Het is nu wo maart 03, 2021 7:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#161  BerichtGeplaatst: za jan 30, 2021 12:14 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 21350
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Enzo501 schreef:
Hume schreef:


Het is inderdaad een rommeltje ,zeker als het om het vaccineren gaat.
Andere partijen hebben geen alternatief geboden en roepen maar wat.
Eigenlijk moet de politiek er zich niet mee bemoeien.
Het probleem in Nederland is niet alleen het tekort aan vaccin , maar vooral ook het te veel aan deskundigen , belangenorganisaties,
alle mogelijk besturen en managers en soorten regelgeving.
Deze overorganisatie en inspraak veroorzaakt traagheid en gebreken.
Waarom kunnen ze in 2 weken alle ouderen van een griepprik voorzien en niet van een covid vaccin?

Onwil.
Overal worden in verpleeghuizen ouderen ingeent middels mobiele teams, maar in Nederland is het blijkbaar te ingewikkeld. En huisartsen die aangeven dat inenten met Pfizer het vanwege de logistieke verhaal 'hem niet gaan worden' maar wel op hoge toon eisen dat ze voorrang kijgen.
De zo vaak geroemde fijnmazigheid van het systeem, los van elkaar werkende GGD's en ziekenhuizen en de huisarts als poortwachter werkt wellicht in 'normale' tijden maar niet bij een crisis zoals deze die centrale stureing vereist, maar dat is uit het systeem gehaald


Politici en ambtenaren en de de GGD's zijn niet competent om zo iets in crisistijd te organiseren .
De Jong had de organisatie beter uit handen kunnen geven aan een particulier bedrijf ,met een bonus op snelheid en efficiëntie.
Jij draait wederom oorzaak en gevolg om. Of de GGD beter presteert als ze volledig wordt geprivatiseerd, daar geloof ik niet in. Wat niet deugt is dat zorgprofessionals tot op de dag van vandaag eerder worden gehinderd door managers dan dat ze steun krijgen. Weg met de managerslagen, weg met de stroperige financieringswijze.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#162  BerichtGeplaatst: za jan 30, 2021 12:22 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 21350
Berichten: Intopic
Hier zit het probleem: Rutte laat De Jonge maar doormodderen en durft zijn collega niet aan te vallen. Waar staat dat Rutte een knoeiende minister de hand boven het hoofd moeten houden?

Citaat:
Grootste crisis
De suggestie dat hij als manager van de ministersploeg een helpende hand zou moeten bieden werpt Rutte van de hand. 'Je lost een probleem niet op door er allerlei mensen naast te zetten.' Ronduit kribbig wordt Rutte van de suggestie dat hij electoraal de vruchten kan plukken van een CDA-minister die verzuipt in het zicht van de verkiezingen. 'Jongens, alsjeblieft, we zitten met de grootste crisis van na de Tweede Wereldoorlog. Denk je echt dat het zó cynisch werkt?'


https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1043 ... t-probleem

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#163  BerichtGeplaatst: za jan 30, 2021 12:47 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 58934
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Hume schreef:
Enzo501 schreef:

Onwil.
Overal worden in verpleeghuizen ouderen ingeent middels mobiele teams, maar in Nederland is het blijkbaar te ingewikkeld. En huisartsen die aangeven dat inenten met Pfizer het vanwege de logistieke verhaal 'hem niet gaan worden' maar wel op hoge toon eisen dat ze voorrang kijgen.
De zo vaak geroemde fijnmazigheid van het systeem, los van elkaar werkende GGD's en ziekenhuizen en de huisarts als poortwachter werkt wellicht in 'normale' tijden maar niet bij een crisis zoals deze die centrale stureing vereist, maar dat is uit het systeem gehaald


Politici en ambtenaren en de de GGD's zijn niet competent om zo iets in crisistijd te organiseren .
De Jong had de organisatie beter uit handen kunnen geven aan een particulier bedrijf ,met een bonus op snelheid en efficiëntie.
Jij draait wederom oorzaak en gevolg om. Of de GGD beter presteert als ze volledig wordt geprivatiseerd, daar geloof ik niet in. Wat niet deugt is dat zorgprofessionals tot op de dag van vandaag eerder worden gehinderd door managers dan dat ze steun krijgen. Weg met de managerslagen, weg met de stroperige financieringswijze.


Yep!

Privatisering gaat steevast gepaard met minder budget en meer overhead in de vorm van managers die ook nog eens het nodige kosten. Dat gaat allemaal af van het geld dat besteed zou moeten worden aan de taken van de instelling.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#164  BerichtGeplaatst: za jan 30, 2021 12:54 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 58934
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Hier zit het probleem: Rutte laat De Jonge maar doormodderen en durft zijn collega niet aan te vallen. Waar staat dat Rutte een knoeiende minister de hand boven het hoofd moeten houden?

Citaat:
Grootste crisis
De suggestie dat hij als manager van de ministersploeg een helpende hand zou moeten bieden werpt Rutte van de hand. 'Je lost een probleem niet op door er allerlei mensen naast te zetten.' Ronduit kribbig wordt Rutte van de suggestie dat hij electoraal de vruchten kan plukken van een CDA-minister die verzuipt in het zicht van de verkiezingen. 'Jongens, alsjeblieft, we zitten met de grootste crisis van na de Tweede Wereldoorlog. Denk je echt dat het zó cynisch werkt?'


https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1043 ... t-probleem


Als Rutte openlijk ingrijpt, initiatief neemt, dan straalt een mislukken op hem af. Nu zijn zijn ministers en staatssecretarissen de katvangers.

Achter de schermen heeft hij wel degelijk een hele dikke vinger in de pap, zo blijkt keer op keer. Hij is op de hoogte en probeert alles door te drukken zoals hij met zijn neoliberale ideologie wil. Denk aan de afschaffing van de dividendbelasting, puur uit de koker van de VVD. De participatiewet, de fraudewet, de hervormingen (ontslagen) bij de belastingdienst, de toeslagen..., de mondkapjes, de coronatesten... allemaal voornamelijk in de VVD-lijn opgesteld, bestuurd en gehandhaafd.

De schandalen tuimelen over elkaar heen. Rutte verschuilt zich daarbij achter zijn bewindslieden.
Eerlijk gezegd, als Rutte daar allemaal niets mee te maken heeft, wat voert hij dan in godsnaam uit in het Kabinet?

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#165  BerichtGeplaatst: za jan 30, 2021 1:25 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 9326
Berichten: Intopic
Rellen organiseren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#166  BerichtGeplaatst: za jan 30, 2021 7:13 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 21350
Berichten: Intopic
De Jonge krijgt de schuld, maar hoe zit het met zijn ministerie?
Het ministerie van Volksgezondheid opereert in het oog van de storm en krijgt bakken kritiek. Over een ‘beleidsministerie’ en de prijs van een hyperefficiënt zorgsysteem.

Niels Klaassen 30-01-21, 11:00
8
2
Minister Hugo de Jonge (CDA) vangt als chef corona de politieke klappen op als het misgaat met mondkapjes, IC-bedden, testcapaciteit of vaccinatieschema’s. Maar wie achter hem kijkt, ziet een kolossaal ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met ongeveer 5.000 medewerkers dat al bijna een jaar in crisisstand staat, waar de ene na de andere rigoureuze beslissing genomen wordt (patiënten spreiden met hulp van het leger, mondkappen centraal inkopen) en waar zo nu en dan goed advies bruut in de wind geslagen wordt.


