Het is nu vr jan 21, 2022 12:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: zo maart 28, 2021 10:22 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 11970
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Lies schreef:
Ik denk dat velen in de wereld een schietgebedje doen:

Blokkade Suezkanaal mogelijk vandaag opgelost: ‘Het water stroomt al onder het schip’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210328_92292887

Verantwoordelijken van het Suezkanaal hebben de hoop dat containerreus Ever Given zondagavond weer zou kunnen drijven.

‘Het water begint onder het schip te stromen’, zei generaal Osama Rabie, voorzitter van kanaalautoriteiten van het Suezkanaal zaterdagavond hoopvol. ‘We verwachten dat het schip op elk moment kan glijden en verplaatsen van de plek waar het zich bevindt. We hopen zelfs dat het niet nodig zou zijn om een van de 18.300 containers aan boord te verwijderen om de lading van het schip te verlichten.

Op zaterdag werd ongeveer 20.000 kubieke meter zand gebaggerd en 14 sleepboten trokken en duwden de Ever Given. Hoewel sterke getijden en wind de inspanningen om het schip vlot te trekken bemoeilijkten, kregen de sleepboten een beetje beweging in het schip. Op sociale media doken beelden op van toeterende schepen. ‘Het schip maakt geen water. Er is geen probleem met het roer en de schroeven. Eenmaal het schip vlot getrokken is, zou het moeten functioneren’, aldus topman Yukito Hikagi, voorzitter van Shoei Kisen, het bedrijf dat eigenaar is het van het schip.



Vastgelopen schip kan ramp zijn voor economie: lege schappen en dure oli
https://www.nu.nl/economie/6124030/vast ... -olie.html

Het gevolg: grote tekorten. "We zien dat er overal druk op toeleveringsketens ontstaat", zegt Swart. "Er zijn tekorten aan chips in de auto-industrie, er zijn niet genoeg spaanplaten, en piepschuim, hout en printplaatjes zijn niet aan te slepen." Door die tekorten vallen productielijnen stil, en dat probleem kan door het vastliggen van het schip verergerd worden.

Daarnaast zijn de tekorten een extra klap voor producenten en ondernemers. "Door de coronacrisis hebben ze al een zwaar jaar achter de rug, maar door deze tekorten worden hun grondstoffen duurder terwijl ze aan hun klant al een bepaalde prijs hebben beloofd. Dat kost ze geld", zegt Swart.



De ene plaag volgt de andere op.


Tja, wat zei nummer 14 ook alweer? O ja, elk nadeel heb ook zijn voordeel. En omgekeerd. :fluiten:


Wat een geleuter en een verkeerd moment om Cruyff te citeren.

We hebben ook wel eens een schip dat de Rijn of de Maas blokkeert. Soms gaat het mis met die grote jongens.

Wordt altijd weer zsm. opgelost omdat eenieder de belangen snapt en de economische schade zsm. wil beperken.

Shit happens every now and then and not everything is a fuck-up. Get real..... :rolleyes:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: ma maart 29, 2021 8:17 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 25088
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Biertje schreef:
Lies schreef:
Ik denk dat velen in de wereld een schietgebedje doen:

Blokkade Suezkanaal mogelijk vandaag opgelost: ‘Het water stroomt al onder het schip’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210328_92292887

Verantwoordelijken van het Suezkanaal hebben de hoop dat containerreus Ever Given zondagavond weer zou kunnen drijven.

‘Het water begint onder het schip te stromen’, zei generaal Osama Rabie, voorzitter van kanaalautoriteiten van het Suezkanaal zaterdagavond hoopvol. ‘We verwachten dat het schip op elk moment kan glijden en verplaatsen van de plek waar het zich bevindt. We hopen zelfs dat het niet nodig zou zijn om een van de 18.300 containers aan boord te verwijderen om de lading van het schip te verlichten.

