Einstein schreef:
Opmerkelijk de verdeling van meningen hier, degenen die in de Oekraine-draadje pleitten voor begrip voor Rusland, zien China als een enorm gevaar.
Natuurlijk geldt het gevaar voor
allebei.. China
koloniseerde Afrika, in de afgelopen 30 jaar. Heel wat 'zeldzame aarden' zijn nu in Chinese handen.
Of China echt iets militair-agressiefs wil met Europa waag ik te betwijfelen. Het probeert om Europa als afzetmarkt te mobiliseren.. en dat lukt ze heel aardig !
Maar China is voor mij ook de onderdrukking van de studenten-demonstraties, op het
Plein voor de Hemelse vrede 1989. Etnische zuiveringen in het westen van China, de pers-breidel in Hong Kong. Dat is onderdrukking, door een autocratisch bewind. Xi-Jinping neemt de vrijheid, om zichzelf voor het leven te laten kiezen als leider, terwijl China altijd de regel had, dat elke 15 jaar de leider moet aftreden om plaats te maken voor een nieuwe. Veeg teken, dat Xi dit doorbreekt. Hij meet zich een Mao-prestige aan, wat hij nog lang niet heeft. De VS, Philippijnen en Japan moeten het goed in de gaten houden. Zuid-Korea.. Taiwan..
Weet je wat ook opmerkelijk is? Dat mensen die dienstweigeraar zijn geweest zoveel mogelijk willen bezuinigen op Defensie maar wel vinden dat we blufpoker op hoog niveau moet spelen met Rusland en mogelijk betrokken worden in een oorlog, terwijl links tegelijkertijd zegt dat we moeten voorkomen dat we weer in een (wereld)oorlog verzeilt
raken en wij onze kernwapens moeten afschaffen. De NATO moet ook afgeschaft worden want er moet een Europese Defensiemacht komen terwijl niet eens duidelijk wie het leger dan ergens op af kan sturen, laat staan dat de EU hopeloos verdeeld is. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Ik wil geen oorlog maar besef dat er weinig tegen Putin ondernomen kan worden als ze we onszelf zo kwetsbaar opstellen dat Putin onze economie weer kan bedreigen, alleen maar omdat links af wil van kolen, geen kernenergie wil, en eigenlijk ook van het gas af wil en denkt dat we met zonnepanelen en windmolens het wel redden, en dan toch een contract tekent met Rusland voor een gasleiding.
Over China, alle bedrijven die China heeft overgenomen in Europa staan onder controle van de Chinese staat. Je weet wat Hutchison heeft proberen te flikken, zij vond dat grote maatschappijen zelf geen containerafhandeling mochten hebben. DAt geintje heeft ons al een miljard aan schade gekost omdat de aanleg stil gelegd moest worden.
Alle afspraken die zijn gemaakt met China, denk eens aan de overdracht van de Britten van Hong Kong aan China, zijn geschonden. Het meest vreemde is dat de VN heeft bedisseld dat een land als China, dat zo slecht met de mensenrechten omgaat, zitting heeft in een VN-commissie die gaat over mensenrechten. Is het zo verwonderlijk dat ik het lidmaatschap van de VN wil beëindigen en ook wat VN-verdragen wil opzeggen?
Nou, deze ex-dienstweigeraar signaleert - al jaren - een beklemmende vorm van isolationisme bij de rechtse opponent, een soort struisvogel-mentaliteit, die zich keert tegen de eigen bondgenootschappen, tégen de EU, tégen de VN.. en ook tegen vluchtelingenverdrag, dus mensenrechten. Waarom moet dat ? Omdat die twee andere grootmachten toch de agenda bepalen ? We kunnen het VN-handvest overboord gooien, want anders krijgen we Rusland en China op onze nek ? Hoezo
..
Uittreding uit de EU én VN is een voorstel, wat Nederland volledig op zichzelf zou terugwerpen en enorm kwetsbaar zou maken. Nederland wordt dan een heel klein dobbertje in de internationale politiek. Rechts is veel te bang. China is ver weg.. en Rusland is een
met een paar slimme internet-strategen, die er in slagen, om een deel van het westerse electoraat te paaien. En zelfs sommige Amerikaanse presidenten. China probeert dat ook, maar is minder effectief.