CoronaMelder: leuk voor erbij, maar zeker geen wondermiddel
En dat laatste wekt ergernis. Neem de vaccinatiecampagne. Een megaklus natuurlijk, maar niet een die je niet aan zag komen. Dus had alles veel soepeler moeten lopen, zouden plan A, B, C en D in de zomer klaar moeten zijn en hadden we niet verrast mogen worden door een diepvriesprobleem rond de Pfizer-prik of een afwijkend advies van de Gezondheidsraad, zegt viroloog Ab Osterhaus. ,,Je ziet het deze hele crisis: de what if- en worst case-scenario’s worden niet uitgewerkt. Als je weet hoe lastig het maken van een effectief vaccin is, dan weet je ook dat je niet op één paard moet wedden, zoals gebeurd lijkt met AstraZeneca.”

De prikcampag­ne tegen de Mexicaanse Griep liep soepel: binnen een aantal maanden konden miljoenen mensen gevacci­neerd worden

Osterhaus werkte rond de Mexicaanse Griep in 2009 nauw samen met de overheid. Destijds liep de prikcampagne soepel, binnen een aantal maanden konden miljoenen mensen gevaccineerd worden. VWS was toen zo slim om Defensie om hulp te vragen, zegt Osterhaus: ,,Daarna kwam er kritiek over te veel en te dure vaccins. Gevolg na zo’n ervaring is dat mensen bij een volgende virusuitbraak denken: het zal zo’n vaart niet lopen.”

Ab Osterhaus.
Ab Osterhaus. © Koen Verheijden
Dat deed het dus wel. Maar ditmaal kan VWS het wel af zonder Defensie, was dit najaar de boodschap die velen verbaasde. Al benadrukt het ministerie nu dat het anders ligt (zie kader onderaan). Maar sneller delegeren, eerder schakelen, advies overnemen: het is kritiek die breder klinkt op het ‘beleidsministerie’ dat vooral regels en kaders produceert, maar niet over uitvoering gaat, geen dokters in dienst heeft, niet zelf ziekenhuizen financiert. Voorzitter van de IC-artsen Diederik Gommers merkt dat het departement een omslag moest maken: ,,Ze waren eerst van grote plannen maken, de tijd nemen, omvangrijke strategieën ontwikkelen. Nu keek iedereen naar hen, moesten ze snel schakelen, waren ze in de lead.”

Pandemie
Inmiddels is ‘de poot infectieziektebestrijding’ natuurlijk belangrijk, ,,maar dat was altijd een relatief klein onderdeel van het ministerie”, weet Roel Bekker, die als secretaris-generaal tien jaar lang de hoogste ambtenaar bij Volksgezondheid (1997-2008) was. ,,In mijn tijd hebben we de hele opzet voor de aanpak van een pandemie drastisch aangepast, dat gebeurde na de Sars-uitbraak. Toen is ook het Centrum voor Infectieziektebestrijding opgericht.”

Al wordt de wendbaarheid van VWS bekritiseerd. Zo duurde het weken tot beschermingsmiddelen landelijk werden ingekocht, ook werd er lang vastgehouden aan de kleinschalige laboratoria voor het testen en het Gezondheidsraad-advies (prik ouderen en zwakken eerst) werd na een intensieve artsenlobby deels terzijde geschoven. Dat is ‘niet handig’, zegt Bekker. ,,Zo’n advies kun je beter honderd procent uitvoeren.”

Voormalig hoofdinspecteur van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd Wim Schellekens (lid van het kritische Red Team) vindt ook dat het ministerie eerder had moeten delegeren: ,,Had een regeringscommissaris aangewezen voor het testen en BCO, een type Dick Berlijn, de oud-commandant der strijdkrachten. Maak hem verantwoordelijk, besteed het uit. Net als bij de vaccinaties.” Zeker nu Nederland in de verkeerde lijstjes (mede) aanvoert – laagste vaccinatiegraad, strengste lockdown – en vorig voorjaar ook al niet uitblonk met testen en IC-capaciteit is de behoefte groot om eens ‘een wedstrijd te winnen’.


Maar of dat gaat lukken als het ministerie rigoureus op de schop gaat en VWS werkelijk alle zorgmacht naar zich toetrekt? Bekker denkt van niet: ,,Ik had veel contact met landen waar ze echt staatszorg hebben, dat was een en al ellende hoor. Neem de National Health Service in het Verenigd Koninkrijk. Je krijgt passiviteit bij zorgverleners, die gaan zitten wachten op dikke beleidscirculaires uit Londen. Bedenk wel: het is goed als IC-artsen als Gommers zelf vooraan staan. Als je IC’s voortaan centraal gaat regelen, maak je er weer een extra bestuurslaag van.” De oud-SG denkt daarom ook niet dat er revolutionaire stelselwijzingen volgen na de crisis: ,,Er zit weinig rek in onze gezondheidszorg, er is weinig overtollige ruimte. Dat zal ongetwijfeld meer worden, zeker op de IC's. Maar het ministerie is geen ziekenhuis, en dat is maar goed ook.”



https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-kri ... ~a52ed6ac/

5000 ambtenaren en nog duurt het lang eer er een vaccin wordt besteld? Maak het ministerie kleiner en slagvaardiger.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#167  BerichtGeplaatst: za jan 30, 2021 7:47 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 58934
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
De Jonge krijgt de schuld, maar hoe zit het met zijn ministerie?
Het ministerie van Volksgezondheid opereert in het oog van de storm en krijgt bakken kritiek. Over een ‘beleidsministerie’ en de prijs van een hyperefficiënt zorgsysteem.

Niels Klaassen 30-01-21, 11:00
8
2
Minister Hugo de Jonge (CDA) vangt als chef corona de politieke klappen op als het misgaat met mondkapjes, IC-bedden, testcapaciteit of vaccinatieschema’s. Maar wie achter hem kijkt, ziet een kolossaal ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met ongeveer 5.000 medewerkers dat al bijna een jaar in crisisstand staat, waar de ene na de andere rigoureuze beslissing genomen wordt (patiënten spreiden met hulp van het leger, mondkappen centraal inkopen) en waar zo nu en dan goed advies bruut in de wind geslagen wordt.


CoronaMelder: leuk voor erbij, maar zeker geen wondermiddel
En dat laatste wekt ergernis. Neem de vaccinatiecampagne. Een megaklus natuurlijk, maar niet een die je niet aan zag komen. Dus had alles veel soepeler moeten lopen, zouden plan A, B, C en D in de zomer klaar moeten zijn en hadden we niet verrast mogen worden door een diepvriesprobleem rond de Pfizer-prik of een afwijkend advies van de Gezondheidsraad, zegt viroloog Ab Osterhaus. ,,Je ziet het deze hele crisis: de what if- en worst case-scenario’s worden niet uitgewerkt. Als je weet hoe lastig het maken van een effectief vaccin is, dan weet je ook dat je niet op één paard moet wedden, zoals gebeurd lijkt met AstraZeneca.”

De prikcampag­ne tegen de Mexicaanse Griep liep soepel: binnen een aantal maanden konden miljoenen mensen gevacci­neerd worden

Osterhaus werkte rond de Mexicaanse Griep in 2009 nauw samen met de overheid. Destijds liep de prikcampagne soepel, binnen een aantal maanden konden miljoenen mensen gevaccineerd worden. VWS was toen zo slim om Defensie om hulp te vragen, zegt Osterhaus: ,,Daarna kwam er kritiek over te veel en te dure vaccins. Gevolg na zo’n ervaring is dat mensen bij een volgende virusuitbraak denken: het zal zo’n vaart niet lopen.”