Op zaterdag werd ongeveer 20.000 kubieke meter zand gebaggerd en 14 sleepboten trokken en duwden de Ever Given. Hoewel sterke getijden en wind de inspanningen om het schip vlot te trekken bemoeilijkten, kregen de sleepboten een beetje beweging in het schip. Op sociale media doken beelden op van toeterende schepen. ‘Het schip maakt geen water. Er is geen probleem met het roer en de schroeven. Eenmaal het schip vlot getrokken is, zou het moeten functioneren’, aldus topman Yukito Hikagi, voorzitter van Shoei Kisen, het bedrijf dat eigenaar is het van het schip.



Vastgelopen schip kan ramp zijn voor economie: lege schappen en dure oli
https://www.nu.nl/economie/6124030/vast ... -olie.html

Het gevolg: grote tekorten. "We zien dat er overal druk op toeleveringsketens ontstaat", zegt Swart. "Er zijn tekorten aan chips in de auto-industrie, er zijn niet genoeg spaanplaten, en piepschuim, hout en printplaatjes zijn niet aan te slepen." Door die tekorten vallen productielijnen stil, en dat probleem kan door het vastliggen van het schip verergerd worden.

Daarnaast zijn de tekorten een extra klap voor producenten en ondernemers. "Door de coronacrisis hebben ze al een zwaar jaar achter de rug, maar door deze tekorten worden hun grondstoffen duurder terwijl ze aan hun klant al een bepaalde prijs hebben beloofd. Dat kost ze geld", zegt Swart.



De ene plaag volgt de andere op.


Tja, wat zei nummer 14 ook alweer? O ja, elk nadeel heb ook zijn voordeel. En omgekeerd. :fluiten:


Wat een geleuter en een verkeerd moment om Cruyff te citeren.

We hebben ook wel eens een schip dat de Rijn of de Maas blokkeert. Soms gaat het mis met die grote jongens.

Wordt altijd weer zsm. opgelost omdat eenieder de belangen snapt en de economische schade zsm. wil beperken.

Shit happens every now and then and not everything is a fuck-up. Get real..... :rolleyes:
Ah, jij werkt bij Rijkswaterstaat. :luidlachen: Ach ja, die gasten die denken dat de sluizencomplex bij Maasbracht, de Rijn of Maas net zo veel schepen te verwerken krijgt als bijvoorbeeld de haven van Rotterdam of het Suezkanaal. Rijkswaterstaat: we zijn klein maar we denken groot.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: ma maart 29, 2021 10:03 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4537
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:
Raya schreef:


Ze konden ook een muur om China bouwen. Dus die 190 kilometer is dan een peuleschil.

Dat die schepen idioot beladen worden is waar. Maar ja, winstmaximalisatie...!


De Chinezen deden er onder diverse oorlogsdreigingen wel een paar duizend jaar over om die muur te bouwen.
Dergelijke omstandigheden doen zich in het Suez kanaal momenteel niet voor.
De zogenaamde winstmaximalisatie mondt nu uit in een maximale verliespost van vele miljarden.


Dat laatste is ook een grote vijand van de winstmaximaliseerders, dus soort van oorlog. En ze kunnen beginnen op die plekken waar het grootste risico is.

Ik heb begrepen dat dit schip al eens eerder(in haar jonge bestaan) in de problemen is gekomen in de buurt van Hamburg en toen in ieder geval door de wind uit koers is geraakt en een passagiersschip dat aan de wal lag heeft vermorzeld.
Hoe dan ook dit soort bakbeesten zijn niet geschikt om veilig mee te varen. Men zal veel minder containers moeten vervoeren, of in ieder geval ze niet zo hoog opstapelen.

