Hume schreef:
Rightnow schreef:
Verwacht dat veel starters in werkelijkheid pendelen tussen studentwoningen en ouderlijke woningen, ook als het paren betreft.
Sommige beter gesitueerden hebben een of twee vakantiewoningen maar veel starters hebben geen woning en krijgen hem na lange tijd. Zowel de beschermde als de vrije huursector hebben hun beperkingen net zoals (als het ueberhaupt denkbaar is) kopen.
Omdat de ouderen niet kunnen doorstromen naar betaalbare senioren appartementen , komen er weinig gezinswoningen vrij voor starters.
In 50 % van de gezinswoningen wonen alleenstaande bejaarden.
En veel van die bejaarden willen best kleiner gaan wonen, want zo'n heel huis is hen dan ook te veel. Alleen al qua bijhouden en dergelijke. Bij veel van de bejaarde mensen staan drie van de vier slaapkamers ongebruikt te zijn. Een gezin zou er dolblij mee zijn. Maar er is geen betaalbaar alternatief voor die bejaarde mensen. De buurvrouw achter me is inmiddels 80 geweest, en is al sinds ze pakweg 70 werd, bezig om een appartement te krijgen. Nul op het request. Bij de woningbouw was de wachtlijst enorm, toen heeft ze naar seniorenappartementen gekeken die nieuw gebouwd werden, maar met een kale huur van 950 euro was dat voor haar niet haalbaar (alleen AOW en een klein pensioen), toen zou er nieuwbouw gepleegd worden in de buurt met wél betaalbare appartementen, heeft ze zich voor ingeschreven, en toen kreeg ze bericht dat ze "te weinig urgentie" had, wat dat dan ook mag betekenen. Nu is ze dus 81, ik sprak haar laatst en toen zei ze: "Kijk toen ik 70 was, had ik het nog wel willen doen, verhuizen, maar nu vind ik het wel prima, ik heb een fijn huis, ik heb allerlei gemakken laten aanbrengen, ik zit vlak bij de winkels en het centrum, en ik blijf hier gewoon, want nu ik 81 ben, heb ik echt de energie niet meer om alles in te pakken en een hele verhuizing door te maken."
Buurvrouw is nog kerngezond, dus grote kans dat ze dat huis nog 10 jaar bezet houdt. Niet uit onwil, ze had het graag aan een gezin gegund.