Ab Osterhaus.
Ab Osterhaus. © Koen Verheijden
Dat deed het dus wel. Maar ditmaal kan VWS het wel af zonder Defensie, was dit najaar de boodschap die velen verbaasde. Al benadrukt het ministerie nu dat het anders ligt (zie kader onderaan). Maar sneller delegeren, eerder schakelen, advies overnemen: het is kritiek die breder klinkt op het ‘beleidsministerie’ dat vooral regels en kaders produceert, maar niet over uitvoering gaat, geen dokters in dienst heeft, niet zelf ziekenhuizen financiert. Voorzitter van de IC-artsen Diederik Gommers merkt dat het departement een omslag moest maken: ,,Ze waren eerst van grote plannen maken, de tijd nemen, omvangrijke strategieën ontwikkelen. Nu keek iedereen naar hen, moesten ze snel schakelen, waren ze in de lead.”

Pandemie
Inmiddels is ‘de poot infectieziektebestrijding’ natuurlijk belangrijk, ,,maar dat was altijd een relatief klein onderdeel van het ministerie”, weet Roel Bekker, die als secretaris-generaal tien jaar lang de hoogste ambtenaar bij Volksgezondheid (1997-2008) was. ,,In mijn tijd hebben we de hele opzet voor de aanpak van een pandemie drastisch aangepast, dat gebeurde na de Sars-uitbraak. Toen is ook het Centrum voor Infectieziektebestrijding opgericht.”

Al wordt de wendbaarheid van VWS bekritiseerd. Zo duurde het weken tot beschermingsmiddelen landelijk werden ingekocht, ook werd er lang vastgehouden aan de kleinschalige laboratoria voor het testen en het Gezondheidsraad-advies (prik ouderen en zwakken eerst) werd na een intensieve artsenlobby deels terzijde geschoven. Dat is ‘niet handig’, zegt Bekker. ,,Zo’n advies kun je beter honderd procent uitvoeren.”

Voormalig hoofdinspecteur van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd Wim Schellekens (lid van het kritische Red Team) vindt ook dat het ministerie eerder had moeten delegeren: ,,Had een regeringscommissaris aangewezen voor het testen en BCO, een type Dick Berlijn, de oud-commandant der strijdkrachten. Maak hem verantwoordelijk, besteed het uit. Net als bij de vaccinaties.” Zeker nu Nederland in de verkeerde lijstjes (mede) aanvoert – laagste vaccinatiegraad, strengste lockdown – en vorig voorjaar ook al niet uitblonk met testen en IC-capaciteit is de behoefte groot om eens ‘een wedstrijd te winnen’.


Maar of dat gaat lukken als het ministerie rigoureus op de schop gaat en VWS werkelijk alle zorgmacht naar zich toetrekt? Bekker denkt van niet: ,,Ik had veel contact met landen waar ze echt staatszorg hebben, dat was een en al ellende hoor. Neem de National Health Service in het Verenigd Koninkrijk. Je krijgt passiviteit bij zorgverleners, die gaan zitten wachten op dikke beleidscirculaires uit Londen. Bedenk wel: het is goed als IC-artsen als Gommers zelf vooraan staan. Als je IC’s voortaan centraal gaat regelen, maak je er weer een extra bestuurslaag van.” De oud-SG denkt daarom ook niet dat er revolutionaire stelselwijzingen volgen na de crisis: ,,Er zit weinig rek in onze gezondheidszorg, er is weinig overtollige ruimte. Dat zal ongetwijfeld meer worden, zeker op de IC's. Maar het ministerie is geen ziekenhuis, en dat is maar goed ook.”



https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-kri ... ~a52ed6ac/

5000 ambtenaren en nog duurt het lang eer er een vaccin wordt besteld? Maak het ministerie kleiner en slagvaardiger.


Zonder een duidelijke doelstelling en taakomschrijving, heeft inkrimpen geen zin. Dan wordt de puinhoop enkel nog groter.

De burger moet ook hier voorop komen te staan. WAT heeft de BURGER nodig en WAAR halen we dat en WANNEER en HOE krijgen we dat bij de burgers? Als je die vragen als uitgangspunt neemt, dan kun je pas goed aan de slag.

Maar helaas lijkt de vraagstelling anders te liggen. WELKE onderneming springt in op de actuele situatie en HOEVEEL kunnen we ze er aan laten verdienen, en zijn er nog aandelen van die onderneming te koop?

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#168  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 9:34 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 9049
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
De Jonge krijgt de schuld, maar hoe zit het met zijn ministerie?
Het ministerie van Volksgezondheid opereert in het oog van de storm en krijgt bakken kritiek. Over een ‘beleidsministerie’ en de prijs van een hyperefficiënt zorgsysteem.

Niels Klaassen 30-01-21, 11:00
8
2
Minister Hugo de Jonge (CDA) vangt als chef corona de politieke klappen op als het misgaat met mondkapjes, IC-bedden, testcapaciteit of vaccinatieschema’s. Maar wie achter hem kijkt, ziet een kolossaal ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met ongeveer 5.000 medewerkers dat al bijna een jaar in crisisstand staat, waar de ene na de andere rigoureuze beslissing genomen wordt (patiënten spreiden met hulp van het leger, mondkappen centraal inkopen) en waar zo nu en dan goed advies bruut in de wind geslagen wordt.


CoronaMelder: leuk voor erbij, maar zeker geen wondermiddel
En dat laatste wekt ergernis. Neem de vaccinatiecampagne. Een megaklus natuurlijk, maar niet een die je niet aan zag komen. Dus had alles veel soepeler moeten lopen, zouden plan A, B, C en D in de zomer klaar moeten zijn en hadden we niet verrast mogen worden door een diepvriesprobleem rond de Pfizer-prik of een afwijkend advies van de Gezondheidsraad, zegt viroloog Ab Osterhaus. ,,Je ziet het deze hele crisis: de what if- en worst case-scenario’s worden niet uitgewerkt. Als je weet hoe lastig het maken van een effectief vaccin is, dan weet je ook dat je niet op één paard moet wedden, zoals gebeurd lijkt met AstraZeneca.”

De prikcampag­ne tegen de Mexicaanse Griep liep soepel: binnen een aantal maanden konden miljoenen mensen gevacci­neerd worden

Osterhaus werkte rond de Mexicaanse Griep in 2009 nauw samen met de overheid. Destijds liep de prikcampagne soepel, binnen een aantal maanden konden miljoenen mensen gevaccineerd worden. VWS was toen zo slim om Defensie om hulp te vragen, zegt Osterhaus: ,,Daarna kwam er kritiek over te veel en te dure vaccins. Gevolg na zo’n ervaring is dat mensen bij een volgende virusuitbraak denken: het zal zo’n vaart niet lopen.”

Ab Osterhaus.
Ab Osterhaus. © Koen Verheijden
Dat deed het dus wel. Maar ditmaal kan VWS het wel af zonder Defensie, was dit najaar de boodschap die velen verbaasde. Al benadrukt het ministerie nu dat het anders ligt (zie kader onderaan). Maar sneller delegeren, eerder schakelen, advies overnemen: het is kritiek die breder klinkt op het ‘beleidsministerie’ dat vooral regels en kaders produceert, maar niet over uitvoering gaat, geen dokters in dienst heeft, niet zelf ziekenhuizen financiert. Voorzitter van de IC-artsen Diederik Gommers merkt dat het departement een omslag moest maken: ,,Ze waren eerst van grote plannen maken, de tijd nemen, omvangrijke strategieën ontwikkelen. Nu keek iedereen naar hen, moesten ze snel schakelen, waren ze in de lead.”