Ik weet niet of het in de gegeven situatie realiseerbaar is, maar in vergelijkbare gevallen lukt het soms om een schip ook wel geleidelijk los te krijgen door korte stevige rukjes. Maar of dat met een hoeveelheid sleepboten mogelijk is is de vraag.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: ma maart 29, 2021 11:41 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4537
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Ik hoorde dat de motoren van het schip weer draaien en wellicht dat dat meehelpt om het schipachteruit te krijgen.
Wat verder nog zou kunnen helpen is dat er een soort duw-mechanisme op de voorsteven vanaf de wal geïnstalleerd kan worden.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: ma maart 29, 2021 2:05 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 25088
Berichten: Intopic
kwaaisteniet schreef:
Ik hoorde dat de motoren van het schip weer draaien en wellicht dat dat meehelpt om het schipachteruit te krijgen.
Wat verder nog zou kunnen helpen is dat er een soort duw-mechanisme op de voorsteven vanaf de wal geïnstalleerd kan worden.
Ik zie enkel mogelijkheden in gewichtsverplaatsing. Immers, het voorschip steekt in een kleilaag.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: ma maart 29, 2021 3:58 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 11970
Berichten: Intopic
blablabla, het is alweer opgelost jongens.... :rolleyes:

Good job, Boskalis !
Stuurlui die staan te leuteren aan de wal kunnen we missen als kiespijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: ma maart 29, 2021 4:27 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 07, 2015 12:38 am
Berichten: 4537
Berichten: Intopic
Woonplaats: 't Ongewisse
Zeker een fantastisch resultaat.
Gefeliciteerd Smit Salvage.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: ma maart 29, 2021 4:33 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 62659
Berichten: Intopic
Mooi!

Kunnen de schappen bij de Action weer gevuld worden. Hun folder met aanbiedingen was wel heel erg mager.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: di mei 04, 2021 10:27 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 25088
Berichten: Intopic
Schip dat Suezkanaal blokkeerde mag niet weg, Egypte wil eerst bijna een miljard dollar
De Ever Given, het schip dat vorige maand vast kwam te zitten in het Suezkanaal, is aan de ketting gelegd door Egypte, dat bijna een miljard dollar wil zien van de Japanse eigenaar. Ook de bemanning zit vast. Onduidelijk is hoe de impasse te doorbreken is.

Toen het meer dan 400 meter lange containerschip tijdens een zandstorm aan wal raakte in het Suezkanaal, kwamen honderden transportschepen stil te liggen.Na zes dagen lukte het, met dank aan sleepboten en een hoop baggerwerk, om het schip los te krijgen.

De schade loopt in de miljarden: ongeveer 12 procent van het handelsverkeer in de wereld gaat door dit kanaal. Inmiddels is de strijd om de schadevergoedingen in volle hevigheid losgebarsten.

De beheerder van het kanaal, de Suez Canal Authority (SCA), wil 916 miljoen dollar, meer dan 750 miljoen euro, van Shoei Kisen Kaisha. Dit Japanse bedrijf is de eigenaar van de Ever Given. Het gaat onder meer om gemaakte kosten voor het bergen van het schip en een vergoeding voor geleden reputatieschade.

Ook wil de SCA compensatie voor het feit dat er bijna een week lang geen schepen door het kanaal konden, waardoor een aantal schepen besloot om Afrika heen te varen.

Groot claimbedrag
Volgens een verzekeraar van het schip, UK P&I Club, is de hoogte van die ‘abnormaal hoge’ claim niet goed onderbouwd. Het gaat onder meer om een vergoeding voor kosten van het bergen van het schip en reputatieschade.

Maandag stuurde de verzekeraar een naar eigen zeggen ‘genereus’ schikkingsbod, maar daarmee gingen de Egyptenaren niet akkoord. Een Egyptische rechter heeft bevolen dat het schip moet worden vastgehouden. De onderhandelingen gaan verder.

Maarten Claringbould, emeritus hoogleraar zeerecht aan de Universiteit van Leiden en counsel bij Van Traa Advocaten te Rotterdam, is verbaasd over het uitzonderlijk hoge bedrag. ‘Ik heb nog nooit gehoord dat een vergoeding voor reputatieschade werd gevraagd.’

Dat een schip in beslag wordt genomen nadat er schade is geleden, gebeurt volgens hem vaker. Meestal geven de verzekeraars dan een garantie af dat er betaald zal worden en mag het schip doorvaren. ‘Maar dit bedrag is zo exorbitant hoog. Dit is een unieke situatie. Die verzekeraars gaan, lijkt mij, geen garantie van bijna een miljard dollar neerleggen.’

