kwaaisteniet schreef:
Eindelijk is er dan een vuurwerkverbod. Dit om de ziekenhuizen nog enigszins te ontlasten voor zover dat nog mogelijk is.
Er mag ook geen vuurwerk verkocht worden. Nou, dat is dan een goed begin, zou je denken.
Niets is minder waar. Er wordt volop geknald en niet alleen met carbid. Ik heb nog nooit eerder zoveel knallen op oudjaarsavond gehoord als juist nu.
Er is naar schatting 75 procent minder vuurwerk afgestoken. Normaal hoor ik een paar dagen voor oudejaar veel knallen, op oudejaarsdag worden de knallen nog eens opgevoerd vanaf 10:00 uur, en dit gaat door tot 20:00. Dat neemt het wat af en om 24:00 barst het los en dat duurt dik een half uur en dan neemt het weer langzaam af. Om 1:00 uur in het nieuwe jaar is dat al waarneembaar. Om 2:30 hoor je de laatste dreun en dan is het over.
Dit oudejaar heb ik nauwelijks harde knallen gehoord, om 0:30 was het al minder en om 1:15 was het gedaan. Ik heb nauwelijks rotzooi zien liggen. We mogen blij zijn want geen wind, koud en behoorlijke mist.
In Amsterdam en Den haag zal het beeld waarschijnlijk wel anders zijn maar dat is altijd zo geweest.