Pandemie
Inmiddels is ‘de poot infectieziektebestrijding’ natuurlijk belangrijk, ,,maar dat was altijd een relatief klein onderdeel van het ministerie”, weet Roel Bekker, die als secretaris-generaal tien jaar lang de hoogste ambtenaar bij Volksgezondheid (1997-2008) was. ,,In mijn tijd hebben we de hele opzet voor de aanpak van een pandemie drastisch aangepast, dat gebeurde na de Sars-uitbraak. Toen is ook het Centrum voor Infectieziektebestrijding opgericht.”

Al wordt de wendbaarheid van VWS bekritiseerd. Zo duurde het weken tot beschermingsmiddelen landelijk werden ingekocht, ook werd er lang vastgehouden aan de kleinschalige laboratoria voor het testen en het Gezondheidsraad-advies (prik ouderen en zwakken eerst) werd na een intensieve artsenlobby deels terzijde geschoven. Dat is ‘niet handig’, zegt Bekker. ,,Zo’n advies kun je beter honderd procent uitvoeren.”

Voormalig hoofdinspecteur van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd Wim Schellekens (lid van het kritische Red Team) vindt ook dat het ministerie eerder had moeten delegeren: ,,Had een regeringscommissaris aangewezen voor het testen en BCO, een type Dick Berlijn, de oud-commandant der strijdkrachten. Maak hem verantwoordelijk, besteed het uit. Net als bij de vaccinaties.” Zeker nu Nederland in de verkeerde lijstjes (mede) aanvoert – laagste vaccinatiegraad, strengste lockdown – en vorig voorjaar ook al niet uitblonk met testen en IC-capaciteit is de behoefte groot om eens ‘een wedstrijd te winnen’.


Maar of dat gaat lukken als het ministerie rigoureus op de schop gaat en VWS werkelijk alle zorgmacht naar zich toetrekt? Bekker denkt van niet: ,,Ik had veel contact met landen waar ze echt staatszorg hebben, dat was een en al ellende hoor. Neem de National Health Service in het Verenigd Koninkrijk. Je krijgt passiviteit bij zorgverleners, die gaan zitten wachten op dikke beleidscirculaires uit Londen. Bedenk wel: het is goed als IC-artsen als Gommers zelf vooraan staan. Als je IC’s voortaan centraal gaat regelen, maak je er weer een extra bestuurslaag van.” De oud-SG denkt daarom ook niet dat er revolutionaire stelselwijzingen volgen na de crisis: ,,Er zit weinig rek in onze gezondheidszorg, er is weinig overtollige ruimte. Dat zal ongetwijfeld meer worden, zeker op de IC's. Maar het ministerie is geen ziekenhuis, en dat is maar goed ook.”



https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-kri ... ~a52ed6ac/

5000 ambtenaren en nog duurt het lang eer er een vaccin wordt besteld? Maak het ministerie kleiner en slagvaardiger.


Op dit punt ben ik het met je eens.
Zoals zo veel ministeries, is ook volksgezondheid een bolwerk van bureaucratie en snel en effectief werken kennen ze daar niet.
Een minister is wel verantwoordelijk, maar heeft helemaal geen bevoegdheid om te dicteren .
Nederland heeft genoeg instelingen ,zoals ziekenhuizen ,verpleeghuizen ,zorgcentra ,huisartsen ,die kunnen prikken.
Het enige dat moet gebeuren is aanvoeren van vaccins en prikken kunnen ze zelf wel.

Ik ken een verpleeghuis dat begin januari de mensen heeft geteld en vaccins heeft besteld en half januari was iedereen geprikt.
Andere huizen moesten nog beginnen en huisartsen hebben nog helemaal niets.

Het is lachwekkend hoe ze in Utrecht al die hoogbejaarden mensen in rolstoelen naar een grote hal sjouwen ,terwijl het veel dichter bij huis kan.
Het probleem is, dat politici in De Haag graag kakelen in het parlement , het liefst een minster daar ook dagen aan de praat houden,
terwijl ze helemaal geen verstand hebben hoe de gezondheidszorg organisatorisch in elkaar zit.

Organisaties hebben we in Nederland genoeg of te veel .
Deze crisis legt pijnlijk bloot dat, we vooral efficiëntie missen en klantgerichtheid.
Zeker GGD 's zijn van die koninkrijkjes, die daar niet geschikt voor zijn.
Voor mezelf heb ik de illusie niet dat dit de komende jaren zal veranderen .
Die illusie laat ik dan ook graag over aan de politici in Den Haag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#169  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 9:52 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 9049
Berichten: Intopic
Hulpbehoevende ouderen moeten kilometers reizen om een prik en dan nog eens een half uur in de kou staan.
Hoe komen ze op dat idiote idee van priklocaties in het land te organiseren,
op zo'n grote afstand van mensen die zelf niet kunnen rijden.
Eerst 30 km rijden ,met een auto die je niet hebt en dan nog een een chaos terecht komen.
Waarom gebeurt dit niet bij de huisarts ?

Blauwbekkende 90-plussers hebben woensdagmiddag bijna een half uur buiten in kou en regen voor de vaccinatietent van de GGD Hollands Noorden in Alkmaar moeten wachten, voordat zij aan de beurt waren voor hun coronaprik.
,,Het is een puinhoop, een aanfluiting’’, meldt een man in de wachtrij, die zijn 92-jarige moeder uit Alkmaar over het evenemententerrein voortduwt in een rolstoel. ,,Dit kan echt niet bij deze doelgroep, gezien hun leeftijd over het algemeen krakkemikkige mensen. Het is een hele slechte vertoning.’’
Trotseren
Hij noemt het ’in- en intriest’ dat ouderen een poos kou en regen moeten trotseren, voordat ze onder een luifel kunnen staan en naar binnen kunnen.
,,De weg hier naartoe, een plaat over het gras, is met een rolstoel al lastig. De opvang zelf is niet best’’, aldus de zoon. ,,Er zijn in de rij wat stoelen neergezet, zodat sommige mensen even kunnen uitrusten. Anderhalve meter afstand? Vergeet het maar. Het is chaotisch, verbijsterend.’’


https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 3_41121372


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#170  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 10:00 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 21350
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Biertje schreef:
De Jonge krijgt de schuld, maar hoe zit het met zijn ministerie?
Het ministerie van Volksgezondheid opereert in het oog van de storm en krijgt bakken kritiek. Over een ‘beleidsministerie’ en de prijs van een hyperefficiënt zorgsysteem.

Niels Klaassen 30-01-21, 11:00
8
2
Minister Hugo de Jonge (CDA) vangt als chef corona de politieke klappen op als het misgaat met mondkapjes, IC-bedden, testcapaciteit of vaccinatieschema’s. Maar wie achter hem kijkt, ziet een kolossaal ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met ongeveer 5.000 medewerkers dat al bijna een jaar in crisisstand staat, waar de ene na de andere rigoureuze beslissing genomen wordt (patiënten spreiden met hulp van het leger, mondkappen centraal inkopen) en waar zo nu en dan goed advies bruut in de wind geslagen wordt.


CoronaMelder: leuk voor erbij, maar zeker geen wondermiddel
En dat laatste wekt ergernis. Neem de vaccinatiecampagne. Een megaklus natuurlijk, maar niet een die je niet aan zag komen. Dus had alles veel soepeler moeten lopen, zouden plan A, B, C en D in de zomer klaar moeten zijn en hadden we niet verrast mogen worden door een diepvriesprobleem rond de Pfizer-prik of een afwijkend advies van de Gezondheidsraad, zegt viroloog Ab Osterhaus. ,,Je ziet het deze hele crisis: de what if- en worst case-scenario’s worden niet uitgewerkt. Als je weet hoe lastig het maken van een effectief vaccin is, dan weet je ook dat je niet op één paard moet wedden, zoals gebeurd lijkt met AstraZeneca.”