Hoe het dan verder moet? Claringbould heeft geen idee. ‘Ze zitten compleet in de tang.’ Mochten de partijen er zelf niet uitkomen, dan kan hij zich voorstellen dat het geschil uiteindelijk op politiek niveau moet worden uitgepraat.

De Ever Given, die op weg is naar de haven van Rotterdam, ligt op dit moment voor anker in het Grote Bittermeer, halverwege het Suezkanaal. De bedrijven waarvan goederen op het schip liggen, wachten dus nog steeds tot hun containers aankomen.

Meerdere schadevergoedingen
Het zal voor de eigenaar van de Ever Given overigens niet bij de Egyptische claim blijven.

Ook de rederijen wier schepen vertraging opliepen zullen een schadevergoeding claimen. Hetzelfde geldt voor bedrijven die containers aan boord van de vertraagde schepen hadden liggen, en die bijvoorbeeld hun groenten en fruit zagen bederven.

Advocaten zullen nog jarenlang druk zijn met zaken als aansprakelijkheid – of de bemanning van de Ever Given fouten hebben gemaakt – en welk scheepvaartverdrag precies geldt voor welke container, zegt Claringbould.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b47d7903/

Toch wel raar, als een schip olie lekt in de Rotterdamse haven wordt maar een gedeelte van de totale schade vergoed door de rederij. Maar een schip strandt in het Suezkanaal kan men vragen wat men wil. Wie heeft er nou schuld aan de stranding, kon dat vermeden worden?

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 7:09 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 62659
Berichten: Intopic
HvR schreef:
blablabla, het is alweer opgelost jongens.... :rolleyes:

Good job, Boskalis !
Stuurlui die staan te leuteren aan de wal kunnen we missen als kiespijn.


De stuurman van dat schip wilde anders maar wat graag naar de wal. :hardlachen:

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 7:11 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 62659
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Schip dat Suezkanaal blokkeerde mag niet weg, Egypte wil eerst bijna een miljard dollar
De Ever Given, het schip dat vorige maand vast kwam te zitten in het Suezkanaal, is aan de ketting gelegd door Egypte, dat bijna een miljard dollar wil zien van de Japanse eigenaar. Ook de bemanning zit vast. Onduidelijk is hoe de impasse te doorbreken is.

Toen het meer dan 400 meter lange containerschip tijdens een zandstorm aan wal raakte in het Suezkanaal, kwamen honderden transportschepen stil te liggen.Na zes dagen lukte het, met dank aan sleepboten en een hoop baggerwerk, om het schip los te krijgen.

De schade loopt in de miljarden: ongeveer 12 procent van het handelsverkeer in de wereld gaat door dit kanaal. Inmiddels is de strijd om de schadevergoedingen in volle hevigheid losgebarsten.

De beheerder van het kanaal, de Suez Canal Authority (SCA), wil 916 miljoen dollar, meer dan 750 miljoen euro, van Shoei Kisen Kaisha. Dit Japanse bedrijf is de eigenaar van de Ever Given. Het gaat onder meer om gemaakte kosten voor het bergen van het schip en een vergoeding voor geleden reputatieschade.

Ook wil de SCA compensatie voor het feit dat er bijna een week lang geen schepen door het kanaal konden, waardoor een aantal schepen besloot om Afrika heen te varen.

Groot claimbedrag
Volgens een verzekeraar van het schip, UK P&I Club, is de hoogte van die ‘abnormaal hoge’ claim niet goed onderbouwd. Het gaat onder meer om een vergoeding voor kosten van het bergen van het schip en reputatieschade.

Maandag stuurde de verzekeraar een naar eigen zeggen ‘genereus’ schikkingsbod, maar daarmee gingen de Egyptenaren niet akkoord. Een Egyptische rechter heeft bevolen dat het schip moet worden vastgehouden. De onderhandelingen gaan verder.

Maarten Claringbould, emeritus hoogleraar zeerecht aan de Universiteit van Leiden en counsel bij Van Traa Advocaten te Rotterdam, is verbaasd over het uitzonderlijk hoge bedrag. ‘Ik heb nog nooit gehoord dat een vergoeding voor reputatieschade werd gevraagd.’

Dat een schip in beslag wordt genomen nadat er schade is geleden, gebeurt volgens hem vaker. Meestal geven de verzekeraars dan een garantie af dat er betaald zal worden en mag het schip doorvaren. ‘Maar dit bedrag is zo exorbitant hoog. Dit is een unieke situatie. Die verzekeraars gaan, lijkt mij, geen garantie van bijna een miljard dollar neerleggen.’

Hoe het dan verder moet? Claringbould heeft geen idee. ‘Ze zitten compleet in de tang.’ Mochten de partijen er zelf niet uitkomen, dan kan hij zich voorstellen dat het geschil uiteindelijk op politiek niveau moet worden uitgepraat.

De Ever Given, die op weg is naar de haven van Rotterdam, ligt op dit moment voor anker in het Grote Bittermeer, halverwege het Suezkanaal. De bedrijven waarvan goederen op het schip liggen, wachten dus nog steeds tot hun containers aankomen.

Meerdere schadevergoedingen
Het zal voor de eigenaar van de Ever Given overigens niet bij de Egyptische claim blijven.

Ook de rederijen wier schepen vertraging opliepen zullen een schadevergoeding claimen. Hetzelfde geldt voor bedrijven die containers aan boord van de vertraagde schepen hadden liggen, en die bijvoorbeeld hun groenten en fruit zagen bederven.

Advocaten zullen nog jarenlang druk zijn met zaken als aansprakelijkheid – of de bemanning van de Ever Given fouten hebben gemaakt – en welk scheepvaartverdrag precies geldt voor welke container, zegt Claringbould.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b47d7903/

Toch wel raar, als een schip olie lekt in de Rotterdamse haven wordt maar een gedeelte van de totale schade vergoed door de rederij. Maar een schip strandt in het Suezkanaal kan men vragen wat men wil. Wie heeft er nou schuld aan de stranding, kon dat vermeden worden?


Het is een zienswijze.

Schepen zijn afhankelijk van het Suezkanaal. Daarom kan Egypte dit doen.
Nederland is afhankelijk van de schepen. Daarom kunnen ze de reders niet streng aanpakken.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: wo mei 05, 2021 10:34 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 8112
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Machtsmisbruik door grote bedrijven licht voor de hand, dat wil zeggen dat van veel incidenten die zo gebeuren er wellicht een paar zijn, die bewust zijn veroorzaakt door een misdadige opzet. Je begrijpt het pas als je weet hoeveel geld er mee te verdienen zou zijn.

Deze mensen lopen precies hetzelfde gevaar als de kleine ondernemer die soms wel eens gepakt wordt op misdadige fraude. Maar boven alles, de meeste spelers zijn noch zeer klein, noch zeer groot en onder hen KAN (niet: moet) er een aantal zijn dat vals speelt. Ook dan, als er vals wordt gespeeld, is het altijd een glijdende schaal en juridisch meestal niet eens laakbaar - moreel wel voor wie zelf de informatie heeft, voor zijn eigen geweten.

Ook ik heb nu te maken met ernstige "bijwerkingen" van "onvoorziene" omstandigheden waardoor cruciale producten niet op tijd arriveren. Aan de hand van weer een ander zogenaamd "ongeluk" waarvan we nooit zullen weten of dit "ongeluk" wel werkelijk de oorzaak is van het uitblijven van de producten. Waarschijnlijk is zo'n "ongeluk" een toevalstreffer, maar hoe gaat men hier mee om? Even wachten met alles in goede orde te brengen want dan levert dat per slot meer op?

Als de zomer extreem heet is, of de herfst extreem nat misschien, heb je tekort aan aardappelen of uien. De teler kan er niets aan doen om het weer te beinvloeden. Maar we weten hoe groot de inkomsten zijn voor wie zich aan de nattigheid of aan de vochttekorten zich kan onttrekken.

Monopoliespelers kunnen soms zelf het "weer" bepalen. De kat zit stevig op het spek gebonden.

