Het is nu vr feb 26, 2021 5:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: za feb 06, 2021 11:53 am 
lid

Volgens het Nationaal centrum preventie burn-out en stress zou 82% van de jongeren tegen een burn-out en stress aanzitten.
Daar zijn tal van oorzaken voor. Ik ben echter niet op de hoogte van een voorgestelde remedie.

Op mijn bospad zie ik dat met name middelbare en oudere mensen wel weten hoe ze dat moeten voorkomen oftewel te lijf moeten gaan. Maar daar zijn maar weinig jongeren bij.
De beste remedie tegen stress en burn-out is dat men dagelijks een flinke stevige wandeling overdag in de natuur maakt.
Dat voorkomt dat je hormoonspiegel hopeloos onderuit gaat en dan blijf je je fris en fit voelen. De stress valt van je af en je hebt het gevoel dat je de wereld aankunt.

Dit geldt natuurlijk voor alle mensen. Leef gezond met goede en gezonde voeding, zorg voor voldoende en regelmatige slaap en maak iedere dag hoe dan ook een stevige wandeling, bij voorkeur van 1,5 uur, in de natuur.
Dat is hèt recept voor een stress loze samenleving.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 12:32 am 
lid

Persoonlijk vind ik de term burn out wel heel weg overtrokken
Hét is voor de jeugd echt niet leuk, ze missen wel heel erg veel.
Maar een burn out gaat mij te ver.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 9:14 am 
lid

Dat ben ik met je eens, Atidem. Ik begrijp de frustraties als oud-welzijns en jongerenwerker, maar kennelijk hebben deze jongeren niet geleerd met frustraties om te gaan. En dat mag en moet ook gezegd. Het leren omgaan met frustraties hoort onderdeel van de opvoeding te zijn. Je kunt niet altijd je zin krijgen of dat nu rechtvaardig is of niet. Vroeger legden vader en moeder de nodige beperkingen en een avondklok op. En daar had je je maar aan te houden, hoe graag je ook dingen wilde doen, of je vrienden die dingen nu wel of niet mochten van hun ouders.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 10:21 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Volgens het Nationaal centrum preventie burn-out en stress zou 82% van de jongeren tegen een burn-out en stress aanzitten.
Daar zijn tal van oorzaken voor. Ik ben echter niet op de hoogte van een voorgestelde remedie.

Op mijn bospad zie ik dat met name middelbare en oudere mensen wel weten hoe ze dat moeten voorkomen oftewel te lijf moeten gaan. Maar daar zijn maar weinig jongeren bij.
De beste remedie tegen stress en burn-out is dat men dagelijks een flinke stevige wandeling overdag in de natuur maakt.
Dat voorkomt dat je hormoonspiegel hopeloos onderuit gaat en dan blijf je je fris en fit voelen. De stress valt van je af en je hebt het gevoel dat je de wereld aankunt.

Dit geldt natuurlijk voor alle mensen. Leef gezond met goede en gezonde voeding, zorg voor voldoende en regelmatige slaap en maak iedere dag hoe dan ook een stevige wandeling, bij voorkeur van 1,5 uur, in de natuur.
Dat is hèt recept voor een stress loze samenleving.
er is maar 1groep die echt tegen een burn-out aan zit en dat zijn de ondernemers die nul steun hebben gekregen omdat de partner ook verdient of omdat er geen apart werkadres er is, dan wel dat de ondernemers door hun reserves zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 12:20 pm 
lid

Heeft kwaaisteniet ook een link naar dat (of een ander) onderzoek?
Het cijfer is alarmerend, maar zo krijg je alleen maar gespeculeer in de ruimte.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 12:41 pm 
lid

baedeker schreef:
Heeft kwaaisteniet ook een link naar dat (of een ander) onderzoek?
Het cijfer is alarmerend, maar zo krijg je alleen maar gespeculeer in de ruimte.

De cijfers zijn in diverse media genoemd.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 1:37 pm 
lid

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 3:18 pm 
lid

Wij, de ouderen, kunnen het enigszins peilen door eens terug te gaan naar de tijd dat we een jaar of 18 waren. Voor mij, en voor velen wellicht, een fantastische tijd. Blijvende lockdown is voor jongeren geen goede zaak.