De prikcampag­ne tegen de Mexicaanse Griep liep soepel: binnen een aantal maanden konden miljoenen mensen gevacci­neerd worden

Osterhaus werkte rond de Mexicaanse Griep in 2009 nauw samen met de overheid. Destijds liep de prikcampagne soepel, binnen een aantal maanden konden miljoenen mensen gevaccineerd worden. VWS was toen zo slim om Defensie om hulp te vragen, zegt Osterhaus: ,,Daarna kwam er kritiek over te veel en te dure vaccins. Gevolg na zo’n ervaring is dat mensen bij een volgende virusuitbraak denken: het zal zo’n vaart niet lopen.”

Ab Osterhaus.
Ab Osterhaus. © Koen Verheijden
Dat deed het dus wel. Maar ditmaal kan VWS het wel af zonder Defensie, was dit najaar de boodschap die velen verbaasde. Al benadrukt het ministerie nu dat het anders ligt (zie kader onderaan). Maar sneller delegeren, eerder schakelen, advies overnemen: het is kritiek die breder klinkt op het ‘beleidsministerie’ dat vooral regels en kaders produceert, maar niet over uitvoering gaat, geen dokters in dienst heeft, niet zelf ziekenhuizen financiert. Voorzitter van de IC-artsen Diederik Gommers merkt dat het departement een omslag moest maken: ,,Ze waren eerst van grote plannen maken, de tijd nemen, omvangrijke strategieën ontwikkelen. Nu keek iedereen naar hen, moesten ze snel schakelen, waren ze in de lead.”

Pandemie
Inmiddels is ‘de poot infectieziektebestrijding’ natuurlijk belangrijk, ,,maar dat was altijd een relatief klein onderdeel van het ministerie”, weet Roel Bekker, die als secretaris-generaal tien jaar lang de hoogste ambtenaar bij Volksgezondheid (1997-2008) was. ,,In mijn tijd hebben we de hele opzet voor de aanpak van een pandemie drastisch aangepast, dat gebeurde na de Sars-uitbraak. Toen is ook het Centrum voor Infectieziektebestrijding opgericht.”

Al wordt de wendbaarheid van VWS bekritiseerd. Zo duurde het weken tot beschermingsmiddelen landelijk werden ingekocht, ook werd er lang vastgehouden aan de kleinschalige laboratoria voor het testen en het Gezondheidsraad-advies (prik ouderen en zwakken eerst) werd na een intensieve artsenlobby deels terzijde geschoven. Dat is ‘niet handig’, zegt Bekker. ,,Zo’n advies kun je beter honderd procent uitvoeren.”

Voormalig hoofdinspecteur van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd Wim Schellekens (lid van het kritische Red Team) vindt ook dat het ministerie eerder had moeten delegeren: ,,Had een regeringscommissaris aangewezen voor het testen en BCO, een type Dick Berlijn, de oud-commandant der strijdkrachten. Maak hem verantwoordelijk, besteed het uit. Net als bij de vaccinaties.” Zeker nu Nederland in de verkeerde lijstjes (mede) aanvoert – laagste vaccinatiegraad, strengste lockdown – en vorig voorjaar ook al niet uitblonk met testen en IC-capaciteit is de behoefte groot om eens ‘een wedstrijd te winnen’.


Maar of dat gaat lukken als het ministerie rigoureus op de schop gaat en VWS werkelijk alle zorgmacht naar zich toetrekt? Bekker denkt van niet: ,,Ik had veel contact met landen waar ze echt staatszorg hebben, dat was een en al ellende hoor. Neem de National Health Service in het Verenigd Koninkrijk. Je krijgt passiviteit bij zorgverleners, die gaan zitten wachten op dikke beleidscirculaires uit Londen. Bedenk wel: het is goed als IC-artsen als Gommers zelf vooraan staan. Als je IC’s voortaan centraal gaat regelen, maak je er weer een extra bestuurslaag van.” De oud-SG denkt daarom ook niet dat er revolutionaire stelselwijzingen volgen na de crisis: ,,Er zit weinig rek in onze gezondheidszorg, er is weinig overtollige ruimte. Dat zal ongetwijfeld meer worden, zeker op de IC's. Maar het ministerie is geen ziekenhuis, en dat is maar goed ook.”



https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-kri ... ~a52ed6ac/

5000 ambtenaren en nog duurt het lang eer er een vaccin wordt besteld? Maak het ministerie kleiner en slagvaardiger.


Op dit punt ben ik het met je eens.
Zoals zo veel ministeries, is ook volksgezondheid een bolwerk van bureaucratie en snel en effectief werken kennen ze daar niet.
Een minister is wel verantwoordelijk, maar heeft helemaal geen bevoegdheid om te dicteren .
Nederland heeft genoeg instelingen ,zoals ziekenhuizen ,verpleeghuizen ,zorgcentra ,huisartsen ,die kunnen prikken.
Het enige dat moet gebeuren is aanvoeren van vaccins en prikken kunnen ze zelf wel.

Ik ken een verpleeghuis dat begin januari de mensen heeft geteld en vaccins heeft besteld en half januari was iedereen geprikt.
Andere huizen moesten nog beginnen en huisartsen hebben nog helemaal niets.

Het is lachwekkend hoe ze in Utrecht al die hoogbejaarden mensen in rolstoelen naar een grote hal sjouwen ,terwijl het veel dichter bij huis kan.
Het probleem is, dat politici in De Haag graag kakelen in het parlement , het liefst een minster daar ook dagen aan de praat houden,
terwijl ze helemaal geen verstand hebben hoe de gezondheidszorg organisatorisch in elkaar zit.

Organisaties hebben we in Nederland genoeg of te veel .
Deze crisis legt pijnlijk bloot dat, we vooral efficiëntie missen en klantgerichtheid.
Zeker GGD 's zijn van die koninkrijkjes, die daar niet geschikt voor zijn.
Voor mezelf heb ik de illusie niet dat dit de komende jaren zal veranderen .
Die illusie laat ik dan ook graag over aan de politici in Den Haag.
We hebben juist veel te grote ministeries, allemaal het beleid van Rutte. Rutte denkt dat groter beter is. Israel heeft twee keer zoveel ministeries, maar wel klein en slagvaardig .Jij zoekt het weer bij de uitvoerenden i,pv, diegene die het beleid hebben gemaakt dat er sprake is van versnippering, de oorzaak ligt niet bij de GGD maar de GGD is het gevolg want decentralisatie. En de GGD zijn een koninkrijkje? Nee, ze zijn de speelbal van de gemeentelijke, Haagse politiek en van het RIVM. En het zal niet veranderen want Peppie en Kokkie willen niets veranderen. Er is nog een ander probleem: Kamerleden worden geacht hun ministers te beschermen en altijd te steunen heb te controleren.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#171  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 10:06 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 9049
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Hume schreef:
Biertje schreef:
De Jonge krijgt de schuld, maar hoe zit het met zijn ministerie?
Het ministerie van Volksgezondheid opereert in het oog van de storm en krijgt bakken kritiek. Over een ‘beleidsministerie’ en de prijs van een hyperefficiënt zorgsysteem.

