Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Het virus is er en muteert zich, dat en de verspreiding kan en wil het kabinet niet tegenhouden. Immers, als dat wel het geval zou zijn waren alleen grenzen inclusief die van de luchthavens gesloten voor passagiers. Dat is bewust niet gebeurt. En waar bewust geen rekening mee is gehouden toen men jaren geleden al begon op de zorg te bezuinigen en die ook nog eens te vermarkten, zijn pandemieën. Daar is uitvoerig voor gewaarschuwd maar alles is door VVD en CDA in de wind geslagen. Het enige wat de politiek nu nog kan doen is de ziekenhuizen sluiten voor opname nieuwe COVID-19 patiënten en de economie weer laten draaien, ik zie geen andere oplossing meer.
Daarnaast werkt het kabinet met zeer korte termijnen, gezien de vele steunpakketten waarop wel fors is bezuinigd hetgeen de vetreserves van de ondernemers en ondernemingen heeft opgebrand. Ik heb aan den lijve mogen ondervinden wat maandenlange improvisaties betekenen: iemand die een infuus aanlegt met nul ervaring. Daar ik zelf ooit 1 jaar lang bloed heb geprikt bij mensen heb ik haar geholpen waar ze de naald wel kon insteken want het mislukte twee keer.
Hiier is geen touw aan vast te knopen.
Door wie is uitvoerig gewaarschuwd voor pandemieen? Tot de pandemie is politiek geen enkele meerderheid te vinden of discussie geweest voor het vergroten van de ziekenhuiscapaciteit.
Wat lost het sluiten van ziekenhuizen op? Hoe is dit te linken aan het weer openen van de economie? Hoe denk je dat de horoeca gaat draaien als de pandemie weer op volle sterkte losbarst.
Nederland heeft in 2020 een laagterecord gevestigd voor wat betreft aantal faillisementen en de horeca heeft na enkele malen gedreigd te hebben met het heropenen op 19 januari aangegeven dit toch niet te gaan doen. Staat het bedrijfsleven het water wel zo na aan de lippen als door vele fearmongerers al maanden wordt beweerd of voldoen de steunpakketten enigszins?
Nog iets met twee mislukte prikken.

Wat maakt het uit wie heeft gewaarschuwd voor pandemieën? Hoe interessant is hoe dat wie heeft gewaarschuwd? Dat er geen discussie hierover is geweest is onzin. Kijk naar Belgie, capaciteit IC 2000, Nederland idem met veel meer mensen. Gaat er niet een belletje rinkelen?
De opnamestop voor COVID-19 patiënten geeft lucht, veel lucht en zorgt er voor dat het gesjouw met patiënten is afgelopen.
Als de steun er niet wat geweest waren er inderdaad meer faillissmenten geweest. Maar ze kregen geen 100 procent compensatie en de reserves zijn op. Als de horeca opengaat zullen veel mensen daar gebruik van maken. Je vergeet bovendien de enorme belastingverzwaringen die de burger maar ook het MKB opgelegd krijgen.
En die twee mislukte prikken: nimmer pril je een infuus aan op rollende aders als ze te klein zijn. Les 1 voor mensen die moeten prikken. Diegene die ik had had nooit eerder geprikt, was een noodhulpje voor de Ok, en was ergens vandaan gehaald.
De insteek van zorgbeleid in Nederland is minder dan in andere landen gericht op het redden van levens: zo kort mogelijke ziekenhuisopnamen en de kwaliteit van leven staat voorop, mensen een mooie dood gunnen. Is niet iedereen het eens met die insteek in grote lijnen, het lijkt mij een maatschappelijk aanvaard beleid. Nu zullen velen daar wellicht van terugkomen, maar dat is altijd de kennis van achteraf.
En wat is de opnamestop voor gare oplossing? Mensen thuis laten stikken in hun eigen longcocht en dan naar de ziekenhuiscapaciteit kijken en tevreden nog een sigaartje opsteken?