Onvermijdelijk dat we allemaal moeten proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan, misschien eens een app van Eric Scherder downloaden of zijn programma op TV bekijken, elke dag dat halve uur buiten bewegen, hardstikke goed.

En natuurlijk verder zelf de blootstelling aan "nieuws" uit welke hoek dan ook, zelf goed doseren, niet automatisch voor het slapen gaan iets kijken wat je eigenlijk op dat moment niet past - maar wel wat je rust kan schenken!

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 4:33 pm 
lid

Sommigen kunnen nog verder terug kijken. Naar de jaren '40 - '45.

Ik stam van net na die jaren, maar ken nog wel de armoede, het gebrek aan ontspanning. We hadden niet eens een tv, laat staan spelcomputers. Spotify bestond ook nog niet. Discotheken moesten nog uitgevonden worden. En toch vermaakten we ons aardig. Binnen de toegestane uren. De avondklok bestond toen ook al. Het vergde allemaal wel wat inventiviteit. Slechter zijn we er niet van geworden.
We kregen gewoon niet alles wat ons hartje begeerde. En konden niet alles doen wat we zouden willen. Het leuke leven zat ook vol tegenslagen en teleurstellingen. Maar daar leerden we toen nog wel mee omgaan.

Ik neem de problemen van de jongeren wel serieus. Maar wil daarbij ook naar oorzaken wijzen.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 4:53 pm 
lid

Enzo501 schreef:

Dat een grote groep jongeren he eindexamen niet haalt begrijp ik wel en hier zou nu juist het kabinet iets kunnen verzinnen. Het een gek kabinet, de zorg beter belonen moet een volgend kabinet doen, maar statiegeld invoeren op blikjes kan ineens wel.l Waarom worden die jongeren niet geholpen door te stellen dat ze uitstel krijgen?

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 7:07 pm 
lid

Het is een kabinet met enkel visie voor de portemonnee van de rijken, en voor die rijkeluiszoontjes maakt het niet uit of ze iets leren, lijkt het. Die krijgen toch wel mooie baantjes toegeschoven.

Er zijn tal van oplossingen denkbaar om de achterstand in te lopen.

Het schooljaar wat door laten lopen. Dat heeft uiteraard ook effect voor komende schooljaren, maar die kun je langzaam weer inkorten. Vooral als je prioriteiten gaat leggen in de lesstof. Het volkslied uit het hoofd leren en iedere ochtend zingen, heeft wat mij betreft geen prioriteit. Rekenen, schrijven, leren waar je informatie kunt vinden en zelfstandig leren werken wel. En vooral het enthousiastmeren van jongeren om kennis te vergaren. Hoe beter het onderwijs daarin slaagt, hoe sneller achterstanden zullen zijn ingelopen.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: zo feb 07, 2021 7:24 pm 
lid

Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

Dat een grote groep jongeren he eindexamen niet haalt begrijp ik wel en hier zou nu juist het kabinet iets kunnen verzinnen. Het een gek kabinet, de zorg beter belonen moet een volgend kabinet doen, maar statiegeld invoeren op blikjes kan ineens wel.l Waarom worden die jongeren niet geholpen door te stellen dat ze uitstel krijgen?

Het kabinet-Rutte III is demissionair wanneer het haar uitkomt.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: di feb 23, 2021 1:41 am 
lid

Raya schreef:
Sommigen kunnen nog verder terug kijken. Naar de jaren '40 - '45.

Ik stam van net na die jaren, maar ken nog wel de armoede, het gebrek aan ontspanning. We hadden niet eens een tv, laat staan spelcomputers. Spotify bestond ook nog niet. Discotheken moesten nog uitgevonden worden. En toch vermaakten we ons aardig. Binnen de toegestane uren. De avondklok bestond toen ook al. Het vergde allemaal wel wat inventiviteit. Slechter zijn we er niet van geworden.
We kregen gewoon niet alles wat ons hartje begeerde. En konden niet alles doen wat we zouden willen. Het leuke leven zat ook vol tegenslagen en teleurstellingen. Maar daar leerden we toen nog wel mee omgaan.

Ik neem de problemen van de jongeren wel serieus. Maar wil daarbij ook naar oorzaken wijzen.