Niels Klaassen 30-01-21, 11:00
8
2
Minister Hugo de Jonge (CDA) vangt als chef corona de politieke klappen op als het misgaat met mondkapjes, IC-bedden, testcapaciteit of vaccinatieschema’s. Maar wie achter hem kijkt, ziet een kolossaal ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met ongeveer 5.000 medewerkers dat al bijna een jaar in crisisstand staat, waar de ene na de andere rigoureuze beslissing genomen wordt (patiënten spreiden met hulp van het leger, mondkappen centraal inkopen) en waar zo nu en dan goed advies bruut in de wind geslagen wordt.


CoronaMelder: leuk voor erbij, maar zeker geen wondermiddel
En dat laatste wekt ergernis. Neem de vaccinatiecampagne. Een megaklus natuurlijk, maar niet een die je niet aan zag komen. Dus had alles veel soepeler moeten lopen, zouden plan A, B, C en D in de zomer klaar moeten zijn en hadden we niet verrast mogen worden door een diepvriesprobleem rond de Pfizer-prik of een afwijkend advies van de Gezondheidsraad, zegt viroloog Ab Osterhaus. ,,Je ziet het deze hele crisis: de what if- en worst case-scenario’s worden niet uitgewerkt. Als je weet hoe lastig het maken van een effectief vaccin is, dan weet je ook dat je niet op één paard moet wedden, zoals gebeurd lijkt met AstraZeneca.”

De prikcampag­ne tegen de Mexicaanse Griep liep soepel: binnen een aantal maanden konden miljoenen mensen gevacci­neerd worden

Osterhaus werkte rond de Mexicaanse Griep in 2009 nauw samen met de overheid. Destijds liep de prikcampagne soepel, binnen een aantal maanden konden miljoenen mensen gevaccineerd worden. VWS was toen zo slim om Defensie om hulp te vragen, zegt Osterhaus: ,,Daarna kwam er kritiek over te veel en te dure vaccins. Gevolg na zo’n ervaring is dat mensen bij een volgende virusuitbraak denken: het zal zo’n vaart niet lopen.”

Ab Osterhaus.
Ab Osterhaus. © Koen Verheijden
Dat deed het dus wel. Maar ditmaal kan VWS het wel af zonder Defensie, was dit najaar de boodschap die velen verbaasde. Al benadrukt het ministerie nu dat het anders ligt (zie kader onderaan). Maar sneller delegeren, eerder schakelen, advies overnemen: het is kritiek die breder klinkt op het ‘beleidsministerie’ dat vooral regels en kaders produceert, maar niet over uitvoering gaat, geen dokters in dienst heeft, niet zelf ziekenhuizen financiert. Voorzitter van de IC-artsen Diederik Gommers merkt dat het departement een omslag moest maken: ,,Ze waren eerst van grote plannen maken, de tijd nemen, omvangrijke strategieën ontwikkelen. Nu keek iedereen naar hen, moesten ze snel schakelen, waren ze in de lead.”

Pandemie
Inmiddels is ‘de poot infectieziektebestrijding’ natuurlijk belangrijk, ,,maar dat was altijd een relatief klein onderdeel van het ministerie”, weet Roel Bekker, die als secretaris-generaal tien jaar lang de hoogste ambtenaar bij Volksgezondheid (1997-2008) was. ,,In mijn tijd hebben we de hele opzet voor de aanpak van een pandemie drastisch aangepast, dat gebeurde na de Sars-uitbraak. Toen is ook het Centrum voor Infectieziektebestrijding opgericht.”

Al wordt de wendbaarheid van VWS bekritiseerd. Zo duurde het weken tot beschermingsmiddelen landelijk werden ingekocht, ook werd er lang vastgehouden aan de kleinschalige laboratoria voor het testen en het Gezondheidsraad-advies (prik ouderen en zwakken eerst) werd na een intensieve artsenlobby deels terzijde geschoven. Dat is ‘niet handig’, zegt Bekker. ,,Zo’n advies kun je beter honderd procent uitvoeren.”

Voormalig hoofdinspecteur van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd Wim Schellekens (lid van het kritische Red Team) vindt ook dat het ministerie eerder had moeten delegeren: ,,Had een regeringscommissaris aangewezen voor het testen en BCO, een type Dick Berlijn, de oud-commandant der strijdkrachten. Maak hem verantwoordelijk, besteed het uit. Net als bij de vaccinaties.” Zeker nu Nederland in de verkeerde lijstjes (mede) aanvoert – laagste vaccinatiegraad, strengste lockdown – en vorig voorjaar ook al niet uitblonk met testen en IC-capaciteit is de behoefte groot om eens ‘een wedstrijd te winnen’.


Maar of dat gaat lukken als het ministerie rigoureus op de schop gaat en VWS werkelijk alle zorgmacht naar zich toetrekt? Bekker denkt van niet: ,,Ik had veel contact met landen waar ze echt staatszorg hebben, dat was een en al ellende hoor. Neem de National Health Service in het Verenigd Koninkrijk. Je krijgt passiviteit bij zorgverleners, die gaan zitten wachten op dikke beleidscirculaires uit Londen. Bedenk wel: het is goed als IC-artsen als Gommers zelf vooraan staan. Als je IC’s voortaan centraal gaat regelen, maak je er weer een extra bestuurslaag van.” De oud-SG denkt daarom ook niet dat er revolutionaire stelselwijzingen volgen na de crisis: ,,Er zit weinig rek in onze gezondheidszorg, er is weinig overtollige ruimte. Dat zal ongetwijfeld meer worden, zeker op de IC's. Maar het ministerie is geen ziekenhuis, en dat is maar goed ook.”



https://www.ad.nl/politiek/de-jonge-kri ... ~a52ed6ac/

5000 ambtenaren en nog duurt het lang eer er een vaccin wordt besteld? Maak het ministerie kleiner en slagvaardiger.


Op dit punt ben ik het met je eens.
Zoals zo veel ministeries, is ook volksgezondheid een bolwerk van bureaucratie en snel en effectief werken kennen ze daar niet.
Een minister is wel verantwoordelijk, maar heeft helemaal geen bevoegdheid om te dicteren .
Nederland heeft genoeg instelingen ,zoals ziekenhuizen ,verpleeghuizen ,zorgcentra ,huisartsen ,die kunnen prikken.
Het enige dat moet gebeuren is aanvoeren van vaccins en prikken kunnen ze zelf wel.

Ik ken een verpleeghuis dat begin januari de mensen heeft geteld en vaccins heeft besteld en half januari was iedereen geprikt.
Andere huizen moesten nog beginnen en huisartsen hebben nog helemaal niets.

Het is lachwekkend hoe ze in Utrecht al die hoogbejaarden mensen in rolstoelen naar een grote hal sjouwen ,terwijl het veel dichter bij huis kan.
Het probleem is, dat politici in De Haag graag kakelen in het parlement , het liefst een minster daar ook dagen aan de praat houden,
terwijl ze helemaal geen verstand hebben hoe de gezondheidszorg organisatorisch in elkaar zit.

Organisaties hebben we in Nederland genoeg of te veel .
Deze crisis legt pijnlijk bloot dat, we vooral efficiëntie missen en klantgerichtheid.
Zeker GGD 's zijn van die koninkrijkjes, die daar niet geschikt voor zijn.
Voor mezelf heb ik de illusie niet dat dit de komende jaren zal veranderen .
Die illusie laat ik dan ook graag over aan de politici in Den Haag.
We hebben juist veel te grote ministeries, allemaal het beleid van Rutte. Rutte denkt dat groter beter is. Israel heeft twee keer zoveel ministeries, maar wel klein en slagvaardig .Jij zoekt het weer bij de uitvoerenden i,pv, diegene die het beleid hebben gemaakt dat er sprake is van versnippering, de oorzaak ligt niet bij de GGD maar de GGD is het gevolg want decentralisatie. En de GGD zijn een koninkrijkje? Nee, ze zijn de speelbal van de gemeentelijke, Haagse politiek en van het RIVM. En het zal niet veranderen want Peppie en Kokkie willen niets veranderen. Er is nog een ander probleem: Kamerleden worden geacht hun ministers te beschermen en altijd te steunen heb te controleren.


