. Waar vreemd dan dat er rellen losbartsen.

Profiel  

Bericht nummer:#69  BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2021 10:09 am 
lid

Biertje schreef:
Het herstel van gezag? ‘Dat begint in de Tweede Kamer’
Agenten die worden opgejaagd, brandweermensen die moeten vluchten en Kamerleden die worden bedreigd. Hoe herstellen we het gezag? ,,De politiek geeft het verkeerde voorbeeld.”

Hanneke Keultjes 22-11-21, 06:00
Joop van Riessen, oud-hoofdcommissaris van Amsterdam, moest afgelopen weekend regelmatig terugdenken aan de rellen die hij zelf als politieman meemaakte: de kroningsrellen in 1980 en het bouwvakkersoproer in 1966. ,,Die waren toen wel heviger dan nu. Al is het voor de agenten die in het nauw zaten heftig, heel heftig.”

‘Dit zijn gewoon fighters: snoeihard, nietsontziend’
Van Riessen heeft ruime ‘rel-ervaring’. In 2000, bijvoorbeeld, toen de woede van de Amsterdamse Marokkaanse gemeenschap zich op de politie richtte. Een politieagent had op het Mercatorplein een man met een mes doodgeschoten. Een woedende menigte verzamelde zich op het plein.

Er stond een batterij ME’ers klaar ‘om het geweld te keren’, zegt Van Riessen. ,,Maar toen dacht ik: ik ga alleen. Ik ga ze toespreken.” De menigte werd steeds stiller en mensen gingen naar huis. Om het gezag te herstellen als de lont al in het kruitvat zit, zegt Van Riessen, helpt het soms ‘om onverwachte dingen te doen’. ,,Ik zeg niet dat dit in Rotterdam had geholpen hoor.”

Tweede Kamer
Voor het herstel van gezag kijkt de oud-politieman ook naar Den Haag. ,,Het probleem zit in de samenleving zelf, maar gezag komt ook vanuit de politiek. En in de Tweede Kamer wordt momenteel een slecht voorbeeld gegeven.” Hij doelt onder meer op de dreigende taal van FVD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen (‘uw tijd komt nog wel, er komen tribunalen’) in de richting van D66’er Sjoerd Sjoerdsma.

Van Riessen: ,,En dat is niet de enige keer, het gebeurt voortdurend. Als je dan vraagt hoe het gezag hersteld kan worden, nou: dáár begint het.”

Kamerlid Hanneke van der Werf van D66 is het met Van Riessen eens. ,,Onze woorden doen ertoe. Het wordt er ook niet makkelijker op om het gezag terug te krijgen als dit gedrag door sommige partijen vanuit de Tweede Kamer wordt gelegitimeerd.”

De samenle­ving moet een norm stellen: dit kan niet!
Maar volgens CDA-Kamerlid Hilde Palland is het herstel van gezag ‘een samenlevingsissue'. ,,Dit kan de overheid niet alleen. De samenleving moet een norm stellen: dit geweld tegen de politie kan niet!” Dat geweld door relschoppers ‘die de rechtsstaat ondermijnen’ moet, zegt PvdA-Kamerlid Barbara Kathmann, op de eerste plaats ‘zwaar gestraft’ worden.

Investeren
Het gaat niet zozeer om het herstel van gezag, vindt Kathmann, maar om het herstel van vertrouwen. ,,Dan volgt gezag vanzelf. En dat betekent investeren in een zichtbare en benaderbare overheid die tussen de mensen in de wijken staat en problemen oplost van mensen als dat nodig is.”

SP-Kamerlid Michiel van Nispen maakt zich zorgen over het toenemende ‘normloos gedrag’. Volgens hem moet er per groep relschoppers gekeken worden naar wat de beste aanpak is om het gezag te herstellen. ,,De notoire criminelen, de hooligans, daarvoor is een keiharde aanpak nodig in de hoop dat het afschrikkend werkt.”

Maar de vaak jonge ‘meelopers’ die toevallig op straat ronddoolden, moeten anders worden aangepakt. ,,Waarom lopen zij op straat? Hebben ze niks beters te doen op een vrijdagavond?” Van Nispen pleit voor een ‘wijkenaanpak’.

Avondklokrellen
De SP’er kijkt óók naar demissionair premier Mark Rutte, die na de avondklokrellen van begin dit jaar zei dat hij niet geïnteresseerd was in sociologische verklaringen. ,,Dat neem ik hem nog steeds kwalijk. Want je moet ook weten wáárom dit soort mensen de straat op gaan.”