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: zo jan 02, 2022 11:32 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 25088
Berichten: Intopic
Lostrekken Ever Given leverde Boskalis roem maar geen poen op: ‘Hebben nog geen cent ontvangen’
Hoeveel geld kreeg Boskalis voor het lostrekken van de Ever Given in het Suezkanaal? Het zou een mooie vraag zijn voor de eindejaarsquiz van 2021. Het antwoord: nog geen euro... ,,We hebben zelfs nooit een contract ondertekend’’, zegt ceo Peter Berdowski tijdens een terugblik.

Folkert Van Der Krol 01-01-22, 19:00
In zijn werkkamer heeft de topman van het Papendrechtse baggerbedrijf het uiteinde van de sleepkabel waarmee het mega containerschip uit zijn benarde positie werd bevrijd. Die moesten de bergers met snijbranders doorsnijden op het moment dat de Ever Given volle kracht vooruit kon om zich definitief los te maken. ,,Ik kreeg de kabel op een statief als aandenken aan de klus. Die heb ik hier vol trots neergezet’’, zegt hij.

Het doet Berdowski nog dagelijks denken aan die week van eind maart, waarin de wereld in de ban was van de Ever Given, die op zijn reis naar Rotterdam het complete Suezkanaal blokkeerde. Talloze containerschepen konden niets anders doen dan afwachten of en wanneer Boskalis de Ever Given los kon trekken.

Massale publiciteit
Vooral de massale publiciteit maakte de klus voor het bedrijf anders dan normaal. ,,We bergen wel vijftig keer per jaar een schip en 49 keer blijft dat onder de radar. De meeste scheepseigenaren van een schip dat in nood komt, lopen daar liever niet mee te koop, vaak omdat knullige fouten en menselijk falen de oorzaken zijn. Discretie is een belangrijk onderdeel van het vak als berger.’’



Peter Berdowski
In het Suezkanaal voltrok zich een volledig ander scenario. Boskalis raakte al in een vroeg stadium betrokken bij het vastlopen van de Ever Given. ,,We hebben een groot internationaal netwerk. Soms weten we al eerder dan de reder als een schip in de problemen zit’’, zegt Berdowski.

,,Nadat de Ever Given op maandag vastliep legden we de eerste contacten via onze partner in Japan, Nippon Salvage, omdat de eigenaar van het schip een Japanner is. Nee, een contract hebben we nooit ondertekend. Dit was ook exceptioneel. Het ging om meer dan alleen commerciële belangen. Noblesse oblige. Met of zonder definitief contract, wilden we het schip niet laten vallen. Er hing zoveel vanaf.’’

Fake nieuws
Terwijl Boskalis de voorbereidingen begon om een team richting het Suezkanaal te sturen, kreeg het van de Japanse klant de opdracht niet te communiceren naar de buitenwereld. ,,Die verspreidde samen met Suez Canal Authority het verhaal dat er geen probleem was, dat het schip al los of bijna los was’’, vertelt Berdowski. ,,Ze probeerden het te downplayen om hun eigen stoepje schoon te vegen. Het bracht ons wel aan het twijfelen, maar het bleek telkens fake nieuws. Dat is frustrerend.”

,,Vervolgens huurden ze een eenmansbureautje in Londen in om de communicatie te verzorgen. We hebben alle vragen doorgestuurd. De mailbox van die man liep over en binnen een uur meldde hij ons dat hij het niet aankon. Toen hebben wij het overgenomen, maar wel onder de voorwaarde dat we het verhaal zouden vertellen zoals het is.’’


De positie van de Ever Given in het Suezkanaal zag er tamelijk belabberd uit. ,,Na een eerste inventarisatie zagen we de opmerkelijke situatie dat alle schepen die we te hulp hadden willen roepen, aan de verkeerde kant van Ever Given in het kanaal lagen. We hadden snel in de gaten dat we zeeslepers met een behoorlijk vermogen nodig hadden. De slepers die binnen een week konden opstomen, hebben we vastgelegd.’’