Grote ministeries als bureaucratische bolwerken, is niet het beleid van Rutte!
Ook Rutte is er niet in geslaagd om dit te veranderen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#172  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 10:22 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 21350
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:


Op dit punt ben ik het met je eens.
Zoals zo veel ministeries, is ook volksgezondheid een bolwerk van bureaucratie en snel en effectief werken kennen ze daar niet.
Een minister is wel verantwoordelijk, maar heeft helemaal geen bevoegdheid om te dicteren .
Nederland heeft genoeg instelingen ,zoals ziekenhuizen ,verpleeghuizen ,zorgcentra ,huisartsen ,die kunnen prikken.
Het enige dat moet gebeuren is aanvoeren van vaccins en prikken kunnen ze zelf wel.

Ik ken een verpleeghuis dat begin januari de mensen heeft geteld en vaccins heeft besteld en half januari was iedereen geprikt.
Andere huizen moesten nog beginnen en huisartsen hebben nog helemaal niets.

Het is lachwekkend hoe ze in Utrecht al die hoogbejaarden mensen in rolstoelen naar een grote hal sjouwen ,terwijl het veel dichter bij huis kan.
Het probleem is, dat politici in De Haag graag kakelen in het parlement , het liefst een minster daar ook dagen aan de praat houden,
terwijl ze helemaal geen verstand hebben hoe de gezondheidszorg organisatorisch in elkaar zit.

Organisaties hebben we in Nederland genoeg of te veel .
Deze crisis legt pijnlijk bloot dat, we vooral efficiëntie missen en klantgerichtheid.
Zeker GGD 's zijn van die koninkrijkjes, die daar niet geschikt voor zijn.
Voor mezelf heb ik de illusie niet dat dit de komende jaren zal veranderen .
Die illusie laat ik dan ook graag over aan de politici in Den Haag.
We hebben juist veel te grote ministeries, allemaal het beleid van Rutte. Rutte denkt dat groter beter is. Israel heeft twee keer zoveel ministeries, maar wel klein en slagvaardig .Jij zoekt het weer bij de uitvoerenden i,pv, diegene die het beleid hebben gemaakt dat er sprake is van versnippering, de oorzaak ligt niet bij de GGD maar de GGD is het gevolg want decentralisatie. En de GGD zijn een koninkrijkje? Nee, ze zijn de speelbal van de gemeentelijke, Haagse politiek en van het RIVM. En het zal niet veranderen want Peppie en Kokkie willen niets veranderen. Er is nog een ander probleem: Kamerleden worden geacht hun ministers te beschermen en altijd te steunen heb te controleren.


Grote ministeries als bureaucratische bolwerken, is niet het beleid van Rutte!
Ook Rutte is er niet in geslaagd om dit te veranderen.
Onder Rutte zijn juist ministeries bij elkaar gevoegd. Denk aan Justitie en veiligheid, verkeer en veilgiehd

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#173  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 10:25 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 21350
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Hulpbehoevende ouderen moeten kilometers reizen om een prik en dan nog eens een half uur in de kou staan.
Hoe komen ze op dat idiote idee van priklocaties in het land te organiseren,
op zo'n grote afstand van mensen die zelf niet kunnen rijden.
Eerst 30 km rijden ,met een auto die je niet hebt en dan nog een een chaos terecht komen.
Waarom gebeurt dit niet bij de huisarts ?

Blauwbekkende 90-plussers hebben woensdagmiddag bijna een half uur buiten in kou en regen voor de vaccinatietent van de GGD Hollands Noorden in Alkmaar moeten wachten, voordat zij aan de beurt waren voor hun coronaprik.
,,Het is een puinhoop, een aanfluiting’’, meldt een man in de wachtrij, die zijn 92-jarige moeder uit Alkmaar over het evenemententerrein voortduwt in een rolstoel. ,,Dit kan echt niet bij deze doelgroep, gezien hun leeftijd over het algemeen krakkemikkige mensen. Het is een hele slechte vertoning.’’
Trotseren
Hij noemt het ’in- en intriest’ dat ouderen een poos kou en regen moeten trotseren, voordat ze onder een luifel kunnen staan en naar binnen kunnen.
,,De weg hier naartoe, een plaat over het gras, is met een rolstoel al lastig. De opvang zelf is niet best’’, aldus de zoon. ,,Er zijn in de rij wat stoelen neergezet, zodat sommige mensen even kunnen uitrusten. Anderhalve meter afstand? Vergeet het maar. Het is chaotisch, verbijsterend.’’


https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 3_41121372
Allemaal het beleid van Rutte want er is gigantisch gesnoeid op de GGD. En waarom niet bij de huisarts? Omdat die overladen zijn met takken die vanuit de ziekenhuizen komen, om te besparen op de ziekenhuiskosten. De huisarts zit tot aan zijn nek toe met werk en er wordt eveneens nog eens bezuinigd op de huisartsen.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#174  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 10:41 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 58934
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Hume schreef:
Hulpbehoevende ouderen moeten kilometers reizen om een prik en dan nog eens een half uur in de kou staan.
Hoe komen ze op dat idiote idee van priklocaties in het land te organiseren,
op zo'n grote afstand van mensen die zelf niet kunnen rijden.
Eerst 30 km rijden ,met een auto die je niet hebt en dan nog een een chaos terecht komen.
Waarom gebeurt dit niet bij de huisarts ?

Blauwbekkende 90-plussers hebben woensdagmiddag bijna een half uur buiten in kou en regen voor de vaccinatietent van de GGD Hollands Noorden in Alkmaar moeten wachten, voordat zij aan de beurt waren voor hun coronaprik.
,,Het is een puinhoop, een aanfluiting’’, meldt een man in de wachtrij, die zijn 92-jarige moeder uit Alkmaar over het evenemententerrein voortduwt in een rolstoel. ,,Dit kan echt niet bij deze doelgroep, gezien hun leeftijd over het algemeen krakkemikkige mensen. Het is een hele slechte vertoning.’’
Trotseren
Hij noemt het ’in- en intriest’ dat ouderen een poos kou en regen moeten trotseren, voordat ze onder een luifel kunnen staan en naar binnen kunnen.
,,De weg hier naartoe, een plaat over het gras, is met een rolstoel al lastig. De opvang zelf is niet best’’, aldus de zoon. ,,Er zijn in de rij wat stoelen neergezet, zodat sommige mensen even kunnen uitrusten. Anderhalve meter afstand? Vergeet het maar. Het is chaotisch, verbijsterend.’’


https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 3_41121372
Allemaal het beleid van Rutte want er is gigantisch gesnoeid op de GGD. En waarom niet bij de huisarts? Omdat die overladen zijn met takken die vanuit de ziekenhuizen komen, om te besparen op de ziekenhuiskosten. De huisarts zit tot aan zijn nek toe met werk en er wordt eveneens nog eens bezuinigd op de huisartsen.