Volgens oud-VVD-minister Uri Rosenthal, die als ‘crisisprofessor’ de Coolsingelrellen van 1999 en de strandrellen in Hoek van Holland van 2009 onderzocht, keren de relschoppers zich ‘tegen mensen met een schild en wapenstok’.

Ook bij die eerdere rellen werden waarschuwingsschoten gelost, vielen gewonden en zelfs een dode (in Hoek van Holland). ,,Agenten met wie wij spraken, vertelden dat ze de dood in de ogen hebben gekeken”, zegt Rosenthal. ,,Dat ze oprecht dachten dat hun laatste uur had geslagen.”

Parallellen met de VS
De geestelijk vader van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) ziet parallellen met de ‘police-riots’ in de Verenigde Staten. ,,Rellen gericht tegen de mensen die het geweldsmonopolie hebben. Het is een soort haat tegen de staat.”

Bij gebrek aan een andere ‘tegenstander’ (denk aan een rivaliserende voetbalclub of bijvoorbeeld pro-2G-demonstranten), wordt de politie dan als doelwit gekozen. Of eigenlijk: iedereen met een uniform aan – ook brandweerlieden of ambulancepersoneel – krijgt dan te maken met ‘bruut geweld’. ,,Ook journalisten.”

Volgens de oud-hoogleraar zit er ‘geen ideologie’ achter, al is er bij een kleine groep sprake van extremisme. ,,Men wil gewoon matten. Een demonstratie van redelijke en vreedzame types die zich tegen 2G keren wordt dan gewoon gekaapt.”

Drank en drugs
De politie, merkte Rosenthal uit zijn onderzoeken, heeft daar vervolgens weinig tegenin te brengen. ,,Relschoppers zijn vaak onder invloed van een combinatie van drank en drugs. Als je ze een klap geeft met de wapenstok, staan ze lachend op.” Hij kwam ooit een voorbeeld tegen van een hooligan die in een voetbalstadion ‘ongelukkig in zijn rug werd geduwd’, twaalf trappen naar beneden viel en gewoon doorging met vechten.

Als je ze een klap geeft met de wapenstok, staan ze lachend op

Oud-VVD-minister en -hoogleraar Uri Rosenthal
De samenleving, stelt Rosenthal, is grofweg te verdelen in drie groepen. Zij die vertrouwen hebben in de overheid, een groep die geen vertrouwen heeft in deze overheid, maar hoopt dat er anderen aan de macht komen, en een ‘schil’ van mensen die zich van de staat afwenden. ,,Jullie gezag is ons gezag niet meer”, vat Rosenthal hun gemoedstoestand samen.

Uit representatief onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar migratie, gastvrijheid en maatschappelijke onrust uit 2019 bleek ook dat een vrij grote groep (zo’n 20 à 30 procent) bereid zegt te zijn om geweld tegen de overheid te gebruiken. ,,Schrikbarend”, vindt Rosenthal, die het optekende in zijn laatste boek Als dat zou kunnen. De reden: maatschappelijk ongenoegen. ,,Dat is een smeulend vuur.”

https://www.ad.nl/politiek/het-herstel- ... ~af2fe5a8/

Als de politiek zelf opzettelijk jarenlang de rechtsstaat ondermijnt, waarom denkt de politiek en domme politiemensen als Riessen dan dat mensen dat allenaal goedvinden? Waarom zou de samenleving de overheid helpen als de overheid niet is voor de burger maar voor het grootkapitaal?
Ik zie Baudet, BBB, JA21 e.d. niet als de oorzaak maar als gevolg van het niet-functioneren van de Tweede Kamer die al jaren OOC is.
De politiek luistert ook niet naar de gematigden. Waar vreemd dan dat er rellen losbartsen.

Wilders en Baudet zijn zeer zeker een van de oorzaken.
Als de politieke leiders haat preken, dan mogen jongeren het ook.
De aanhangers van deze partijen zijn geen cent beter en voeden hun kinderen op tot haat en geweld.
Overigens dat geldt ook voor Denk en de dominees van Urk.
Veel kinderen van godsdienstfanaten , van christenen en moslims, kunnen zich niet gedragen in een rechtstaat,
die we in Nederland kennen.

BBB en JA21 zijn met al hun kritiek toch fatsoenlijke partijen voor de rechts conservatieve kiezers.
Voor mij zijn ze geen probleem.

Profiel  

Bericht nummer:#70  BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2021 10:15 am 
lid

Joop van Riessen, is dat niet degene die Wilders een nekschot wilde geven? En die daarvoor bij de staatsomroep een podium kreeg, in een zaal vol *kuch* deugers waarvan er niet één Joop er op wees dat hij fascistische poep sprak.

Kijk nu komen we in de buurt van waar het echte hooliganisme ontstaat.

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#71  BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2021 11:05 am 
lid

baedeker schreef:
Joop van Riessen, is dat niet degene die Wilders een nekschot wilde geven? En die daarvoor bij de staatsomroep een podium kreeg, in een zaal vol *kuch* deugers waarvan er niet één Joop er op wees dat hij fascistische poep sprak.

:aplaus:

Profiel  

Bericht nummer:#72  BerichtGeplaatst: di nov 23, 2021 9:43 am 
lid

Biertje schreef:
baedeker schreef:

Soort zoekt soort en jij en Baedeker kunnen het niet laten om je te verschuilen achter het schorremorrie van Wilders en Baudet.

Profiel  

Bericht nummer:#73  BerichtGeplaatst: di nov 23, 2021 9:56 am 
lid

Lies schreef:

Natuurlijk moeten die kinderen ,die eigenlijk de meelopers zijn, opgevoed worden.
Eigenlijk moeten de ouders opgevoed worden ,zoals de godsdienstfanaten in Urk en Katwijk , de moslimfanaten
in de grote steden en de moraalbarbaren van Wilders en Baudet.

De zogenaamde keurige heren ,die het vuur hebben aangestoken, zoals Cliteur en Hiddema, hoor en zie je niet meer.
Hiddema zit bij zijn poes en wast zijn handen in onschuld en Cliteur zijn naam is haas.
Daarom de kinderen zijn verpest door het slechte voorbeeld van de ouderen.

Profiel  

Bericht nummer:#74  BerichtGeplaatst: di nov 23, 2021 10:19 am 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:
baedeker schreef:

Soort zoekt soort en jij en Baedeker kunnen het niet laten om je te verschuilen achter het schorremorrie van Wilders en Baudet.
Die bedenken geen wetten om onschuldige mensen te knevelen en hen hun zuurverdiende geld af te pakken wegens vermeende maar totaal niet bewezen fraude.

Profiel  

Bericht nummer:#75  BerichtGeplaatst: di nov 23, 2021 11:05 am 
lid

Biertje schreef:
Hume schreef:
Biertje schreef:

Die bedenken geen wetten om onschuldige mensen te knevelen en hen hun zuurverdiende geld af te pakken wegens vermeende maar totaal niet bewezen fraude.

Jij bent er meester in om zaken door elkaar te gooien en in het schoonpraten van schorremorrie in de straat en in de politiek.
Soort zoekt soort en dat verandert niet.

Profiel  

Bericht nummer:#76  BerichtGeplaatst: di nov 23, 2021 12:32 pm 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:

Jij bent er meester in om zaken door elkaar te gooien en in het schoonpraten van schorremorrie in de straat en in de politiek.
Soort zoekt soort en dat verandert niet.
Jij bent een meester in het framen van mensen waar je een hekel aan hebt. Ik zie dat het gros van de politiek FvD gebruikt als bliksemafleider. En vervolgens gaan ze over tot de orde van de dag (en dan weet jij wel wat ik bedoel).

Profiel  

Bericht nummer:#77  BerichtGeplaatst: di nov 23, 2021 12:47 pm 
lid

Lies schreef:
Reltuig, hooligans kwamen ook uit het buitenland begreep ik uit de uitzending van Nieuwsuur. Maar het grootste deel van onze jeugd deugt wel.

Als iedereen nu eens terugdenkt aan de eigen jeugd, het opgroeien, verliefd worden, wat er in de wereld te koop is zonder een virus en je kijkt nu naar de jeugd die het moet doen met een virus en van ontdekken geen sprake meer is, behalve in het geniep. Vastgezet door een pandemie die jaren kan duren, hoe reageert de jeugd straks op die verloren jaren? Hiermee zeg ik niet dat ik geweld goedkeur, dat wijt ik aan dom geboren en nooit iets bijgeleerd, maar ik vertik het om Nederland te zien als een agressief land. Ook het wijzen naar een partij die je niet welgevallig is helpt niet, want vandaag zijn ze allemaal bezig om het bloed onder je nagels vandaan te halen ieder op hun eigen manier.
Zoals Bregman dat mooi onderbouwde, de meeste mensen deugen, dus ook de meeste kinderen deugen wel. Maar dit betekent niet dat er geen mensen en dus kinderen zijn die niet deugen. En net zoals je subjectieve zaken zoals geluk, welzijn en kwaliteit van gezondheidszorg kunt meten, kun je ook onderzoeken hoe het met de agressiviteit is gesteld in een land. En uit zo'n onderzoek blijkt dat het Nederlandse volk tot 1 van de meest agressieve volkeren in Europa behoort. Je kunt hiervoor je kop steken, dat maakt de Nederlander er niet minder agressief op.

