Raya schreef:
Het is duidelijk dat het uit de klauw begint te lopen.
In steeds meer steden breken gewelddadige rellen uit. 10 jaar 'verdeel en heers' slaat keihard neer in de samenleving en vooral naar Rutte met zijn VVD en compagnons.
Ik sta principieel achter de vrijheid van demonstreren, ook al ben ik het niet met de uitgangspunten van de demonstranten eens.
In deze geloof ik wel in het virus, en ook dat er terecht maatregelen zijn genomen die verspreiding van het virus zoveel mogelijk moeten inperken. Maar er zijn teveel uitzonderingen en overdreven maatregelen die niet te verantwoorden zijn. Er is ook door het kabinet teveel geklungeld en teveel aan maatregelen politiek gestuurd (zie verklaringen OMT-leden). En mensen die tegen aspecten van het beleid demonstreren, zoals de steeds verdere aantasting van onze burgerrechten, zonder dat daar een goede reden voor is, kunnen wel degelijk rekenen op mijn sympathie.
Het geklungel, de wijze waarop zij zichzelf tegenspreekt, maakt het Kabinet steeds ongeloofwaardiger en lijkt het er op dat er een verborgen agenda is. Dat wordt door een aantal mensen ook als zodanig opgepikt en die zoeken verklaringen daarvoor. Het polariseert, en leidt tot demonstraties. Demonstraties die op hun beurt relschoppers aantrekken. Met alle gevolgen van dien.
Het steeds verdergaande geklungel van dit kabinet helpt niet de lont uit het kruitvat te trekken. Het maakt het lont daarentegen enkel korter. In het kruitvat, maar ook bij mensen zelf. We worden kribbiger en komen meer en meer tegenover elkaar te staan. We richten ons steeds meer op elkaar in plaats van op de werkelijke problemen. En dat is jammer.
Stellingen:
We moeten niet vergeten elkaar te respecteren.
We moeten weer meer kijken naar oorzaken en feiten, dan naar gevolgen.
We moeten niet klakkeloos alles voor waar aannemen. Dus vooral niet anderen napraten, maar zelf kijken en luisteren, toetsen, en dan een mening vormen.
In de samenleving, maar ook hier op het forum.
De echte relschoppers zijn niet mensen die tegen de avondklok zijn. Ik heb nog nooit een echte poging gezien van de overheid om de hooligans eens keihard aan te pakken en uit de maatschappij te zetten. Sluit ze op op ene verlaten boorplatform in de Noordzee of stuur ze een raket in en laten ze de eerste jaren mooie banen maken om de aarde.
We moeten inderdaad oorzaak en gevolg niet omdraaien. Als we vinden dat we het virus moeten aanpakken betekent het dat je de bewegingsvrijheid moet inperken, maar dan niet alleen in Nederland. Daar zit de bottleneck, alle grenzen staan wagenwijd open en vliegen mag. De voordeur van de horeca zwaar bewaakt en gebarricadeerd, de achterdeur van Nederland wagenwijd open.