Rekensommen
Met behulp van beelden, tekeningen van het schip en beladingsplaatjes maakte Boskalis rekensommen. ,,De dwarsprofielen van het Suezkanaal kennen we goed, omdat we er in het verleden gebaggerd hebben. We zagen dat de Ever Given met zijn kop een heel eind op het talud stak. Om een schip van 200.000 ton, waarvan de voorkant meters omhooggestuwd is, los te krijgen, heb je vele duizenden tonnen trekkracht nodig. Onze analyse was dat hij muurvast lag.’’

Zonder zeeslepers, die niet voor het weekeinde arriveerden, maakte Boskalis überhaupt geen kans de Ever Given vlot te trekken. ,,De technische uitdaging was niet de grootste. We hebben veel bergingsklussen gehad die veel uitdagender waren, vanwege brand, veiligheid van mensen of een potentiële milieuramp vanwege weglekkende olie. De Ever Given was niet in gevaar, alleen economisch hing er veel meer vanaf.’’

Ondertitelen
Op de ‘sneeuwbal’ aan publiciteit moest Boskalis een antwoord verzinnen. ,,Er waren momenten dat we miljarden keren op sociale media verschenen. Gelukkig hebben we ruime ervaring met communiceren. De Nederlandse media hadden voor ons prioriteit. We kregen van alle grote zenders verzoeken, maar op pakweg Al Jazeera of de BBC verschijnen, was voor ons niet zo functioneel. Die stations konden net zo goed het filmpje van Nieuwsuur plukken en ondertitelen.’’

Peter Berdowski
Boskalis wilde als eerste proberen het schip vlot te trekken, maar begon ook meteen de scenario’s B (baggeren en de grond onder het schip met hoge druk los spoelen) en C (containers verwijderen) uit te werken en voor te bereiden om tijd te besparen. Plan C, met een kraan in een bak voor stabiliteit, zou het slechtste scenario zijn.

,,Dat zou weken gaan duren’’, zegt Berdowski. ,,Per uur kun je vier tot zes containers van zo'n schip halen. Dat gebeurt op een hoogte die te vergelijken is met de Arc de Triomphe in Parijs. Mensen moeten bovenop staan om de containers aan te haken. Ik zag wel wat uitdagingen op het gebied van veiligheid.’’

Heldenrol
Berdowski voorzag daarbij ook dat het vruchteloos lostrekken van het schip Boskalis geen goed zou doen. ,,Een week paste precies binnen de spanningsboog. Als het een maand duurt, bladdert de heldenrol van de mannen van Boskalis snel af. Dan gaat iedereen meekijken of je het wel goed en verstandig doet. Ik zou alsnog een boek kunnen vullen met Willie Wortel-ideeën die we kregen om het schip los te krijgen. Niet allemaal bruikbaar. We hebben toch maar ons eigen plan getrokken.’’

Natuurlijke krachten sprongen Boskalis te hulp op het moment nadat de slepers in het Suezkanaal waren. ,,Het springtij heeft absoluut de doorslag gegeven. Doordat de Ever Given de dwarsdoorsnede van het kanaal voor tachtig procent blokkeerde, moest bijna al het water er onderdoor. Tijdens het springtij stond er nog een meter extra waterdruk op. Het gat dat we hadden gegraven werd groter en trok aarde weg. In combinatie met de twee slepers lukte het om de Ever Given los te trekken. Mijn persoonlijke overtuiging is dat watermassa at the end of the day doorslaggevend is geweest. Niets is krachtiger dan de natuur.’’

Koffiejuffrouw
Vanuit alle hoeken klonk gejuich, nadat de containergigant los kwam van de bodem en de blokkade van de o zo belangrijke vaarroute ophief. Maar voor CEO Peter Berdowski wegen de complimenten die hij uit zijn eigen organisatie kreeg minstens zo zwaar. ,,De koffiejuffrouw zei ‘Ik zag u gisteren op tv en we zijn allemaal trots’. Dat is een prachtig signaal.’’