En benoemen wat deugt en niet deugt in een land helpt weldegelijk, omdat je zo er aan kunt werken wat niet deugt te laten verdwijnen en wat deugt nog deugdzamer te maken. Je stelling dat het maar beter is niets te zeggen omdat je zelf ook boter op je hoofd hebt doet daar niets aan af. Met dit soort whataboutismes kom je niet verder.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

https://www.iamzero.nl/archives/2021/11 ... ontkenners

Profiel  

Bericht nummer:#78  BerichtGeplaatst: di nov 23, 2021 1:06 pm 
lid

Lancelot schreef:
Lies schreef:

Zoals Bregman dat mooi onderbouwde, de meeste mensen deugen, dus ook de meeste kinderen deugen wel. Maar dit betekent niet dat er geen mensen en dus kinderen zijn die niet deugen. En net zoals je subjectieve zaken zoals geluk, welzijn en kwaliteit van gezondheidszorg kunt meten, kun je ook onderzoeken hoe het met de agressiviteit is gesteld in een land. En uit zo'n onderzoek blijkt dat het Nederlandse volk tot 1 van de meest agressieve volkeren in Europa behoort. Je kunt hiervoor je kop steken, dat maakt de Nederlander er niet minder agressief op.

En benoemen wat deugt en niet deugt in een land helpt weldegelijk, omdat je zo er aan kunt werken wat niet deugt te laten verdwijnen en wat deugt nog deugdzamer te maken. Je stelling dat het maar beter is niets te zeggen omdat je zelf ook boter op je hoofd hebt doet daar niets aan af. Met dit soort whataboutismes kom je niet verder.

Grappig hoe beschadigde kompasjes denken dat het "helpt" om anderen daarmee de maat te nemen.
:hum:

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#79  BerichtGeplaatst: di nov 23, 2021 1:16 pm 
lid

Lancelot schreef:
Lies schreef:

We leven ons veel te weinig in in de leefwereld van het kind. Vooral als het zelf op pad gaat om de wereld te ontdekken. Dan wordt iedereen die het kind daarin belemmert een vijand.
Het is goed om te beseffen dat wijzelf ook jong zijn geweest, en ook onze weg wilden zoeken. Moesten leren omgaan met de wereld van toen, zoals jongeren van nu moeten leren omgaan met de wereld van nu. En kattekwaad haalden we allemaal wel eens uit. Opstandig waren we ook allemaal. Gefrustreerd ook, omdat niemand naar ons wilde luisteren.
Dat is niet om iets goed te praten. Het is meer een aanklacht, dat wij te weinig oog en oor hebben voor onze opgroeiende kinderen. Misschien wel te vaak van huis zijn en de kinderen niet meer gewend zijn dat er een kopje thee voor hen klaarstaat als zij uit school komen, omdat we moeten slaven om ons levensonderhoud te kunnen betalen.

Uitwassen moeten uiteraard worden aangepakt. Zoals de voetbalhooligans. Maar dan helpt het niet om de voetbalbranche een eigen tuchtrecht te geven inzake hooligans door hen een tijdje uit het stadion te weren. Dat is weer zo'n idiote bezuiniging van Rutte en zijn neoliberale trawanten. Het geeft die hooligans alleen maar kans om nog meer te rellen, maar dan buiten het stadion. Hen een meldplicht opleggen bij de politie gebeurt allang niet meer, want de politie heeft daar geen capaciteit voor.
Voor vernieling en geweld hoort strafrecht te zijn. En dus politie en rechters en rechtsbijstand. En cellen. Maar daar is veel van wegbezuinigd, om de belasting van Goddelijke Grote Bedrijven te verlagen.

Profiel  

Bericht nummer:#80  BerichtGeplaatst: di nov 23, 2021 1:25 pm 
lid

baedeker schreef:
Lancelot schreef:
Lies schreef:

Grappig hoe beschadigde kompasjes denken dat het "helpt" om anderen daarmee de maat te nemen.
:hum:
Ja, geen idee waarom jij dat doet. Beetje schizofrene opmerking van je Baedeker.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

https://www.iamzero.nl/archives/2021/11 ... ontkenners

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 155 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]