Ja oorzaken??
Soms gaat het gewoon om crimineel gedrag.
Ouders dienen hun kinderen beter op te voeden.

De politie heeft drie jongens van 19, 18 en 16 jaar aangehouden. Het drietal wordt ervan verdacht - samen met nog vijf anderen - vier jongens met onder andere een hamer te hebben mishandeld. Het incident vond zaterdagnacht plaats in een bedrijfspand aan de Cornelis de Vriesweg in Dirkshorn. ,,Bizar wat er is gebeurd, ik had mijn zoon kwijt kunnen zijn.’’

Flink ontdaan en zwaar verontwaardigd zijn de slachtoffers van het geweldsdelict, zegt de vader van een van hen, een 16-jarige jongen uit Akersloot.
De vier slachtoffers komen allemaal uit Akersloot en waren zaterdagavond rond half negen op bezoek bij twee meisjes in Dirkshorn. Een paar kenden elkaar van school in Alkmaar. Eerder op de avond was een aantal jongens uit de buurt langs geweest, maar die waren door de meisjes weggestuurd, vertelt de vader de aanloop naar het incident. ,,Mijn zoon en zijn vrienden waren voor negen uur binnen. Ze waren daar lekker aan het hangen.’’
Knock out

De jongeren waren volgens de vader samen in een loods aan de Cornelis de Vriesweg. Toen daar om half twee ’s nachts de bel ging, dacht een van de meisjes dat het haar vader was en deed open. ,,Het bleken acht jongens, eentje met een bivakmuts, de anderen met mutsen en mondkapjes. Ze hadden hamers bij zich, kettingen, wat ik heb gehoord ook een bijl en raakten een van de vrienden van mijn zoon in het oog. Een ander werd gelijk knock-out geslagen. Ze wilden mijn zoon ook aanvallen met een hamer maar hij is een beer van 1.90 en weerde zich af. De aanvaller viel daarbij en daarna stortten zich vier tot vijf jongens op mijn zoon. Hij heeft zich opgekruld op de grond. Zijn wenkbrauw raakte gescheurd en hij is onder zijn oog geraakt. Waarschijnlijk zijn de aanvallers door het gegil van de meiden gevlucht’’, vertelt de vader. Volgens hem kenden de daders en de slachtoffers elkaar niet.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 2_70506963

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: di feb 23, 2021 10:08 am 
lid

Nu zijn we weer de typische bejaarden die angstig zijn voor criminaliteit. De angst om besmet te worden ligt in het verlengde. Onze isolatie, van waaruit we dan gemakkelijk op WSP forum schrijven, is zeker voor de meesten van ons een bron van enige stress, en dit soort stress komt ook voor bij jonge mensen. Zelf uiten we onze vereenzaming door onze noodkreet over criminaliteit en losgeslagen jongeren (wat net zo goed een teken aan de wand blijft).

Iedereen die nog wat relaties kan onderhouden met een vaste partner, of met enkele vrienden, komt er redelijk zonder kleerscheuren af, wellicht, maar de collectieve stress is het gegeven dat velen toch iets minder goed in hun vel zitten...

De jonge jaren liggen 40 jaren achter mij maar ik geloof zeker dat dit normaliter voor veel mensen een gevoelige periode is, waarin ze voor een groot deel worden die ze later zijn.

Waren we grote egoisten, dan zouden we beter beseffen dat we de jonge mensen nodig hebben om ons in onze laatste levensjaren bij te staan.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: di feb 23, 2021 10:33 am 
lid

Gisteren op teletekst een bericht dat de maatregelen de solidariteit in het land aantasten en ernstig bedreigt. En dat na aanvankelijke nieuwe solidariteit. Het bleek een lege huls.

Groepen bevechten elkaar om het vaccin.
Groepen bevechten elkaar wie er eerst weer een beetje meer vrijheid mag krijgen.

Er is steeds meer kritiek, ook van geleerden, op het beleid van dit kabinet. De maatregelen blijven tegenstrijdig en onvoldoende onderbouwd. Waarom experimenten voor evenementen, zoals die nu worden gedaan, niet eerder konden worden gedaan. Er zijn perioden geweest dat we er zelfs veel beter voor stonden.
Voor steeds meer mensen raakt de grens bereikt.
Gelukkig staan we vlak voor verkiezingen, dus zal er wat worden versoepeld. Zogezegd omdat het aantal besmettingen weliswaar toeneemt, maar de verzwaarde dobbelstenen van het kabinet een mooiere toekomst tonen. Het zal ook wel geen toeval zijn dat juist nu die experimenten plaatsvinden, zodat over twee weken meer versoepelingen worden aangekondigd. Yep: een week voor de verkiezingen!

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: di feb 23, 2021 12:58 pm 
lid

Iedereen heeft het zwaar.
Dat verhaal over die 80% die tegen een burnout aan zou zitten is al debunked, evenals het verhaal dat het aantal zelfmoorden sterk gestegen is.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: wo feb 24, 2021 1:13 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Dat verhaal over die 80% die tegen een burnout aan zou zitten is al debunked, evenals het verhaal dat het aantal zelfmoorden sterk gestegen is.

Lekker goedkoop gezegd Enzo, en zonder referentie of link waarin wel zorgvuldig is gekeken naar het wel en wee van jonge mensen.

Dan vertrouw ik liever op mijn anecdotal evidence, en op mijn besef dat mijn leven altijd verrijkt is geweest door ontmoetingen met anderen. Niet dat alles rozegeur en maneschijn was, maar dan ging het weer vaak over ervaringen waardoor ik mijzelf beter leerde kennen en belangrijke levenslessen mocht leren.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: wo feb 24, 2021 1:31 pm 
lid

Rightnow schreef:
Enzo501 schreef:

Lekker goedkoop gezegd Enzo, en zonder referentie of link waarin wel zorgvuldig is gekeken naar het wel en wee van jonge mensen.

Dan vertrouw ik liever op mijn anecdotal evidence, en op mijn besef dat mijn leven altijd verrijkt is geweest door ontmoetingen met anderen. Niet dat alles rozegeur en maneschijn was, maar dan ging het weer vaak over ervaringen waardoor ik mijzelf beter leerde kennen en belangrijke levenslessen mocht leren.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: wo feb 24, 2021 3:30 pm 
lid

Ik ben er van overtuigd dat de overgrote meerderheid van de mensen het op een of ander, of meerdere punten zat is. De versoepelingen bieden geen soelaas. Het zijn schijnversoepelingen. Ik mag wel met meerdere mensen in de super rustig mijn boodschappen doen, maar als ik een nieuwe bank wil uitzoeken om mijn doorgezakte bang te vervangen, moet ik met meerdere winkels vier uur van te voren een afspraak maken om mij te laten kijken en te proefbankhangen om uiteindelijk een keuze te kunnen maken. En ik mag met dit heerlijke weer wel op een muurtje zittend zelf meegebrachte koffie drinken, maar niet op het terrasje zitten 2 meter verderop.

Maatregelen als 1,5 mtr afstand houden en mondkapje op, kan ik op zich nog billijken, maar niet met al die uitzonderingen. En doen alsof schooljeugd het virus nauwelijks overdraagt is ook van de idiote. Waarom moet dan het hele gezin thuis in quarantaine als zoonlief of dochterlief symptomen heeft?

Eerlijk gezegd vind ik de inconsequentheid in de maatregelen en het gebrek aan onderbouwing en vervolgens bewijs dat een maatregel werkt, frustrerender dan de maatregelen op zich.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: do feb 25, 2021 7:58 pm 
lid

Het kan ook niet goed zijn, Raya. Daar hebben we geen statistieken over zelfmoord voor nodig. Wat wel blijkt uit de zogenaamde "factcheck" is dat er eigenlijk niet zo veel data zijn en de data die er zijn, laten op het punt van suicide nog geen verschil zien. Dat is anders in Japan waar wel degelijk veel maatregelen zijn geweest, ook al is er bijna niemand daar aan Covid overleden en getallen zitten in de range van plus 30 procent in de meeste maanden:

Citaat:
Conclusions and relevance: These findings suggest that compared with previous years, suicide rates in Japan in 2020 increased in October and November for men and in July through November for women.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33528554/

Zelfmoorden zijn echter geen hoofdcriterium, zinloosheid voor mij wel. Een samenleving zonder vrijheid dreigt, en dan dreigt grote zinloosheid.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]