De hoofdrolspelers, het team dat de Ever Given lostrok, ontmoette hij om terug te blikken. ,,Ik heb ze natuurlijk gecomplimenteerd. Ze waren apetrots dat het gelukt was, zeker toen ze zagen wat het allemaal teweeg had gebracht. We hebben die mensen zoveel mogelijk buiten de spotlights gehouden. Slechts één keer waren ze bij een persconferentie en toen waren ze wel onder de indruk van al die plopkappen. De halve meter kabel die ik van hen heb gehad, is een mooi aandenken, maar de trots straalt af op het hele bedrijf. Ik denk dat de trots in Nederland ook nog verder ging dan alleen Boskalis.’’

‘Big boys’
Het bedrijf bevestigde daarmee zijn grote naam in de wereld. ,,De Financial Times citeerde een man uit de Londense verzekeringsmarkt. Die zei: als er echt problemen zijn, dan bel je SMIT (het dochterbedrijf van Boskalis, red.). ‘They are the big boys’. Zo staan we met bergingen te boek. Bij de echt grote complexe werken weten ze ons vinden. De berging van de Ever Given is goed geweest voor onze naamsbekendheid en reputatie. Dat merken we nu ook op de arbeidsmarkt, waar we altijd op zoek zijn naar vaklieden. Het aantal spontane sollicitaties vanuit de hele wereld vertienvoudigde na de gebeurtenissen in het Suezkanaal.’’

Mijn voorganger zei tijdens mijn sollicita­tie: ‘Eén ding kan ik je beloven, never a dull moment’. Daarin had hij honderd procent gelijk

Peter Berdowski
Het lostrekken van de Ever Given kostte alles bij elkaar geen tientallen miljoenen euro, zegt Berdowski. ,,Financieel is het nog niet afgehandeld. Wij hebben wel al onze leveranciers netjes betaald, maar nog geen cent van de klant gehad. In bergingsland is dat overigens niet ongebruikelijk. Bij een arbitrage in Londen wordt met systematiek van onder meer inspanning, complexiteit en waarde de prijs betaald. Ik ga er vanuit dat dit volgend jaar zal gebeuren. Op de balans hebben wij 50 tot 70 miljoen euro aan te innen bergingsklussen staan. Het vergt een doorlooptijd van twee, drie jaar voordat je je centen ziet.’’

Manilla Airport
Berdowski ligt er dus niet wakker van. Vooral de massale mediabelangstelling maakte het lostrekken van de Ever Given voor Boskalis bijzonder. ,,Het was niet de meest complexe klus, ook niet als je kijkt naar de inzet van materieel en de kosten die het met zich meebrengt. Vergelijk het maar eens met de opdracht die we een jaar geleden hebben aangenomen voor het ontwerp en bouw van Manilla Airport. Dat is een klus van anderhalf miljard. Dat is wel gigantisch.’’

Peter Berdowski
Hoe groot de betekenis van Ever Given niettemin voor Boskalis is, blijkt uit het boek dat het bedrijf heeft uitgebracht, waarin de operatie gedetailleerd en van dag tot dag is beschreven en voorzien van veel fotomateriaal. Het is al meer dan duizend keer besteld.

Baard
Berdowski heeft de spotlights ook weer verlaten. ,,Ik zei in de week dat de Ever Given vastzat tegen mijn kinderen dat ik met een baard over straat ging lopen. Gekscherend hoor, want in het kleine dorp waar ik woon, Huis ter Heide bij Zeist, weten de mensen wel wie ik ben. Mensen deden kaartjes in de bus en de slager wilde uitgebreid mijn verhaal horen. Dat spontane is leuk.’’

Nu is het volgens Berdowski, die al sinds 2006 aan het roer zit bij Boskalis, weer ‘business as usual’ en dat vindt hij prima. ,,We zijn lekker met dit prachtige bedrijf aan de slag. Mijn voorganger Rob van Gelder zei aan het einde van het sollicitatiegesprek. ‘Eén ding kan ik je beloven, never a dull moment’. Daarin had hij honderd procent gelijk.’’


https://www.ad.nl/binnenland/lostrekken ... ~af7fce5f/

Het rare wereldje dat berging heet. Je krijgt als berger geen cent en toch is Berdowski blij met de media-aandacht.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enzo501, Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 144 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling