Einstein schreef:
Raya schreef:
Het wordt een pikzwart kabinet.
De VVD zal gewoon op de oude voet doorgaan. Rutte is dermate geslepen dat vooral VVD-beleid zal worden gevoerd, met wie hij ook een coalitie voert. Denk maar terug aan zijn coalitie met de PvdA. Die dacht ook invloed te kunnen uitoefenen op hoofdzaken, zoals de inkomenshafhankelijke zorgpremie, de participatiewet, de WW, etc. Ze kregen kruimels.
Dat de PvdA niet terug is gegroeid, kon ook wel eens liggen aan de gretigheid van Ploumen om terug te gaan regeren met de VVD.
Is de SP dan niet bereid, om te regeren met de VVD ? Is er enige
keus 
om
niet te regeren met de VVD ?
De enige combinatie
zonder de VVD is m.i. pikzwart.
Ik moet er echt niet aan denken, dat het smaldeel van de SP, wat het momenteel met jouw xenofobe standpunten eens is, de macht zou krijgen binnen de partij. Dat SP'ers die sympathiseren met PVV-standpunten (zoals Raya) zouden aanschuiven bij CDA, SGP, PVV en FvD en JA21 of iets degelijks.. Dat kan misschien op dit forum, maar in de harde realiteit van politiek Den Haag lijkt het mij nogal zwart. Dit scenario is al sinds het vertrek van Jan Marijnissen voor mij een reden, om NIET op de SP te stemmen ! Het bijwonen van één bijeenkomst in 2012 was voor mij voldoende reden, om direkt af te haken. Minder-minder-minder was er niks bij.

Vertel eens: wat is er xenofoob aan mijn standpunten?
Ik heb niets tegen kleuren of afkomsten. Ga al van af mijn vroegste jeugd om met Molukkers en Surinamers, allerhande geloven en allerhande seksen. Heb ze in de familie, werd er verliefd op, was ermee verloofd en mee getrouwd. En ze behoren nog altijd tot mijn beste intimi.
Ik heb echter niet alleen witte, maar ook gekleurde vrienden die niet aan een woning kunnen komen. Zelfs op straat belanden, dakloos zijn, al dan niet economisch. Omdat er simpelweg veel te weinig gebouwd wordt. Veel te weinig gebouwd kán worden, vanwege ruimtegebrek, stikstof, PAS, PFAS...
En ik weet zelf ook wat het is, om geen huis te hebben, met een vrouw en twee kinderen. Wat het is om uiteindelijk te moeten kraken, de woononzekerheid, het effect op de kinderen...
Ik weet wat die vrienden en kennissen, maar al die mensen die ik niet ken, zo ongeveer doormaken.
En dan zijn er ondertussen mensen die vinden dat we hier de grenzen open moeten zetten om iedereen maar binnen te laten die zich hier maar wil vestigen, alsof Nederland het enige land ter wereld is waar ze terecht kunnen. Vanuit de EU, vanuit Afrika... Mensen waar geen huizen voor zijn, geen plaats om ze te bouwen, en als er dan toch huizen vrij komen of toch nog ergens gebouwd kunnen worden, als eerste in aanmerking komen, binnen een half jaar aan een woning worden geholpen terwijl mijn vrienden en kennissen al jaren smeken om een woning. Sommigen al 15 jaar, maar telkens moeten wijken, ook voor mensen die helemaal niet voor hun leven uit een oorlog zijn gevlucht, maar ondanks leugen en bedrog, niet meer uitgezet kunnen worden.
Dat heeft niets met xenofoob te maken.
Ik stel dat jij je huisje afstaat, je opnieuw inschrijft als woningzoekende, en dan ervaart wat het werkelijk met mensen doet. Of jij dan vindt dat jij ook xenofoob bent als jij eindelijk na jaren weer eens verlangt naar een eigen huisje, een eigen dak. Voor jou, of voor die andere daklozen die je hebt ontmoet, maar geen vluchtelingenstatus hebben gekregen.