De GGD's zijn totaal niet op hun taken berekend. Het zijn net politici en ambtenaren die nooit met hun voeten in de modder hebben gestaan, maar wel alles willen beslissen. Als je met ouderen omgaat, weet je dat die meer tijd nodig hebben om hun jas uit- en aan te trekken, en meer kwaaltjes hebben. En dat buiten in de regen staan in een groeiende wachtrij dodelijk kan zijn voor hen, zeker als tussen de 75 en 100 zijn.

Het is überhaupt belachelijk. Er is een klacht binnengekomen dat een 90-jarige uit een dorpje bij Groningen, naar een priklocatie bij Utrecht werd gestuurd om een prik te krijgen. Onvoorstelbaar!

Het wordt de hoogste tijd dat mensen weer wat meer kennis met elkaar maken en rekening met elkaar gaan houden. Gedaan met het verdeel en heers. Het verdelen van groepen in de samenleving is werkelijke funest voor de samenleving. Het wordt tijd voor meer solidariteit.

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#175  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 10:45 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 21350
Berichten: Intopic
Zeg Hume, waarom zijn die 90 plussers niet opgenomen in een bejaardentehuis? Heel goed, wegbezuinigd door Rutte en CDA.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#176  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 12:12 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 21350
Berichten: Intopic
En dan dit nog:

Citaat:
INSTELLINGEN EN BEDRIJVEN MOGEN OM VACCINATIEBEWIJS VRAGEN'
BNR Webredactie Vandaag, 10:50
Instellingen en bedrijven hebben volgens de wet in principe de vrijheid om een vaccinatiebewijs te vragen bij de toegang tot voorzieningen, schrijft de Gezondheidsraad in een advies aan minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid.

Het coronavirus houdt Nederland en de wereld al bijna een jaar in zijn greep. Van doemscenario's tot hoopvolle vooruitzichten: de stemming willen nog wel eens wisselen. Volg hier de actuele ontwikkelingen rond de coronacrisis.

10:35 | Instellingen en bedrijven hebben volgens de wet in principe de vrijheid om een vaccinatiebewijs te vragen bij de toegang tot voorzieningen, schrijft de Gezondheidsraad in een advies aan minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid. Het gaat om bijvoorbeeld zorginstellingen, scholen, horecabedrijven en organisatoren van evenementen. "Een dergelijke maatregel vraagt altijd een afweging van belangen en mag niet leiden tot verboden uitsluiting, discriminatie of schending van privacyregels. De overheid moet erop toezien dat private partijen zich daaraan houden", aldus het adviesorgaan.
En als ze niet kunnen laten zien dat ze zijn gevaccineerd, wat dan? En hoe zit het met werkgevers

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... onferentie

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#177  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 12:56 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 58934
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
En dan dit nog:

Citaat:
INSTELLINGEN EN BEDRIJVEN MOGEN OM VACCINATIEBEWIJS VRAGEN'
BNR Webredactie Vandaag, 10:50
Instellingen en bedrijven hebben volgens de wet in principe de vrijheid om een vaccinatiebewijs te vragen bij de toegang tot voorzieningen, schrijft de Gezondheidsraad in een advies aan minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid.

Het coronavirus houdt Nederland en de wereld al bijna een jaar in zijn greep. Van doemscenario's tot hoopvolle vooruitzichten: de stemming willen nog wel eens wisselen. Volg hier de actuele ontwikkelingen rond de coronacrisis.

10:35 | Instellingen en bedrijven hebben volgens de wet in principe de vrijheid om een vaccinatiebewijs te vragen bij de toegang tot voorzieningen, schrijft de Gezondheidsraad in een advies aan minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid. Het gaat om bijvoorbeeld zorginstellingen, scholen, horecabedrijven en organisatoren van evenementen. "Een dergelijke maatregel vraagt altijd een afweging van belangen en mag niet leiden tot verboden uitsluiting, discriminatie of schending van privacyregels. De overheid moet erop toezien dat private partijen zich daaraan houden", aldus het adviesorgaan.
En als ze niet kunnen laten zien dat ze zijn gevaccineerd, wat dan? En hoe zit het met werkgevers

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... onferentie


En zo worden we keer op keer belazerd! Geen vaccinatieplicht, maar als je je niet laat vaccineren, worden je simpelweg allerhande rechten ontnomen, mag je met veel dingen niet meedoen in de samenleving. Tijd voor een doodschop richting dit kabinet.

:pvt:

_________________
"En Adam sleug Eva met ne sükkerbiete veur de kont, holadié, holadió
Maar dat gef allemaal niks want wie hoalt van mekaar, holadié, ladió"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#178  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 1:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 6844
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Raya schreef:
En zo worden we keer op keer belazerd! Geen vaccinatieplicht, maar als je je niet laat vaccineren, worden je simpelweg allerhande rechten ontnomen, mag je met veel dingen niet meedoen in de samenleving. Tijd voor een doodschop richting dit kabinet.

:pvt:

Ons gedrag vooraf aan de verkiezingsdag zal het uitmaken:
Bescheiden en symbolische "ongehoorzaamheid" zal een rol spelen om te laten zien: we laten ons niet meer in de hoek duwen. Manieren vinden om elkaar moed in te spreken want via de media gaat die steun niet (zo maar) komen.
.

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#179  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 1:58 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 21350
Berichten: Intopic
Je bent kroegbaas, Je zou natuurlijk om een vaccinatie kunnen vragen maar zouden ze dat doen nu het water hen aan de lippen staat? Het is toch hun probleem toch niet?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1821935 ... ijs-vragen

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gommers
Bericht nummer:#180  BerichtGeplaatst: do feb 04, 2021 1:58 pm 
Offline
lid

Geregistreerd: za mei 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 22131
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Biertje schreef:
En dan dit nog:

Citaat:
INSTELLINGEN EN BEDRIJVEN MOGEN OM VACCINATIEBEWIJS VRAGEN'
BNR Webredactie Vandaag, 10:50
Instellingen en bedrijven hebben volgens de wet in principe de vrijheid om een vaccinatiebewijs te vragen bij de toegang tot voorzieningen, schrijft de Gezondheidsraad in een advies aan minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid.

Het coronavirus houdt Nederland en de wereld al bijna een jaar in zijn greep. Van doemscenario's tot hoopvolle vooruitzichten: de stemming willen nog wel eens wisselen. Volg hier de actuele ontwikkelingen rond de coronacrisis.

10:35 | Instellingen en bedrijven hebben volgens de wet in principe de vrijheid om een vaccinatiebewijs te vragen bij de toegang tot voorzieningen, schrijft de Gezondheidsraad in een advies aan minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid. Het gaat om bijvoorbeeld zorginstellingen, scholen, horecabedrijven en organisatoren van evenementen. "Een dergelijke maatregel vraagt altijd een afweging van belangen en mag niet leiden tot verboden uitsluiting, discriminatie of schending van privacyregels. De overheid moet erop toezien dat private partijen zich daaraan houden", aldus het adviesorgaan.
En als ze niet kunnen laten zien dat ze zijn gevaccineerd, wat dan? En hoe zit het met werkgevers

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... onferentie


En zo worden we keer op keer belazerd! Geen vaccinatieplicht, maar als je je niet laat vaccineren, worden je simpelweg allerhande rechten ontnomen, mag je met veel dingen niet meedoen in de samenleving. Tijd voor een doodschop richting dit kabinet.

:pvt:

Dit is staand beleid bij kinderdagverblijven bijvoorbeeld. Iedereen heeft het recht zich niet te laten vaccineren maar natuurlijk niet om de gezondheid van anderen in gevaar te brengen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Google [Bot], Hume, Majestic-12 [Bot] en 53 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling