Het is nu ma dec 06, 2021 1:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: zo okt 17, 2021 7:52 pm 
lid

Zo kwam de DNB directeur op de gedachte om het vrije deel van een eigen woning te belasten als vermogen in box 3.
Er zouden vrijwel geen koopkrachteffecten zijn volgens bepaalde berekeningen
Hiermee zou het verschil in een woning huren en een woning bezitten verkleind worden.
Of dit nu wel klopt weet ik nog zo net niet.
Wat Knot in mijn idee wel over het hoofd ziet is dat de eigen woningbezitter al een soort belasting voor de kiezen krijgt in de vorm van het zogenaamde huurwaardeforfait.
In mijn idee zou dit dan afgeschaft moeten worden anders krijgt de eigenwoningbezitter een dubbele belasting te betalen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Enfin. een ander voorstel was om de hypotheekrente aftrek in de belasting zo snel mogelijk af te schaffen.
Nu de hypotheekrente zo extreem laag is zijn daar goede mogelijkheden voor.
Degenen die nu nog een hoge rente voor hun huis betalen moeten mijns inziens daarbij wel ontzien worden.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma okt 18, 2021 8:36 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Zo kwam de DNB directeur op de gedachte om het vrije deel van een eigen woning te belasten als vermogen in box 3.
Er zouden vrijwel geen koopkrachteffecten zijn volgens bepaalde berekeningen
Hiermee zou het verschil in een woning huren en een woning bezitten verkleind worden.
Of dit nu wel klopt weet ik nog zo net niet.
Wat Knot in mijn idee wel over het hoofd ziet is dat de eigen woningbezitter al een soort belasting voor de kiezen krijgt in de vorm van het zogenaamde huurwaardeforfait.
In mijn idee zou dit dan afgeschaft moeten worden anders krijgt de eigenwoningbezitter een dubbele belasting te betalen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Enfin. een ander voorstel was om de hypotheekrente aftrek in de belasting zo snel mogelijk af te schaffen.
Nu de hypotheekrente zo extreem laag is zijn daar goede mogelijkheden voor.
Degenen die nu nog een hoge rente voor hun huis betalen moeten mijns inziens daarbij wel ontzien worden.
Die hoge hypotheekrente komt door een gemaakte keuze in het verleden: je rente langdurig vastzetten. Dan moeten die mensen hun hypotheek maar oversluiten. Ik merk ook op dat mensen die geen huis kunnen kopen en gedwongen in de vrije sector wonen veel meer woonlasten betalen dan mensen met een koophuis en die laatste groep bouwen bovendien bezit op. Liever zie ik ook een puntensysteem voor de vrije sector. Een beetje vreemd dat corporaties te maken krijgen met veel regelzucht terwijl voor de vrije sector helemaal geen regels zijn. Dat betekent dat er dure vrije sector woningen zijn die povertjes of helemaal niet geisoleerd zijn. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de stookkosten van de huurders.

Mensen met een koophuis betalen nauwelijks premie voor de NHG, het is eenmalig een bedrag i.p.v. een periodiek bedrag. Dat maakt juist banken enorm kwetsbaar in het piramidespel dat huizenmarkt wordt genoemd. In het geval de NHG premie gewoon doorloopt zolang je een hypotheek hebt- waarbij het bedrag wel daalt na gelang je meer aflost, zit er niet alleen veel meer in de NHG-pot maar als er een dreun komt op de huizenmarkt en de mensen kunnen hun hypotheek niet betalen kan het betaald worden uit de NHG en hoeven banken veel minder gesteund te worden en krijgt de economie een veel kleinere dreun. Het te laag houden van de NHG drijft de prijzen op.

Ik ben op zich niet tegen een belasting op bezit al daarmee belasting op werken verlaagd wordt. Want werken moet lonen en je moet wat overhouden na aftrek van je vaste lasten. Maar dan geen WOZ-belasting meer door de gemeente en dan ook niet een auto als bezit zien i.p.v. een gebruiksvoorwerp

En over dubbele belasting, wat denk je wat er aan dubbele belastingen in energie zit?

Het grootste probleem is is dat Nederland plat wordt gedrukt door belastingen en heffingen. Immers, de gemeente krijgt veel minder geld voor het uitvoeren van de taken die het Rijk naar hen heeft afgestoten en om de begroting rond te krijgen worden de gemeentelijke belastingen en heffingen verhoogt. Het is waar dat de overheid de inkomstenbelasting verlaagt, maar dit is dan letterlijk marginaal kommaneuken. Want de belasting op energie- en brandstoffen blijft als een gek stijgen en op dat punt zijn wij het duurste land in Europa.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: ma okt 18, 2021 12:03 pm 
lid

Ik ben allang van mening dat er geen BTW geheven moet/mag worden over andere belastingen. Daar ben ik het helemaal met je eens. Een absurde situatie.
Het oversluiten van een hypotheek kan niet iedere hypotheekouder zich veroorloven omdat ,men te maken krijgt met een boetebeding, waarbij men dan de volledige rentederving van de bank in één keer moet ophoesten. Eventueel zou dit wel kunnen als dit boetebeding (het gaat daarbij om aanzienlijke bedragen) bij de nieuw af te sluiten hypotheek als extra hypotheek bedrag door de bank wordt verstrekt. Dat zal in veel gevallen wel mogelijk zijn, denk ik.
Voor zo ver mij bekend is er momenteel geen groot risico bij de NHG dat ze tekort zouden komen. Maar het is een idee om de premie uit te smeren. Of dat aantrekkelijk is voor de koper van een woning is echter de vraag. Veelal kan de eenmalige NHG premie o.a. met een hypotheek betaald worden. Dat is met een maandelijkse of jaarlijkse premie natuurlijk niet mogelijk.
Ik ben het helemaal met je eens dat de vrije sector-verhuur beter aan banden gelegd moet worden nu daar op grove wijze misbruik van het woningentekort gemaakt wordt.
De woningbezitter heeft wel een hoeveelheid extra kosten ten opzichte van een huurder. Zo moet de eerste ook de onderhoudskosten van de woning voor z'n rekening nemen en dat gaat voor de huurder niet op.
Al met al het is niet zo simpel dat er heel erg gemakkelijke antwoorden zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: ma okt 18, 2021 12:31 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik ben allang van mening dat er geen BTW geheven moet/mag worden over andere belastingen. Daar ben ik het helemaal met je eens. Een absurde situatie.
Het oversluiten van een hypotheek kan niet iedere hypotheekouder zich veroorloven omdat ,men te maken krijgt met een boetebeding, waarbij men dan de volledige rentederving van de bank in één keer moet ophoesten. Eventueel zou dit wel kunnen als dit boetebeding (het gaat daarbij om aanzienlijke bedragen) bij de nieuw af te sluiten hypotheek als extra hypotheek bedrag door de bank wordt verstrekt. Dat zal in veel gevallen wel mogelijk zijn, denk ik.
Voor zo ver mij bekend is er momenteel geen groot risico bij de NHG dat ze tekort zouden komen. Maar het is een idee om de premie uit te smeren. Of dat aantrekkelijk is voor de koper van een woning is echter de vraag. Veelal kan de eenmalige NHG premie o.a. met een hypotheek betaald worden. Dat is met een maandelijkse of jaarlijkse premie natuurlijk niet mogelijk.
Ik ben het helemaal met je eens dat de vrije sector-verhuur beter aan banden gelegd moet worden nu daar op grove wijze misbruik van het woningentekort gemaakt wordt.
De woningbezitter heeft wel een hoeveelheid extra kosten ten opzichte van een huurder. Zo moet de eerste ook de onderhoudskosten van de woning voor z'n rekening nemen en dat gaat voor de huurder niet op.
Al met al het is niet zo simpel dat er heel erg gemakkelijke antwoorden zijn.
Dat boetebeding is nog steeds aftrekbaar. Rentesubsidie is belachelijk , de rente is al laag. De NHG is slechter gekapitaliseerd dan een gemiddeld hedgefund en dat zegt wat. En dit is nog gekker, de NHG mee laten stijgen met de kopersgekte.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... toepassing.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]