Het is nu wo dec 08, 2021 11:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
Bericht nummer:#61  BerichtGeplaatst: do okt 28, 2021 1:55 pm 
lid

Is baedeker nou nog steeds aan het fantaseren dat de coronacheck tegen grondrechten ingaat? :hum:

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#62  BerichtGeplaatst: do okt 28, 2021 3:01 pm 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Ik denk dat de groot deel van de mensheid simplisten zijn en niet begrijpen hoe een parlement nu werkt en hoe het zou moeten werken en waarom dat nodig. En ik dat het kartel belang erbij heeft om dat niet uit de doeken te doen want stel je voor dat elke wet ineens aan grondwet moet worden getoetst.......
Zoals blijkbaar in al die landen gebeurt die zo'n hof hebben. Die bijvoorbeeld ook coronapassen hebben. Het is een fabeltje dat grondrechten niet ingeperkt kunnen worden,
Wat is volgens jou dan de functie van een grondwet? Dat landen een constitutioneel hof hebben wil niet zeggen dat die de juiste uitspraken doen. Polen heeft ook zoiets, waarvan de EU in twijfel trekt of de uitspraken van dat hof wel juist zijn. Zou dat in andere landen niet net zo kunnen zijn?

Excuus, kleine correctie:

Exact. Dat de coronapas elders grondwettelijk is, betekent niet dat dat bij ons ook zo is. De passen verschillen onderling. De omstandigheden die een inperking wel of niet rechtvaardigen (urgentie, proportionaliteit, beschikbare alternatieven, enz.) verschillen van land tot land. En er kunnen fouten gemaakt worden.

Maar belangrijker: sinds het toeslagenschandaal weten we dat Nederlandse rechters geen enkele aarzeling hebben om de rechten van burgers aan hun laars te lappen, als het grote leugentheater van de Rutte-overheid ze vertelt om dat te doen. Totdat in dat gremium afgerekend is met het crimineeltje en zijn cultuur, hebben we in feite geen rechtsstaat. Een constitutioneel hof gaat daar niks aan veranderen.

En welke grondrechten worden er dan geschonden?
Zie hier.

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#63  BerichtGeplaatst: do okt 28, 2021 6:38 pm 
lid

Biertje schreef:
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
Hoe vaak is dit incident gebeurd, Peter? En was dit gebeurd als wij een Constitutioneel Hof hadden?

Die laatste vraag is niet zo relevant voor dit specifieke geval, maar het gaat er niet om hoe váák het is gebeurd, stel dat het maar één keer zou zijn gebeurd, dan is het al bizar genoeg en heeft het een aantal mensen een flink trauma opgeleverd.

En het staat natuurlijk niet op zichzelf, in talloze situaties zijn mensen die heel onschuldige dingen deden als buiten op een bankje zitten, bij de bollenvelden van het uitzicht genieten, in een park van de zon genieten, met bijzonder veel politiegeweld opgejaagd, verwijderd en soms zelfs mishandeld. Ik herinner me nog de beelden van bepaalde parken waar nota bene méér politiebusjes op de paden en in de perken stonden dan ik zelfs bij de grootste politieacties tegen de grootste criminelen bij elkaar had gezien. Mensen die alleen (dus niet in een menigte) een foto maakten bij de bollenvelden, en dan opeens bijna 500 euro per persoon aangesmeerd krijgen. Mensen die moesten ervaren opeens in de gaten te worden gehouden door drones en camerawagens en andere robotica - dan is het toch net of je in een slechte Sci-Fi film bent beland waarvan je nooit gedacht zou hebben dat het ooit dagelijkse waarheid zou kunnen worden? En denk je de angst daarbij eens in, door machines en robots bespioneerd en zelfs tot de orde geroepen te worden. Ik vind het in elk geval geen fijn idee.

Maar dat is wel wat er allemaal gebeurd is. En dan mogen we ons best eens rekenschap geven wat dat in psychologisch opzicht met mensen doet.

Die laatste vraag van mij is wel degelijk relevant. Als wij een Constitutioneel Hof hadden we sowieso allerlei affaires rondom toeslagen en uitkeringen niet eens gehad.

Wat wel klopt is dat de overheid de randen opzoekt en er soms bewust overheen pist en zelfs gaat procederen, zelfs als 100% zeker is dat die verliezen. Zoals een aantaal weken geleden iemand een dwangsom krijgt opgelegd omdat hij binnen zijn huis een bar heeft gemaakt en een flipperkast staat.

Wat mij af en toe ook zorgen baart is dat er voor een bepaalde politie actie zoveel mensen worden ingezet dat handhaving elders ineens stopgezet wordt. Daar is in mijn gemeente al jaren sprake van en dat is geen grap. Vroeger moest je je parkeerkaar duidelijk achter je autoraam leggen want anders kreeg je een prent. Ze controleren niet eens meer wat wel af en toe tot overlast leidt.

En er wordt uiteraard met verschillende maten gemeten. Ook dat nog.

Ik wil niet zeggen dat een constitutioneel hof zinloos is, integendeel. Alleen heeft dat voor de in mijn voorbeelden genoemde gevallen geen zin meer, want dat hof was (en is) er niet.

Waar nu eindelijk eens oog voor moet komen, is voor de emotionele en soms psychische schade die mensen geleden hebben door optreden van de overheid en handhavers, zoals in mijn voorbeelden genoemd, en dat is nog maar een bloemlezing uit een veel groter geheel. Dan ben je er niet met simpelweg "sorry" zeggen of het uiteindelijk kwijtschelden van een boete. Want het gaat om vertrouwen in de overheid en met name in het geweld dat de overheid mag toepassen, vertrouwen dat geschaad is, waardoor mensen die het trof, beschadigd zijn, niet alleen in dat vertrouwen, maar ook als mens.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]